search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Overig > Urbanetics

Urbanetics Stedelijke discussies

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old June 19th, 2017, 10:13 PM   #221
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 26564

bedankt. Als het om echte hoogbouw gaat liggen de posities 1-4 dus aardig vast voorlopig.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old June 19th, 2017, 10:17 PM   #222
mokumbouw
Registered User

Likes (Received): 468

In absolute aantallen valt het op basis van dit criterium nogal mee met de suprematie van Rotterdam. Als we deze aantallen relateren aan het aantal inwoners zakt Amsterdam naar plek 4 en schuiven Den Haag en Utrecht een plaats op. Eindhoven doet gewoon nog niet mee voor plek 3.
mokumbouw está en línea ahora   Reply With Quote
Old June 19th, 2017, 11:23 PM   #223
PJee
Moderator

PJee's Avatar

Likes (Received): 2133

Daar moeten we wel even tegenover zetten hoe mensen hoogbouw kunnen 'ervaren' in de verschillende steden. Eindhoven en Rotterdam hebben nauwelijks tot geen historisch centrum waar men omheen moet bouwen. Dit zorgt ervoor dat hoogbouw projecten midden in het centrum gebouwd worden. Als ik de cijfers van Utrecht zie verbaasd mij dat redelijk, ik kom er geregeld maar heb nooit het gevoel in een 'hoogbouwstad' te zijn. Echte clusters zijn er (nog) niet.
PJee no está en línea   Reply With Quote
Old June 19th, 2017, 11:51 PM   #224
Ribarca
In the brig

Likes (Received): 3154

Utrecht heeft wel de ruimte. Aan de zijde van de Jaarbeurs is veel braakliggend terrein net buiten het centrum. Er staat ook veel meuk.

Ik zou in Utrecht hele wijken platgooien en er mooie appartementen voor terugzetten.

Stratosphere 2020, Slagathor liked this post
Ribarca no está en línea   Reply With Quote
Old June 20th, 2017, 12:31 AM   #225
marcobruls
Registered User

marcobruls's Avatar

Likes (Received): 1331

Quote:
Originally Posted by PJee View Post
Daar moeten we wel even tegenover zetten hoe mensen hoogbouw kunnen 'ervaren' in de verschillende steden. Eindhoven en Rotterdam hebben nauwelijks tot geen historisch centrum waar men omheen moet bouwen. Dit zorgt ervoor dat hoogbouw projecten midden in het centrum gebouwd worden. Als ik de cijfers van Utrecht zie verbaasd mij dat redelijk, ik kom er geregeld maar heb nooit het gevoel in een 'hoogbouwstad' te zijn. Echte clusters zijn er (nog) niet.
Ja rotterdam en eindhoven zijn echt uniek....of toch niet...
Oh jee kijk eens aan in Den Haag doen ze het gewoon op 250meter van de hofvijver wie had dat gedacht.

Luchtfoto van michiel.
https://www.flickr.com/photos/michie...jk/27412181704
Quote:
Originally Posted by emmer View Post
Misschien wel het mooiste zicht op de skyline!

Bron: https://twitter.com/Newsroom070?lang=nl
marcobruls no está en línea   Reply With Quote
Old June 20th, 2017, 12:53 AM   #226
PJee
Moderator

PJee's Avatar

Likes (Received): 2133

Quote:
Originally Posted by marcobruls View Post
Ja rotterdam en eindhoven zijn echt uniek....of toch niet...
Oh jee kijk eens aan in Den Haag doen ze het gewoon op 250meter van de hofvijver wie had dat gedacht.
Zeg niet zo geïrriteerd zijn omdat ik je stadje niet even benoem hè. Even teruglezen en je ziet dat ik Den Haag al als mooiste had bestempeld.
PJee no está en línea   Reply With Quote
Old June 20th, 2017, 10:10 AM   #227
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 5768

Clustering is inderdaad wel een dingetje. Rotterdam staat in Nederland zonder twijfel op nummer 1, maar als ik er ben denk ik wel eens bij mezelf: "Als je dit allemaal wat dichter bij elkaar had gezet, was het de Europese nummer 1."

Gelukkig is er een simpele oplossing: nog meer bouwen om er één enorm cluster van te maken.
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old June 20th, 2017, 11:00 AM   #228
Borse
Registered User

Borse's Avatar

Likes (Received): 823

Quote:
Originally Posted by mokumbouw View Post
In absolute aantallen valt het op basis van dit criterium nogal mee met de suprematie van Rotterdam. Als we deze aantallen relateren aan het aantal inwoners zakt Amsterdam naar plek 4 en schuiven Den Haag en Utrecht een plaats op. Eindhoven doet gewoon nog niet mee voor plek 3.
Door alleen het aantal torens te tellen en te delen door het aantal inwoners krijg je nog steeds een vertekend beeld. Stel dat Amsterdam 40 torens heeft van 70m en Den Haag 20 torens heeft +140m, wie verdient dan die tweede plek? Deze methode houd onvoldoende rekening met de hoogbouwdichtheden in een stad.

Om imo een beter beeld te verkrijgen van de dichtheid/concentratie met betrekking tot hoogbouw in een stad zou je eigenlijk de totale lengte van alle torens boven een bepaalde threshold wat als hoogbouw wordt beschouwd moeten delen door het aantal inwoners van een stad. Deze graadmeter geeft vervolgens een ranglijst van hoogbouwsteden.
Borse no está en línea   Reply With Quote
Old June 20th, 2017, 01:00 PM   #229
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 26564

Quote:
Originally Posted by PJee View Post
..
Als ik de cijfers van Utrecht zie verbaasd mij dat redelijk, ik kom er geregeld maar heb nooit het gevoel in een 'hoogbouwstad' te zijn. Echte clusters zijn er (nog) niet.
Dat klopt maar dat gaat in Utrecht dus wel veranderen. Alleen jammer van dat zinloze hoogteplafond van 90 meter.
Nu komen er dus diverse torens van rond de 90 meter tussen Centraal en Jaarbeurs.
Maar evengoed wordt dat een flink cluster met een behoorlijke dichtheid ook.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old June 20th, 2017, 04:16 PM   #230
mokumbouw
Registered User

Quote:
Originally Posted by Borse View Post
Door alleen het aantal torens te tellen en te delen door het aantal inwoners krijg je nog steeds een vertekend beeld. Stel dat Amsterdam 40 torens heeft van 70m en Den Haag 20 torens heeft +140m, wie verdient dan die tweede plek? Deze methode houd onvoldoende rekening met de hoogbouwdichtheden in een stad.

Om imo een beter beeld te verkrijgen van de dichtheid/concentratie met betrekking tot hoogbouw in een stad zou je eigenlijk de totale lengte van alle torens boven een bepaalde threshold wat als hoogbouw wordt beschouwd moeten delen door het aantal inwoners van een stad. Deze graadmeter geeft vervolgens een ranglijst van hoogbouwsteden.
Dat is een verdedigbare stelling. Vraag blijft wat je dan als drempel neemt. Mijn voorkeur gaat uit naar 60 m. Ik heb nog niet de moeite genomen om te kijken wat zo'n berekening oplevert. Ik schat in dat het dan ook 1. Rotterdam, 2 Den Haag, 3. Utrecht en 4. Amsterdam blijft.

Elke berekening heeft overigens zijn nadelen. Dat geldt ook voor het delen van het aantal hoge gebouwen of het totaal aantal meters boven een grens door het totaal aantal inwoners. Stel je hebt een enorm hoogbouwcluster in een stad van 15 miljoen inwoners (bijna 24x zo veel als Rotterdam), dan nog heb je een grote kans dat zo'n stad onder Rotterdam eindigt.
Old June 20th, 2017, 05:17 PM   #231
Nout
AstroNout

Nout's Avatar

Likes (Received): 1018

De charme van de vraag 'wat is de 3de hoogbouwstad van NL' zit hem voor mij in het gevoelsmatige aspect. En dan vallen zowel Amsterdam als Utrecht voor mij buiten de top 3. Zowel in Amsterdam als in Utrecht waan ik me niet in een hoogbouwstad. Beide steden zijn wel flink aan het bouwen, maar ik vraag me af of dit Mn gevoel daarover doet veranderen. De gevoelsmatige hoogbouw top 3 in NL is voor mij:

1. Rotterdam
2. Den Haag
3. Eindhoven.
Old June 20th, 2017, 06:05 PM   #232
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Likes (Received): 24484

Amsterdam in aanbouw:
Valley 97+67+77
Xavier 70
Atrium 67
Rai 91
Little Manhatten 73+61
Pontsteiger 90
Crowne Plaza Hotel 80
State 70
Hotel Overamstel 60
Postillion hotel 70
Amstel Tower 100
Van der Valkhotel 63
Equinix datacenter 73
De Werf 2x60
Maritim Hotel 114+105

mokumbouw liked this post
the runner no está en línea   Reply With Quote
Old June 20th, 2017, 06:10 PM   #233
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Likes (Received): 24484

Amsterdam in ontwikkeling
WTC 100
The Beacon 90
Hourglass 80
Sluisbuurt 11x40-80 en 6x 108-143
Arena 3x125
Getz 2x70
Holendrecht 2x65
Koivisto 90
NDSM 60
Kavel 5 79
CAN 90
kavel 3n4 75
Sloterdijk 2x70

mokumbouw liked this post
the runner no está en línea   Reply With Quote
Old June 20th, 2017, 06:35 PM   #234
mokumbouw
Registered User

Mooi overzicht Runner! Voor de categorie in aanbouw staat Amsterdam zeker op 1!
Old June 20th, 2017, 07:24 PM   #235
marcobruls
Registered User

marcobruls's Avatar

Likes (Received): 1331

Al zet je 1000 van die manke 80 meter dingen buiten het centrum langs een snelweg, mij doet het geen drol.
marcobruls no está en línea   Reply With Quote
Old June 20th, 2017, 08:18 PM   #236
mokumbouw
Registered User

Ben benieuwd hoeveel plannen er dan rond Den Haag CS in ontwikkeling zijn. Amsterdam is nu eenmaal een polycentrische stad. Dat overkomt overigens wel meer grote steden. Londen bijv. lijdt daar ook niet echt onder.
Old June 20th, 2017, 08:37 PM   #237
Cobblepot
Registered User

Cobblepot's Avatar

Likes (Received): 1146

Quote:
Originally Posted by marcobruls View Post
Al zet je 1000 van die manke 80 meter dingen buiten het centrum langs een snelweg, mij doet het geen drol.
Dat is een manier om ernaar te kijken. Je kunt het ook zien als een 21e eeuwse hoogbouw gordel rond het vooroorlogse deel in wording. Langzaam komen de 100+ gebouwen los, de volgende stap kan 150+ worden.
Cobblepot no está en línea   Reply With Quote
Old June 20th, 2017, 09:13 PM   #238
Hoogloper
Registered User

Hoogloper's Avatar

Likes (Received): 4165

Dus Amsterdam is de tweede 'hoogbouwstad' in dit landje waarbij we hier dan uitkomen op een discussie over de grootheden Eindhoven en Den Haag, spannend.
Hoogloper está en línea ahora   Reply With Quote
Old June 20th, 2017, 11:18 PM   #239
Michiel
Registered User

Michiel's Avatar

Likes (Received): 5735

^Nee, Rijswijk is de tweede hoogbouwstad van Nederland.

Quote:
Dat is een verdedigbare stelling. Vraag blijft wat je dan als drempel neemt. Mijn voorkeur gaat uit naar 60 m. Ik heb nog niet de moeite genomen om te kijken wat zo'n berekening oplevert. Ik schat in dat het dan ook 1. Rotterdam, 2 Den Haag, 3. Utrecht en 4. Amsterdam blijft.

PJee, EPA001, Fabian2412 liked this post
Michiel está en línea ahora   Reply With Quote
Old June 21st, 2017, 07:56 AM   #240
Fabian2412
Geregistreerd gebruiker

Likes (Received): 197

Quote:
Ben benieuwd hoeveel plannen er dan rond Den Haag CS in ontwikkeling zijn. Amsterdam is nu eenmaal een polycentrische stad. Dat overkomt overigens wel meer grote steden. Londen bijv. lijdt daar ook niet echt onder.
Begin volgend jaar gaan in ieder geval 2x90m op het KJ plein en op de Grotiusplaats 1x100m + 1x120m in aanbouw. Voor de rest zal het e.e.a nog ontwikkelt gaan worden.

Quote:
Originally Posted by Charlie Frank View Post
De Rijksbouwmeester plaatst op onderstaande render ook een nieuwe woontoren in Bezuidenhout-West. Zoals ik al eerder zei, ben ik voorstander van een herontwikkeling van die wijk. Maar dan wel via een volwaardige stedenbouwkundige visie, en niet als secundair product van een herontwikkeling van Centraal-oost.

Ambassadeursprojecten Rijksbouwmeester

123.000 m2 - gebiedsontwikkeling, CS-kwadrant Oost, Den Haag

De herbestemming van het gebouw van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de renovatie van de Koninklijke Bibliotheek, de ontwikkeling van een hotel en woningen aan de Grotiusplaats en tot slot de Haagse Loper. In het stationsgebied van Den Haag zijn de komende jaren vier majeure projecten aan de orde. Ook komen er een nieuwe eindhalte van de metrolijn naar Rotterdam, een grote nieuwbouwontwikkeling voor het Centraal Station op het Koninigin Julianaplein én een bouwontwikkeling aan de stationszijde van de Rijnstraat.

Stedenbouwkundige visie

In de mix van dit diverse programma dreigt de kwaliteit van de openbare ruimte in het geding te komen. Er moeten heldere routes door het gebied ontstaan die verbindingen maken met de Koekamp en het Malieveld. Op initiatief van de Rijksbouwmeester heeft bureau KCAP opdracht gekregen om een stedenbouwkundige visie te maken voor het gebied rondom Den Haag Centraal Station.
B&W heeft de concept gebiedsvisie op 13 november vastgesteld en op 15 november 2016 gepresenteerd aan de pers. Op dit moment werken de gemeente en het RVB aan het opstellen van een Bestuursovereenkomst.

Bron: collegevanrijksadviseurs/rijksbouwmeester

Build: 2x140m, 2x147m, 2x132m, 1x109m, 1x104, 21x 70-90m

PJee, DH93Dyl liked this post
Fabian2412 no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules