daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Nieuws

Nieuws Nieuwe plannen, projecten en studies en overige actuele berichten

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old February 16th, 2012, 04:50 PM   #1
GS88
Rotterdammer

GS88's Avatar

Likes (Received): 0

Project Haagwijk, Grote Huis -> Een vraag.

Beste dames/heren,

Op het moment ben ik laatste jaarsstudent bouwkunde en ben ik bezig met mijn afstuderen, ik heb ervoor gekozen een schetsontwerp van een architect te nemen en deze uit te werken naar VO/DO.
Bij het onderdeel constructies moeten we onder andere de krachtenafdracht verantwoorden. Ik vroeg me voornamelijk af of er vergelijkbaar referentiemateriaal is.

Hierboven is de schetstekening zoals ik die van de architect kreeg.
Wat informatie:
breedte waarover we willen overspannen is 9 meter (breedte van 1 'vleugel').
hoogte van het gebouw is 14 meter.
Ik wil een betonnen constructie, en het voornaamste probleem dat ik denk te zullen krijgen is het 'massief' genoeg krijgen van deze constructie. Door het toepassen van de vele ramen heb ik het vermoeden dat de constructie niet sterk genoeg zal zijn (zelfs met wapening?).

Zijn er soortgelijke gebouwen? Met veel raamwerk en waar toch de gevel dragend is (en een betonnen constructie). Ik heb lang op internet lopen zoeken en ben niet echt veel tegen gekomen (gebouw hoeft overigens niet persee in NL te staan).

Met vriendelijke groet,

[ps.: ik weet niet of ik mijn vraag hier in 't goede subforum heb geplaatst?]

Last edited by GS88; February 16th, 2012 at 05:11 PM.
GS88 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 16th, 2012, 08:42 PM   #2
airbreaker
They do it in the air

airbreaker's Avatar

Likes (Received): 8

..

Last edited by airbreaker; November 25th, 2012 at 01:55 PM.
airbreaker no está en línea   Reply With Quote
Old February 16th, 2012, 09:07 PM   #3
sqm
Registered User

Likes (Received): 334

Leer je dat niet meer tijdens de studie?
Old February 17th, 2012, 10:38 AM   #4
GS88
Rotterdammer

GS88's Avatar

Quote:
Originally Posted by airbreaker View Post
ik ben helemaal geen bouwkundig dus het voorbeeld Vancouver zal wel bekend zijn bij een student bouwkunde uit Rotterdam en zal wel niet zijn wat jij bedoeld.

zo iets??
Vancouver

Vancouver

Vancouver in Rotterdam:

Dank je, het was ook de enige referentie die we tot dan toe hadden. We hebben er minimaal nog 3 nodig (kan ook in de woningbouw, en/of gebouwen waar alleen dragende prefab betonelementen aanwezig zijn, [Vancouver heeft combinatie met kolommen])

@SQM: Leer ik 'wat' niet meer tijdens mijn studie?

Met vriendelijke groet,
Old February 17th, 2012, 07:32 PM   #5
Foekepot
Registered User

Foekepot's Avatar

erasmus mc bijvoorbeeld
Foekepot no está en línea   Reply With Quote
Old February 17th, 2012, 11:12 PM   #6
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Likes (Received): 1510

Ga eens wat Duitse gebouwen opzoeken. Of werk van David Chipperfield. Er zijn zoveel gebouwen met dit soort gevels.
Ard Buijsen no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2012, 01:04 PM   #7
airbreaker
They do it in the air

airbreaker's Avatar

Likes (Received): 8

..

Last edited by airbreaker; November 25th, 2012 at 01:55 PM.
airbreaker no está en línea   Reply With Quote
Old February 20th, 2012, 11:47 AM   #8
GS88
Rotterdammer

GS88's Avatar

Quote:
Originally Posted by Foekepot View Post
erasmus mc bijvoorbeeld
Die's een goeie, dank jewel, ik ga effe uitzoeken ook of in dit geval de gevel ook dragend is.

@AJB: Jij ook bedankt! Ik zal het een en ander erover opzoeken.
Old February 20th, 2012, 09:18 PM   #9
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Likes (Received): 1510

Quote:
Originally Posted by airbreaker View Post
ja maar het ging niet alleen over de gevels maar:
Dat bedoel ik natuurlijk ook. Had het voor het gemak even weggelaten.
Ard Buijsen no está en línea   Reply With Quote
Old February 21st, 2012, 10:05 AM   #10
peterdrijver
Registered User

peterdrijver's Avatar

Likes (Received): 35

wel fijn dat je die gebouwen gewoon kan doorbellen.
peterdrijver no está en línea   Reply With Quote
Old February 22nd, 2012, 07:54 AM   #11
Foekepot
Registered User

Foekepot's Avatar

Quote:
Originally Posted by GS88 View Post
Die's een goeie, dank jewel, ik ga effe uitzoeken ook of in dit geval de gevel ook dragend is.
Ik heb afgelopen november een serie gemaakt tijdens een rondleiding, wat je hierkan bekijken.

Daar zitten ook foto's tussen die binnen zijn gemaakt en misschien heb jij dan ook gelijk je antwoord. Als ik het zo bekijkt dan lijkt dit een dragende gevel te zijn, maar ik ben verder een leek hierin.

Succes in ieder geval
Foekepot no está en línea   Reply With Quote
Old February 22nd, 2012, 05:55 PM   #12
AEvolution
Registered User

AEvolution's Avatar

Likes (Received): 83

De desbetreffende architect geeft zelf de oplossing hoe hij de constructie in gedachten heeft. Onderstaande pdf heb ik na 2 minuten speuren gevonden. Ik vraag me daarom af hoeveel contact je daadwerkelijk met de architect hebt gehad. Je mag van een architect immers verwachten dat hij een beeld heeft bij de constructie van zijn ontwerp. Het komt een beetje over alsof je je er makkelijk vanaf probeert te maken.

http://www.wonenophaagwijk.nl/docs/F..._inzending.pdf

Ik sluit me aan bij SQM dat een 4e jaars bouwkundestudent moet kunnen inschatten of een constructie mogelijk is of niet. Als ik dat in mijn laatste jaar bouwkunde niet had gekund, weet ik zeker dat ik niet had mogen afstuderen. Ik maak me als BPV (stage-)begeleider al jaren zorgen over de dalende basiskennis van afgestudeerde bouwkundigen.
AEvolution no está en línea   Reply With Quote
Old February 23rd, 2012, 01:11 PM   #13
GS88
Rotterdammer

GS88's Avatar

Quote:
Originally Posted by AEvolution View Post
De desbetreffende architect geeft zelf de oplossing hoe hij de constructie in gedachten heeft. Onderstaande pdf heb ik na 2 minuten speuren gevonden. Ik vraag me daarom af hoeveel contact je daadwerkelijk met de architect hebt gehad. Je mag van een architect immers verwachten dat hij een beeld heeft bij de constructie van zijn ontwerp. Het komt een beetje over alsof je je er makkelijk vanaf probeert te maken.

http://www.wonenophaagwijk.nl/docs/F..._inzending.pdf
Blijkbaar ben ik erg kippig, want nergens in het pdf-document lees ik iets over oplossingen voor overspanningen in de constructie. Aangezien jij het wel hebt gelezen ga ik ervan uit dat ik iets over het hoofd zie, kan jij me vertellen waar het precies staat?

(klik voor vergroting).

Met de architect heb ik een gesprek gehad bij hem op het kantoor, ik ben dus bij hem langs geweest. Met de opdrachtgever heb ik ook meermalen contact gehad.. los daarvan heb ik na het ontvangen van de schetsen niet veel met de architect te maken aangezien ik het schetsontwerp van de architect zelf uitwerk (naar VO/DO) en zelf dus ook mijn eigen visie erin verwerk, wat dus resulteert in een gebouw dat in grote lijnen hetzelfde is, maar qua indeling, materiaalgebruik, extra faciliteiten, wellicht zelfs in afmetingen, constructie, etc. noem 't maar op dus verschilt.

Contact heb ik dus daadwerkelijk gehad, en zijn visie op hoe het gebouw eruit zou moeten komen te zien ('t is een prijsvraag, en hij is tezamen met 4 anderen geselecteerd na de eerste ronde), dus betekent dat het niet zeker is dat het gebouw er zo komt uit te zien als wat hij voor ogen heeft).

Quote:
Het komt een beetje over alsof je je er makkelijk vanaf probeert te maken.
Want? Ik vraag ook echt om moeilijke berekeningen en dergelijke?.. Niet dus.

Ik probeer dus referentiemateriaal te vinden, berekeningen en dergelijke doe ik allemaal zelf al, alleen wat plaatjes van soortgelijke gebouwen, that's it. Reden dat ik het hier plaats is, omdat er misschien wel mensen zijn die wel zo'n soort gebouw kennen en dat niet zo bekend is en vandaar dus dat zij wellicht een plaatje ervan kunnen plaatsen zodat ik het kan gebruiken als referentie.

Last edited by GS88; February 23rd, 2012 at 01:17 PM.
Old February 23rd, 2012, 07:15 PM   #14
AEvolution
Registered User

AEvolution's Avatar

Voila
Old February 23rd, 2012, 09:25 PM   #15
sqm
Registered User

Likes (Received): 334

Is dat niet de orangerie van Sanssouci?
Old February 24th, 2012, 11:57 AM   #16
GS88
Rotterdammer

GS88's Avatar

Quote:
Originally Posted by AEvolution View Post

Voila
Van een 'architect'/Stagebegeleider zou je toch wel verwachten dat ze weten wat referentiemateriaal is.. 't is een impressie, ze willen een oranjerie toepassen waarin citrusbomen komen te staan (op wielen, in grote potten) die in de zomer naar buiten gereden kunnen worden. Daar is een mooi plaatje bij toegevoegd van boompjes op potjes die niet op wielen staan. En aan de ramen te zien kunnen die niet opengemaakt worden om de boompjes naar buiten te rijden.

Met andere woorden: dat is waar hij ongeveer aan dacht; leuke boompjes in een 'hoge' hal. Met dat plaatje geeft ie aan 'dit hadden we ongeveer in gedachte'.

Last edited by GS88; February 24th, 2012 at 12:19 PM.
Old February 24th, 2012, 12:27 PM   #17
AEvolution
Registered User

AEvolution's Avatar

Je vraag was of de constructie mogelijk is. Om dit aan te tonen zoek je referentiemateriaal. Met deze afbeelding laat de architect zien welk constructieprincipe hij voor ogen heeft. Het gaat dus niet alleen om de bomen in dit plaatje, maar ook om de constructie. Volgens mij heb je dus geen referentiemateriaal nodig, maar verteld dit plaatje alles wat je nodig hebt.

Reply

Thread Tools

Posting Rules