search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam

Amsterdam » Café Berlage

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old July 29th, 2017, 11:13 AM   #2221
mokumbouw
Registered User

Likes (Received): 230

Of dat rendabel is kan ik niet beoordelen. Maar ik denk dat een uitbreiding eerder rendeert dan een verbetering van de faciliteiten. Het is natuurlijk ook afhankelijk van de kosten van capaciteitsuitbreiding vs de faciliteitenverbetering. Die ken ik niet, maar ik heb niet de indruk dat de kosten van capaciteitsuitbreiding veel hoger zullen uitvallen dan de kosten van deze verbouwing. Heeft iemand daar informatie over?
mokumbouw no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old July 29th, 2017, 11:19 AM   #2222
AmsterdamArenA
Registered User

AmsterdamArenA's Avatar

Likes (Received): 294

Quote:
Originally Posted by mokumbouw View Post
Of dat rendabel is kan ik niet beoordelen. Maar ik denk dat een uitbreiding eerder rendeert dan een verbetering van de faciliteiten. Het is natuurlijk ook afhankelijk van de kosten van capaciteitsuitbreiding vs de faciliteitenverbetering. Die ken ik niet, maar ik heb niet de indruk dat de kosten van capaciteitsuitbreiding veel hoger zullen uitvallen dan de kosten van deze verbouwing. Heeft iemand daar informatie over?
http://www.sportknowhowxl.nl/files/2...KBA_WK2018.pdf

Op pagina 11 staat 80 miljoen begroot voor een uitbreiding naar 65.000. Het lijkt me sterk dat men de verbreding van de omloop daarbij niet mee heeft genomen. Die omloop zou sowieso verbreed moeten worden gelet op de drukte die er nu al is met een volle tweede ring.

Deze verbouwing/vebreding staat begroot op 50 miljoen.

mokumbouw liked this post
AmsterdamArenA no está en línea   Reply With Quote
Old July 29th, 2017, 11:29 AM   #2223
mokumbouw
Registered User

De uitbreiding naar 64.000 lijkt mij veel makkelijker terug te verdienen dan de verbouwing/verbreding, ook als de kosten van de uitbreiding niet inclusief die van de verbouwing zijn. Je moet nogal wat extra consumpties verkopen om die 50 miljoen terug te verdienen, lijkt me zo. Met de verkoop van extra kaartjes gaat dat toch een stuk makkelijker.
Old July 29th, 2017, 11:54 AM   #2224
ropniko
Registered User

ropniko's Avatar

Likes (Received): 308

Dit gaat wat contraproductief klinken, maar je kan beter een uitverkocht stadion hebben en schaarste, dan een te groot stadion met lege stoelen. Tuurlijk is een uitbreiding van de ArenA in stoelen uiteindelijk op papier makkelijker terug te verdienen, maar dat is als het goed gaat. Zodra het sportief iets minder gaat is het negatieve effect op de begroting 2x zo groot. En ja, met de uitbreiding van de omloop is het minder snel terug te verdienen, maar de huidige opzet is iets uit 1996 qua uitvoering, 20 jaar stadion ontwikkeling en ervaringen leren dat mensen andere verwachtingen hebben bij een stadion, betere faciliteiten, kwalitatieve horeca en een stukje service. Daarnaast moet de ArenA in ontwikkeling blijven om mee te kunnen blijven doen in Europa, wat dat betreft is het gestripte ontwerp van de ArenA een zegen, makkelijk(er) om aanvullingen op te doen.

EPA001 liked this post
ropniko no está en línea   Reply With Quote
Old July 29th, 2017, 12:22 PM   #2225
mokumbouw
Registered User

Als je het alleen vanuit Ajax-perspectief bekijkt, zit daar wat in. Als je kijkt naar de terugverdienmogelijkheden vanuit Arenaperspectief ligt dat anders. Dan gaat het om evenementen die ook met een grotere capaciteit gemakkelijk uitverkocht raken.
Old July 29th, 2017, 12:31 PM   #2226
Magistraler
alomtegenwoordig

Magistraler's Avatar

Likes (Received): 1909

Zit gewoon vol hoor.

Zeker als Amsterdammers de Arena weer gaan ontdekken.
Het zit nu vol met provincialen, maar de potentie om Amsterdammers te trekken is enorm. Zeker met de sterk stijgende welvaart in Amsterdam, en de uitbreiding van het metronet.
Magistraler no está en línea   Reply With Quote
Old July 29th, 2017, 01:10 PM   #2227
ropniko
Registered User

ropniko's Avatar

Quote:
Originally Posted by Magistraler View Post
Zit gewoon vol hoor.

Zeker als Amsterdammers de Arena weer gaan ontdekken.
Het zit nu vol met provincialen, maar de potentie om Amsterdammers te trekken is enorm. Zeker met de sterk stijgende welvaart in Amsterdam, en de uitbreiding van het metronet.
Dat is makkelijk roepen nu het een aantal jaar wat goed gaat. Het nadeel van zulke investeringen is dat ze meestal pas pijn doen als het niet meer goed gaat. Ik ben blij dat de ArenA voor een gematigde koers kiest en zich niet rijk laat rekenen met 'mogelijke inkomsten'. Dat is namelijk hoe veel clubs de begroting opstellen en dat heeft niet altijd geholpen, zeker in relatie tot stadions. De concurrentie voor het voetbal op andere vlakken van entertainment zijn groot, zeker in Amsterdam, wat nog meer onzekerheid toevoegt.
Old July 29th, 2017, 01:12 PM   #2228
mokumbouw
Registered User

Ik denk ook dat het wel mee zal vallen. Als je keek naar de toeschouwersaantallen in De Meer hield je ook vast of de Arena wel gevuld zou raken. Van de bewoners van de gemeente Amsterdam zullen we het in de toekomst ook niet echt moeten hebben, vijf jaar geleden was slechts 7,14 % van de seizoenkaarthouders in de gemeente ingeschreven. Maar we moeten groot denken, de metropool stopt niet bij de grenzen van Landsmeer, Diemen en Ouder-Amstel. Wat mij betreft horen onze vrienden uit Apeldoorn en Amersfoort er gewoon bij. Een eindje verder, over de IJssel? Geen bezwaar! En om met onze grote Amsterdamse planoloog Zef Hemel te spreken: Zwolle, Den Bosch, Rotterdam en Alkmaar zijn de toegangspoorten van onze metropool.

AmsterdamArenA liked this post
Old July 29th, 2017, 01:32 PM   #2229
ropniko
Registered User

ropniko's Avatar

Het stadion moet ook vol lijken / zijn met wedstrijden tegen Excelsior, Sparta, NAC, Heracles, Willem II, PEC Zwolle en VVV-Venlo. Dat is het al sinds de bouw van de ArenA stelselmatig niet namelijk. Om alleen een stadion uit te breiden voor wedstrijden tegen Feyenoord, PSV (de enige 2 uitverkochte wedstrijden in de Eredivisie normaal gesproken, behoudens eventuele kampioenswedstrijden richting het einde van het seizoen) en héél misschien AZ, FC Twente, Heerenveen, Vitesse als ze hun dag hebben? Dat bedoel ik met 'mogelijke inkomsten', er gaat een flinke factor vanaf. En het is algemeen bekend dat Ajax wel 'uitverkocht' is op papier, maar dat 10-15% van de mensen iets anders aan het doen is tijdens wedstrijden tegen de kleinere clubs. Het is een lastige dynamiek, maar de schaarste die Ajax nu heeft zorgt ervoor dat ze de prijzen kunnen verhogen en effectief veel omzet kunnen genereren. Misschien als de combinatie van verhoogde prijzen en meer uitverkochte wedstrijden en het aankopen van de aandelen van de ArenA wel kan zorgen voor een uitbreiding naar 60k+, maar tot die tijd is het een risico.
Old July 29th, 2017, 01:36 PM   #2230
mokumbouw
Registered User

Qua sfeer heb je gelijk, daar zit een risico in. Financieel kan ik je minder volgen, de betaalde bezetting zat tegen de 50.000 aan.
Old July 29th, 2017, 01:45 PM   #2231
AmsterdamArenA
Registered User

AmsterdamArenA's Avatar

Likes (Received): 294

Regeren is vooruitzien.

Straks speelt PSV in een gloednieuw stadion voor 50.000 man.

Wat de Kuip betreft zal men in Rotterdam echt geen genoegen nemen met wat meer interlands. Er komt een dak dat dicht kan en qua bezoekersfaciliteiten zal het echt niet onder gaan doen voor de Arena.

Achterover leunen is er voor de Arena echt niet bij, ook al wordt de plee straks doorgespoeld met regenwater, zit je na rust wat sneller met je broodje Unox op de tribune en ben je eerder het stadion in en uit.

Bij Ahoy en de Ziggo Dome scheelt het 1.500 plaatsen, maar kiest men sowieso eerder voor Amsterdam. Maar met 10.000 minder kaarten te bieden wordt het behoorlijk opboxen tegen een gloednieuwe Kuip die bovendien kan leren van alle problemen waar de Arena al sinds de opening mee kampt. 'Laat die nieuwe Kuip maar komen want we hebben niks te vrezen'? 2 x Arena of 2 x nieuwe Kuip scheelt de Toppers toch bijna 2 miljoen.

De Arena kostte 2.500 euro per stoeltje (50.000 plaatsen) om te bouwen.
Deze verbouwing van 50 miljoen betreft de 2e ring met zo'n 28.000 stoelen: 50 miljoen/28.000 = 1.800 euro. Dat is een behoorlijke kluif.

Die 80 miljoen voor een uitbreiding naar 65.000 is gebaseerd op 2 'dakkapellen' met een compleet nieuw schuifdak op Noord en Zuid waarbij het oude schuifdak geen functie meer zou hebben. In 2013 is nog een uitbreiding geopperd naar 65.000 zonder dat het dak hoefde worden aangepast.

mokumbouw, EPA001, gedoogbeleid liked this post

Last edited by AmsterdamArenA; July 29th, 2017 at 03:24 PM.
AmsterdamArenA no está en línea   Reply With Quote
Old July 30th, 2017, 02:11 PM   #2232
ropniko
Registered User

ropniko's Avatar

Quote:
Originally Posted by AmsterdamArenA View Post
Regeren is vooruitzien.

Straks speelt PSV in een gloednieuw stadion voor 50.000 man.
Er is nog geen enkel aanwijzing dat PSV een gloednieuw stadion wil laten bouwen voorlopig.
Quote:
Wat de Kuip betreft zal men in Rotterdam echt geen genoegen nemen met wat meer interlands. Er komt een dak dat dicht kan en qua bezoekersfaciliteiten zal het echt niet onder gaan doen voor de Arena.
Is er al bekend of er een dak op komt? De laatste ontwerpen van november 2016 zijn allemaal zonder dak.
Quote:
Achterover leunen is er voor de Arena echt niet bij, ook al wordt de plee straks doorgespoeld met regenwater, zit je na rust wat sneller met je broodje Unox op de tribune en ben je eerder het stadion in en uit.

Bij Ahoy en de Ziggo Dome scheelt het 1.500 plaatsen, maar kiest men sowieso eerder voor Amsterdam. Maar met 10.000 minder kaarten te bieden wordt het behoorlijk opboxen tegen een gloednieuwe Kuip die bovendien kan leren van alle problemen waar de Arena al sinds de opening mee kampt. 'Laat die nieuwe Kuip maar komen want we hebben niks te vrezen'? 2 x Arena of 2 x nieuwe Kuip scheelt de Toppers toch bijna 2 miljoen.
De Ziggodome is mede opgezet met MOJO en Livenation, die hebben alleen rechten op bepaalde concerten en beheren de hele keten van boekingen tot venues momenteel.
Tuurlijk spelen er nog andere dingen mee, maar dat MOJO achter de oprichting zit is de hoofdzaak dat er meer concerten in Amsterdam worden gehouden.
Quote:
Deze verbouwing van 50 miljoen betreft de 2e ring met zo'n 28.000 stoelen: 50 miljoen/28.000 = 1.800 euro. Dat is een behoorlijke kluif.
Bouwkosten nu vergelijken met bouwkosten in 1994-1996, dat is vrij zinloos. Die zijn door allerlei factoren al vele malen over de kop gegaan.
Quote:
Die 80 miljoen voor een uitbreiding naar 65.000 is gebaseerd op 2 'dakkapellen' met een compleet nieuw schuifdak op Noord en Zuid waarbij het oude schuifdak geen functie meer zou hebben. In 2013 is nog een uitbreiding geopperd naar 65.000 zonder dat het dak hoefde worden aangepast.
Ik betwijfel of men dat goed zou kunnen realiseren voor 80 miljoen. Maar, los daarvan, terugkomend op mijn punt, ja, Ajax realiseert een gemiddeld van 50.000 betalende toeschouwers. Dus op dat vlak zou een uitbreiding met 5.000 tot 10.000 moeten kunnen. Echter, de financiële investering en het risico van een leeg ogend stadion zijn vrij groot.

Nu zijn er al wedstrijden waarbij het stadion leeg oogt en vrij saai is. En die wedstrijden zijn in het begin van het seizoen, daar haalt Ajax een gemiddelde van 47.000, dan is de bezettingsgraad ineens net rond de 88% (betalende toeschouwers, in werkelijkheid ligt de bezettingsgraad nog een paar % lager). Zou men in zo'n geval een capaciteit hebben van 65.000, dan is het ineens 72%, ver onder de norm van een vol ogend stadion (85%). De goedkopere plekken zijn altijd sneller uitverkocht, dus zal het er op TV weer extra leeg uitzien. En dat heeft een negatief effect op verdere kaartverkoop (hoe tegenstrijdig dat ook klinkt, maar mensen gaan graag naar dingen die al vol zitten). Dat is voor mij de belangrijkste reden om het niet te moeten willen als ArenA en Ajax. Los nog dat men zich niet gek moet laten maken door de concurrentie.

Maar, niet alles hoeft negatief te zijn.. Het kan, maar dan moet er wel iets veranderen aan de huidige manier waarop men tickets verkoopt (vooral focus op online). Van afwachtend naar proactief. Dat vraagt weer veranderingen op de manier van sales, naar een bijna Amerikaanse manier. Dit alles om de perceptie van mensen te veranderen dat tickets duur zijn, slecht verkrijgbaar en dat je allerlei veiligheidsdingen moet hebben zoals een clubcard. Als voorbeeld is er bijvoorbeeld LAFC, hebben nog geen bal aangeraakt maar hebben wel een salesteam van 20 man zitten wat seizoenkaarten lidmaatschappen verkoopt. Dat, in combinatie met een streven naar een grote database van fans van van 1.000.000 tot 1.300.000 personen (In Engeland hanteert met een factor 15 tot 20 van de stadioncapaciteit als doel voor de omvang van de database om het stadion te kunnen vullen), dan zou het moeten lukken.

junky liked this post
Old August 1st, 2017, 04:47 PM   #2233
junky
Registered User

Likes (Received): 323

Quote:
Originally Posted by mokumbouw View Post
De uitbreiding naar 64.000 lijkt mij veel makkelijker terug te verdienen dan de verbouwing/verbreding, ook als de kosten van de uitbreiding niet inclusief die van de verbouwing zijn. Je moet nogal wat extra consumpties verkopen om die 50 miljoen terug te verdienen, lijkt me zo. Met de verkoop van extra kaartjes gaat dat toch een stuk makkelijker.
Die 10.000 extra plaatsen hoog in het stadion zijn het duurste om te realiseren als je naar de bouwkosten kijkt. Aan de andere kant zullen deze plaatsen het minste opbrengen want je zit het verste weg van het veld.

Quote:
Originally Posted by AmsterdamArenA View Post
Als je berekening klopt dan is het gemiddeld 2.500 euro per stoeltje. Waarbij de stoeltjes op de eerste ring goedkoper waren dan de stoeltjes op de 2de ring.

1.800 euro is niet heel veel toch?

1.800 wegschrijven over 18 jaar is 100 euro per jaar.
100 euro over 30 tot 40 evenementen per jaar.
Is 3 euro per evenement per stoeltje. Waarvan een deel al wordt opgevangen door het vergroten van het restaurant op Oost.

Edit: en niet te vergeten besparende maatregelen zoals minder stroom en water verbruik.

De grasmat ligt er weer in. Vanavond zal Nice in het stadion trainen en morgenavond is de eerste wedstrijd dit seizoen.

Mojito, P17, EPA001, gedoogbeleid, marokko and 1 others liked this post
junky no está en línea   Reply With Quote
Old August 7th, 2017, 04:36 PM   #2234
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Likes (Received): 22952

Sharing Tower

Neem nog even snel afscheid van de gevel

Twitter: https://twitter.com/FWoerden/status/894562378985164800

P17, Hoogloper, DeLeeuw, gedoogbeleid liked this post
the runner no está en línea   Reply With Quote
Old August 12th, 2017, 09:55 AM   #2235
Bijlmerbeliever
Registered User

Likes (Received): 5

Quote:
Originally Posted by bthj View Post
kan niet anders zeggen dan dat dat er goed uit ziet.
Persoonlijk had ik donkerblauwe stoeltjes chiquer gevonden.

Last edited by Bijlmerbeliever; August 12th, 2017 at 10:00 AM.
Bijlmerbeliever no está en línea   Reply With Quote
Old August 12th, 2017, 06:00 PM   #2236
robelec
Registered User

Likes (Received): 11

Quote:
Originally Posted by Bijlmerbeliever View Post
Persoonlijk had ik donkerblauwe stoeltjes chiquer gevonden.
Had ook beter gepast bij het blauw/witte tenue van AJAX
robelec no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
amsterdam arena, arena, arena boulevard

Thread Tools

Posting Rules