daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools
Old November 20th, 2009, 11:55 AM   #1
Eisso
Fagus Sylvatica

Eisso's Avatar

Likes (Received): 63

Baanverlenging Groningen Airport

Quote:
Groningen Airport Eelde heeft groen licht gekregen voor het verlengen van één van de start- en landingsbanen. De Europese Commissie liet donderdag weten dat er geen bezwaren zijn tegen de rijksbijdrage van 18,6 miljoen euro. De baan wordt verlengd van 1800 naar 2500 meter en kan naar verwachting in 2011 in gebruik kan worden genomen, mits de vervolgprocedures spoedig verlopen. Het vliegveld wordt daardoor toegankelijk voor grotere toestellen.

De plannen voor de baanverlenging kennen een historie van vele tientallen jaren. Al in 2001 keurde het Rijk de plannen goed. De vele bezwaren die tegen dit besluit zijn ingebracht, werden in juni 2008 door de Raad van State vrijwel alle ongegrond verklaard, alleen de vraag of de rijksbijdrage voor de baanverlenging de toets van de Europese Commissie zou kunnen doorstaan stond nog open. Volgens de Raad van State had de rijksbijdrage moeten worden voorgelegd aan de Europese Commissie. Deze oordeelde donderdag dat de bijdrage niet in strijd is met de EU-regels voor staatssteun. De Europese Commissie betreurt het wel dat de Nederlandse overheid de steun heeft verleend zonder de commissie eerst op de hoogte te brengen.

De minister van Verkeer, Camiel Eurlings, moet binnen zes weken de procedure voor de verlenging opnieuw opstarten. Daartegen kan bezwaar ingediend worden. Ook moet de gemeente Tynaarlo het bestemmingsplan wijzigen en tegelijkertijd wordt de aanbesteding voorbereid.

De luchthaven kan zich met een verlengde baan ontwikkelen tot volwaardige speler in de markt van Europese bestemmingen. Daardoor krijgen de internationale bereikbaarheid en de economische positie van het noorden van Nederland een zeer belangrijke impuls. Groningen Airport Eelde wil bij de verdere ontwikkeling vooroplopen als duurzame regionale luchthaven.

Sponsored Links

Old November 20th, 2009, 12:26 PM   #2
RoelZ1
Registered User

RoelZ1's Avatar

Likes (Received): 56

baanverlening??
RoelZ1 no está en línea   Reply With Quote
Old November 20th, 2009, 01:28 PM   #3
Eisso
Fagus Sylvatica

Eisso's Avatar

Old November 20th, 2009, 03:59 PM   #4
sergiogiorgini
Registered User

Likes (Received): 109

Wiens grote toestellen zouden gebruik maken van Airport Eelde? Ik kan me voorstellen dat er uitbreiding moet komen van het vliegverkeer, maar dan denk je toch eerder aan een soort nieuwe Ryanair-bestemming (hoe afgrijselijk dat ook is.) Of iets in de Transaviarichting. Niet aan 747's.
sergiogiorgini no está en línea   Reply With Quote
Old November 20th, 2009, 04:13 PM   #5
Eisso
Fagus Sylvatica

Eisso's Avatar

ik zie niet helemaal in wat er afgrijselijk is aan dat type vluchten. Het is goed voor de economie, goed voor toerisme, goed voor de stad groningen..
Old November 20th, 2009, 04:45 PM   #6
ArthurK
Legum Magister Scientiae

ArthurK's Avatar

Likes (Received): 3

Ik quote even een artikel op Luchtvaartnieuws.nl uit 2004, maar wat eigenlijk nog steeds actueel is:
Quote:
Vanwege de korte baan kunnen chartervliegtuigen om veiligheidsredenen niet voldoende brandstof meenemen om rechtstreeks naar verre bestemmingen te vliegen. Dat betekent dat op de vakantievluchten een tussenstop gemaakt moet worden op bijvoorbeeld Enschede of Rotterdam. En dan was er Ryanair. Door de beperkte lengte van de baan verliet deze prijsvechter in de lente van dit jaar Groningen Airport Eelde. De low cost maatschappij moest rekening houden met het startgewicht en hield om die reden een aantal stoelen op de vluchten vanaf Groningen bewust onbezet.
Quote:
Meulendijks verwacht dat de grootste lagekostenmaatschaatschappij van Europa weer terugkeert naar Groningen als de baanverlenging gerealiseerd is. "Dat is als het meezit in 2006 het geval. Op dat moment kan Ryanair al de stoelen aan boord verkopen. Ik heb min of meer de toezegging ontvangen dat Groningen weer aan de lijst met bestemmingen wordt toegevoegd zodra ze hier optimaal kunnen renderen."
Hoewel ik bepaald geen fan ben van Ryanair (cowboy-mentaliteit, niet echt transparant over extra kosten), zou de terugkeer van de vlucht naar Londen erg aantrekkelijk zijn. Liever zie ik overigens dat BMI, die nu de enige lijndienst vanaf Eelde exploiteert (naar Aberdeen), een vlucht London-Groningen gaat aanbieden. Gezien hun netwerk zou dat helemaal niet onlogisch zijn. Daarnaast denk ik dat één of twee routes richting Zuid-Europa commercieel mogelijk moeten zijn. Madrid, Barcelona of Rome.

Verder zal met name het vakantieverkeer kunnen profiteren van een verlengde baan, zoals ook uit het door mij gequote artikel blijkt. Eelde heeft als voordeel dat er weinig andere luchthavens in de omgeving zijn. Schiphol, Bremen en Münster-Osnabrück zijn de dichtsbijzijnde luchthavens, allemaal op zo'n 200 kilometer afstand. Ook de grote studentenpopulatie in Groningen is een kans; studenten reizen relatief vaak, met name met low-cost luchtvaartmaatschappijen. Ik zie dus wel potentie voor Eelde om een redelijke regionale luchthaven te worden.
ArthurK no está en línea   Reply With Quote
Old November 20th, 2009, 05:53 PM   #7
UAE_isthebest
Registered User

UAE_isthebest's Avatar

Likes (Received): 23

Mooi dat het eindelijk zo ver is. Goed voor de economie in het noorden. Meer vluchten, Meer non-stop bestemmingen. Eventueel een nieuwe terminal (soort eindhoven terminal) in loop der jaren zo wel mooi zijn.
Old November 20th, 2009, 09:50 PM   #8
sergiogiorgini
Registered User

Likes (Received): 109

Quote:
Originally Posted by Eisso View Post
ik zie niet helemaal in wat er afgrijselijk is aan dat type vluchten. Het is goed voor de economie, goed voor toerisme, goed voor de stad groningen..
"Cowboymentaliteit" is wel een goede beschrijving. Het is een schreeuwerige, onbeleefde, verdoezelende maatschappij die het milieu net zo erg verafschuwt als haar klanten, maar nog net niet zo erg als haar personeel en het concept "common decency." Maar ja, het is denk ik wel de grootste hoop voor een luchthaven als Eelde als het echt wil groeien. Nietwaar? Ik hoop dat ik ongelijk heb.
sergiogiorgini no está en línea   Reply With Quote
Old November 20th, 2009, 10:49 PM   #9
ArthurK
Legum Magister Scientiae

ArthurK's Avatar

Likes (Received): 3

Ik quote een reactie op het weblog van RTV Noord:
Quote:
Petra Ansmink schrijft op 20-11-2009 17:37
'Mensen uit het Westen'.... Weer zo iemand die niet de moeite heeft genomen om VOLE te vragen naar haar ledenbestand. Ik ben lid en geboren in Eelde-Paterswolde. Ik ben me actief gaan verzetten toen ik in Glimmen woonde en met een groep van 15 personen aan tafel 15 minuten van stilte te hebben gehad door totale ontreddering na een overvliegend vliegtuig. Als je zoiets hebt meegemaakt, wil je echt geen vliegtuig meer boven je huis langs hebben en snap je waarom vliegveld uitbreiding niet in dit gebied moet plaatsvinden. Vervolgens heb ik door het lezen van o.a. wetenschappelijke studies kennis genomen van de haalbaarheid van baanverlenging. Ik ben nu dus om andere redenen dan oorspronkelijk overtuigd dat baanverlenging niet deugt.
ArthurK no está en línea   Reply With Quote
Old November 21st, 2009, 10:36 AM   #10
HighAsTheSky
Registered User

Likes (Received): 0

Glimmen....Altijd leuk die zeikerige villa bewoners uit de gemeente Haren.
Stinkend rijk en altijd alles verpesten voor de "gewone burger"
HighAsTheSky no está en línea   Reply With Quote
Old November 21st, 2009, 10:56 AM   #11
Chasin' Dreams
Pan sapiens

Chasin' Dreams's Avatar

Likes (Received): 116

Lijkt me een goede zaak dat het eindelijk zover is...hoewel ik erg gesteld ben op de Drentse rust en ruimte, ben ik van mening dat de nimby's in dit geval gewoon hun mond moeten houden.
Wat me wel al jaren enigszins stoort is de naam ''Groningen Airport Eelde''. Ik zou dat graag zien veranderen in Noord-Nederland Airport Eelde, omdat het vliegveld heel Noord-Nederland bedient en niet alleen Groningen. En ook omdat het vliegveld feitelijk gezien niet eens in Groningen, maar in Drenthe, ligt.
Old November 21st, 2009, 12:54 PM   #12
HighAsTheSky
Registered User

Je bent toch niet vergeten dat de grens slechts een politieke grens is he?
Mensen in Noord drenthe zien geen verschil tussen een Groninger of een Drenth. Die grens mag van mij ook wel weg. Kan de stad wat beter uitbreiden want we krijgen straks een erg langwerpige stad.

Dat het de naam van de stad krijgt is logisch. Groningen rinkelt nog wel wat belletjes in het buitenland. Met slechts Noord Nederland zal dat effect veel minder zijn.
Mensen in Noord Drenthe zijn ook erg afhankelijk van de stad zelf dus over de naam behoren ze niet te zeiken.
Old November 21st, 2009, 01:10 PM   #13
Chasin' Dreams
Pan sapiens

Chasin' Dreams's Avatar

Quote:
Originally Posted by HighAsTheSky View Post
Je bent toch niet vergeten dat de grens slechts een politieke grens is he?
Mensen in Noord drenthe zien geen verschil tussen een Groninger of een Drenth.
Dit is natuurlijk je reinste onzin en dat weet jij zelf denk ik ook wel. Kun je je nog herinneren wat er gebeurde toen Groningen de ''Kop van Drenthe'' wilde hebben?

Quote:
Die grens mag van mij ook wel weg. Kan de stad wat beter uitbreiden want we krijgen straks een erg langwerpige stad.
Ik ben niet per sé tegen een samenvoeging van beide provincies, maar wel tegen een uitbreiding van Groningen richting het zuiden.

Quote:
Dat het de naam van de stad krijgt is logisch. Groningen rinkelt nog wel wat belletjes in het buitenland. Met slechts Noord Nederland zal dat effect veel minder zijn.
Mensen in Noord Drenthe zijn ook erg afhankelijk van de stad zelf dus over de naam behoren ze niet te zeiken.
Ik kom dan ook niet uit Noord-Drenthe, dus ik ga lekker door met zeiken...
Ook Groningen rinkelt maar weinig belletjes in het buitenland, stel je daarvan zeker niet te veel voor.
Bovendien liggen er goede kansen voor Noord-Nederland om zich als één regio te presenteren in het buitenland.
Old November 21st, 2009, 06:17 PM   #14
HighAsTheSky
Registered User

Het gaat er toch ook om dat mensen weten waar het ligt? Als ik Airport Noord Nederland zeg....dan weet je nog steeds niet waar je moet zijn.

Als ik Groningen Airport zeg dan weet je in elk geval in welke richting je moet zijn...namelijk de stad Groningen. Vanuit alle hoeken goed bereikbaar per auto en OV.

We noemen Amsterdam Airport Schiphol toch ook geen Hoofddorp Airport Schiphol omdat het toevallig in een andere gemeente ligt? Je neemt gewoon de bekendste naam en die probeer je te verkopen.
Old November 21st, 2009, 06:28 PM   #15
Chasin' Dreams
Pan sapiens

Chasin' Dreams's Avatar

Oké, ik geef je gelijk
Old November 21st, 2009, 09:56 PM   #16
ZwolschKwartier
Bekijk m'n vingers maar..

ZwolschKwartier's Avatar

Welke vliegverbindingen bood Ryanair voordat men het vliegveld verliet?
ZwolschKwartier no está en línea   Reply With Quote
Old November 22nd, 2009, 05:41 AM   #17
refluS
NL

refluS's Avatar

Likes (Received): 55

Onwijs gaaf!!
Komt dan ook een nieuwe grotere vertrekhal en met de baanverlenging kunnen er dan ook verdere bestemmingen buiten Europa plaats gaan vinden

Dit is de huidige lijst bestemmingen:

Gran Canaria
Tenerife
Mallorca
Malaga
Algarve
Bodrum
Antalya
Dalaman
Corfu
Kos
Kreta
Rhodos
Manchester
Aberdeen
Norwich

http://www.gae.nl/

Last edited by refluS; November 22nd, 2009 at 05:59 AM.
refluS no está en línea   Reply With Quote
Old November 22nd, 2009, 06:02 AM   #18
refluS
NL

refluS's Avatar

Likes (Received): 55

Quote:
Originally Posted by ZwolschKwartier View Post
Welke vliegverbindingen bood Ryanair voordat men het vliegveld verliet?
Groningen-Londen 5 jaar geleden

en er was eerder ook een verbinding met Amsterdam..
refluS no está en línea   Reply With Quote
Old November 22nd, 2009, 01:07 PM   #19
RogerBV
Registered User

Likes (Received): 14

Die verbinding met Amsterdam komt eens in de paar jaar weer tot leven.
En iedere keer is het financieel een drama. De baanlengte heeft daar niets mee te maken.
Groningen kan zich het best richten op incidentele passagiers, die 1 of 2x per jaar op vakantie gaan met Transavia. Met de verlenging kan dat straks in één keer naar Griekenland, Canarische Weilanden, etc.
Daar zit het grote voordeel.
Daarnaast kan er misschien op vrachtgebied wat gebeuren, daarvoor is een klein rustig vliegveld ideaal.
Uiteraard is dit uitgezonderd een paar speciale routes (ivm een aantal grote bedrijven met specifieke wensen) zoals Aberdeen.
RogerBV no está en línea   Reply With Quote
Old November 22nd, 2009, 02:19 PM   #20
Birdsview
Registered User

Is hier ook een halte van de toekomstige RegioTram voorzien ?
Birdsview no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules