daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Reply

Thread Tools
Old November 29th, 2009, 04:29 PM   #1
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 2151

Egypte 2009 Deel 3 (laatste, Suezkanaalsteden, al-fayoum, azharpark + rest)

Deel 1 met meer info:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1010211

Deel 2:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1011759

April (met koptisch pasen, lang weekend toen, alle egyptenaren vieren dan feest, eten bepaalde soorten vis, zoals haring, en gaan massaal overal picknicken) Mei en begin juni.

Met het lange weekend dit traditioneel gevierd met een vriend bij dammen in de Nijl met een boot vol feestende Egyptenaren erheen. Onderweg nog een groep kopten die me vroeg of ik nog "Faady" (leeg = vrijgezel) was, toen ik ja zei wezen ze een andere dame aan: o zij is ook nog fadya! In dit weekend dus ook de Suezsteden bezocht, prachtige rustige ontoeristische steden! Hele verademing met koloniale huizen vergeleken met Cairo! Pareltjes.

Allereerst al-ahly vs. az-zamaalik, jammergenoeg 0-0, gelukkig wel rustig gebleven, m'n eerste voetbalwedstrijd ooit. Soort ajax vs. Feyenoord daar, aartsrivalen

Grappige vlaggen ook van al-ahly (daar zaten we bij, met oufit): "CLUP OF THE CENTRY"

1.

2. En zo kan je ook naar een voetbalwedstrijd kijken

3. Deze wilde ik jullie niet onthouden, de gevreesde Egyptische mugamma3, waar je als burger voor alle zaken heenmoet, lange wachtrijen, corruptie etc. gelukkig was ik er vrij snel van af met het verlengen van m'n visum.

4. Middellandse Zee

5. Strand

6. Gratis pond richting Port Fouad (boer foe2aad)

7.

8. Port saied / Boer sa3ied

9. M'n 1e keer echte krab, ontzettend lekkere vis hebben ze in deze steden en in Suez hebben ze ook verrukkelijke grillades voor echt geen geld zoals buffelkebab, heerlijk!

10. Ismailiyya / al-isma3iliyya

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21. Suez / is-Suwees

22. Prachtig heldere Rode zee, jammer van het flesje.

23. En dan slaat dit je aan de haak Niet goed te zien, maar ze is veel donkerder getint dan je denkt, beetje woestijnbedouiene roodachtig bruin, niet afrikaans bruin. Zoals van de Sinai, prachtige dame. Jammer dat ze later om meer indruk te maken meer make-up op date, zal je wel zien op de komende foto's Leuke gesprekken met o.a. haar gehad en veel info gehad.

24. Koloniale huizen, vroeger waren er veel meer, maar door de bezetting van de Sinai door Israel zijn er veel minder over. Vaak beschoten deze kant door Israel, tot dat in 1973 de Sinaibevrijdingsoorlog begon. Veel legerbasissen hier nog steeds, 2e verdedigingslijn.

25.Prachtige tankers die langsvaren, herkenbaar als je Rotterdam gewend bent. Al komen ze hier veel dichter langs je. Veel internationale schepen. Zo'n beetje HET kanaal van de wereld.

26.

27.Sham an-nasiem (opsnuiven van de lentelucht) / koptisch pasen, lentefeest.

28.

29.

30. 1 van de bekendste pleinen van Cairo. Iemand weleens the yacoubian building gezien? Daarbij zie je dit plein heel veel. Ook bij de eindscene.

31. al-fayoum, een soort half-oase

32.

33.

34. Handig, egyptologen die geen Egyptisch-arabisch kunnen, toen we geen zin meer hadden en eindelijk bij het meer wat wilden eten/drinken en zwemmen die bewakers omgepraat en gezegd dat ze moesten zeggen dat het sluitingstijd was

35. En jahoor, het was gelukt!

36.

37.

38.

39. Waar dit is lijkt me niet moeilijk raden, terugweg.

40.

41.Weer terug naar Suez, vlak voor de tentamens, weekendje.

42.

43.

44. Mooi wat langsvaart achter ons.

45. Zoals beloofd vergelijkings materiaal, zie ook de 1e foto en die hierboven. Dit was nog de 1e keer de dag erna, gelijk net carnaval, hele clowns Hoe kan ik er verschillend uitzien?

46.

47.

48.

49.

50.

51.

52.

53.

Cairo, laatste weken

54. Op grote hoogte, ideale leerplek voor tentamens

55. Weg van de chaos.

56. 1 van de weinige mooie gebouwen met bioscoop.

57

58

59. Net de efteling, alleen dan met mooi weer. eveneens een achtbaan.
[img][/img]

60.

61.

62. Meegevoetbald met het team van een vriend in een wijk, en welke kleur shirts dragen ze?

63. Schildering op een muur, voor als iemand op bedevaart is geweest (vaak boot of vliegtuig: vervoersmiddel)

64.

65. Arabisch (Egyptisch) = Liefde
Briefjes die hij me liet zien die hij ooit gekregen heeft van een meisje en gedichtjes die hij zelf schreef. Ook als je het niet kan lezen snap je wat er ong. zal staan.

66.

67. Cairo Tower

68.

69. Azhar park / 7adie2it il-azhar
1 van de mooiste plekken, zo niet de mooiste plek van heel Cairo. Laatste dag. 1 juni.

70.

71.

72. Ba7ibbik Wa 2ana kamaan ba7ibbak (ik hou van je en ik hou ook van jou) nogmaals Egyptisch-Arabisch = liefde

73.

74.

75. Mooie bloesem, dat is het mooie van dit park, keer of 5 hier geweest, en elke keer andere stukken en planten in bloei! Vaak hw hier gemaakt en altijd ook veel aanspraak van meiden :P

76. Imane

77.

78.

79.

80.

81.

82. 2 juni

2 juni na een half jaar terug in Nederland. Weer flink wennen, zo rustig hier en fris. Helemaal niets veranderd hier.

Sponsored Links

Old November 29th, 2009, 06:00 PM   #2
hoogbouwe
Registered User

hoogbouwe's Avatar

Likes (Received): 136

Leuke fotoserie
Old November 29th, 2009, 06:25 PM   #3
DvW
德明

DvW's Avatar

Likes (Received): 672

Gaaf hoor! Favo's zijn #6,30,55,64 en 66

Waarschijnlijk heb je het al ergens verteld, maar wat heb je een half jaar gedaan in Egypte? Heb je zelf Arabisch bloed of ben je gewoon geobsedeerd?
DvW no está en línea   Reply With Quote
Old November 29th, 2009, 06:48 PM   #4
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Ja stond in deel 1. Overigens ben ik veel meer een SyriŽ/Libanon liefhebber en zijn dat meer mijn landen ,maar ook hier heb ik een fantastische tijd gehad.

Ik zat hier een halfjaar voor studie. Ik ging elke dag vanaf m'n appartement (lebanon street, bij lebanon square, staat op de kaart, in de wijk al-muhandisseen aan de west-oever) 5 min met de taxi voor 5 pond (of langer als het heel erg vast stond) naar het Nederlands Vlaams Instituut op az-zamaalik (het eiland in het midden, veel ambassades hier, o.a. de NLse vlakbi) voor m'n lessen. Af en toe ook uitstapjes met het instituut of extra lezingen van mensenrechtenactivisten etc. en een discussie met amerikaanse studenten gehad. Les van Egyptenaren gehad die o.a. ook lesgeven aan de AUC (American University of Cairo). Les van zondag t/m donderdag. Soms met een lang weekend weg, 1x een excursieweek gehad en 1x een week vrij. Verder dan aan het einde ietsje langer gebleven om afscheid te nemen van iedereen die ik heb leren kennen, uit eten geweest ook etc. Nooit gedacht van tevoren dat ik in amper een half jaar tijd zo'n hechte vriendschap zou opbouwen met sommige mensen daar en daar een 2e leven zou opbouwen.

Kaartje met overzicht, sorry dat deze zo groot is, maar dit is wel de meest complete en hier staat m'n wijk wel op. Terug liep ik soms, 45 min lopen wel dik. Woonde samen met een Egyptenaar die tevens eigenaar was en een duitse student.

Nope, ook al zijn er weleens mensen die verward denken dat ik bijv. Syrisch Palestijns of Libanees ben, ben ik 100% Hollands. Verder heb ik er wel wat mee, anders doe je niets met Midden-Oosten studies e.d.

Grote kaart, dus dan maar zo, zelf even aanklikken en inzoomen:
http://www.diveinnresort.com/Maps/Map-Cairo-3D.jpg
Old November 29th, 2009, 10:25 PM   #5
hoogbouw010
Member

Favo's: die van CaÔro 30, 55, 64, 66.
Old November 30th, 2009, 01:39 PM   #6
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2736

Ik heb je 3 delen met veel interesse en bewondering bekeken en gelezen JB!
Schitterend land toch en mooi vastgelegd op foto.

Zowel mijn vriendin, ikzelf als ons zoontje willen dolgraag naar Egypte, maar het land schrikt ons toch wel af. We trekken steeds rond als 'independent travellers' en zijn al een en ander gewoon, ook in het Midden Oosten en andere moslimlanden.
Maar over Egypte wordt zoveel negatiefs verteld en zelfs al nemen we het meeste met een ferme korrel zout, toch geeft ook Lonely Planet op bijna elke pagina aan dat je zeer op je hoede moet zijn, de bevolking opdringerig is en bedriegen en omkopen in elk segment van de sameleving schering en inslag zijn. Om van de armoede en vervuiling nog maar te zwijgen.
Een georganiseerde rondreis is voor ons geen optie. Of we gaan op ons eentje ergens heen, of helemaal niet.

Wat denk jij, valt het allemaal nog wel mee of moet je als toerist steeds assertief en op je hoede zijn?
Hoe is Egypte vergeleken met bvb. SyriŽ, JordaniŽ, TunesiŽ of Marokko?
Slaan we beter de chaotische vervuilde miljoenenstad CaÔro over en vliegen we beter op Luxor, of is CaÔro een 'must'?
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old November 30th, 2009, 09:43 PM   #7
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Als je van sovietarchitectuur houdt is Cairo een must ja ben je dol op oostblokarchitectuur? ach Cairo heeft wel wat, maar de nijl op andere plekken is veel mooier, het azharpark is wel een must als je er dan toch bent, prachtig! De citadel is ook erg mooi, de sultan Hasan moskee beneden ook (de mooiste van Cairo naar mijn mening) en de oude stad (alhoewel een veize stoffige boel vergeleken met de pracht e npraal van de oude stad van damascus), maar verspil hier echt niet meer aan dan max 2 dagen. Bezoek het nationale museum ook NIET! Weggegooid geld. Beter ga je dan naar het azharpark, waar je ook de gewone egyptenaren ziet, zo leuk! het Museum is net "de praxis", alles maar neergegooid, beschamend.

Ik moet zeggen, het was voor mij ook een schok toen ik er kwam, ik was nog nooit in een land geweest zonder vooruitgang, met zoveel wanhoop, en zoveel tegenstrijdigheden en problemen. Heb ook duistere kanten gezien, zoals het hoerencircuit perongeluk in terecht gekomen (nee neits mee gedaan zo ben ik niet) maar toch goed dat ik het gezien heb. Alles van me afgeschreven in mails naar het thuisfront over wat ik zag dat er allemaal mis is.

Je zou het misschien niet zeggen (van Libanon wel) maar Syrie is waaaaaaaaaaaaaaaaaaay ahead of Egypte! Syrie is een en al hoop, ontwikkeling (zelfs in 1 jaar tijd!) vooruitgang! Ze hebben er smaak voor inrichting, zijn relaxed, economische groei, mediterane sfeer. Egypte is veel meer chaotisch afrika. Marokko is denk ik ook veel moderner dan Egypte (alhoewel ik niet zo lang in Marokko ben geweest en alleen in het noorden). En dat terwijl in de media egypte als moderner overkomt maar dat absoluut niet is, een bodemloze put aan ontwikkelingshulp. Syrie maakt juist sprongen voorwaarts sinds 2000.

Klopt, Egyptenaren kunnen heel erg opdringerig zijn, heel brutaal. Hier moet je goed tegen gewapend zijn en brutaal terugdoen. Ze negeren, hard zijn in deze harde samenleving. En de waarschuwingen in de gidsen zijn denk ik geheel terecht. Kijk ik woonde er, dan leer je goed met mensen omgaan en ik heb wel wat ervaring, dus met gezond verstand en wat ervaring kom je er wel. In het begin wordt je uiteraard wel wat opgelicht, maar later leer je steeds meer bij en overkomt dit je niet gauw, en betaal je een acceptabele prijs (nog natuurlijk boven normaal vaak, maar iig al 10x minder dan de gemiddelde amerikaanse toerist). Je moet leren bluffen met onderhandelen. Trucs toegepast als niet onderhandelen met een taxi, gewoon instappen, plaats zeggen, en aan het einde gewoon zelf geld geven als je kan inschatten in een stad hoeveel het zal zijn en dat dan geven en je ziet dat ze neit protesteren omdat ze weten dat je een goede prijs geeft. Juist heel aardigen die niet zeuren wil ik weleens extra geven. Of dat je bananen koopt op straat, kiloprijs staat erbij, dus dan zei ik gewoon een halve kilo. En dan wee tje al de prijs (als je oost-arab cijfers kan lezen). Verder ook heel aardige mensen ontmoet en leuke herinneringen. Maar je moet idd op je hoede zijn, elke egyptenaar kan een potentiele gluipert zijn en uitspraken moet je van ze met een zak zout nemen, ze houden van overdrijven en hebben veel plannen waar weinig van terecht komt.

Het is erg ongeorganiseerd, syriers hebben smaak qua inrichten, bij egyptenaren wordt het al snel kitch. Ook is de staat sterker in Syrie, georganiseerde vuilophaaldienst, wegwerken etc. In Egypte is niets geregeld door de overheid, alleen veel leger overal om de bevolking onder de duim te houden ,verder lijken ze zich niet in het lot van hun bevolking te interesseren.

Overigens wel prachtig en een oase: het platteland! In NL en adnere landen ben ik een echt stadsmens, maar in Egypte was dit omgekeerd! De rust en simpelheid van het platteland, dan snap je neit dat boeren vanaf daar naar Cairo willen met al z'n problemen en viezigheid.

Wel moet ik zeggen dat het een voordeel is dat ik redelijk goed Egyptisch-Arabisch en Syrisch-Arabisch spreek en dus sneller doorheb wat er aan de hand is of hoe ik het moet aanpakken en meer informatie tot me neem dan iemand die het niet verstaat en niet kan lezen. Ik had weer minder prettige ervaringen met Jordanie, zoals je al ergens las, maar ik zou zeggen probeer Egypte gewoon, ik moet wel zeggen dat ik Egypte verder heel veilig vond. Je hebt reiservaring dus met wat verstand kom je er wel! Zeker steden als langs het suezkanaal zijn prachtig en zul je geen problemen ondervinden en zal de bevolking je met open armen ontvangen!

Ook op het platteland in het midden, maar waar je dus zelf moeilijk komt door al de veiligheidstroepen daar, is fantastisch, ontoeristisch, de mensen zijn daar nog oprecht verbaasd en blij een buitenlander te zien en te spreken! Die komen er nou eenmaal amper, in dat gebied.

Door m'n arabisch durf ik ook redelijk wat te zeggen. Zo heb ik deze zomervakantie nog een taxichauffeur in Damascus voor homo uitgescholden. Een ander zou denken: oei haal je geen problemen op je hals? hij wou geen wisselgeld teruggeven en ik heb in Damascus gewoond dus wist 100% dat hij me bedroog. Hij sputterde ook totaal niet tegen hij wist 100% dat ik het bij het juiste eind had dat ik hem uitschold. Als je ergens zeker van bent, je zet door en laat dat zien kom je er makkelijk. Verder is men heel behulpzaam. Ook zo heerlijk aan syrie: taxi meters! Geen gedoe met onderhandelen, gewoon een meter! Heerlijk, heerlijk openbaar vervoer ook. Het enige wat ik altijd vraag is: doet de meter het / doe de meter aan! En als dat ok is stap ik in. en klaar !

Ook moet je in Egypte veel meer afdingen dan in Libanon of Syrie. In Syrie of Libanon is het op sommige plekken zelfs vrij ongewoon en krijg je er amper wat af, hebben ze meer standaardprijzen vaak. Ordelijke menukaarten en restaurants, goede bediening. In Egypte proberen ze je overal geld mee af te troggelen ,veel te dure toegang ook bij alles qua bezienswaardigheden, overal fooi dit fooi dat. In Syrie heb ik het zelfs meegemaakt dat ze zelfs fooi weigerden! De overheid zit hier hard achteraan in Syrie, om corruptie op die manier tegen te gaan.
Old December 1st, 2009, 05:19 PM   #8
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2736

Bedankt voor de toelichting!
En ja, we zullen er ons gewoon moeten ingooien, op hoop van zege... zoals gewoonlijk.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old January 14th, 2010, 01:58 PM   #9
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Wanneer ben je van plan om te gaan?
Old October 13th, 2012, 10:55 PM   #10
bijtkonijn
Biting User

bijtkonijn's Avatar

Likes (Received): 101

Ga je ook nog een keer naar IsraŽl?

http://walterkarsemeijer.deviantart.com/
bijtkonijn no está en línea   Reply With Quote
Old January 17th, 2013, 01:58 PM   #11
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Zie die reactie nu pas. Ik zou graag eens gaan. M'n vriendin ook. Heb wat colleges Hebreeuws gevolgd en m'n vriendin is er ook in geÔnteresseerd, dus zou mooi zijn om in praktijk eens wat te oefenen. Subsidieer jij onze tickets?

Reply

Tags
cairo, egypt

Thread Tools

Posting Rules