search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old June 20th, 2016, 04:18 PM   #1841
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 12180

A12 Ede - Grijsoord

Vanochtend is de verbreding van de A12 vanaf het knooppunt Grijsoord richting Ede opgeleverd. Hiermee is de verbreding naar 2x3 rijstroken voltooid.

Het 110 miljoen kostende project duurde 1 jaar en 4 maanden, waarvan het grootste deel van de werkzaamheden in 12 weken zijn uitgevoerd, maar de werkzaamheden aan de kunstwerken duurden uiteraard langer. Het was de eerste wegwerkzaamheden waar men 120 km/h mocht rijden gedurende het grootste deel van de tijd.

Nu is er vanaf Den Haag tot Duiven overal minimaal 2x3 rijstroken beschikbaar, alhoewel typerend voor de A12 is dat dit ter hoogte van nogal wat knooppunten even 2x2 is voor doorgaand verkeer.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
highway photography @
and

EPA001, 8166UY, railway stick, Basnix liked this post
ChrisZwolle no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old June 22nd, 2016, 08:35 AM   #1842
Crusher
Amersfoort

Crusher's Avatar

Likes (Received): 69

Quote:
Originally Posted by ChrisZwolle View Post
Vanochtend is de verbreding van de A12 vanaf het knooppunt Grijsoord richting Ede opgeleverd. Hiermee is de verbreding naar 2x3 rijstroken voltooid.

Het 110 miljoen kostende project duurde 1 jaar en 4 maanden, waarvan het grootste deel van de werkzaamheden in 12 weken zijn uitgevoerd, maar de werkzaamheden aan de kunstwerken duurden uiteraard langer. Het was de eerste wegwerkzaamheden waar men 120 km/h mocht rijden gedurende het grootste deel van de tijd.

Nu is er vanaf Den Haag tot Duiven overal minimaal 2x3 rijstroken beschikbaar, alhoewel typerend voor de A12 is dat dit ter hoogte van nogal wat knooppunten even 2x2 is voor doorgaand verkeer.

Leuke update, ook lekker snel gegaan!
Crusher no está en línea   Reply With Quote
Old June 22nd, 2016, 11:31 AM   #1843
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 3283

Dit artikel heeft (vooral) zowel betrekking op de Nederlandse snelwegen als ook de spoorwegen. Derhalve plaats ik het in de beide topics die m.i. het best bij de inhoud van het artikel passen.

Nederland komt 8 miljard te kort voor spoor en wegen.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old June 22nd, 2016, 12:39 PM   #1844
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

In het lenteakkoord van 2012 is een greep gedaan in het infrastructuurfonds, met een structurele korting. Dat wringt zich op de lange termijn, omdat je dan over miljarden praat.

Aan de andere kant is het bericht van het Economisch Instituut voor de Bouw wel een beetje in hun eigen belang, maar ze hebben wel een punt dat de korting op het infrafonds teruggedraaid moet worden.

In de jaren '90 is ook bezuinigd op wegen en dat resulteerde in een grote onderhoudsachterstand. In 2006-2007 is dat weggewerkt, wellicht is dat de piek voor de crisis waarop ze doelen.

highway photography @
and
Old July 6th, 2016, 12:49 PM   #1845
maral
Registered User

maral's Avatar

Likes (Received): 604

Discussie 130 laait weer op na aantal artikelen over relatie ongelukken/gewonden/doden icm 130.
Vooral groenlinks uiteraard flink aan het werk op sociale media nu

http://www.volkskrant.nl/binnenland/...eval~a4334125/

http://www.volkskrant.nl/kijkverder/...wegongevallen/

http://www.volkskrant.nl/binnenland/...1d2be0faac688e
maral no está en línea   Reply With Quote
Old July 6th, 2016, 12:52 PM   #1846
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 3283

Er is ook een ander soort reactie te lezen:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...stellen__.html
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old July 6th, 2016, 12:56 PM   #1847
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

2015 was een uitschieter qua verkeersdoden, op alle typen wegen - waaronder 130 km/h. De stijging was voornamelijk op de trajecten waar al sinds 2011 130 geldt, en de stijging deed zich alleen in 2015 voor, niet in voorgaande jaren. Er zijn meerdere afwijkingen, zo steeg het aantal doden op de snelwegen in Noord-Brabant van 8 naar 27. Het is natuurlijk zo dat als je over kleine cijfers praat, een afwijking procentueel al snel groot is.

highway photography @
and
Old July 6th, 2016, 01:06 PM   #1848
Bastiaan85
Registered User

Likes (Received): 31

Quote:
Originally Posted by EPA001 View Post
Er is ook een ander soort reactie te lezen:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...stellen__.html
Gelukkig:
Quote:
Ook PvdA-Kamerlid Hoogland is ontevreden. Volgens hem heeft Van Tongeren boter op het hoofd. Zij stelde ooit zelf voor om 130 te gaan rijden, herinnert hij zich. Dat was op de A2, mits de auto elektrisch was aangedreven. Dan mocht het wel. Ik ben toch verbaasd dat GL hier nu zo hard op drukt en tegen ons allemaal zegt dat je nergens 130 mag, terwijl de partij het zelf ooit heeft voorgesteld.
Goed om te zien dat men zich niet laat meevoeren in de retoriek van de dag
Bastiaan85 no está en línea   Reply With Quote
Old July 6th, 2016, 01:13 PM   #1849
maral
Registered User

maral's Avatar

Tja...vind er ook maar gekke dingen in zitten...A7 in Oost-Groningen is sinds september 2012 evenals deel in Friesland al 130...ineens in 2015 gebeurt daar blijkbaar van alles met zwaar letsel en doden wat in de jaren daarvoor niet tot nauwelijks gebeurde. Dan lijken er toch ook nog andere zaken te spelen.
Aantal doden in provincie Groningen was ineens ook weer veel hoger in 2015. Waar dat dan mee te maken heeft? De snelwegen waren hier voor grootste deel al jarenlang 130.
De onderzoekster/mevrouw van de data zegt overigens na Twitter discussie met ondergetekende dat volkskrant en zij het vooral over 2015 hebben..
Dat je dus in 2015 op 130 wegvak relatief een groter percentage zwaar letsel en doden ziet dan op andere wegvakken. Om er overigens nog wel aan toe te voegen "een patroon welke je ook in de andere jaren zag". Dus blijkbaar is die relatie er statistisch gezien wel...
Opvallend, ze zei ook nog dat de definitie van zwaar letsel in 2015 is veranderd...tja..als leek zeg ik dan ook wat vergelijk je dan nog..maar vandaar dat zij het in krant vooral bij 2015 hadden gehouden. Niet helemaal waar natuurlijk. Ze trekken natuurlijk wel degelijk vergelijk met voorgaande jaren.
Bovendien wordt een statistiek met nog beperkte geschiedenis en blijkbaar ook nog veranderende definities natuurlijk wel door bv groenlinks nu al vertaald alsof het definitief onveiliger is op 130..
Old July 6th, 2016, 09:43 PM   #1850
temlin
Registered User

temlin's Avatar

Likes (Received): 176

Hoeveel van die ongeluk is nou echt rechtstreeks te verbinden aan die 130 km/h.

Op Valburg <--> Paalgraven mag je bijvoorbeeld 130, maar op dat stuk heb ik eigenlijk nog nooit echt die snelheid kunnen halen. Buiten wat korte stukjes dan.
temlin no está en línea   Reply With Quote
Old July 6th, 2016, 10:23 PM   #1851
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

In werkelijkheid is de gereden snelheid ook niet met 10 km/h omhoog gegaan. Bij free-flow condities ligt de gemiddelde snelheid van personenauto's maar 2 km/h hoger dan voor de invoering van 130. En de toename is nu het groter uitgerold is, ook kleiner dan destijds in de testperiode.

highway photography @
and

EPA001 liked this post
Old July 8th, 2016, 08:44 AM   #1852
renevisscher
Registered User

Likes (Received): 11

Wat denk ik de belangrijkste vraag is in een onderzoek als dit, wat was de werkelijk gereden snelheid en onderlinge afstand ten tijde van het ongeval. Het lijkt mij dat de verkeersongevallen analyse van de politie, zeker bij dodelijke aanrijdingen, altijd wel onderzoek doet en dit dus vermoedelijk wel bekend is. Verder denk ik dat je hierin ook het gegroeide percentage 130 km/h wegen zeker moet meenemen, en het vermoedelijk hierdoor schuiven van snelweg traject van Cat X naar Cat Y. Ik vind de 23 dodelijke ongevallen in de 100 Km/h relatief hoog gezien het beperkte aantal wegen waar deze snelheid geldt, net als de 14 doden op het helemaal beperkte aantal 80 km/h wegen op de kaart.

Ik kan de 130 km/h wegen zelfs het veiligste van alle echte snelweg snelheden (80 km/h dus niet meegenomen) noemen, gezien hier slechts 17% van alle ongevallen gebeuren (80 km/h: 8%, 100 km/h: 30% en 120 km/h: 33%). Het is dus net welke statistieken je bekijkt en met welke bril je dit doet.
renevisscher no está en línea   Reply With Quote
Old July 8th, 2016, 08:56 AM   #1853
Alargule
zeeeendeeigeel

Likes (Received): 1349

Maar het bekt natuurlijk veel lekkerder voor de bhne als je de stijging van het aantal dodelijke ongevallen kunt relateren aan de verhoogde maximumsnelheid. Wie er genuanceerder naar gaat kijken, zal waarschijnlijk concluderen dat er geen onomstotelijk verband is te duiden tussen die twee. Ongelukken hebben meer nodig dan een snelheidslimiet die op de bordjes staat. Te weinig afstand houden of gewoon niet opletten is wel een veel belangrijker veroorzaker. Daarnaast: zo'n snelheidslimiet zal de maniakken natuurlijk niet tegenhouden, dat heeft het nooit gedaan ook. Zie de idioot die zich vorig jaar met 200 km per uur in de staart van een file op de A2 boorde. Daar kan een elektronisch gehandhaafde snelheidslimiet, filesignalering en weet-ik-het-wat ook niet meer bij helpen.

Enige bezwaar dat ik tegen de verhoging van 120 naar 130 kan formuleren is de in potentie toegenomen belasting op het milieu in de vorm van extra uitstoot en geluidsoverlast. Maar ook daarvoor zal toch eerst de situatie vr de verhoging met die erna moeten worden vergeleken voordat daar harde conclusies aan verbonden kunnen worden.

En GL heeft met 130 echt geen enkel probleem bij een volledig elektrisch wagenpark...

Alargule no está en línea   Reply With Quote
Old July 8th, 2016, 08:03 PM   #1854
Oeg
Registered User

Likes (Received): 917

Het probleem zit'm vooral in de grotere snelheidverschillen. Vrachtauto's die niet harder dan 90 mogen/kunnen, auto's die gewoon 100 blijven rijden waar dan ook, tegenover de jakkeraars die graag 130 rijden. Als ik sommige redeneringen lees kun je net zo goed die hele snelheidslimiet afschaffen...
Oeg no está en línea   Reply With Quote
Old July 8th, 2016, 08:27 PM   #1855
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Je stipt wel een interessant punt aan.

In Europa zijn snelheidsverschillen tussen personenauto's en vrachtauto's tot wel 50 km/h heel normaal. In de Verenigde Staten noemt men dit juist als specifiek probleempunt voor de verkeersveiligheid. In California was men indertijd tegen een verhoging van de maximumsnelheid van personenauto's met 5 mph (8 km/h) ten opzichte van vrachtverkeer vanwege de vermeende onveiligheid. Ook tegenwoordig zijn in de Verenigde Staten lang niet altijd afwijkende snelheidslimieten voor personenauto's en vrachtwagens, en op discussies op Amerikaanse wegenforums lees ik vaak ook dat men de snelheidsverschillen als onveilig beschouwd.

Of het echt zo is valt te betwijfelen. Europese autosnelwegen zijn bijna zonder uitzondering heel veilig qua aantal doden per miljard voertuigkilometer, en doen het beter op dat vlak dan Amerikaanse freeways.

In Duitsland mogen vrachtwagens buiten de bebouwde kom maar 60 km/h (afgezien op autosnelwegen) en personenauto's 100 km/h. Misschien is dit bedacht met het idee dat men dan sneller kan inhalen, maar in de praktijk krijg je al snel 2 of 3 vrachtwagens achter elkaar waardoor inhalen niet meer veilig kan omdat je bijna nooit zo ver vooruit kan kijken om 3 vrachtwagens achter elkaar in te halen. Ik reed vorige maand over de B189 van Magdeburg naar Schwerin en daar zie je toch wel kamikaze inhaalacties om voorbij een rijtje vrachtwagens te komen.

highway photography @
and
Old July 9th, 2016, 12:10 AM   #1856
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Wat pas echt gevaarlijk is zijn de enorme snelheidsverschillen op trajecten, waar verschillende weggebruikers elkaar ontmoeten, namelijk zij die even op de Autobahn rijden en zij die daar op een enorme lange afstand aan voorbij moeten.

Ik reed donderdagmiddag terug van Papenburg (D) over de A31 richting Bad Nieuweschans (NL), nou, dan zit je maar 3-4 kilometer op de autosnelweg A31 (Emden - Oberhausen). Ik moet dan rechts aanhouden met ongeveer 110-130 km/u om vooral de afslag naar Nederland niet te missen. En dan komt het bekende `spiegelturen` weer om de hoek kijken, en inderdaad, binnen minuut raast er dan een Audi voorbij met 200 km/u die de Autobahn voor zich alleen denkt te hebben. Ik ben er zo onderhand wel aan gewend daar, en er goed op voorbereid, want ontzettend veel Duitsers willen schijnbaar in een uurtje van Kln naar Norddeich of zo. Tegen zulke `Raser` wordt weinig opgetreden, jammer. Zodra ik zo`n wannabe-Schuhmacher in de spiegel ontwaar, ga ik ietwat naar rechts om de `opdonder` van de passant te minimaliseren.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old July 10th, 2016, 01:36 PM   #1857
njoy
hoog boven Groningen!

Likes (Received): 120

Bij dit soort discussies zie ik altijd weer dat er allerlei argumenten worden gezocht die verklaren waarom het aantal verkeersdoden en ernstige gewonden op snelwegen sterk is toegenomen, behalve de verhoging van de snelheid naar 130 km/u. Alsof deze snelheidsverhoging gewoon niet de reden van al dit leed mag zijn. (Want als de snelheidsverhoging wel de reden is van meer ernstige ongelukken dan vergroot dit de kans dat de snelheidsverhoging wordt teruggedraaid. En daar worden sommige mensen zo verdrietig van...).
njoy está en línea ahora   Reply With Quote
Old July 10th, 2016, 07:10 PM   #1858
maral
Registered User

maral's Avatar

Als ik voor mezelf spreek, ik zie het liefst dat politieke besluiten gebeuren op basis van feiten. Niet omdat het het beste in een straatje pas van de n of andere politieke partij. En dat ontbreekt er nog al es aan. Dit lijkt me nu echt een onderwerp waar je met betere registratie dat heel helder zou kunnen krijgen. Enige wat echt helder is zijn de wegvakken, niet de oorzaken.
Bovendien 2015 was in meerdere opzichten en op meerdere wegvakken een bijzonder jaar, dat suggereert dat er meer aan de hand is dan snelheid alleen. Er zullen meer factoren een rol hebben gespeeld blijkbaar, dus het alleen op 130 gooien lijkt mij niet het hele verhaal. Verkeersveiligheid lijkt me beter gediend door dat wat verder uit te stukken.
Bovendien kun je je afvragen of zo'n korte periode statistisch gezien uberhaupt al wat bewijst.
Bijvoorbeeld hier in Groningen zijn veel ongelukken gebeurt tijdens de ijzelperiode begin januari, dat heeft dan waarschijnlijk niet eens zoveel met de wegvakken te maken. En al kan snelheid dan ook rol spelen, nog te hoog gegeven de omstandigheden, 130km/h werd er waarschijnlijk niet gereden tijdens die gladheid.

Verder denk ik dat het eigenlijk maar weinig uitmaakt als het bv over tijdsverschil gaat, tis niet beter voor milieu, kost je zelf wat meer als je daadwerkelijk harder bent gaan rijden. Besluit tot verhogen was natuurlijk ook een politiek gekleurde beslissing. Gedurende dagperiode haal je het vaak niet eens langdurig op drukkere snelwegen, dus in die zin mag het van mij evengoed weer 120 worden. Je zult er verder weinig van merken denk ik. Alleen laat het dan deze keer wel een beslissing op basis juiste feiten zijn ipv van dat gejojo omdat we wat handjeklap doen in formaties/coalities en weet ik veel.
****, heb al jaren niet eens een auto...dus waar maak ik me druk over eigenlijk
Dus wat mij betreft, als n vd diegenen die hier paar keer zijn zegje hier deed, jouw verhaal slaat niet op mij.

EPA001 liked this post

Last edited by maral; July 10th, 2016 at 07:35 PM.
Old July 19th, 2016, 12:37 AM   #1859
junky
Registered User

Likes (Received): 147

A1/A6 Amsterdam-Almere

junky no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules