daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Antwerpen

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 5 votes, 5.00 average.
Old December 1st, 2005, 11:18 AM   #1
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 26

ANTWERPEN | Leien - De Keyserlei - Operaplein

Ik zie op foto's dat er hier en daar nog werk is aan de tramsporen op de Leien.
Hoe zit dat daar nu eigenlijk ?
Hoe komt dat ?

Last edited by Meurisse; December 20th, 2008 at 03:23 PM.
De Snor no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old December 1st, 2005, 11:42 AM   #2
poller1
Registered User

Likes (Received): 78

http://www.antwerken.be/projecten/le...p_de_werf.aspx

hier kun je de werken week per week volgen.

Int kort kan ik hetvolgende zeggen :

Er wordt momenteel nog hard gewerkt aan het gedeelte ter hoogte van de nationale bank. De bovengrond is daar zo goed als af. Vermoed dat het tegen Nieuwjaar okÚ zal zijn. Dan dienen enkel de tunnels nog worden afgewerkt... wat nog wel even zal duren, maar niet zoveel hinder zal veroorzaken.

Richting zuiden is men momenteel de tramhaltes aan het afwerken, de verlichting aan het plaatsen, en kleine afwerkende ingrepen aan het uitvoeren.

Een andere grote werf bevindt zich nu nog aan de Bolivarplaats, voor het nieuwe justitiepaleis : de tramsporen zijn daar zo goed als aangelegd (tramlein 12 zal vanaf maart tot daar rijden, en misschien ook den 8?), nadien volgt de afwerking van rijbanen en voetpaden...

Tussenin is alles zo goed als klaar ; nu is het voor mij vnl. wachten op de definitieve plannen voor de noorderleien. Ik hoop op het gebruik van +/- dezelfde materialen, met nog iets meer ruimte voor een 'plein' aan de Opera, tunnels aan de Rooseveltplaats, en ....... iets snellere uitvoering!
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old December 1st, 2005, 06:25 PM   #3
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Likes (Received): 200

Zoals vermeld zou einde dit jaar alles zo goed als af moet en zijn: het gaat dan over halte-infrastructuur, verlichting, banken, vuinisbakken,...

De aanplanting van groen zal volgend jaar gebeuren. Ook de Bolivarplaat moet in maart 2006 afgewerkt zijn, of dit gaat lukken is iets anders. De Amamtunnel moet ook af zijn tegen zomer 2006 (tunnel stadinwaarts - die nu uitwaarts gebruikt wordt - is al af -- aan de uiteindelijke staduitwaartse tunnel is men ver aan de eindfase bezig)

De halte-infrastructuur aan de Nationale Bank zal ook volgend jaar worden voorzien.

Er wordt ook nog een einde-van-de-Leienwerken evenement worden voorzien. Meer nieuws volgt daarover later nog.

De Yzeren Noodbrug zal vermoedelijk rond augustus 2006 worden afgebroken, al dan niet met een evenement errond.

Dan kunnen na aanpassingen aan kruispunt Leien-Rooseveltplaats de werken begin 2007 aan de Noorderleien beginnen. Concept is nog steeeds niet bekend! Wel heb ik een foto van het Operaplein gezien, en het is een drastische verbetering! De Sola Morales zorgt voor het uitzicht van de 2de fase. Later zal dan de vernieuwde Opera een mooi plein hebben en zal premetrohalte "Opera" er ook gloednieuw bijliggen met onderin tunnels en een parking a la 't Zand in Brugge en Martelarenplein Leuven.
Ivan no está en línea   Reply With Quote
Old December 2nd, 2005, 11:06 AM   #4
poller1
Registered User

Quote:
Originally Posted by Ivan
..........met onderin tunnels en een parking a la 't Zand in Brugge en Martelarenplein Leuven.
Maar dan VEEL BETER he ;-)))
Old December 27th, 2005, 12:42 PM   #5
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Quote:
Originally Posted by bartolomew
Heeft iemand trouwens al schetsen voor het 2e deel van de Leien en het Operaplein
Er is nog maar ÚÚn kleine foto bij mijn weten. Ik ben brandend nieuwschierig naar een volledig beeld van de Noorderleien.

De Teniersplaat-Rooseveltplaats-Operaplein-Gemeentestraat-Carnotstraat worden heringericht door Fase 2!

Hier een beeld van het Operaplein:

Het Astridplein neemt terug haar functie als zenuwknooppunt openb vervoer in zoals het vroeger was. Sommige bussen worden ook aan Kievitplein gepland te stoppen. Het hele net van bussen die aan Rooseveltplaats stoppen wordt onder de loep genomen en lijnen zullen nieuwe routes krijgen en er zullen nog maar een fractie op de Rooseveltplaats stoppen!

Sommige bussen zullen ondergronds moeten rijden door de Leientunnel. Autoverkeer kan slechts door die tunnel in N-Z en Z-N richting. Er is ook een parking voorzien. O-W en W-O verkeer kan nog wel de Leien bovengronds dwarsen. Dan wel in beperktere doorgang.

Last edited by Ivan; December 27th, 2005 at 12:49 PM.
Old December 27th, 2005, 01:39 PM   #6
ketje
Funk me

ketje's Avatar

Likes (Received): 3

jammer dat er niet meer geweten is over de verdere ontwikkelingen.
Voor mij mag het toch ietsje sneller gaan allemaal

Last edited by Meurisse; July 24th, 2013 at 03:45 PM.
ketje no está en línea   Reply With Quote
Old December 27th, 2005, 01:56 PM   #7
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Quote:
Originally Posted by ketje
jammer dat er niet meer geweten is over de verdere ontwikkelingen.
Voor mij mag het toch ietsje sneller gaan allemaal
Ontwikkelingen omtrent Leien fase 2? of andere?
Old December 28th, 2005, 07:39 PM   #8
snot
Registered User

snot's Avatar

Likes (Received): 98

@Ivan dank je voor de heel praktische toelichting!
snot no está en línea   Reply With Quote
Old May 4th, 2006, 06:23 PM   #9
Thermo
Registered User

Thermo's Avatar

Likes (Received): 1138

Quote:
Originally Posted by De Snor
hier is 'm :
Prachtige foto's! Schitterend om te zien hoe mooi die Leien zijn en worden! Vooral die verschillende soorten stoeptegels zijn bijzonder geslaagd vind ik.

Wat gaat men trouwens doen met dit oude justitiepaleis? Eens regenoveerd moet dit een heel mooi gebouw zijn.

Last edited by Thermo; May 4th, 2006 at 06:29 PM.
Thermo no está en línea   Reply With Quote
Old May 4th, 2006, 09:17 PM   #10
Josh
City Geek

Josh's Avatar

Renovatie oud justitiepaleis te duur
Vlinderpaleis slokt centen op en kost al 27, 6 miljoen euro meer dan gepland

ANTWERPEN - De magistraten van het Antwerpse hof van beroep aan de Waalsekaai moeten geduld oefenen want de beloofde verhuis naar het justitiepaleis aan de Britselei laat nog lang op zich wachten. Er is immers geen geld voor de renovatie van het historische gebouw. Het nieuwe justitiepaleis aan de Bolivarplaats slokt alle centen op. Het Vlinderpaleis kost nu al 27,6 miljoen euro meer dan gepland.
Het nieuwe Antwerpse justitiepaleis aan de Bolivarplaats kost tot nu toe al 27,6 miljoen euro meer dan gepland. Daardoor heeft de Regie der Gebouwen geen geld meer over voor de aangekondigde renovatie van het oude gerechtsgebouw aan de Britselei. Hier komen later de magistraten van het hof van beroep terecht die nu huizen in een aftandse toren aan de Waalsekaai.

Het nieuwe justitiepaleis aan de Bolivarplaats moet af zijn op 30 juni 2005. De bedoeling was dan dat het parket-generaal, het hof van beroep en het arbeidshof in 2010 hun intrek zouden nemen in het majestueuze pand aan de Britselei. De renovatie van het historische gebouw is begroot op 27 miljoen euro. Vooral de reiniging en het herstellen van de gevel kost handenvol geld.

Rond deze periode zou de Regie der Gebouwen een oproep lanceren naar architecten en studiebureaus om de werken te begeleiden, maar die oproep is nu uitgesteld. Voor de gevel en de daken van het gerechtsgebouw heeft de Regie inmiddels zelf een aanbestedingsdossier opgemaakt en de kostprijs voor het herstel van gevel en daken wordt geraamd op vier miljoen euro. Dat geld hebben we niet, zegt minister van FinanciŰn Didier Reynders (MR). Het geld zit ook niet in het meerjarenplan 2005-2008 voor de vernieuwing van de justitiegebouwen in ons land. Minister Reynders kan momenteel zelfs niet zeggen wanneer het hof van beroep dan uiteindelijk wel zal verhuizen.

Geen kosten op sterfhuis

,,Voor de magistraten van het hof van beroep komt dit niet echt als een verrassing'', reageert raadsheer Nico Snelders. ,,Persoonlijk, en vele collega's met mij, was er het gevoel dat we niet binnen de kortste keren naar de Britselei zouden verhuizen. We wisten dat het restauratieproject er eentje van lange adem zou worden, maar dat het nu na 2010 is, dat is wel lang.''

Blijkbaar slokt de bouw van het nieuwe paleis aan de Bolivarplaats meer en meer geld op. ,,Sommigen zeggen dat het een pure geldverspilling is, anderen menen dat het om een groots project gaat dat justitie overstijgt en voor Antwerpen een internationale aandachtstrekker wordt, zoals het bekende operagebouw in Sidney.''

Vele magistraten van het hof hopen bij een verhuis naar de Britselei op een plaatsje voor een eigen bureau. ,,Het gebouw aan de Waalsekaai is te klein. Zo hebben we een tekort aan zittingszalen. Het gebouw wordt wel zorgvuldig in stand gehouden. Zo zijn er recent nog aanpassingen geweest aan de elektriciteit, de liften en is het asbest in de garage verwijderd. Dit zijn dus geen kosten op het sterfhuis'', aldus Nico Snelders.

Jean-Charles VERWAEST
Josh no está en línea   Reply With Quote
Old May 4th, 2006, 09:26 PM   #11
Josh
City Geek

Josh's Avatar

Ik vind de hareenleg van de Leien trouwens ook zeer geslaagd. Alleen is het jammer dat er zo weinig mooie gebouwen langs de Leien staan. De Opera en het oud justitiepaleis zijn fraaie gebouwen (mits opknapbeurt) maar voor de rest staat er ook veel rommel. Misschien geven de gerenoveerde Leien wel een stimulans om ook de gebouwen erlangs eens aan te pakken of te vernieuwen.
Old May 4th, 2006, 09:27 PM   #12
euroboyarne
Registered User

euroboyarne's Avatar

Likes (Received): 0

Ja, idd spijtig, maar nu moet er weer niet gedaan worden van: "kijk ze doen iets in Antwerpen en het loopt weer fout!".

Hoeveel heeft de renovatie van het Lambermontgebouw niet gekost? Daarvoor kon men er drie nieuwe plaatsen ... gewoon een Belgisch fenomeen.

Is men trouwens niet bezig met de renovatie van het gebouw aan de Britselei, er staan toch stellingen tegen de gevel aan de achterkant, niet?
euroboyarne no está en línea   Reply With Quote
Old May 4th, 2006, 09:34 PM   #13
ketje
Funk me

ketje's Avatar

Likes (Received): 3

Trouwens, ik weet nog dat er met veel bomberderie werd aangekondigd dat er een speciaal ontwerp voor de tegelvan de leie ging gemaakt worden, er is zelf een interationale wedstrijd voor uitgeschreven. Ik weet dat die gewonnen is en heb ze ook gezien maare ik hoor er niets meer van, het laatste was een gerucht dat de tegels te duur waren en dat ze dus niet gingen gebruikt worden.
Weet iemand hier meer over?
ketje no está en línea   Reply With Quote
Old May 5th, 2006, 02:38 AM   #14
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Quote:
Originally Posted by ketje
Trouwens, ik weet nog dat er met veel bomberderie werd aangekondigd dat er een speciaal ontwerp voor de tegelvan de leie ging gemaakt worden, er is zelf een interationale wedstrijd voor uitgeschreven. Ik weet dat die gewonnen is en heb ze ook gezien maare ik hoor er niets meer van, het laatste was een gerucht dat de tegels te duur waren en dat ze dus niet gingen gebruikt worden.
Weet iemand hier meer over?
De tegels waren niet te duur, maar door de achterstal van de werken, werd er geopteerd om met gemakkelijkere versnijdbare en plaatsbare en minder zware grantiettegels te werken.
De Leientegel zou wel gebruikt worden voor de buurt Operaplein - Rooseveltplaats om deze belangrijke centrale plaats te accentueren
Old May 5th, 2006, 02:14 PM   #15
Thermo
Registered User

Thermo's Avatar

Quote:
Originally Posted by Josh
Alleen is het jammer dat er zo weinig mooie gebouwen langs de Leien staan. De Opera en het oud justitiepaleis zijn fraaie gebouwen (mits opknapbeurt) maar voor de rest staat er ook veel rommel. Misschien geven de gerenoveerde Leien wel een stimulans om ook de gebouwen erlangs eens aan te pakken of te vernieuwen.
Vreemd dat je dat zegt. Als ik over de Leien rijd moet ik altijd kijken naar die prachtige herenhuizen...
Old May 5th, 2006, 02:47 PM   #16
Josh
City Geek

Josh's Avatar

Welke mooie herenhuizen zijn dat dan? Er staan er hier en daar wel een paar tussen maar meestal gaat het om troosteloze appartementsblokken zoals op deze foto :

Last edited by Josh; May 5th, 2006 at 06:31 PM.
Old May 5th, 2006, 03:16 PM   #17
Thermo
Registered User

Thermo's Avatar

Euh.... die foto kan je maar best verwijderen!

On-topic: in het verlengde van de J. Van Rijswijcklaan staan prachtige herenhuizen (elisabethlei, belgielei)

Last edited by Thermo; May 5th, 2006 at 03:33 PM.
Old May 5th, 2006, 03:42 PM   #18
Josh
City Geek

Josh's Avatar

We hebben het hier wel over de heraangelegde Leien, de zogenaamde kleine ring (Amerikalei, Britse Lei, ItaliŰlei en Frankrijklei).
Old May 5th, 2006, 07:14 PM   #19
poller1
Registered User

Quote:
Originally Posted by euroboyarne
Ja, idd spijtig, maar nu moet er weer niet gedaan worden van: "kijk ze doen iets in Antwerpen en het loopt weer fout!".

Hoeveel heeft de renovatie van het Lambermontgebouw niet gekost? Daarvoor kon men er drie nieuwe plaatsen ... gewoon een Belgisch fenomeen.

Is men trouwens niet bezig met de renovatie van het gebouw aan de Britselei, er staan toch stellingen tegen de gevel aan de achterkant, niet?
Berlaymont zeker?

De leien zijn nu idd wel okÚ, maar moeten nog aangekleed worden, het is nog kaal.

Mooie gebouwen zijn er helaas niet veel nee, momenteel, maar hopelijk wordt er vanaf nu eens gezorgd voor wat samenhang en uniformiteit (bebording, straatmeubilair, beplantingen...).

Mooie gebouwen : nieuw justitiepaleis, een paar herenhuizen en enkele art deco-appartementsblokken ; klassiekers (maar niet zo waardovol voor mij) : oud justitiepaleis, opera, nationale bank. En het zicht op de Leysstraat en het Centraal station.
Old May 5th, 2006, 07:59 PM   #20
euroboyarne
Registered User

euroboyarne's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by poller1
Berlaymont zeker?

De leien zijn nu idd wel okÚ, maar moeten nog aangekleed worden, het is nog kaal.

Mooie gebouwen zijn er helaas niet veel nee, momenteel, maar hopelijk wordt er vanaf nu eens gezorgd voor wat samenhang en uniformiteit (bebording, straatmeubilair, beplantingen...).

Mooie gebouwen : nieuw justitiepaleis, een paar herenhuizen en enkele art deco-appartementsblokken ; klassiekers (maar niet zo waardovol voor mij) : oud justitiepaleis, opera, nationale bank. En het zicht op de Leysstraat en het Centraal station.
Ja juist, ik wist dat er iets niet klopte ff vergeten
De namen van al die gebouwen en pleinen, ik slaag ze al door elkaar ...
euroboyarne no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules