daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Overig > Urbanetics

Urbanetics Stedelijke discussies

Reply

Thread Tools Display Modes
Old January 23rd, 2010, 07:15 PM   #81
SkyBox036
Registered User

SkyBox036's Avatar

Likes (Received): 11

Quote:
Originally Posted by Alargule View Post
Gaaf! 1961 zo te zien aan de bestandstitel. Zelfs de Bijlmer is hier nog een weiland. Vraag me af hoe ze die foto hebben gemaakt: ik neem aan een U2?
Hij stond toevallig op m'n computer, ik had geen idee waar ik 'm vandaan had. Na wat zoekwerk kwam ik echter op een site waar ik al eerder was geweest (geheugen van Almere > Stadsarchief Almere > Digitaal Erfgoed Almere > zoekwoord: Satellietfoto). Er staan er ook meer bij van de jaren erna . Blijkt erg leuk te zijn, klik hier maar. En ze zijn o.a. gemaakt met de Landsat TM-satelliet. Die uit de jaren 60 was dus met de Corona gemaakt.
SkyBox036 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old January 23rd, 2010, 07:29 PM   #82
Ramses
Registered User

Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by Alargule View Post
Opvallend vind ik vooral dat gebied in NL ten noorden van Den Bosch. Is dat niet een onderdeel van de Bible Belt?
Het kaartje verschilt nogal met de situatie zoals de atlas van Nederland ons voorschotelt. Dit kaartje is dan wel van 2000, maar ik geloof niet dat de vruchtbaarheidscijfers niet zoveel zijn veranderd in 3 jaar.

2000 (AvN)

versus

2003
Ramses no está en línea   Reply With Quote
Old January 23rd, 2010, 07:42 PM   #83
Slagathor
Luctor et Emergo

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 202

De Republiek en de Spaanse Nederlanden. Kijk even goed naar de locaties van Lille, Calais en Duinkerken. Dat blijft fascineren.

Fotoreportages:
Middelburg, ZL | Vlissingen, ZL
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old January 23rd, 2010, 08:12 PM   #84
kosimodo
Mapmaker

kosimodo's Avatar

Likes (Received): 19

Met de grotere regio kan je snel andere cijfers krijgen....
Old January 24th, 2010, 02:48 AM   #85
Rietendak
Registered User

Rietendak's Avatar

Likes (Received): 23

Quote:
Originally Posted by Plaas View Post
Deze is ook leuk:

In navolging van deze (van Koolhaas overigens) ben ik even gaan rekenen. Als Amerika de dichtheid zou hebben van Nederland waren alleen de donkere staten bevolkt:

Zo druk zijn Texas en Louisiana dan ook weer niet en er blijft er zat grond over voor zonnecollectoren, nucleaire centrales, opslag van nucleair afval en je kan vast nog wel een staatje hier of daar aan de indianen teruggeven.

(Ik kom net aardig aangeschoten thuis, dus misschien heb ik ergens fouten gemaakt. Berekening was ongeveer
Nederland is ongeveer 40.000 km2
Bevolking is 300 miljoen tegen 15 miljoen 20:1, 20 x 40.000 = 800.000
Lousiana + Texas is ongeveer 800.000 km2)

Idee kwam van deze kaart, met 50 Amerikaanse staten van allemaal ongveer 5 miljoen inwoners. Je kan er ook mooi op zien dat er vrijwel letterlijk niemand in de Midwest woont:

Link met meer uitleg
Old January 24th, 2010, 03:11 AM   #86
Rietendak
Registered User

Rietendak's Avatar

Likes (Received): 23

Trouwens, als Nederland de dichtheid zou krijgen van de VS, dan zouden we alle Duitsers, Denen, Belgen en Zwitsers uit moeten moorden en vervolgens met z'n 15 miljoen ons mogen verspreiden over dit gebied:

Aangezien we tegenwoordig toch met 16 miljoen zijn denk ik dat het niemand opvalt als we Luxemburg er ook bijpakken. Best chill! Lekker ruim!
Old January 24th, 2010, 10:31 AM   #87
Koen Acacia
Registered User

Koen Acacia's Avatar

Likes (Received): 66

Quote:
Originally Posted by Ramses View Post
Wat een opmerkelijk verschil in vruchtbaarheidscijfers tussen Nederland en Frankrijk enerzijds, en Duitsland en Spanje anderzijds. Hoe komt dat?
Wordt veel onzin over verteld (het hele Eurabië verhaal en zo) maar wat ik begreep is dat het voornamelijk een cultureel verschil is, en met name over de manier waarop in een land tegen werkende moeders aangekeken wordt.
Waar het op neer komt is dat het gros van ons: én een baan wil hebben (al is het maar iets part-time achtigs), én kinderen zou willen (nu, of meer iets te zijner tijd achtigs).
Wordt het idee van een werkende moeder sociaal geaccepteerd dan zijn die twee gewoon te combineren, en worden die baby's geboren. Wordt dat minder geaccepteerd dan wordt het al meer een te zijner tijd-verhaal, en we weten wat er van uitstel komt.

Daarnaast zit er ook een economisch kantje aan, als mensen hun toekomst somber inschatten zullen ze niet geneigd zijn om al kinderen te nemen, dat wordt dan ook op de lange baan geschoven. Zie de bevolkingsgroei in Oost-Duitsland bijvoorbeeld.
Don't blame it on sunshine, don't blame it on moonlight, don't blame it on good times, blame it on rampant police brutality, widespread gang violence and the near total collapse of Civil Society itself.
Koen Acacia no está en línea   Reply With Quote
Old January 24th, 2010, 10:40 AM   #88
Ramses
Registered User

^Bedankt voor de uitleg

Quote:
Originally Posted by kosimodo View Post
Met de grotere regio kan je snel andere cijfers krijgen....
Klopt. Maar het verschil zit hem niet alleen in de gebiedsgrootte, maar ook in de legenda. Als we de gegevens van het AvN-kaartje projecteren op het Europese kaartje, dan moet zowat heel Nederland donkergroen zijn. Dat is nu niet het geval.
Old January 24th, 2010, 11:38 AM   #89
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

Quote:
Originally Posted by Rietendak View Post
Trouwens, als Nederland de dichtheid zou krijgen van de VS, dan zouden we alle Duitsers, Denen, Belgen en Zwitsers uit moeten moorden
Tja, als je zo gaat rekenen... als Nederland de dichtheid zou krijgen van Australië, dan krijgen we heel Europa tot onze beschikking
Old January 25th, 2010, 12:48 PM   #90
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 653

Quote:
Originally Posted by Rietendak View Post
Trouwens, als Nederland de dichtheid zou krijgen van de VS, dan zouden we alle Duitsers, Denen, Belgen en Zwitsers uit moeten moorden en vervolgens met z'n 15 miljoen ons mogen verspreiden over dit gebied:

Aangezien we tegenwoordig toch met 16 miljoen zijn denk ik dat het niemand opvalt als we Luxemburg er ook bijpakken. Best chill! Lekker ruim!
Hitler deed zijn best om dit te doen voor Duitsland.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old January 25th, 2010, 07:05 PM   #91
Ramses
Registered User

Een handig kaartje voor de reizigers onder ons. Alle landen waar je met het Nederlands paspoort heen kunt met of zonder visum:

Vrijwel alle Zuid-Amerikaanse landen zijn blijkbaar erg gastvrij voor Nederlanders, behalve Suriname.
Old January 25th, 2010, 07:12 PM   #92
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 104

Oekraine is gastvrij voor alle westerse landen en nog wat bevriende staten. De buren Rusland en Wit-Rusland zijn echter een heel ander verhaal.
Old January 25th, 2010, 10:27 PM   #93
kna
Registered User

kna's Avatar

Likes (Received): 11

Heel Zuid-Amerika visumvrij, behalve Suriname?????
Old January 26th, 2010, 06:59 AM   #94
Anderson Geimz
BANNED

Likes (Received): 0

Suriname slaat inderdaad nergens op. Ik ken iemand die dus op Schiphol stond zonder visum, kon weer terug, week van de vakantie weggegooid (en een paar honderd euro voor een herboeking).

Iran is overigens ook visa on arrival in de praktijk. Op de ambassade in Den Haag krijg je te horen dat je gewoon een visum moet kopen bij aankomst op de luchthaven in Tehran.
Anderson Geimz no está en línea   Reply With Quote
Old January 26th, 2010, 09:04 AM   #95
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

^altijd van te voren checken of je visa en/of andere verplichtingen nodig hebt als je naar het buitenland gaat.

Het verbaast me dat Mongolië 'visum on arrival' is, bij mijn weten moet je toch echt van te voren een visum hebben. Of is zo'n visum on arrival 3x de hoofdprijs?
Old January 26th, 2010, 03:01 PM   #96
hoogbouw010
Member

Quote:
Originally Posted by Anderson Geimz View Post
Suriname slaat inderdaad nergens op.
Het is helemaal geen onzin. Landen hanteren meestal het reciprociteitsprincipe. Als jouw inwoners visumvrij naar een land kunnen reizen dan mogen de inwoners van dat land ook visumvrij naar jouw land. Nederland heeft een visumplicht voor Surinamers én voert een honderdprocentscontrole uit op iedereen die vanuit Suriname arriveert. Logisch dat Suriname daarop een visumplicht instelt voor Nederlanders. Voor bijv. de USA ligt er ook een discussiepunt in de EU. Voor de USA geldt immers een visa waiver voorregistratie en voor de EU is er dus de afweging om Amerikanen die naar de EU komen op dezelfde wijze te behandelen. Natuurliijk speelt het belang voor het toerisme ook mee bij zulke afwegingen.
Old January 26th, 2010, 03:26 PM   #97
hoogbouw010
Member

Quote:
Originally Posted by Ramses View Post
Het kaartje verschilt nogal met de situatie zoals de atlas van Nederland ons voorschotelt. Dit kaartje is dan wel van 2000, maar ik geloof niet dat de vruchtbaarheidscijfers niet zoveel zijn veranderd in 3 jaar.
Beide kaartjes 'meten' de vruchtbaarheid anders waardoor de verschillen ontstaan. Denk dat het als volgt zit.

Het kaartje uit de Atlas gaat over 'gemiddeld aantal kinderen per gezin' en geeft weer hoeveel kinderen een gezin daadwerkelijk heeft. Dus op één meetmoment de gegevens tellen uit het bevolkingsregister. Daarbij telt iedere zoon of dochter mee, dus ook dochter Marie van 53 jaar oud als beide of één van de ouders nog leven (het zou zelfs kunnen zijn dat je ook meetelt als beide ouders zijn overleden, je komt immers uit een gezin van xx kinderen). Dit betekent dat de babyboom van net na de oorlog nog meetelt.

Het andere kaartje geeft het gemiddeld aantal kinderen weer dat geboren zou zijn gedurende het leven van de vrouw tegen de huidige leeftijdsafhankelijke vruchtbaarheidscijfers. Hier krijg je dus een lager aantal dan het Atlas kaartje want het huidige geboortecijfer wordt gebruikt (bijv. huidige vrouw van 23 jaar krijgt 0,2 kind, huidige vrouw van 24 jaar krijgt 0,3 kind, enz.). Aan de andere kant wordt er geen rekening gehouden met vrouwen die tijdens de vruchtbaarheidsjaren overlijden (bij een vrouw die nu 19 jaar is tel je nl. nu ook de 0,2 kind die ze op 23-jarige leeftijd zou krijgen, maar wellicht overlijdt deze vrouw al voor haar 23e) dus dat zou een overschatting geven. In de Westerse wereld zullen er niet zoveel vrouwen sterven dus in het Nederlands geval is er vrijwel geen overschatting.

Last edited by hoogbouw010; January 26th, 2010 at 03:31 PM.
hoogbouw010 no está en línea   Reply With Quote
Old January 26th, 2010, 10:18 PM   #98
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 104

Quote:
Originally Posted by hoogbouw010 View Post
Het is helemaal geen onzin. Landen hanteren meestal het reciprociteitsprincipe. Als jouw inwoners visumvrij naar een land kunnen reizen dan mogen de inwoners van dat land ook visumvrij naar jouw land. Nederland heeft een visumplicht voor Surinamers én voert een honderdprocentscontrole uit op iedereen die vanuit Suriname arriveert. Logisch dat Suriname daarop een visumplicht instelt voor Nederlanders. Voor bijv. de USA ligt er ook een discussiepunt in de EU. Voor de USA geldt immers een visa waiver voorregistratie en voor de EU is er dus de afweging om Amerikanen die naar de EU komen op dezelfde wijze te behandelen. Natuurliijk speelt het belang voor het toerisme ook mee bij zulke afwegingen.
Zo logisch vind ik dat reciprociteitsbeginsel niet.
Om Oekraine weer als voorbeeld aan te halen. Als je als Oekrainer naar Nederland wilt dan moet je wat meer doen dan een pasfoto afleveren en je naam en adres noteren: je moet iemand hebben die garant voor je staat, je moet een slaapadres hebben, je moet een uitnodiger hebben, je moet toestemming van je baas/universiteit hebben en je wordt op een af te spreken moment geinterviewd. Heb je alles geregeld, maar twijfelt de interviewer aan je bedoelingen, dan krijg je geen visum.
En wat als je als Nederlander naar Oekraine wilt: je vult op de luchthaven je naam en slaapadres in, je wordt vriendelijk gedag geknikt, je krijgt een paar stempels en je wordt je een prettig verblijf gewenst (en inderdaad, dat is niet het stereotype norse van stereotype Russische ambtenaren).
De reden is simpel: buitenlanders brengen geld in het laadje en je toont als land je goede wil. Zou dat eigenlijk ook niet verstandig zijn van Suriname? Suriname en Oekraine hebben namelijk nogal wat gemeen.
Old January 26th, 2010, 10:34 PM   #99
Anderson Geimz
BANNED

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by hoogbouw010 View Post
Oftewel het is zelfs dubbel onzin.
Anderson Geimz no está en línea   Reply With Quote
Old January 26th, 2010, 11:00 PM   #100
909
-

909's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sol View Post
En wat als je als Nederlander naar Oekraine wilt: je vult op de luchthaven je naam en slaapadres in, je wordt vriendelijk gedag geknikt, je krijgt een paar stempels en je wordt je een prettig verblijf gewenst (en inderdaad, dat is niet het stereotype norse van stereotype Russische ambtenaren).
Tot zo ver het land binnen komen... De voor het communisme zo kenmerkende efficiency heb ik mogen mee maken bij het verlaten van het land. Als je denkt dat je alles ruim op tijd hebt gedaan dan is de douane er nog om een eind te maken aan die illusie. De enige reden waarom ik het vliegtuig heb gehaald is omdat ik hard kan rennen en omdat de andere reizigers zo sympathiek (en ook geïrriteerd) waren dat ik vooraan in de rij kon aansluiten. Toen ik de douanier er op wees dat er al een laatste oproep voor onze vlucht was geweest kreeg ik een norse blik, een "hmmm" en wierp zij een ongekend trage blik in mijn paspoort. Ik ben benieuwd hoeveel mensen dankzij haar werkwijze hun vlucht hebben gemist. Waarschijnlijk was nog niet iedereen er van doordrongen dat de Sovjetunie was gevallen...

Tot zover de stereotypen. Nog een leuke kaart en geschiedenis. Let op deze kaart, die maakt melding van een vierlandenpunt:

Quote:
Neutraal Moresnet

Neutraal Moresnet of kortweg Moresnet was een dwergstaatje met een oppervlakte van 344 hectare (ongeveer 2x zo groot als het huidige dwergstaatje Monaco). Het lag ongeveer zeven kilometer ten zuidwesten van Aken. Moresnet bestond van 1816 tot 1920, en grensde aan Nederland en Pruisen. Na 1839, toen België onafhankelijk was geworden van Nederland, grensde Moresnet aan België, Pruisen en op het vierlandenpunt de Vaalserberg ook aan Nederland. (Weliswaar was België in 1830 onafhankelijk geworden, maar tot 1839 hoorde Limburg, met uitzondering van Maastricht, bij België).

Ontstaan

Moresnet ontstond doordat Pruisen en het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden tijdens het Congres van Wenen in 1815 na de val van Napoleon niet tot een akkoord konden komen over de grens tussen hun gebieden. Het twistpunt was de zinkmijn Altenberg / Vieille Montagne in het plaatsje Kelmis. Pas in 1816 werd een compromis bereikt: krachtens het Verdrag der Grenzen werd Moresnet deel van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, Neu-Moresnet werd deel van Pruisen en het daartussen gelegen gebied met het dorpje Kelmis werd een condominium onder de naam Neutraal Moresnet met als staatshoofd de burgemeester van Kelmis. Beide landen bestuurden Neutraal Moresnet, een gebied met 256 inwoners, met een Pruisische en een Nederlandse (na 1830 Belgische) commissaris. Toen België in 1830 onafhankelijk werd, nam het de bestuurlijke rechten van Nederland over.

Geschiedenis

Neutraal Moresnet was een kunstmatige constructie, en werd al snel een belastingparadijs, terwijl de lonen er hoger lagen dan in de omringende gebieden. Ook gold de dienstplicht er aanvankelijk niet (later moesten de inwoners kiezen voor dienst voor Pruisen of voor België), importrechten waren er lager dan elders, en alcohol stoken was er legaal. Binnen 50 jaar woonden er dan ook meer dan 2500 inwoners, een vertienvoudiging ten opzichte van het oorspronkelijke aantal.

Het einde van Neutraal Moresnet kwam met de Eerste Wereldoorlog. In 1914 werd het bezet door Duitsland, waarin Pruisen was opgegaan. Dat land verloor de oorlog, en bij het Verdrag van Versailles werd in 1919 beslist dat Neutraal Moresnet bij België gevoegd zou worden. Artikel 32 van het Verdrag van Versailles luidt: "Duitschland erkent de volkomen soevereiniteit van België over het geheele betwiste gebied van Moresnet". Op 10 januari 1920 lijfde België Neutraal Moresnet definitief in. De zinkmijn, dé bestaansreden van Neutraal Moresnet, was reeds uitgeput in 1885.

Esperanto

Al vóór Neutraal Moresnet opgedoekt zou worden, kwam het idee op om van het land een Esperantostaat te maken. Grote drijfveer daarachter was de Duitse huisarts, filatelist en esperantist Wilhelm Molly. Hij bracht ook postzegels uit voor het neutrale landje, die later door de Belgische autoriteiten werden verboden. De neutraliteit van de streek leek Molly een goede reden om Moresnet tot de thuisbasis van de wereldwijde Esperantobeweging te maken. Molly was enorm populair en groeide langzamerhand uit tot de informele president van Moresnet. Het Esperantolandje zou Amikejo gaan heten, 'vriendplaats'. In 1908 werd een vergadering gehouden, waarbij enkele Esperantisten en een deel van de plaatselijke bevolking bijeenkwamen. Het landje werd enthousiast aangekondigd en een mars op een tekst in het Esperanto, de Amikejo-mars, werd ten gehore gebracht. Dit volkslied werd door Giorgio Silfer aan het eind van de 20e eeuw weer naar boven gehaald. Uiteindelijk kwam van Amikejo weinig terecht. De Eerste Wereldoorlog gooide roet in het eten. Molly overleed in 1919.

Wikipedia

Reply

Tags
emmen aan duitsland

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules