daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Reply

Thread Tools
Old November 22nd, 2009, 01:31 PM   #1
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 2151

SyriŽ & Libanon juli/augustus 2009

EDIT: UPDATE!!! GEHEEL GEUPDATE (24 januari 2010) Reclad van de bestaande afbeeldingen, groter formaat en werkend, + ZIE ONDERAAN DEZE PAGINA: EXTRA BOUWFOTO's.

Deze zomer teruggeweest na een 1e keer in 2008 met cursus. Deze keer 3 weken vakantie zonder cursus en o.a. bekenden opzoeken en nieuwe plekken gezien die ik nog niet eerder had bezocht, maar uiteraard ook terug op bezoek in het steegje waar ik vorig jaar woonde. Zelf vluchten geregeld en hotelletje en gewoon zelf reizen, deze keer m'n ouders meegenomen en gids en tolk voor hun gespeeld. Tevens ook libanese telefoonnummers gehad van een meisje uit m'n stad dat 2 flats verder woont en toen de gok gewaagd en erheen gegaan. Gelukkig werkten de telefoonnummers daar ter plekke en werden we idd opgehaald bij de ronotonde (gelijk ook ff t woord hiervoor geleerd) die ik van tevoren op google earth al had weten te vinden. I.p.v. echter naar een buitenwijk van Trablous (tripoli) gebracht te worden zaten we zomaar 3 kwartier in z'n taxibusje en gingen we alsmaar verder van de stad af diep de bergen in waar we uitkwamen bij een bergdorpje, waar we dan ook maar moesten overnachten van ze. Heb veel foto's, daarom bij deze een selectie:

voor het overzicht, hims = hommos, jbeil = jubayl, ma3loula ligt iets ten zuid-westen van an-nabk richting libanon en het dorpje waar we waren incl 3oyoon is-samak / btormez en is-sfierť liggen iets ten oosten van Tripoli.

Damascus (nr 1) dus paar keer terug geweest, de uitvalsbasis. Dus bij aankomst hier geweest, tussendoor na terugkomst uit libanon geweest, toen in 1x vanaf daar naar Homs, krak en vanaf krak (7) in 1x door, overstappen via homs, naar tadmur, tot slot weer in damascus, 1 dagje naar ma3loula (9) terug en toen vlucht terug van uit damascus naar NL. Overigens ook in een zwembad in kiswe geweest tussendoor, dat is een stadje aan de rand van damascus aan de zuidkant.

1 Damascus / dimashq / ish-shaam / soeria

1. Sham city centre + jabl qasyoun

2. 2asr il-3addam

3. grote moskee

Darth vader mama :p

4.

5. Shari3 il-mustaqiem: straight street, hoofdader oude centrum, romeinse overblijfselen nog

6. De grote leider

7. Waar kijkt hij naar? :P steegje baab tooma.

Vader en zoon

8.

Op naar Libanon / Libnaan!

9.

10. De geregelde taxi naar Trablous, aardige gozer.

we logeerden in 2 Tarmez, in de bergen achter Trablous/Tripoli

En dan wordt je wakker met dit als uitzicht:
11.

De familie en het meisje in kwestie, waarbij we logeerden.

12.

13.

14.

net de pyreneeen, 3oyoon is-samak, zwemmen

15.

16.

17.

18.

Lag later ook te slapen met teletubby in dr armen :p noemde mij muhannad (een bekende blonde soapacteur):

19. Nichtje Rena, 3 jaar, noemde mij al muhannad, 1 of andere blonde turkse acteur, van een serie die in het syrisch wordt nagesynchroniseerd en droom van elke dame daar is

20.

2 is-sfierť Romeins / pre-romeinse tempel:

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

De beroemde libanese ceder:

28.

afscheid van de familie, alhoewel die zussen mij liever aan iemand koppelden in het dorp zodat ik elk jaar zou terugkomen en de heerlijke libanese keuken:

29.

30.

3 Trablous / Tripoli

31. Al-minaa2, de haven, officieel een aparte gemeente/stad, maar zit aan trablous vast.

Hier aan de kornish (strandboulevard) nog versierd door een meisje met knalroze hoofddoek
32.

33.

34. Het centrum, met klok, leuk pleintje om wat aan te drinken.

35. De citadel van Trablous

4 Jbeil / Byblos
Zou 1 van de oudste langsbewoonde steden ter wereld zijn. Belangrijke fenicische haven.
36.

37.

38.

39.

40.

41.

5 Beirout

42. Haririmoskee

43. ramlet il-bayda (strand)

44. audi bling bling

45.

46. skyline vanaf de kornish

47.

Terug in SyriŽ,

1 Damascus

48. vanaf jabl qasyoun

49.

Zwembad waar het wel roze vrijdag leek door een paar gasten.

50.

51.

52.

53. standbeeld salah ad-din

Sayyida zaynab moskee + irakese wijk:

54.

barba mamma
55.

6 Hommos + 7 2ala3at il-7osn / Krak des chevaliers

onverwacht hippe Hommos

56.

behalve m'n pa op de voorgrond zijn dat op de achtergrond allemaal syriŽrs, in deze stad komt amper een toerist.
57.

de krak:
58.

59.

60.

8 Tadmur / Palmyra

naar het oosten, de woestijn in.

61.

62.

63.

64.

65.

66.

67.

68.

69.

70.

71.

72.

9 Ma3loula

Een van de weinige plaatsen waar ze nog een variant van Aramees zouden spreken. Ik heb ze echter gewoon in het Syrisch-Arabisch over me horen roddelen . Als je ernaar vroeg konden ze het wel, maar lijkt me meer voor de toerist. Veel syrische toeristen ook.

73.

74.

75.

76.

77.

Laatste dagen Dimashq / ish-shaam / Damascus:

78.

oktoberoorlog panorama

79.

80.

fantastische restaurants

81.

82.

de armeense kerk:

83.

heerlijk om te laten doen, maakster foto nog te zien :P

84.

Last edited by jb_nl; January 25th, 2010 at 10:37 AM.
jb_nl no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old November 22nd, 2009, 01:49 PM   #2
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Bonus:

Grens met Libanon, terug in Syrie, Hezbollahposter:

85.

De ene winkelruit heeft dit in Damascus:

86.

De winkel ernaast dit

87.

"De grote leider waakt over je, overal is hij"

88.

89.

Ook dit is te koop in Damascus

90.

Syrische spelling Echt merk? bac ipv bag

91.

Typisch Libanon , Beirout Die reclamekreet "it's not magic it's botox" Je had ook van die grote borden met dit langs de weg: "plastic surgery made me fabulous"

92.

Oostelijke wijken Damascus:
93.

94.

95.

raar bord

96.

Veel palestijnen in deze buurt, mooie poster, voor een tentoonstelling van panorama ofzo, "de schreeuw"
97.

"Wij zijn allen Ghaza" stickers
98.

Irakeze kindertjes bij sayyida zaynab (te horen aan hun accent etc.), wonen veel vluchtelingen
99.

100.

101.

Damascus en verderop sayyida zaynab weer, ik denk dat ik niet hoef uit te leggen van welke partij de stands zijn.
102.

103.

104.

105. Restaurant silina + videoclips

106.

107.

108.

109.

Hip damascus 's avonds
110.

111.

112.

een fort bij tripoli
113.

Last edited by jb_nl; January 24th, 2010 at 06:48 PM.
Old November 22nd, 2009, 03:17 PM   #3
daneo2
Registered User

Likes (Received): 3

mooi serie!
kan je op een kaartje laten zien hoe je hebt gerezen? t ziet er intressant uit, maar vind je die hitte lekker, met 40 graden steden bezoeken doe ik liever niet
daneo2 no está en línea   Reply With Quote
Old November 22nd, 2009, 03:44 PM   #4
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Gedaan, Damascus (nr 1) dus paar keer terug geweest, de uitvalsbasis. Dus bij aankomst hier geweest, tussendoor na terugkomst uit libanon geweest, toen in 1x vanaf daar naar Homs, krak en vanaf krak (7) in 1x door, overstappen via homs, naar tadmur, tot slot weer in damascus, 1 dagje naar ma3loula (9) terug en toen vlucht terug van uit damascus naar NL. Overigens ook in een zwembad in kiswe geweest tussendoor, dat is een stadje aan de rand van damascus aan de zuidkant.

Old November 22nd, 2009, 04:37 PM   #5
hoogbouw010
Member

Bedankt voor het posten! Zo raar is dat toeterverbodsbord toch niet, had je ook in Cairo, en niet zo vreemd want het is claxonmania. Zitten een aantal favo's bij maar fotonummering ontbreekt jammer genoeg (graag toevoegen). Verder kan je in het vervolg een 100+ fotoserie beter opdelen in kleinere hapklare brokken.

Last edited by hoogbouw010; November 22nd, 2009 at 05:01 PM.
hoogbouw010 no está en línea   Reply With Quote
Old November 22nd, 2009, 04:46 PM   #6
refluS
NL

refluS's Avatar

Likes (Received): 55

ontzettend gaaf wat een droom

dit wil ik ook!
refluS no está en línea   Reply With Quote
Old November 22nd, 2009, 05:14 PM   #7
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Quote:
Originally Posted by hoogbouw010 View Post
Bedankt voor het posten! Zo raar is dat toeterverbodsbord toch niet, had je ook in Cairo, en niet zo vreemd want het is claxonmania. Zitten een aantal favo's bij maar fotonummering ontbreekt jammer genoeg (graag toevoegen). Verder kan je in het vervolg een 100+ fotoserie beter opdelen in kleinere hapklare brokken.
Zal ik voortaan doen.

sorry, vergeten, toegevoegd!

Jep klopt, in Egypte zie je ze ook wel, maar toch zijn ze nogal vreemd en heb ook niet het idee dat iemand zich hier aan houdt of hier ooit een bekeuring voor is uitgedeeld Vaak ook in Egypte op de meest onlogische punten verkeersagenten als verborgen werkloosheid, werkverschaffing.

@daneo: valt wel mee hoor die hitte. De hitte is er niet anders dan in andere mediterane landen als turkije, zuid-spanje en zuid-frankrijk. Op het heetst van de dag ook gewoon siesta houden, rustig aan doen. Of zwemmen in een riviertje, precies zoals je in zuid-frankrijk op vakantie zou doen. En dan in de namiddag en avond weer op pad de stad in of sochtends vroeg dingen bezoeken. De 1e dagen vond ik het zelfs vrij koel in Damascus vergeleken met vorig jaar, veel wind stond er ook, laatste week was het weer net zo warm als het jaar ervoor. Damascus is meestal rond de 40 graden ja (1e dagen dus minder), maar wel prettige droge hitte, smalle steegjes en veel rustpunten met wat kouds te drinken voor handen.

Richting libanon etc wordt het maximaal een graad of 36, zeker als je hoger in de bergen komt wordt het koeler en koelt het meer af (alhoewel het daar ook 's avonds totaal niet koud wordt, ik heb er nooit een vest hoeven gebruiken, Damascus daar en tegen moet je op je bed slapen in alleen ondergoed, want verder is het gewoon te warm 's avonds, zeker als je geen airco hebt), maar de hitte in libanon vind ik vervelender, zeker aan de kust bij Beirout (alhoewel dit ook erg kan verschillen per dag, of je een beetje heldere dag hebt), je zweet er bijna nog meer dan in een NLse warme klamme dag door de vochtigheidsgraad van de zee, vaak 's middags ook bewolking in de bergen daardoor of in de zomer zelfs af en toe een beetje miezer/regen in de bergen. Als je de bergen ingaat, meer het achterland in, aan riviertjes, wordt het weer koeler en minder zweterig. De woestijn viel ook wel mee, droge hitte, vroeg alles gezien en toen terug gereisd op het heetst van de dag in een bus met airco (goede bussen daar en meestal met airco! alleen wel altijd zo'n irritante serie die aanstaat of film ), droge hitte. Je moet het echt niet zien als heel anders qua temperatuur dan Spanje in de zomer. Toen ik bijv. in Sevilla of Cordoba was in 2007 was het vergelijkbaar heet, zo niet heter de dag dat ik in Sevilla was.
Old November 22nd, 2009, 09:46 PM   #8
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2728

Schitterend!

Bij het bekijken van jouw mooie foto's krijg ik gelijk spijt dat we er destijds Libanon niet bezochten. Maar we hadden dan ook slechts 2 weekjes vakantie en die kregen we in SyriŽ best wel goed gevuld...
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old November 22nd, 2009, 10:23 PM   #9
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Niet veel doen libanon, vanwege het officiele advies van buitenlandse zaken, zo zie je vaak gemixte reizen syrie-jordanie, maar haast nooit syrie-libanon. Terwijl ik ze beter bij elkaar vind passen.

Jep zeker, het jaar ervoor ben ik naar wat andere plekken geweest ook, en er is nog zoveel te zien en ook de vaste plekken blijven heel relaxed.

mooie foto's! heb jij ook. Heel herkenbaar, die iraniers die je ziet lopen etc.

btw omg, deze man! Die zag ik deze zomer to t2 x toe bij het restaurant baab il-7ara in het centrum, telkens met andere vrouwen! Volgensmij is het een engelsman die wannabe sheikh is en menige vrouw of toerist versierd en rondleidt vond het een beetje maf hippytype

Quote:
Old November 23rd, 2009, 12:21 PM   #10
Niyyu
Registered User

Likes (Received): 0

gave vakantie zo te zien
Niyyu no está en línea   Reply With Quote
Old November 23rd, 2009, 12:45 PM   #11
ÉÉ
Cosa dire cosa fare

ÉÉ's Avatar

Likes (Received): 66

Mooi, volledig onbekende wereld voor mij.
Hoe zit dat met de getalletjes die je in sommige woorden gebruikt? Probeer je een Arabische letter na te bootsen? Zoals jij het schrijft zou ik spontaan 'madrieloula' zeggen ^
Old November 23rd, 2009, 01:25 PM   #12
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Quote:
Originally Posted by jb_nl View Post
Niet veel doen libanon, vanwege het officiele advies van buitenlandse zaken, zo zie je vaak gemixte reizen syrie-jordanie, maar haast nooit syrie-libanon. Terwijl ik ze beter bij elkaar vind passen.

Jep zeker, het jaar ervoor ben ik naar wat andere plekken geweest ook, en er is nog zoveel te zien en ook de vaste plekken blijven heel relaxed.

mooie foto's! heb jij ook. Heel herkenbaar, die iraniers die je ziet lopen etc.

btw omg, deze man! Die zag ik deze zomer to t2 x toe bij het restaurant baab il-7ara in het centrum, telkens met andere vrouwen! Volgensmij is het een engelsman die wannabe sheikh is en menige vrouw of toerist versierd en rondleidt vond het een beetje maf hippytype
Bedankt!
Libanon werd ons inderdaad afgeraden door Buitenlandse Zaken wegens interne spanningen.
Even overwoog ik toch nog om vanuit Damascus naar Baalbek en dan naar Beiroet te reizen. Vandaar dan langs de kust noordelijk naar Latakia in SyriŽ reizen.
Zou een mooie lus geworden zijn, maar is op 2 weken totaal uitgesloten. Behalve als je door die landen zoeft en Aleppo, Hama en Palmyra overslaat...
En in de zomerhitte rondreizen -als we meer vakantie hebben- was voor ons uitgesloten. Boven de 30įC vallen mijn vriendin en ikzelf bijna dood, alleen ons zoontje overleeft dat ongeschonden, zoals we ooit in Marrakech mochten ervaren, waar we op Cola, rijst en bananen overleefden.

JordaniŽ sluit ook wel mooi aan bij SyriŽ, vind ik toch. Hebben we enkele jaren geleden bezocht en is qua beleving toch gelijklopend, terwijl ik van Libanon toch vooral een zeer westerse indruk heb. Indruk dus, (nog) geen ervaring zoal jij.

Die pseudo-sheikh vond ik ook al zo'n rare gozer. Paste eerder in een Hollywoodfilm dan in het echte Damascus-decor. Maar hij levert wel een
a-typische foto op.
Old November 23rd, 2009, 01:28 PM   #13
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Quote:
Originally Posted by jb_nl View Post
96.
Is dat niet dat die rotonde waar ook die bekende, grote pizzeria ligt? Onze flat was daar in de buurt en we hebben daar enkele keren lekker gegeten.
Old November 23rd, 2009, 02:32 PM   #14
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Ja klopt, daar vlakbij zat ik in een hotelletje (findu2 ghazzaal, hotel ghazal) in sou2 sarouje (souq sarouja). Volgensmij heette dit plein saa7it 3ajmi ofzo, (saahat ajmi), met dat standbeeld in het midden van iemand in een beetje britse stijl uniform met zo'n engelse junglehoed op, 1 van de legergeneraals tegen de fransen.

@ff: om klanken weer te geven ja, behalve de 2,3 en 7 gebruik ik ze niet, sommige irakezen slaan door en die gebruiken zelfs de 9 6 en 8, 5 en om het makkelijk te maken bedoelen marokkanen met de 9 vaak weer wat irakezne met de 8 bedoelen Ik vind dit zelf echter overbodig, de 9/8 geef ik gewoon met de q weer, en de 5 met de kh (nlse g van goed). 2 hebben we wel in het NL's, alleen we schrijven hem amper, bij zeeend, of beamte, hoor je een soort stopje als je overgaat van de ene klank op de andere klank. NLers hebben wel de neiging een j of w te plakken, leja, theja, bijv, ipv in het frans: the-a, le-a, zo'n soort stopje is het dus. De 3 is een diepe keel-A die taalkundig gezien geen vocaal (klinker) is zoals de A, maar een consonant (medeklinker) is. De 7 is een harde heig-h. Wij kennen alleen de H als stemhebbende variant, zij ook de stemloze variant (zeg je automatisch als je gaat fluisteren), wat een verschil in betekenis oplevert. In het hebreeuws heb je deze twee ook, maar omdat het europeanen waren die deze taal tot leven hebben gewekt en de klanken niet juist konden uitspreken en ook niet helemaal bekend meer was hoe het ooit is uitgesproken zjin ze het op z'n europees gaan uitspreken en zeggen ze die 3 nu als stopje en de harde heigha, standaard als kh. Soms zie je dat op kaarten die 3 of 2 als komma zijn weergegeven, ma`loula bijv, en als het een 2 betreft een ', maar ik gebruik meestal deze cijfers aangezien die in alle landen wel bekend zijn en met die komma'tjes ook nogal afgeweken kan worden.

Quote:
Originally Posted by Benonie View Post
Bedankt!
Libanon werd ons inderdaad afgeraden door Buitenlandse Zaken wegens interne spanningen.
Even overwoog ik toch nog om vanuit Damascus naar Baalbek en dan naar Beiroet te reizen. Vandaar dan langs de kust noordelijk naar Latakia in SyriŽ reizen.
Zou een mooie lus geworden zijn, maar is op 2 weken totaal uitgesloten. Behalve als je door die landen zoeft en Aleppo, Hama en Palmyra overslaat...
En in de zomerhitte rondreizen -als we meer vakantie hebben- was voor ons uitgesloten. Boven de 30įC vallen mijn vriendin en ikzelf bijna dood, alleen ons zoontje overleeft dat ongeschonden, zoals we ooit in Marrakech mochten ervaren, waar we op Cola, rijst en bananen overleefden.

JordaniŽ sluit ook wel mooi aan bij SyriŽ, vind ik toch. Hebben we enkele jaren geleden bezocht en is qua beleving toch gelijklopend, terwijl ik van Libanon toch vooral een zeer westerse indruk heb. Indruk dus, (nog) geen ervaring zoal jij.

Die pseudo-sheikh vond ik ook al zo'n rare gozer. Paste eerder in een Hollywoodfilm dan in het echte Damascus-decor. Maar hij levert wel een
a-typische foto op.

Ja zeker rare gast, engelsman dus zo te horen, verder niet naar gevraagd, heel maf verdwaald hippietype, wel maf dat we dan beiden ze zelfde persoon hebben gezien heerlijke restaurants ook he in het centrum? Zoals Selina, layla, mona lisa, baab il-7aara etc. Ook nogin het grootste restaurant ter wereld, bawabat dimashq, geweest? Ligt iets buiten de stad, aardigom een keer te doen maar verder zijn die in het centrum veel leuker en beter.

Klopt, nog steeds, en ik snap niet waarom. Ik ben er nu 2 jaar achter elkaar geweest en totaal geen problemen gehad of wat dan ook. Daarnaast is het vaak ook zo, als je bijv. in Cairo woont, en er wordt een aanslag gepleegd, dat vaak je ouders in NL het eerder weten dan jij en jij er zelf niets van merkt omdat het meestal erg lokaal is. Daarnaast als er ooit en Hezbollah gek zou zijn die me zou willen ontvoeren, wat me al sterk lijkt, doen ze amper meer tegenwoordig en ze zijn onderdeel van de regering, dan lul ik me daar wel uit daar maak ik me echt geen zorgen om. Er is nu ook een regering weer, en het is er stabiel, zie niet waarom het negatief is nu. Wellicht vanwege israel, maar de factor israel in de regio is altijd onvoorspelbaar en zou ook voor de andere landen kunnen gelden.

Hmm, ik vind het dus van niet, ik vind echt een groot verschil tussen syriers en jordaniers, syriers zijn veel meer stadsmensen in het algemeen, en mediteraner, en zelfs de bedoeinenplekken, zoals tadmur/palmyra, zijn ze heel relaxed vergeleken met de bedoeinen in Petra waar ik helemaal gek van werd. Daarnaast vond ik syrie heel veilig en voelde ik me in Ammaan in Jordanie zelfs onveilig, zag de zakkenlopers rondlopen en politie erbij staan en toekijken. In syrie zie je zoiets echt niet. Zelfs gehad dat ik iemand aan m'n tas voelde zitten in Jordanie. De apparatuur van Jordanie bij de grens is wellicht moderner (alhoewel syrie aan een inhaalslag bezig is, wat een verandering dit jaar op het vliegveld en vooruitgang!) etc, maar dat is uiterlijk, innerlijk heb ik t idee dat de syriers veel beter opgeleid zijn, intelectueler en moderner en in dat opzicht veel beter aansluiten bij libanon, ook qua mediterane cultuur. Libanon is niet veel anders, wat groener en vochtiger, meer stijle bergen, maar verder ook veel vooruitgang en zowel hele moderne gebieden als nog arme achtergebleven gebieden. Daarnaast denk ik ook dat syriers en libanezen zichzelf meer met elkaar zullen identificeren en zijn er meer banden onderling dan met jordanie en zijn ze ook meer van belang voor elkaar. En tot slot lijkt hun taal ook meer op elkaar denk ik, daar waar jordaans wat grover is, zeker dat van de bedoeienen. Het grote verschil vind ik dus ook de mentaliteit, Syriers en Libanezen zijn beide heel relaxed vergeleken met Jordaniers. Ook qua uiterlijk lijken ze meer op elkaar, allebei vrij lichte huid (vooral westelijke syriers, de lijn damascus-aleppo en alles ten westen ervan), terwijl jordaniers flink donker kunnen zijn en meer gemeen hebben met sinai bewoners die ook vrij donker kunnen zijn (zoals wat mensen die ik in suez tegenkwam). Maar wellicht dat het oosten van syrie, wat woestijnachtiger is en je ook meer bedoeienen hebt, beter aansluitbij jordanie of zelfs irak (hun taal daar gaat ook meer richting irakees), alhoewel ik dus ook al aangaf datik ze zelfs in tadmur relaxed vond, vergeleken met wat ik gewend van ze ben.

hmm, dat is lastig ja, ikzelf kan vrij goed tegen hitte, en als ik een doel voor ogen heb, zeker ook met reizen, en ik wil dingen bezoeken, dan ga ik er ook voor en ben ik een doorzetter. Bijv. zomer 2008 met hitte in jordanie in petra die rotsen opklimmen naar dat klooster, damn zo heet, mn ouders zouden me voor gek verklaren toen we naar boven gingen en zeggen, als ze erbij waren geweest: en in frankrijk klaagde je vroeger altijd als we wandelingen gingen doen! Veel water meenemen ook. Maar deze zomer waren m'n ouders dus mee, en mijn moeder kan niet zo goed tegen de hitte, dus daar pas ik me wel aan aan met rustpunten, maar zelfs zijn vond het heel goed te doen en niet wezenlijk anders dan de hitte in zuid-frankrijk op warme dagen daar.
Old November 23rd, 2009, 07:15 PM   #15
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Bedankt! Je weet er duidelijk meer van.
En zoals ik reeds schreef, ik heb geen enkele ervaring met Libanon. Alleen 2 weken rondgetrokken in JordaniŽ en 2 weken in SyriŽ.

Ik voelde me eigenlijk veiliger in JordaniŽ dan in SyriŽ. Alleen Petra was een toeristenhel. Maar voor een wereldwonder moet je wat over hebben. JordaniŽ blijft trouwens onze beste reis ooit.
Verder vond ik de mentaliteit in bvb. Aleppo veel opener dan in het toch wel erg stugge Hama. Damascus was inderdaad een erg stedelijke bevolking.

En het blijft natuurlijk een schitterende regio om rond te trekken.
Old November 24th, 2009, 12:30 PM   #16
BosniaHerzegovina
Registered User

BosniaHerzegovina's Avatar

Likes (Received): 401

Ziet er toch wel modern uit...

Jablanica
BosniaHerzegovina no está en línea   Reply With Quote
Old November 24th, 2009, 07:36 PM   #17
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Ach je hebt ook wel arme gebieden, maar er is een gigantische modernisering bezig. En iedereen probeert z'n straatje netjes te houden voor zover dat gaat, de overheid investeert in schoonmakers, en van de buitenkant wordt het nu vaak ook opgeknapt, vaak op wijkinitiatief in samenwerking met de overheid. En als het er van buiten niet zo uitziet ziet het er vaak van binnen wel heel verzorgd en netjes uit. Bloemetjes etc ook vaak. Ze hebben ook smaak voor inrichting, bediening, eten etc, iets wat de chaotische egyptenaren compleet missen, sy riers en libanezen richten echt stijlvol en passend modern in, bij egyptenaren wordt het meteen onpraktisch en omakitch.
Old December 3rd, 2009, 08:57 PM   #18
LeB.Fr
BANNED

Likes (Received): 10

Excellent thread! I don't really understand what you wrote, but from your signature I guess you enjoyed it!
LeB.Fr no está en línea   Reply With Quote
Old January 24th, 2010, 09:34 PM   #19
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Heb alle links verbeterd en vernieuwd, iets grotere en werkende foto's nu! Laten we zeggen een reclad in bouwtermen + verbeterde info van wat waar was.

Bij deze nog foto's aangezien dit eenbouwforum is. Van plekken die verbeterd of opgeknapt waren sinds 2008, dus na een jaar tijd, en aparte gebouwen. Dus ook nog eens een update. O.a. om te laten zien hoe SyriŽ aantoonbaar vooruitgaat en opknapt, naast de vele verhalen die je er over hoort als je met de mensen praat en de hoop die er is. In gang gezet sinds 2000 (bashaar il-asad kwam toen aan de macht en gooide het land geleidelijk aan meer open, hiervoor was het een soort 2e cuba). En de wederopbouw van libanon sinds de burgeroorlog (1975-1990). Een fotoserie van wat minder bekende of voor de hand liggende plekken.

114. Reclad van het vliegveld (1 damascus) dit jaar, vorig jaar nog chaotisch, dit jaar opeens informatieschermen etc. Natuurlijk nog geen schiphol, maar een gigantische vooruitgang en modernisatie vergeleken met 2008.

115.

116. Oversteken via voetgangersviaducten. Het gebouw links staat er al tijden zo bij. We noemen het nu "de parasol", omdatin het parkje ernaast schaduw van deze betonnen kolos valt en mensen hier gebruik van maken overdag om in te zitten.

117.

118. hoogste toren (sony) in het centrum. (een turks beetje apenrots achtig hotel is ook vrij nieuw en hoog, niet op de foto)

119. bab tooma moskee

120. Opgeknapte shari3 il-mustaqiem, bij baab shar2i (oostelijke poort), vorig jaar lag dit nog open, nu was de zijberm gedaan en waren hier o.a. bosjes en overblijfselen van zuilen geplaatst. Evenals parkjes en sommige huizen opgeknapt en gewit etc.

121. Mooi opgeknapt stuk. Mooie tegels, lantaarns etc.

122. Mooie buitenruimte geworden

123. Oude panden

124. Aangelegd parkje (ook nieuw dus)

125. ander oud pand ten noord-oosten oude centrum

126. Sham city centre

127. Ander deel nieuwe winkelcentrum (syriers in NL diek ken hebben dit nooit gekend, zijn nog voor 2000 weggevlucht)

128.

129. Hoe brood gemaakt wordt o.a. Libanon beqaa3 vallei.

130. 3 Trablous/tripoli
Duidelijk armer dan Beirout, moet nog een hoop gebeuren, langer onrust ook, maar er gebeurd wel wat, hier en daar al gebouwen opgeknapt etc.

131. vanaf de citadel

132. Opgeknapte panden in het centrum, hotels naar ik meen.

133. Pand dat best mooi kan worden mits op geknapt, in il-minaa2, de haven.

134. Nieuw gemeentehuis te il-minaa2, de haven.

135. Ander opgeknapt huis il-minaa2

136. Duidelijk regeringsgezinde stad (poster met Hariri, soenieten)

137. Flats aan de kust, rook wel soms naar vis te il-minaa2, en skatende mensen aan de boulevard.

5 Beirout
138.

139. Libanese boom + beschermingsogen.

140. "Samen op het pad van de schoonheid/properheid" (in spreektaal).

141. Enkele nog op te knappen panden (nog van burgeroorlog)

142. Vrij nieuwe toren, de hoogste naar ik meende. Heft wat weg van de Hoftoren in den haag.

143. Typisch Beirouti huis met dakterras.

144.

145. Glazen wassen moet ook gebeuren, dat gaat er zo:

146.

147. Filiaal Zara, airco's zichtbaar

148. Weer verder af vergeleken met vorig jaar.

149. Mooi gebouw naar mijn mening en mooie vrouw voorop :P

150. Reclame voor...

151. Verdun winkelcentrum

152. Steigerbouw in Beirout...

153. Aan de kust

154. Vergelijk met serie 2008, weer verder af, dit appartementengebouw

155. Brood kopen op het strand.

156. Poster voor de kata2ib partij, (erg rechtse phalangisten, o.a. de moordenaars van shabra en shatila in de burgeroorlog), met "hou van libanon zoals je van niemand houdt" in spreektaal alweer.

157. Wereldstad

158. Ontbijtcafťtje, veel drank, waarschijnlijk ook phalangistensteuners. "godsdienst verboden aub" briefje, waarmee ze bedoelen: geen discussies over godsdienst hier aub. Vanwege de soms gespannen situatie in libanon tussen de sectes.

159. Nooit afgemaakt gebouw van voor/tijdens de burgeroorlog.

160. Erg mooi opgeknapt gebouw, hoge dichtheid ook in Beirout. In het boek wat ik heb met foto's van tijdens de oorlog herken je dit gebouw amper uit, zo erg zag het er toen uit.

161. Kerk

162. arabisch

163. Terug naar damascus, ze wilden met ons op de foto, de chauffeur.

164. De andere passagier, een irakees uit baghdad, handelaar. Volgens hem was het er nog steeds kut ,de situatie.

165. Bijna een overkokende motor, lucht in de radiator, eruit gehaald met water etc, en toen konden we verder. Dit is bij de grens.

166. 1Damascusmet de rivier de Barada, of wat ervan over is.

167. Auto van druzen, druzenster

168. 6 Hommos

169. Ze zijn er o zo milieubewust in alle soorten en maten, spaarlampen

170. Osmaans binnenperkje bij de markt

171. Kerk

172. Kerk met aramees onder, arab boven, hier zou de riem van maria liggen, volgensmij dachtie dat we christelijk waren, we hebben maar braaf een foto gemaakt van "de riem" en een kaarsje aangestoken voor mn overleden oud-oom

173. Andere kerk

174. Weer aramees/suryoyo (kerktaal, vaak niet gesproken)

175. Vaak moderne elektronica zaken.

176. Nieuwe stadsbussen, ook in de middelgrote steden blijkbaar, gekregen van china.

177. 8 tadmur op de fiets

178. 9 Ma3loula

179. 1 Damascus
centrum

180. Oorlogspropaganda bij oktoberpanorama.

181.

182. Toen gepakt israelisch materiaal

183.

184. Centrum

185.

186. Achterste gebouw met dakterras lijkt gerenoveerd

187. Restaurant mona lisa, voor iedereen die van buitenlandse wc's gruwelt, dit is dus waarom SyriŽrs en Libanezen wel stijl en klasse hebben in tegenstelling tot egyptenaren! En dat in een totaal niet-duur restaurant! (7 euro p.p. incl hoofdgerecht, 2 drankjes, toetje, bijgerechten en met geluk nog live muziek ook! En een fantastische omgeving ,zie eerdere foto's, oud pand met mozaieken)

188.

189.

190. Stadsmuur, ringweg en weg naar het vliegveld.

191. Kerk

192. Klok daar gekocht.

Last edited by jb_nl; January 24th, 2010 at 10:08 PM.
Old January 25th, 2010, 11:23 PM   #20
Abdelovski
Urban Barbapapa

Abdelovski's Avatar

Likes (Received): 0

't Ziet er in de zomer wel lekker uit!

Ik vond die Panorama-rondleiding wel leuk, vooral binnen. 't Was misschien wel allemaal propaganda, maar die (Noord-)Koreaanse kunstwerken waren schitterend, haha.

Libanon wil ik zeker weten 'n keer bezoeken...

Leuke klok op 't laatst!

Reply

Tags
damascus, lebanon, middle east, syria

Thread Tools

Posting Rules