daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > Latin American & Caribbean Forums > Fóruns Brasileiros > Fóruns Gerais > Arquitetura e Discussões Urbanas

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old July 17th, 2009, 05:59 PM   #1
JPBrazil
Registered User

Likes (Received): 19

Moradia Popular em Madrid - Celosia Residence

Dutch architects MVRDV in collaboration with Madrid architect Blanca Lleó have completed a social housing project in Madrid, Spain.

The large block is divided into thirty smaller, staggered blocks of apartments, creating communal patios throughout the building and allowing air and light to penetrate between the homes.

The building includes 146 apartments, most of which have loggias.

The facade is made of concrete coated in polyurethane.

Photographs are © Ricardo Espinosa and are used with permission.

MVRDV with Blanca Lleó complete Celosia Residence, Madrid

In Madrid-Sanchinarro the first residents received the keys to their apartments in the just completed Celosia building. Jacob van Rijs of MVRDV and Blanca Lleó have completed the social housing block near the Mirador Building, which is an earlier collaboration. The perforated block of Celosia assembles 146 apartments, communal outside areas throughout the building, and parking and commercial program in the plinth. The total floor area is 21,550m2. With a construction cost of 12,6 million Euro the apartments can be sold for affordable prizes. The city block is opened and allows wind and light to enter the building, offering vistas and outside spaces contrasting the surrounding area. The client is EMVS, the public housing corporation of the city of Madrid.

The given volume of the city block was divided into 30 small blocks of apartments. These blocks are positioned in a checkerboard pattern next to and on top of each other, leaving wide openings for communal patios throughout the building. 146 one-, two- and three-bedroom apartments are all accessed via these communal spaces. Most apartments offer additional private outdoor space in the shape of a loggia right behind the front door. Inhabitants have the possibility to gather in the communal high-rise patios which offer views towards the city and the mountains and provide natural ventilation in summer. Opening the front doors connects the private outdoor areas to the communal area.

The façade is made of coated concrete which was from the ground floor up constructed in complete mould system, an efficient and clean way to cast concrete, keeping the construction cost to a minimum; an important asset for this social housing project. The polyurethane coating allows the façade to shimmer and reflect depending on the light condition.

All windows are floor to ceiling height and can be shielded from the sun. Each apartment has the possibility of cross ventilation through two or three facades and enjoys views through the building and to the surrounding. A system of power efficient boilers is used in the building; solar panels on the roof heat water reducing energy consumption further. Underneath the building a parking garage on two levels provides 165 parking spaces. The ground floor offers room for 6 individual retail units.

The nearby Mirador building which was completed by MVRDV and Blanca Lleó in 2005 also discusses the traditional building block by putting it vertical. The Celosia building is horizontally arranged around the interior court but opposes the generic introverted architecture in the area by bringing light and communal space into the building allowing a perhaps more extraverted Spanish lifestyle as every apartment opens up to a small plaza.

Posted by Rose Etherington

Fonte: www.dezeen.com
JPBrazil no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old July 17th, 2009, 06:01 PM   #2
aleochi
carioca

aleochi's Avatar

Likes (Received): 654

Perfeito! Perfeito!
aleochi no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2009, 06:08 PM   #3
Jorge M
Registered User

Jorge M's Avatar

Likes (Received): 120

Mas que a aparência é de presídio, isso é.
Jorge M no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2009, 06:15 PM   #4
Julio_Geografia
"Rio 2016" I'll be there

Julio_Geografia's Avatar

Likes (Received): 126

Melancólico, dá até vontade de entram em depressão vendo tanto cinza...
Julio_Geografia no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2009, 06:21 PM   #5
Mkmillenium
I need a money tree...

Mkmillenium's Avatar

Likes (Received): 0

Um redescobrimento do brutalismo puro para a habitacao e se levassem ao Brasil acho que viraria curtico. 146 apartamentos por predio é exagero. Falta cores. Me admiro que a Espanha é um país quente e alegre fazerem algo tao deprimente com tantos bons arquitetos...
Mkmillenium no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2009, 06:23 PM   #6
Emanuel Paiva
C|A|R|I|O|C|A

Emanuel Paiva's Avatar

Likes (Received): 2518

Eu tbm pensei que fosse um presídio. Essa tom de cor é péssima. Por que não colocar mais cores?
Old July 17th, 2009, 06:29 PM   #7
PauloLescaut
Registered User

PauloLescaut's Avatar

Likes (Received): 1675

É o prédio da Petrobrás depois da invasão!

Mas eu gostei muito do conceito, do pátio, das janelas. Agora, só construir não basta. Está assim de conjunto habitacional decadente, e isso inclusive no primeiro mundo (basta ver Itália e Inglaterra).
PauloLescaut no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2009, 06:31 PM   #8
aleochi
carioca

aleochi's Avatar

Likes (Received): 654

Pois é. O Brasil tem vários conjuntos habitacionis de nível, como os Pedregulhos, por exemplo. Mas como não recebem manutenção, acabaram por perder o brilho...
aleochi no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2009, 06:32 PM   #9
Fabius_
A cada um o que é seu

Fabius_'s Avatar

Likes (Received): 172

O desenho é interessante, mas não consigo imaginar boas consequências na prática. Parece-se mesmo com um presídio. Se bem que não há muitas alternativas aos bloquinhos ou aos "panelák" do Leste Europeu...
Old July 17th, 2009, 06:38 PM   #10
Gui_p
Registered User

Gui_p's Avatar

Bom achado JP, preferia blocões padronizados como esse do que os inúmeros e bizarros blocões horríveis que saem pelo Brasil a fora.
Old July 17th, 2009, 06:48 PM   #11
ambrosio
Registered User

ambrosio's Avatar

Likes (Received): 3

Numa boa, acho o conceito muito mais interessante que o resultado final. No geral gosto dos projetos desse escritório, mas esse está longe de ser seu melhor exemplar.

Tenho pesquisado bastante sobre a boa arquitetura para baixa renda. Vi algumas soluções muito boas. Mas outras que não respondem bem à problemática. No exterior, percebo que há mais abertura para soluções novas.

É difícil projetar para a baixa renda, principalmente no Brasil. Difícil propor algo novo, tentar qualificar os espaços, pois sempre caímos na questão do custo e no medo de inovar e não saber a reação do mercado. Mas acredito que haja espaço para propor melhorias no planejamento de moradias de baixa renda. Temos que tentar. Acho que um bom caminho seria de mostrarmos mais aqui no forum brasileiro mais soluções diferentes das que tem sido adotadas por aqui. O debate é importante. Valeu pela postagem, JPBrazil!

Um abraço a todos.
ambrosio no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2009, 06:50 PM   #12
Ricbit
BANNED

Likes (Received): 2

Muito bom, muito melhor do que o que é feito no Brasil. Conceito muito bom, o problema é se o resultado vai dar certo.
Ricbit no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2009, 06:53 PM   #13
eric_montezão
Carioca

eric_montezão's Avatar

Likes (Received): 2

O desenho é interessante, mas as cores... eu me sentiria em um presídio.
Old July 17th, 2009, 07:15 PM   #14
PauloLescaut
Registered User

PauloLescaut's Avatar

Likes (Received): 1675

PauloLescaut no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2009, 08:33 PM   #15
diogoap
Que que eu escrevo aqui?

Ele usa conceitos já antigos de habitação, como os espaços coletivos e amplos entre os apartamentos. Achei interessantíssimo, gostei bastante.
diogoap no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2009, 08:59 PM   #16
Phobos
Registered User

Phobos's Avatar

Likes (Received): 53

Um bom exemplo de como NÃO deve ser a habitação popular.
Sinceramente,esse escritório MVRDV tem muita fama mas não acho grande coisa.
http://europa.eu/
Phobos no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2009, 09:46 PM   #17
Emanuel Paiva
C|A|R|I|O|C|A

Emanuel Paiva's Avatar

Likes (Received): 2518

Me lembra muito o COMPLEXO CARANDIRU
Old July 17th, 2009, 11:12 PM   #18
Jorge M
Registered User

Jorge M's Avatar

Likes (Received): 120

Le Carandiru Residence
Jorge M no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2009, 11:59 PM   #19
hugoslz
Morando em SP

hugoslz's Avatar

Likes (Received): 267

Parece ser bem confortável...mas não é bonito nunca!
Refinaria Premium US$ 20 bi/ 132 mil empregos|Companhia Siderúrgica do Mearim US$ 4,1 bi/ 20 mil empregos|Estaleiro Naval R$ 300 mi/ 16 mil empregos|Expansão do Complexo do Porto do Itaqui e Vale R$ 6,64 bi|Hidrelétrica de Estreito R$ 3 bi/ 22 mil empregos|Usina Termoelétrica do Maranhão R$ 1 bi|Suzano R$ 2,9 bi/ 6 mil empregos|+4 shops,1 expans,Atacadão e Sams Club!400 torres e 23mil apts em construç só em SLZ
hugoslz no está en línea   Reply With Quote
Old July 18th, 2009, 12:15 AM   #20
G.Prest
Registered User

G.Prest's Avatar

Para Habitação Popular é lindo (esteticamente falando)...mas teria que ter maiores detalhes do projeto com as plantas, localização, cortes, dimensionamento, etc...

Comparado às COHAB's que o brasil produz, a produção espanhola é um luxo e no mínimo demonstra que existem lugares onde o governo sabe respeitar as pessoas ( o que não acontece no brasil).
G.Prest no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
spain in the world

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules