search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam > Ojajôh?

Ojajôh? Overige Rotterdamse onderwerpen

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old May 14th, 2017, 11:04 PM   #581
Sol
Registered User

Likes (Received): 2660

Zelfs een visie ontbreekt in Rotterdam, dus laat staan een strategie. Het ligt dus niet aan jou dat je geen strategie ziet.

Sponsored Links
Old May 14th, 2017, 11:06 PM   #582
Sol
Registered User

edit
Old May 18th, 2017, 09:55 PM   #583
vb2
Registered User

Likes (Received): 479

Het aantrekken van nieuwe bedrijven lijkt inderdaad niet hoog op de agenda te staan (misschien wordt er achter de schermen aan gewerkt), en als buitenstaander verbaasd het me ook dat de bestaande bedrijven zo verspreid zijn over de stad.

Neem de (paar) financiële bedrijven die de stad nog heeft. AON, Deloitte, E&Y, Robeco en de banken en verzekeraars zitten allemaal verspreid door de stad. Ik denk niet dat een medewerker van AON een medewerker van Deloitte tegenkomt in een cafe op vrijdagavond. Een Financial District is, ook in kleinere steden, heel normaal en zorgt voor meer serendipity, economische groei en grotere aantrekkelijkheid. De Zuidas is eigenlijk zo'n financial district.

Nu heeft Rotterdam geen logische plek zoals de Zuidas. De Zuidas heeft uitstekende lokale en landelijke OV bereikbaarheid (behalve richting Zaandam), een snelweg en Schiphol op 10 minuten.

Alexander ligt niet slecht qua bereikbaarheid, maar te ver weg van het centrum. De Kop van Zuid is net zoals de IJ oevers van Amsterdam: voordat Amsterdam op de Zuidas inzette, moesten de IJ oevers het nieuwe zakencentrum worden. Hoewel de IJ oevers succesvol zijn als woonlocatie, zijn de kantoorambities daar grotendeels mislukt. Het Central District lijkt een populaire lokatie te kunnen worden. Met NN, Robeco, KPMG en wat legal firms heb je nu al een soort micro FiDi. Het zou misschien helemaal geen slecht idee zijn als de gemeente de andere financiële bedrijven in de stad zou aansporen naar het Central District te laten verhuizen. Als ze het voor elkaar krijgen om EY, Deloitte, Allianz, AON, ABN, Rabobank, NN, Robeco, KPMG, en meer advocaten kantoren rondom het centraal station te laten vestigen, dan is dat al een aardig begin. Ik kan me voorstellen dat AON, EY en Allianz aan het einde van hun huurperiode aanlopen.

EPA001 liked this post
vb2 no está en línea   Reply With Quote
Old May 18th, 2017, 10:06 PM   #584
Sol
Registered User

Sympathiek idee, maar ik vraag me af of je de oude situatie kan herstellen. In Rotterdam heeft er onder de financials namelijk echt een kaalslag plaatsgevonden.

Toen je vroeger op de EUR finance studeerde had je in Rotterdam zelf een aantal bedrijven waar je bijvoorbeeld investment manager kon worden (Robeco, Stad Rotterdam, Fortis). Nu is alleen Robeco nog over (bij NN zat dit geloof ik altijd al in Den Haag, al weet ik dat niet zeker).
Old May 18th, 2017, 10:24 PM   #585
vb2
Registered User

Juist omdat die kaalslag heeft plaatsgevonden, zou je als gemeente moeten inzetten om die paar financiële instellingen die je nog hebt, te behouden. Ik betwijfel ook of je de oude situatie kunt herstellen, maar een (klein) Financial District is waarschijnlijk de beste manier om te voorkomen dat nog meer financiële bedrijven vertrekken. En wie weet, misschien trekt het wel een paar nieuwe financiële bedrijven aan.

Een andere mogelijk cluster zouden Chinese bedrijven kunnen zijn. Ik weet dat DJI en BYD rondom Rotterdam zitten, en waarschijnlijk een hoop meer. Het is geen slecht idee Chinese bedrijven ergens te concentreren in de stad. Als er een soort compact ecosysteem voor Chinese bedrijven ontstaat (denk aan Chinese banken, visa-lawyers, vastgoed, etc etc), die allemaal in één toren zitten, dan kan het best erg aantrekkelijk voor andere Chinese bedrijven worden zich rondom die plek te vestigen.

Zoiets kun je heel goed doen in bijvoorbeeld de oude lege Fortis or Robeco toren, of inderdaad bij het Centraal Station.

EPA001 liked this post
Old May 19th, 2017, 11:57 AM   #586
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 5294

Quote:
Originally Posted by vb2 View Post
Het aantrekken van nieuwe bedrijven lijkt inderdaad niet hoog op de agenda te staan (misschien wordt er achter de schermen aan gewerkt)
Waar baseer je deze uitspraak op?
Old May 19th, 2017, 03:12 PM   #587
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 1821

Quote:
Een andere mogelijk cluster zouden Chinese bedrijven kunnen zijn. Ik weet dat DJI en BYD rondom Rotterdam zitten, en waarschijnlijk een hoop meer. Het is geen slecht idee Chinese bedrijven ergens te concentreren in de stad.
Jouw maakbaarheidsdenken is helaas wel heel erg achterhaald. "Je" kan als stad niet iemand ergens intekenen en dan maar verwachten dat ze er ook gaan zitten. Je hebt te maken met eigen beleid van de bedrijven, eigen visies, huurcontracten en -prijzen, etc. etc.
Ze bepalen het kortom dus vooral zelf.

Mr Sky liked this post
SkyBridge no está en línea   Reply With Quote
Old May 19th, 2017, 06:01 PM   #588
Ribarca
Registered User

Ribarca's Avatar

Likes (Received): 3174

Met een goede strategie en door het zorgen voor de best mogelijke vestigingsmogelijkheden kun je best ver komen.

Hong Kong by Xavibarca, www.xavibarca.com
Ribarca no está en línea   Reply With Quote
Old May 19th, 2017, 06:47 PM   #589
vb2
Registered User

Quote:
Originally Posted by SkyBridge View Post
Jouw maakbaarheidsdenken is helaas wel heel erg achterhaald. "Je" kan als stad niet iemand ergens intekenen en dan maar verwachten dat ze er ook gaan zitten. Je hebt te maken met eigen beleid van de bedrijven, eigen visies, huurcontracten en -prijzen, etc. etc.
Ze bepalen het kortom dus vooral zelf.
Ik heb doorgegeven aan de nieuwe directeur van de Zuidas dat ze direct moeten stoppen met dat achterhaalde denken. Hij zei dat ik je moest bedanken, ze hadden het zelf nog niet door.
Old May 19th, 2017, 06:50 PM   #590
vb2
Registered User

Quote:
Originally Posted by Skyscrapercitizen View Post
Waar baseer je deze uitspraak op?

Dank voor de link. Het is blijkbaar nog erger dan ik had gedacht. Zo moet je zo’n persbericht lezen: Van de 79 bedrijven die vorig jaar in Rotterdam zijn neergestreken, zijn de bedrijven in de lijst blijkbaar de grootste, belangrijkste of in ieder geval waar de gemeente het meest trots op is.

5 minutes Googlen leverde dit op:

LT Foods: dit gaat om een rijst “plant” (weet niet helemaal wat ik me daar bij moet voorstellen. Wellicht wordt rijst in bulk vervoerd en in Rotterdam verpakt?) op de Maasvlakte van een Indiase rijstfabrikant. Levert 70 to 100 banen op.

ARAG: Het Nederlandse hoofdkantoor staat in Leusden, en ik heb geen info kunnen vinden dat ze het hele hoofdkantoor van Leusden naar Rotterdam verhuizen, dus kunnen we er vanuit gaan dat het hier om een regio kantoor gaat. Naast Leusden zijn er al regiokantoren in Amsterdam en (of all places) Roermond. Het adres is een coworking space op het Vasteland, en onder contact gegevens staat één 06 nummer en het misplaatste woord “gastvrouw”. Zou goed kunnen dat daar een of twee 25 jarige blonde dames zitten (met één mobiele telefoon) van 8.30 to 17.00.

Port Authority of Busan: Dit is het havenbedrijf van de zombie-vrije stad in Zuid-Korea, die in het WTC een kantoor heeft geopend. Promotie, samenwerking met het Havenbedrijf. Hoeveel mensen heb je daar voor nodig? Laten we 10 zeggen.

Parhelion: Een startup die hopelijk wat meer dan alleen een sales kantoor in Rotterdam neerzet. Ik neem aan dat er 3 tot 5 man nu werken. Maar als ze een engineering afdeling openen, kan dat snel oplopen. Kan geen financieringsgegevens van ze vinden, wat ongebruikelijk is.

Unisun:
Europees hoofdkantoor van Chinese renewable energy bedrijf. Geen idee hoeveel mensen hier zitten, maar laten we zeggen 10-15 nu en een aardige groei potentie.

Venquis: een recruitment firm. 10-20 man?

United Producers of Michoacán: Dit is een mango importeur uit Mexico. 10 man?

Even los van het niet echt indrukwekkend lijstje van weinigzeggende bedrijven, is het totale nieuwe aantal banen 135 (bovenkant schatting). Laten we aannemen dat dit 1/3 van het aantal nieuwe buitenlandse bedrijven is in Rotterdam, dan hebben we het over 405 nieuwe banen uit buitenlandse investeringen over heel 2016. Misschien dat ik er factor 2 naast zit, maar het is werkbare aanname.

Vergelijk bovenstaande met dit persbericht van vorige week. Ja, customer support is niet de meest interessante jobs, 400 jobs (waarvan 170 nu), dat zet wel zoden aan de dijk. En dit is maar één persbericht. Kijk voor de grap eens op investinholland.com welke tech bedrijven zich vorig jaar in Amsterdam hebben gevestigd.

AMSTERDAM, May 11, 2017 – Netflix, the world’s leading global internet TV service, has announced the creation of 400 jobs at its new European customer service hub which opened this week in Amsterdam. Supporting customers across 11 European countries (Belgium, Denmark, Finland, Ireland, Luxembourg, the Netherlands, Norway, Poland, Romania, Sweden and the UK), the multilingual hub will employ initially a workforce of 170, growing to 345 by the end of 2017 and surpassing 400 by the end of 2018.*
Old May 19th, 2017, 09:26 PM   #591
Westpoort
Registered User

Likes (Received): 1542

@vb2: eigenlijk heeft Amsterdam de afgelopen 3 jaar maar vier echt grote klappers gemaakt wat betreft werkgelegenheid bij binnenhalen van Amerikaanse Techies:
-EMEA Netflix,wat dus gaat uitgroeien tot 400 fte
-EMEA Uber, nu 400 fte met mogelijke doorgroei naar 1000 fte ( gezien de huidige problemen van het bedrijf moet dit allemaal nog maar gebeuren).
-Europees verkoopkantoor Oracle t.b.v. verkoop Cloud services aan MKB (400 fte).
-EMEA van Palo Alto Network Systems, verkoop cybersecurity software (300 fte).

Daarnaast gaat het gerucht dat ook de webshop van Amazon met een kantoor in Amsterdam gaat neerstrijken alhoewel de zeer succesvolle Cloud dienst van Amazon (AWS) 2 jaar geleden voor Den Haag heeft gekozen voor haar Nederlandse vestiging vooral vanwege Shell als grote klant.
Westpoort no está en línea   Reply With Quote
Old May 19th, 2017, 11:06 PM   #592
vb2
Registered User

alleen die lijst is al 2100 FTE. En Tesla, Salesforce, Palentir en nog paar andere staan daar nog niet bij. En inderdaad, de lijst wordt nog langer. En dat is enkel silicon Valley Tech. Amsterdam (en, het Amsterdams, sorry Nederlands consulaat in sf en startup delta). Tel daarbij de niet Tech bedrijven die zijn neergestreken en je hebt het over 1000en nieuwe banen.
Old May 19th, 2017, 11:55 PM   #593
Westpoort
Registered User

Likes (Received): 1542

Quote:
alleen die lijst is al 2100 FTE. En Tesla, Salesforce, Palentir en nog paar andere staan daar nog niet bij. En inderdaad, de lijst wordt nog langer. En dat is enkel silicon Valley Tech. Amsterdam (en, het Amsterdams, sorry Nederlands consulaat in sf en startup delta). Tel daarbij de niet Tech bedrijven die zijn neergestreken en je hebt het over 1000en nieuwe banen.
-EMEA Tesla vind ik een twijfelgeval aangezien ik het geen puur IT Technologie bedrijf vind maar eerder Automotive maar hier zijn de meningen over verdeeld. Daarnaast gaat het bij het EMEA (momenteel) denk ik om niet meer dat 100 fte ( altijd meegenomen natuurlijk maar volgens mij gaan het er niet echt veel meer worden of heb jij hier nog informatie over ?);de Europese distributievestiging van Tesla in Tilburg is nu al gauw goed voor honderden FTE ( had ook wel goed in Rotterdam gepast nu daar de Tesla's worden aangevoerd) en bij een toekomstige Europese assemblage fabriek of R&D vestiging (waar heel Europa voor warm loopt) zijn het er duizenden.
-Salesforce zat eerst in Utrecht maar zit nu inderdaad sterk uitgebreid op de Zuidas
-Palantir kende ik niet behalve dan dat ik lees dat ze in 2016 een Amsterdamse Start up ,Silk, hebben opgeslokt en op een kantorenpark bij Schiphol zijn gevestigd.

Wat voor Amsterdam nog verheugender is dan al die ( Amerikaanse) Tech giganten die er zijn neergestreken of misschien nog plannen hebben in die richting is dat er net nu net als in steden als bijv. SF, NY, Austin,Boston, Tel Aviv, Londen en Stockholm een echter (internationale) Tech community is ontstaan/ neergestreken die vaak weer de kraamkamer is van nieuwe bedrijvigheid. Rotterdam zet hier overigens met het CiC nu ook expliciet op in, en ik denk dat ze daar een goed zet mee doen, alhoewel de achterstand op Amsterdam wel groot is geworden ( maar dat was enkele jaren geleden de afstand tussen Feyenoord en Ajax ook nog !
Westpoort no está en línea   Reply With Quote
Old May 20th, 2017, 12:42 AM   #594
vb2
Registered User

Tesla is tech. En Tesla Amsterdam is geheel of bijna geheel software engineering. Ik weet niet of ze dat gaan uitbreiden.

Salesforce komt wel met groot engineering kantoor naar Amsterdam (het kan zijn dat het Zuidas kantoor dat is, maar kan ook zijn dat dat later dit jaar wordt aangekondigd).

Om Amsterdam nu te vergelijken met SF, NY, Austin of zelfs London en Berlijn gaat wat ver, zo ver is Amsterdam nog lang niet. Maar het gaat inderdaad wel de kant op van Berlijn, Stockholm en London. Op Austin, NY en zeker SF, lijkt Amsterdam nog lang niet, en dat gaat ook niet gebeuren. Ik denk dat je eerder in Azië moet kijken daarvoor.

Over het CiC heb ik in het verleden al genoeg gezegd. Dat is inderdaad waar Rotterdam op inzet, helaas. Is er inmiddels al iets van de grond gekomen na twee jaar CiC? Of zit er iets in de pijplijn? Het zou mij verbazen. Rotterdam had 10 jaar geleden een kans om zich met Delft te neer te zetten als tech centrum en dat is niet opgepakt door de gemeente. Wel in Amsterdam, en daar zie je nu langzaam het resultaat van. Overigens (en ook dit heb ik eerder gezegd) er is wel wat te zeggen voor concentratie, als alle tech bedrijven verspreid waren, was waarschijnlijk Nederland als geheel economisch slechter af.

EPA001 liked this post
Old May 20th, 2017, 01:03 AM   #595
vb2
Registered User

Ik ben benieuwd wat lokale historici zullen zeggen over de periode van nu.

Met de Nieuwe Waterweg heeft Rotterdam een enorme economische sprong voorwaarts gemaakt, maar heeft dat voordeel verloren toen het vliegtuig opkwam. Het aanwijzen van Schiphol als nationale luchthaven, in plaats van Delft of Leiden waar de nationale luchthaven eerder gepland was, heeft de Noordvleugel op een ander traject gezet dat de Zuidvleugel niet heeft kunnen bijbenen. In de jaren 90 had het IPNR dat gat kunnen verkleinen, maar is helaas niet doorgegaan. Daarna is Rotterdam economisch stil gevallen.

Ik ken de getallen niet, maar het aantal hoogbetaalde banen in Rotterdam moet wel afgenomen zijn sinds eind jaren 90, met alle bedrijven die weggetrokken zijn (Shell, Fortis, Stad Rotterdam, NRC, etc). Het toerisme en de HSL hebben nu recent de Rotterdamse economie een kleine boost gegeven vanuit Amsterdam. En het toerisme heeft de stad ook een stukje drukken, leuker en dus aantrekkelijker gemaakt, wat weer op langere termijn een gunstig effect kan hebben.

EPA001 liked this post
Old May 21st, 2017, 02:06 AM   #596
Michael
Registered User

Likes (Received): 85

NRC en stad Rotterdam vindt Ik geen goede voorbeelden. Er zijn sinds dien nieuwe bedrijven gekomen aka cool blue die dezelfde aantallen hebben al dan niet meer. ( deze zit in Rotterdam omdat de investeerder er ook zit, HAL) Bedrijven zitten waar de CEO wil zijn. De stad moet door ontwikkelen en aantrekkelijker worden. De Coolsingel renovatie is daar een goed voorbeeld van. Wanneer de stad aantrekkelijk is dan komen de bedrijven ook, want dan is het cool en een plek waar je wil zijn. Rotterdam heeft in dat omtrent veel stappen vooruit gezet en het vestigings klimaat is echt met sprongen vooruit gegaan maar die dingen hebben tijd nodig. Ik heb er vertrouwen in!
Michael no está en línea   Reply With Quote
Old May 21st, 2017, 02:48 AM   #597
Sol
Registered User

Quote:
Originally Posted by Michael View Post
NRC en stad Rotterdam vindt Ik geen goede voorbeelden. Er zijn sinds dien nieuwe bedrijven gekomen aka cool blue die dezelfde aantallen hebben al dan niet meer.
De banen bij NRC en Stad Rotterdam zijn niet te vergelijken met de voornamelijk retailbanen bij Coolblue.

Quote:
( deze zit in Rotterdam omdat de investeerder er ook zit, HAL)
Coolblue zat al jaren in Rotterdam voordat HAL investeerder werd. Voor HAL zal het hoogstwaarschijnlijk echt niet uitmaken waar je bedrijf gevestigd is.

Quote:
Bedrijven zitten waar de CEO wil zijn.
Dan zou menig Rotterdams (haven)bedrijf in Wassenaar gevestigd zijn. HAL zou dan in zijn geheel in Monaco zitten en nog heel wat andere bedrijven zouden daar in de buurt zitten gezien het aantal mensen dat een weekendhuis heeft aan de Côte d'Azur.

Quote:
De stad moet door ontwikkelen en aantrekkelijker worden. De Coolsingel renovatie is daar een goed voorbeeld van. Wanneer de stad aantrekkelijk is dan komen de bedrijven ook, want dan is het cool en een plek waar je wil zijn. Rotterdam heeft in dat omtrent veel stappen vooruit gezet en het vestigings klimaat is echt met sprongen vooruit gegaan maar die dingen hebben tijd nodig. Ik heb er vertrouwen in!
Probleem is dat andere steden ook niet stil zitten. Rotterdam is aantrekkelijker geworden, maar Amsterdam en Utrecht zijn nog veel meer aantrekkelijk geworden.
Old May 21st, 2017, 02:57 AM   #598
Michael
Registered User

Likes (Received): 85

Wassenaar is voor mij gewoon Rotterdam en omgeving hoor, keer op keer wordt hier zo klein gedacht. Nederland, zeker het westen is een grote stad dat ritje van wassenaar Rotterdam ligt niemand van wakker hoor. Van Canarywharf naar Knightsbridge duurt langer. Utrecht vindt Ik totaal niet aantrekkelijk maar is strategish geleden in gewild woon klimaat. Nu net dat laatste was embarmelijk de laatste 20 jaar in Rotterdam en dat is nu sterk aan het verbeteren. De bedrijven volgen dan vanzelf. Mensen maken bedrijven, bedrijven (nog) geen mensen.

Mr Sky, EPA001, Same Old Place liked this post
Michael no está en línea   Reply With Quote
Old May 22nd, 2017, 10:10 AM   #599
Bouwmaardoor
Registered User

Bouwmaardoor's Avatar

Likes (Received): 3283

Quote:
Originally Posted by Michael View Post
NRC en stad Rotterdam vindt Ik geen goede voorbeelden. Er zijn sinds dien nieuwe bedrijven gekomen aka cool blue die dezelfde aantallen hebben al dan niet meer. ( deze zit in Rotterdam omdat de investeerder er ook zit, HAL) Bedrijven zitten waar de CEO wil zijn. De stad moet door ontwikkelen en aantrekkelijker worden. De Coolsingel renovatie is daar een goed voorbeeld van. Wanneer de stad aantrekkelijk is dan komen de bedrijven ook, want dan is het cool en een plek waar je wil zijn. Rotterdam heeft in dat omtrent veel stappen vooruit gezet en het vestigings klimaat is echt met sprongen vooruit gegaan maar die dingen hebben tijd nodig. Ik heb er vertrouwen in!
Voor zover ik weet heeft Coolblue juist voor HAL gekozen omdat ze het wel prettig vonden om met een Rotterdamse investeerder in zee te gaan. Het is juist Coolblue zelf (of Pieter Zwart, het is maar hoe je er naar kijkt) dat per se in Rotterdam willen blijven.

Verder is het inderdaad wel waar dat daar waar de CEO het liefst zijn werk uitvoert dat het bedrijf daar gaat zitten. Kijk maar naar Akzo en Philips hoe dat is gegaan toen.

EPA001 liked this post
Bouwmaardoor no está en línea   Reply With Quote
Old June 13th, 2017, 08:09 PM   #600
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 27535

Quote:
Chinees bedrijf Nuctech vestigt zich in Rotterdam

Het Chinese bedrijf Nuctech vestigt zich in Nederland en opent locaties in zowel Rotterdam als Amsterdam. De komst van Nuctech brengt een verwachte investering van 3 miljoen euro met zich mee, meldt Rotterdam Partners.
..
http://www.ad.nl/rotterdam/chinees-b...rdam~a4defdf3/

EPA001, jb_nl liked this post
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules