daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Gent

Global Announcement

SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info!

Closed Thread

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old August 29th, 2010, 07:26 PM   #121
Baai
Registered User

Likes (Received): 0

^
^
bedankt voor de foto's. Ik ben er toch niet allemaal wild van. Het stoort me dat de nieuwe architectuur in Gent vooral een horizontale belijning krijgt, waarbij de meeste architectuur in de stad net een vertikaal ritme heeft. En is er een regel die zegt dat ramen niet boven elkaar mogen staan? 'k Vind het verspringen van ramen een beetje afgezaagd worden.
Vorig weekend liep ik nog in Antwerpen rond en ik vind de nieuwe architectuur daar toch een pak geslaagder. De kleine appartementsgebouwen die er worden ingevuld steken veel minder af. Er wordt ook veel meer met baksteen gewerkt. Ze ogen sober en tijdloos. Ik stel me de vraag hoe lang die witte beton proper gaat blijven.

Last edited by Baai; August 30th, 2010 at 08:09 AM.
Baai no está en línea  

Sponsored Links

Old August 29th, 2010, 07:31 PM   #122
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Die Residentie Sint-Baafs valt beter mee dan verwacht. Een beetje massief dat wel, maar zeker beter dan wat ze gemiddeld ontwerpen.

Bontinck kan af en toe verrassen. Ook in de Vlaanderenstraat is enkele jaren geleden een Bontickpand opgetrokken dat ik best kan pruimen (dat men die kenmerkende luiken, waar de Vitrapoint gelegen is). Al kan blijkbaar niet iedereen dit pand smaken getuige de reacties op deze pagina (waarvan één bekende ).
Quote:
Originally Posted by Baai View Post
'k Vind het verspringen van ramen een beetje afgezaagd worden.
Dat is een modetrend. Je moet dat meer zien als een poging er geen saaie blokkendoos van te maken.

Last edited by De Klauw; August 29th, 2010 at 07:45 PM.
De Klauw no está en línea  
Old August 29th, 2010, 10:35 PM   #123
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 56

Wie benieuwd is naar hoe je zo'n loft in Cotton Island kan inrichten moet eens HIER kijken. Is nice.

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
Al kan blijkbaar niet iedereen dit pand smaken getuige de reacties op deze pagina (waarvan één bekende ).
Aaaaah, hoe de tijden en geesten toch kunnen veranderen

Het pand waarover je het hebt in de Vlaanderenstraat is inderdaad een geslaagd exemplaar. 't Is wat bruut in zijn omgeving, maar dat draagt ergens wel bij tot z'n schoonheid. Een mooie locatie voor de Vitrapoint (en voor Liu-Jo).

@ GZT: wordt de Waterpoort ook een restaurant dan? Da's een mooi appartementsgebouw (mooier langs de straatkant van aan de waterkant weliswaar), maar die letters in dat staal aan de achterkant zijn verschrikkelijk. In dat gebouw stond tot voor kort trouwens een appartement te koop met een prijskaartje van meer dan een miljoen euro. Het bestaat zélfs in Gent

'k Had er toevallig een paar foto's van getrokken toen ik terug huiswaarts wandelde van de update over PGSP vorig weekend. De architecten zijn B-111, die wat verderop in de Kortrijksepoortstraat kantoor houden en oa. ook nog een sjieke uitbreiding op het dak van een herenhuis aan de Coupure hebben gebouwd.

@ Baai: Wat je zegt, over het verschil tussen Gent en Antwerpen wat betreft appartementsbouw. Ik zit constant in beide steden en kan het alle dagen zien. Wanneer ik in Antwerpen ben verblijf ik zelfs in zo'n nieuwbouw met baksteen en hoge smalle ramen

Misschien valt het terug te brengen op een verschil tussen de opleiding van Sint-Lucas in Gent vs. het Henri Vandevelde Instituut in Antwerpen? Er zijn trouwens wel een paar bekendere Antwerpse architecten actief in Gent. Zo is de campus Kantienberg van de Arteveldehogeschool van Crépain-Binst en wordt de nieuwe kantoortoren aan het Sint-Pietersstation gebouwd naar een ontwerp van Poponcini & Lootens. En Bontinck bouwt ondertussen een groot appartementscomplex nabij den Bell in Antwerpen en Jacques Voncke ontwierp de uitbreiding van het Centraal Station. Er bloeit iets
Old August 30th, 2010, 08:08 AM   #124
Baai
Registered User

Quote:
Originally Posted by Puinkabouter View Post
Misschien valt het terug te brengen op een verschil tussen de opleiding van Sint-Lucas in Gent vs. het Henri Vandevelde Instituut in Antwerpen? Er zijn trouwens wel een paar bekendere Antwerpse architecten actief in Gent. Zo is de campus Kantienberg van de Arteveldehogeschool van Crépain-Binst en wordt de nieuwe kantoortoren aan het Sint-Pietersstation gebouwd naar een ontwerp van Poponcini & Lootens. En Bontinck bouwt ondertussen een groot appartementscomplex nabij den Bell in Antwerpen en Jacques Voncke ontwierp de uitbreiding van het Centraal Station. Er bloeit iets
Laat de campus Kantienberg nu net een voorbeeld zijn van architectuur in Gent die ik wel zeer geslaagd vind ;-) En ik was ook blij te horen dat Poponcini & Lootens de Link zullen bouwen. Het hele stationsproject ben ik wel enthousiast over trouwens.
Voncke is totaal anders, maar hij is dan ook Ir. Architect, dus universiteit Gent en niet Sint-Lucas.
Baai no está en línea  
Old September 5th, 2010, 11:49 PM   #125
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Nog wat willekeurige kleintjes van 4 & 5-09-2010:

Artevelde Garden Filips Van Arteveldestraat - Apostelhuizen - 't Stuk

Deze werf zit aan 3.5 van 5 bouwlagen.

En hier eigenlijk aan 3 van de 6, want de hoek wordt een verdieping hoger dan de rest. 't Is geen immens groot bouwblok, maar het zal wel 91 wooneenheden omvatten. Mooi zo.

De binnentuin is al duidelijk afgebakend.

Dit stukje wordt dus nog eens zo hoog. Merk ineens ook op dat de gebouwen van de Arteveldehogeschool aan het Sint-Annaplein in de stellingen staan.

Hoek 't Stuk-Apostelhuizen.

Vanuit Apostelhuizen met een doorkijk richting Van Arteveldestraat. Hier zitten ze al aan 5 van de 5 bouwlagen.

Richting Keizer Karelstraat. De 5e bouwlaag is hoger dan de andere, maar is ook teruggetrokken tegenover de rest. De straat heeft daarmee min of meer een gelijke wand aan beide kanten nu. 't Is eens iets anders dan een zanderig parkeerterrein.

Focilux Kortrijksepoortstraat - Persellestraat

Als bij wonder staan we een mijl verder naar het zuidwesten. Fotowinkel Focilux was niet zo lang geleden verhuisd van een dit pand naar hun oude locatie op de hoek met de Delvauxstraat, maar is ondertussen helemaal verkast naar de Brugsesteenweg. Bespaart een omweg aan wie het nog niet wist en er naartoe wou

Het pand waar ze zaten voor de reeks verhuizen, is ondertussen voor een groot deel gestript. De klassieke gevel met houten winkelpui (vrij typisch voor de Kortrijksepoortstraat, trouwens), blijft ogenschijnlijk behouden, met, zoals het er uitziet, de eerste kamers erachter. Voor de rest komt hier een nieuwbouw, vermoed ik.

Waterpoort Kortrijksepoortstraat & de Leie

Niets nieuws, maar aangezien dit gebouw hierboven even ter sprake kwam en ik iets zei over de verschrikkelijke naam, uitgesneden in staal, dacht ik dat ik dat net zo goed eens kon illustreren. Een van de duurste appartementsgebouwen in Gent, met zo'n mooi ligging, en dat heeft dan zo'n afzichtelijk naambord aan het water. Onbevattelijk.

Eveneens onbevattelijk is dat het niet-afwerken van dat volume nabij het water al jaren aansleept. Half bedekt met Cortensstaal en met allerhande uitpuilende elektriciteitskabels. Kan niet gezond zijn.

Park Avenue Leopold II-Laan

Parkappartementen om de verzameling decennia langs de westkant van het Citadelpark aan te vullen met de jaren '2000. Een echte filler, en minder stookkosten voor de buren, mooi megenomen. Speciaal voor Baai even vermelden dat het ontworpen is door Antwerpse architecten

Vlaams Gehoorcentrum Kortrijksesteenweg

Begin dit jaar eens in dit topic gestoken, dus kom ik nog eens kijken hoe het er nu uitziet. Zo dus. Nog een perfecte filler.

Nederkouter !

De trambaan in de Nederkouter is geasfalteerd en de sporen zijn met rubber omhuld. Het ziet er nu iets uniform-rustiger uit, en ik kan alvast zeggen dat het ook een pak stiller is (taxi's...). Jammer genoeg dus niks van aanpassing aan de halte. Een totale heraanleg van de straat was mooi meegenomen geweest...

De kasseien in de Kortrijksepoortstraat liggen er nog. Er liggen daar op een aantal plaatsen ook al een hoop rubber stroken, die daar langs de sporen zullen gelegd worden. Ergens de komende dagen zullen ze daar dus ook wel beginnen 't wegdek te vervangen.

Last edited by Puinkabouter; September 6th, 2010 at 12:14 AM.
Puinkabouter no está en línea  
Old September 6th, 2010, 09:01 PM   #126
Baai
Registered User

Quote:
Parkappartementen om de verzameling decennia langs de westkant van het Citadelpark aan te vullen met de jaren '2000. Een echte filler, en minder stookkosten voor de buren, mooi megenomen. Speciaal voor Baai even vermelden dat het ontworpen is door Antwerpse architecten [/INDENT]
en dat nu net op een plaats waar horizontaliteit wel past! Maar 'k zie dat ze inderdaad de horizontale lijn doortrekken. Het gebouw lijkt goed te passen tussen de andere gebouwen.

(die werf van Artevelde Gardens mogen ze wel wat beter verlichten 's avonds. 't Is daar echt niet gezellig. 'k Ben er begin dit jaar nog overvallen. Niet zo fijn)
Baai no está en línea  
Old September 7th, 2010, 12:16 PM   #127
Archiganda
Registered User

Likes (Received): 1

Nieuwbouw langs de Ketelvest

Naast Residentie 'De Klipper' vordert quasi geruisloos nog een nieuwbouw. Met onderaan naakt beton dat heel fijn aan de jaren '70 en '80 herinnert. Bovenop staat er ook al een metaalconstructie voor het dak. Wie weet meer ?
Archiganda no está en línea  
Old September 7th, 2010, 12:56 PM   #128
Secondminister
Registered User

Secondminister's Avatar

Bij Marie-Josée Van Hees architecten staat er bij "current projects" iets van House and apartment, Ketelvest, Gent - BE, 2007-
Secondminister no está en línea  
Old September 7th, 2010, 04:45 PM   #129
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 53

HUB architecture:
Brusselse Poort Ghent / Fragmented blocks open views to river Schelde.

Last spring, Groep Maes challenged us to come up with a masterplan to redevelop a center city area in Ghent. The site borders a branch of the river Schelde and neighbours the Hollainkazerne, a social housing project by Neutelings-Riedijk Architects.

We developed a scheme based on fragmented blocks. A balancing act between an urban ensemble that is characterized as a whole, and a dividable scheme, this future living area opens up views towards the river for tenants as well as the public.

www.groupmaes.be
Old September 7th, 2010, 06:35 PM   #130
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Jammer, ik las de naam Neutelings-Riedijk en ik dacht dat we een nieuw gebouw van hen zouden zien verrijzen in Gent, blijken ze naar het reeds gerealiseerde Hollainhof te verwijzen.

Het masterplan zelf ziet er op het eerste zicht niet slecht uit. Mits de juiste architect voor die blokken kan dat wat worden. Één ding is zeker: het zullen vrij prijzige appartementen worden.

Welke gebouwen op de onderste foto zullen verdwijnen?

Last edited by De Klauw; September 8th, 2010 at 11:15 AM.
Old September 7th, 2010, 11:44 PM   #131
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Ik hoop stiekem alles tussen het Hollainhof en de Keizerspoort, maar zo extreem zal't wel niet zijn zeker Alhoewel, als je kijkt naar dat eerste prentje zou het nog eens kunnen. In elk geval al zeker dat gebouw waar de Arteveldehogeschool in zat voor ze naar hun nieuwe campus op de Kantienberg zijn verhuisd.

Op de Kouter zit er na Fortis/Kouterhof weer een woningproject in de pijplijn. Aangezien KBC gaat centraliseren in de MG Toren...

Kouter verandert in woonplein
IN KBC-GEBOUW KOMEN 49 LUXEFLATS, WINKELS EN PARKEERGARAGE

GENT - De Kouter verandert de jongste jaren in een echt woonplein. Na de realisatie van residentie Kouterhof worden straks de kantoren van de KBC omgebouwd tot 49 luxe-appartementen en winkels. De bank behoudt er wel enkele commerciële diensten.

Tot voor tien jaar was de Kouter, een van meest geliefde en stijlvolle pleinen in de stad, een heus bankenplein. Diverse grootbanken hadden er een kantoor. Fortis, KBC en ING betrokken er imposante gebouwen die macht moesten uitstralen. Kleinere banken zoals Centea en City Bank hebben er nu nog een kantoor. Wonen was zeker geen prioriteit voor de Kouter. In de jaren zeventig werden op de Kouter wel enkele historische gebouwen gesloopt om plaats te maken voor grote flatgebouwen. Maar sindsdien kwam er geen bewoning bij op de Kouter.

Daar is de jongste jaren verandering in gekomen. De gestegen vraag naar appartementen in de binnenstad speelt daarin een rol. Het vroegere Fortisgebouw is veranderd in residentie Kouterhof, met 52 appartementen. Die strekt zich uit tot aan de Ketelvaart. Fortis behield er zijn afdeling private banking, maar de andere activiteiten zitten in het gebouw in de Zonnestraat, waar ook Dexia een kantoor heeft. Met het kantoorgebouw op de hoek van de Kouter en de Korte Meer, waar ooit bankafdelingen waren gehuisvest, zijn er plannen om er Accor-hotels in onder te brengen.

Dit keer is het de beurt aan het kantorencomplex van de bank- en verzekeringsgroep KBC. Die verkocht zijn gebouwen op de Kouter en in de Kouterdreef aan projectontwikkelaar Wilma Project Development. De Kouterdreef is het straatje dat de Universiteitsstraat met de Kouter verbindt. KBC betrekt een hoekgebouw dat van de Kouter tot in de Universiteitsstraat loopt en nog een ander gebouw in de Kouterdreef. Wilma Project Development maakt deel uit van ontwikkeling- en bouwgroep Matexi Group. Wilma wil op de twee sites een gemengd project realiseren. Het heeft er plannen voor een project met 49 luxe-appartementen (met een oppervlakte van 6.500 m2), winkels (5.880 m2) en een uitbreiding van bestaande ondergrondse parkeergarage tot 110 wagens. Het project omvat ook 2.000 m² nieuwe kantoorruimte voor de commerciële diensten van KBC op de gelijkvloerse verdieping.

MG Tower

Deze commerciële diensten van KBC, waaronder een bankkantoor voor particulieren en lokale ondernemingen, een kantoor voor private banking-klanten en het verzekeringsagentschap blijven zowel tijdens, als na de realisatie van dit nieuwe project op hun vertrouwde plek aan de Kouter. Maar de administratieve diensten van KBC die zich nog op de Kouter/Kouterdreef bevinden, zullen eind 2012 worden gevestigd in het nieuwe kantoorgebouw van KBC in Gent, de MG Tower, die op de site van The Loop wordt gebouwd. Dan zal ING de enige grootbank zijn die nog ruime kantoren op de Kouter behoudt.

'Het nieuwe project wil zowel de functies in het gebouw als de architectuur en het openbaar domein opwaarderen. Als er meer woongelegenheden komen, zal er meer passage zijn, wat goed is voor de nabijgelegen winkelassen', zegt woordvoerder Marc Depraetere. Het project zal in overleg met de diensten van stad Gent worden uitgewerkt. Of het gebouw deels wordt gesloopt is nog niet duidelijk. Wilma verwacht de bouwwerken begin 2013 te kunnen starten. Drie architectenbureaus werken samen aan het project: het gaat om '360 architecten' uit Gent, Buro II uit Roeselare en Crepain-Bienst uit Antwerpen. Over de kostprijs werd geen informatie vrijgegeven.

De Gentenaar, 06-09-2010

Op de website van Crépain stonden al enkele weken deze 2 prentjes:

Old September 8th, 2010, 09:04 AM   #132
Krookpunt
Registered User

Likes (Received): 7

Aan het ontwerp van die bovenbouw van het KBC-kantoor mag nog wat gesleuteld worden, want dit is toch wel zeer ordinair. Je vraagt je trouwens af hoeveel "daken" er over twintig jaar in het centrum nog zullen overblijven. En over die schreeuwerige uitstalramen zullen we maar zwijgen.
Krookpunt no está en línea  
Old September 8th, 2010, 11:13 AM   #133
Kris8
Registered User

Dat is precies gewoon een nieuw shoppingcenter al lijkt het mij dat dit nog maar de eerste voorlopige beelden zijn die nog voor verbetering vatbaar zijn. Gelukkig spreekt men niet van een volledige sloop van de gebouwen.
Kris8 no está en línea  
Old September 8th, 2010, 11:18 AM   #134
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:
Originally Posted by Krookpunt View Post
Aan het ontwerp van die bovenbouw van het KBC-kantoor mag nog wat gesleuteld worden, want dit is toch wel zeer ordinair. Je vraagt je trouwens af hoeveel "daken" er over twintig jaar in het centrum nog zullen overblijven. En over die schreeuwerige uitstalramen zullen we maar zwijgen.
Wat dat dak betreft heb je gelijk. De regels zouden wat verscherpt mogen worden. Nu persen projectontwikkelaars de laatste cm² vol om hun winstmarge te verhogen. Maar ik ben wel blij dat het gebouw tenminste behouden blijft.

Die uitstalramen is maar een concept. In werkelijkheid zal het hoogstwaarschijnlijk minder schreeuwerig zijn.

Last edited by De Klauw; September 8th, 2010 at 11:28 AM.
Old September 13th, 2010, 10:22 PM   #135
Archiganda
Registered User

Likes (Received): 1

Lievehof - Sint-Antoniuskaai

Quote:
Ik weet niet of iedereen het zich nog herinnert, maar een jaar of 2 geleden was er even sprake van dat een projectontwikkelaar het oude fabrieksgebouw aan de Sint-Antoniuskaai (Prinsenhof) zou afbreken en vervangen door een nieuwbouw. Dat mocht niet van de Stad en die projectontwikkelaar heeft het project laten vallen. Nu is er een nieuwe, en nu lijkt het wel snor te zitten:

‘De industriële sfeer blijft'
OUDE VERFFABRIEK LIPPENS OP SINT-ANTONIUSKAAI WORDT WOONCOMPLEX
Het kind heeft ondertussen een naam: Lievehof
Beetje zeemzoeterig. Of er veel hof bij komt kijken weet ik niet. Beetje cynisch dat het OCMW een prachtig complex bouwde langs de Sint-Antoniuskaai en de Meelstraat, met tussenin een gigantisch mooie groenzone en deze privé-investeerder gewoon het naastliggende perceel gaat volbouwen met uitzicht op ... Zo kan ik het ook

De directeurswoning van de verffabriek wordt gesloopt maar lijkt me toch wel waardevol. Desnoods met een verdieping of twee erbovenop. Ze wordt wel niet in 'Bouwen door de Eeuwen Heen' vermeld. Wie weet waarom?

Een gemiste kans om de Sint-Antoniuskaai iets meer historiciteit en variatie te laten ...
Het Mariabeeldje is al weggehaald:

De gedenkplaat voor Simon Albert hangt er nog (even) en komt hopelijk terug.

Foto's: Gilbert Samson
Archiganda no está en línea  
Old September 14th, 2010, 01:26 PM   #136
Krookpunt
Registered User

Het OCMW heeft destijds de schilderachtige St-Antoniuskaai om zeep geholpen. De oude en inderdaad waardevolle directeurswoning al dan niet vervangen zal nu weinig verschil maken. Het is een beetje zoals de Brusselse Leopoldwijk die volledig is ingepalmd door schreeuwlelijke kantoorgebouwen en waar men toch krampachtig vasthoudt aan enkele zeldzaam overgebleven herenhuizen, kasseien en pseudolantaarns. De tot een schraal decor herleide oude Leopoldstation staat symbool voor deze triestige aanpak. Als het zo verder gaat op de St-Antoniuskaai, krijgt het Rabot dezelfde “restwaarde”.
Old September 25th, 2010, 10:32 AM   #137
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Masterplan voor Zuid

GENT - Stad Gent en het provinciebestuur kwamen overeen om een masterplan van de Zuid te laten maken. Dat zei Martine De Regge (SP.A), schepen van Openbare Werken en Mobiliteit, tijdens een actie van de Fietsersbond tegen parkerende auto's op Gent Zuid.

De provincie kocht alle kantoorruimte boven het shoppingcentrum aan. Ze wil het complex renoveren. Aan de overkant komt, op de Waalsekrook, de Bibliotheek van de 21ste Eeuw. Het is dus het uitgelezen moment om een masterplan te laten maken en na te gaan hoe van de Zuid een echte toegangspoort tot Gent kan worden gemaakt.

De Zuid is een belangrijk knooppunt van het openbaar vervoer. Met diverse scholen in de buurt, de Capitole, de Vooruit en de Gentse stedelijke administratie is het een extra druk plein.

De Gentenaar, 25-09-2010
Old September 25th, 2010, 10:30 PM   #138
Krookpunt
Registered User

Alweer een "masterplan". Een beetje toezicht op de toepassing van de "wegcode" zou al veel zijn. Meer vraagt de Fietsersbond niet.
Old September 26th, 2010, 08:11 AM   #139
Baai
Registered User

^
Inderdaad. Hoeveel 'plannen' en 'studies' zijn er al niet geweest voor de Dampoort? En ondertussen gebeurt er niks en blijven fietsers omver gereden worden.
Het lijkt er meer op dat men de klagers probeert te sussen met zogenaamde studies om het op die manier weer op de lange baan te schuiven.
Baai no está en línea  
Old September 26th, 2010, 02:08 PM   #140
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Een beetje de ziekte van onze tijd, veel leuteren maar weinig doen.

Closed Thread

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules