|
|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#121 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
^
^ bedankt voor de foto's. Ik ben er toch niet allemaal wild van. Het stoort me dat de nieuwe architectuur in Gent vooral een horizontale belijning krijgt, waarbij de meeste architectuur in de stad net een vertikaal ritme heeft. En is er een regel die zegt dat ramen niet boven elkaar mogen staan? 'k Vind het verspringen van ramen een beetje afgezaagd worden. Vorig weekend liep ik nog in Antwerpen rond en ik vind de nieuwe architectuur daar toch een pak geslaagder. De kleine appartementsgebouwen die er worden ingevuld steken veel minder af. Er wordt ook veel meer met baksteen gewerkt. Ze ogen sober en tijdloos. Ik stel me de vraag hoe lang die witte beton proper gaat blijven. Last edited by Baai; August 30th, 2010 at 08:09 AM. |
|
|
|
|
#122 |
|
Registered User
|
Die Residentie Sint-Baafs valt beter mee dan verwacht. Een beetje massief dat wel, maar zeker beter dan wat ze gemiddeld ontwerpen.
Bontinck kan af en toe verrassen. Ook in de Vlaanderenstraat is enkele jaren geleden een Bontickpand opgetrokken dat ik best kan pruimen (dat men die kenmerkende luiken, waar de Vitrapoint gelegen is). Al kan blijkbaar niet iedereen dit pand smaken getuige de reacties op deze pagina (waarvan één bekende ).Dat is een modetrend. Je moet dat meer zien als een poging er geen saaie blokkendoos van te maken. Last edited by De Klauw; August 29th, 2010 at 07:45 PM. |
|
|
|
|
#123 | |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 56
|
Wie benieuwd is naar hoe je zo'n loft in Cotton Island kan inrichten moet eens HIER kijken. Is nice.
Quote:
![]() Het pand waarover je het hebt in de Vlaanderenstraat is inderdaad een geslaagd exemplaar. 't Is wat bruut in zijn omgeving, maar dat draagt ergens wel bij tot z'n schoonheid. Een mooie locatie voor de Vitrapoint (en voor Liu-Jo). @ GZT: wordt de Waterpoort ook een restaurant dan? Da's een mooi appartementsgebouw (mooier langs de straatkant van aan de waterkant weliswaar), maar die letters in dat staal aan de achterkant zijn verschrikkelijk. In dat gebouw stond tot voor kort trouwens een appartement te koop met een prijskaartje van meer dan een miljoen euro. Het bestaat zélfs in Gent ![]() 'k Had er toevallig een paar foto's van getrokken toen ik terug huiswaarts wandelde van de update over PGSP vorig weekend. De architecten zijn B-111, die wat verderop in de Kortrijksepoortstraat kantoor houden en oa. ook nog een sjieke uitbreiding op het dak van een herenhuis aan de Coupure hebben gebouwd. @ Baai: Wat je zegt, over het verschil tussen Gent en Antwerpen wat betreft appartementsbouw. Ik zit constant in beide steden en kan het alle dagen zien. Wanneer ik in Antwerpen ben verblijf ik zelfs in zo'n nieuwbouw met baksteen en hoge smalle ramen ![]() Misschien valt het terug te brengen op een verschil tussen de opleiding van Sint-Lucas in Gent vs. het Henri Vandevelde Instituut in Antwerpen? Er zijn trouwens wel een paar bekendere Antwerpse architecten actief in Gent. Zo is de campus Kantienberg van de Arteveldehogeschool van Crépain-Binst en wordt de nieuwe kantoortoren aan het Sint-Pietersstation gebouwd naar een ontwerp van Poponcini & Lootens. En Bontinck bouwt ondertussen een groot appartementscomplex nabij den Bell in Antwerpen en Jacques Voncke ontwierp de uitbreiding van het Centraal Station. Er bloeit iets
|
|
|
#124 | |
|
Registered User
|
Quote:
Voncke is totaal anders, maar hij is dan ook Ir. Architect, dus universiteit Gent en niet Sint-Lucas. |
|
|
|
|
|
#125 |
|
killed Laura Palmer
|
Nog wat willekeurige kleintjes van 4 & 5-09-2010:
Artevelde Garden Filips Van Arteveldestraat - Apostelhuizen - 't Stuk
Focilux Kortrijksepoortstraat - Persellestraat
Waterpoort Kortrijksepoortstraat & de Leie
Park Avenue Leopold II-Laan
Vlaams Gehoorcentrum Kortrijksesteenweg
Nederkouter !
www.dewebsitevanpuinkabouter.be Last edited by Puinkabouter; September 6th, 2010 at 12:14 AM. |
|
|
|
|
#126 | |
|
Registered User
|
Quote:
en dat nu net op een plaats waar horizontaliteit wel past! Maar 'k zie dat ze inderdaad de horizontale lijn doortrekken. Het gebouw lijkt goed te passen tussen de andere gebouwen.(die werf van Artevelde Gardens mogen ze wel wat beter verlichten 's avonds. 't Is daar echt niet gezellig. 'k Ben er begin dit jaar nog overvallen. Niet zo fijn) |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
Nieuwbouw langs de Ketelvest
Naast Residentie 'De Klipper' vordert quasi geruisloos nog een nieuwbouw. Met onderaan naakt beton dat heel fijn aan de jaren '70 en '80 herinnert. Bovenop staat er ook al een metaalconstructie voor het dak. Wie weet meer ?
|
|
|
|
|
#128 |
|
Registered User
|
Bij Marie-Josée Van Hees architecten staat er bij "current projects" iets van House and apartment, Ketelvest, Gent - BE, 2007-
|
|
|
|
|
#129 |
|
Architect-Urbanist
Likes (Received): 53
|
HUB architecture:
Brusselse Poort Ghent / Fragmented blocks open views to river Schelde.
|
|
#130 |
|
Registered User
|
Jammer, ik las de naam Neutelings-Riedijk en ik dacht dat we een nieuw gebouw van hen zouden zien verrijzen in Gent, blijken ze naar het reeds gerealiseerde Hollainhof te verwijzen.
Het masterplan zelf ziet er op het eerste zicht niet slecht uit. Mits de juiste architect voor die blokken kan dat wat worden. Één ding is zeker: het zullen vrij prijzige appartementen worden. Welke gebouwen op de onderste foto zullen verdwijnen? Last edited by De Klauw; September 8th, 2010 at 11:15 AM. |
|
|
|
|
#131 |
|
killed Laura Palmer
|
Ik hoop stiekem alles tussen het Hollainhof en de Keizerspoort, maar zo extreem zal't wel niet zijn zeker
Alhoewel, als je kijkt naar dat eerste prentje zou het nog eens kunnen. In elk geval al zeker dat gebouw waar de Arteveldehogeschool in zat voor ze naar hun nieuwe campus op de Kantienberg zijn verhuisd.Op de Kouter zit er na Fortis/Kouterhof weer een woningproject in de pijplijn. Aangezien KBC gaat centraliseren in de MG Toren... Kouter verandert in woonplein Op de website van Crépain stonden al enkele weken deze 2 prentjes:
|
|
#132 |
|
Registered User
Likes (Received): 7
|
Aan het ontwerp van die bovenbouw van het KBC-kantoor mag nog wat gesleuteld worden, want dit is toch wel zeer ordinair. Je vraagt je trouwens af hoeveel "daken" er over twintig jaar in het centrum nog zullen overblijven. En over die schreeuwerige uitstalramen zullen we maar zwijgen.
|
|
|
|
|
#133 |
|
Registered User
|
Dat is precies gewoon een nieuw shoppingcenter al lijkt het mij dat dit nog maar de eerste voorlopige beelden zijn die nog voor verbetering vatbaar zijn. Gelukkig spreekt men niet van een volledige sloop van de gebouwen.
|
|
|
|
|
#134 | |
|
Registered User
|
Quote:
Die uitstalramen is maar een concept. In werkelijkheid zal het hoogstwaarschijnlijk minder schreeuwerig zijn. Last edited by De Klauw; September 8th, 2010 at 11:28 AM. |
|
|
|
|
|
#135 | |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
Lievehof - Sint-Antoniuskaai
Quote:
Beetje zeemzoeterig. Of er veel hof bij komt kijken weet ik niet. Beetje cynisch dat het OCMW een prachtig complex bouwde langs de Sint-Antoniuskaai en de Meelstraat, met tussenin een gigantisch mooie groenzone en deze privé-investeerder gewoon het naastliggende perceel gaat volbouwen met uitzicht op ... Zo kan ik het ook ![]() De directeurswoning van de verffabriek wordt gesloopt maar lijkt me toch wel waardevol. Desnoods met een verdieping of twee erbovenop. Ze wordt wel niet in 'Bouwen door de Eeuwen Heen' vermeld. Wie weet waarom? ![]() Een gemiste kans om de Sint-Antoniuskaai iets meer historiciteit en variatie te laten ... Het Mariabeeldje is al weggehaald: ![]() De gedenkplaat voor Simon Albert hangt er nog (even) en komt hopelijk terug. Foto's: Gilbert Samson |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Registered User
|
Het OCMW heeft destijds de schilderachtige St-Antoniuskaai om zeep geholpen. De oude en inderdaad waardevolle directeurswoning al dan niet vervangen zal nu weinig verschil maken. Het is een beetje zoals de Brusselse Leopoldwijk die volledig is ingepalmd door schreeuwlelijke kantoorgebouwen en waar men toch krampachtig vasthoudt aan enkele zeldzaam overgebleven herenhuizen, kasseien en pseudolantaarns. De tot een schraal decor herleide oude Leopoldstation staat symbool voor deze triestige aanpak. Als het zo verder gaat op de St-Antoniuskaai, krijgt het Rabot dezelfde “restwaarde”.
|
|
|
|
|
#137 |
|
killed Laura Palmer
|
Masterplan voor Zuid
|
|
#138 |
|
Registered User
|
Alweer een "masterplan". Een beetje toezicht op de toepassing van de "wegcode" zou al veel zijn. Meer vraagt de Fietsersbond niet.
|
|
|
|
|
#139 |
|
Registered User
|
^
Inderdaad. Hoeveel 'plannen' en 'studies' zijn er al niet geweest voor de Dampoort? En ondertussen gebeurt er niks en blijven fietsers omver gereden worden. Het lijkt er meer op dat men de klagers probeert te sussen met zogenaamde studies om het op die manier weer op de lange baan te schuiven. |
|
|
|
|
#140 |
|
Registered User
|
Een beetje de ziekte van onze tijd, veel leuteren maar weinig doen.
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|