daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Reply

Thread Tools
Old January 22nd, 2010, 06:07 PM   #1
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 2402

SyriŽ, Beirout & JordaniŽ 2008

M'n 1e keer naar het midden-oosten (als je een jaar ervoor 2 dagen marokko niet meerekent, noord-afrika). De andere topic (van een jaar later + andere plaatsen) repareer en update ik binnenkort. Had deze serie nog ergens liggen. Dus ook maar even hier plaatsen. 30 juni vertrokken en 4 augustus de terugreis. Rechtstreeks met Syrian Airlines. Verblijfplaats: Damascus. 4 weken zomercursus aan het NIASD (Nederlands Instituut voor Academische Studies in Damascus). In de weekenden uitstapjes gemaakt, zoals een weekend naar Beirout (Libanon). De eerste paar dagen toen we nog geen les hadden naar JordaniŽ geweest (erg mooi landschap, maar vind de mensen er een stuk minder, was blij toen ik weer terugwas in de rust van Damascus, woonde hier in een appartement met studenten uit nijmegen). 4 dagen om precies te zijn. De hoofdstad Ammaan en het beroemde Petra (gek wordt je er van de bedoeienen).

Bij deze, een selectie (heb veeeeeeel meer).

Voor afgelopen jaar, 2009, GEHEEL GEUPDATE, RECLAD + Dus nieuwe foto's erbij.
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1008333

's nachts kwam ik aan. En dan na afgezet te zijn door iemand van het instituut (een syrische koerd) bij m'n appartement wordt je hier wakker en is het hopen dat je de volgende ochtend de weg uit de steegjes nog weet te vinden en welk minibusje je moet pakken. Prachtig huis. Net buiten de oude stad (ten noorden) in hartje centrum. 20 min lopen naar Baab toma, 10 min lopen naar de grote moskee.

Damascus
1. M'n appartement + steegje

2.

Na 1 dag (eerst telefoonkaarten gekocht en uitgezocht waar het instituut zat) de dag erna meteen naar het zuiden.
3. JordaniŽ

4.

5. Petra

6.

7.

8. Koninklijke garde

9.

10.

11. Bloedheet en dan hier helemaal naar boven toe geklommen

12. Onderweg kreeg een ezel ook nog een enorme erectie en ging op een medestudente af (foto plaats ik er maar niet van)

13.

14. Groep waarmee ik was. Mannetje waarmee ik in het busje op de terugweg naar Ammaan een kruiswoordpuzzel heb gemaakt.

15. Moderne moskee van Ammaan

Terug in

Damascus / dimash2 / ash-shaam

16. souq il-hamidiyyť

17. restaurant sieliena (bab tooma)

18.

19. de grote moskee vanaf restaurant layla'z

20. stadspoort bij souq il-hamidiyyť + poster met de leider: ik geloof in SyriŽ, links de citadel

21. beeld van salah ad-din

22. De grote moskee (ummayyadenmoskee)

23. prachtige marmeren vloeren

24. ooit de tempel van hadad, later van zeus/jupiter, toen een byzantijnse kerk. Goed zichtbaar nog

25.

26. Shiitische sayyida rouqayya moskee, vlakbij m'n huis, veel iraanse toeristen hier (aso boeren, duwen flink in de smalle steegjes).

27. Shiitische moskee betekent: bling bling!

28. De schrijn waar rouqayya zou liggen

29.

30. weer in baab tooma

1e weekend in Damascus: Kiswť, zwembad net buiten damascus:

31.

32.

33. 's avonds vanaf de berg jabl qasyoun.

34. Shiitische moskee in buitenwijk van damascus Jarmana: sayyida zaynab moskee. Veel iraniers hier wederom.

35.

36.

37.

38.

39.

40. 2asr il-3addam (qasr il-azzam), paleis vlakbij de grote moskee, oase van rust in het drukke centrum met de markten. En prachtig. Entree stelt niets voor als student.

41.

42.

43. De minaret in de verte van de grote moskee.

44. Nationaal museum, mooie oude poort uit het noorden van SyriŽ, dit is eignelijk het mooiste, van binnen slecht ingericht en slechte informatie terwijl ze best mooie dingen hebben.

45.

46. DE ijszaak van SyriŽ zo niet het gehele midden-oosten. Wordt nog gestampt en met handschoenen en soort plamuurmes tot bolletjes gekneed. Superdruk altijd.

47. Moderne chique wijk. Sham city centre shopping mall:

48.

49. Dakterras

50. Ondanks moderne nieuwe stijl toch nog een beetje soviet robust. Doe mij maar de oude stad.

51.

52. Jezusminaret 's avonds

53. saa7it il-umawiyyien, ummayadenplein.

54.

55. Tishreenpark

56.

57. Rara? Zero

2e weekend. L
58. Libanon!

Beirout!

2 jaar na de oorlog van 2006. Behalve aan de rand van de stad nog maar weinig van te zien. Wat je nog ziet is van de burgeroorlog. Alleen in het noorden was het deze zomer nog wat onrustig van het land maar hier absoluut niet meer. Rust ook nu de president was gekozen.

59. Strand, ramlit il-bayda2, rawshi

60. met medestudente, na een vermoeiende reis. Minder heet dan Damascus, maar veel vochtiger plakkeriger warm. Oppassen dat je niet verbrand door verraderlijke zeewind

61.

62.

63. Rolex klok op saa7at in-nijme (sterplein) in het centrum, hier flaneren jongeren die aan tecktonik doen of emo zijn en flaneren rijke arabieren. Sommige jongedames zie je wel een paar keer voorbijkomen als je daar gaat zitten

64. Nieuwe Haririmoskee

65.

66.

67. In 1990 zag dit er niet meer uit. Kogelgaten etc. 1 grote chaos, zie bijv. een boek dat ik met foto's uit deze periode en foto's van een paar jaar later. Wereld van verschil nu het centrum gerenoveerd is! Veel dure zaken hier.

68.

69. Op het martelarenplein (hier werden opstandelingen tegen het Osmaanse regime opgehangen tijdens en voor o.a. de 1e wereldoorlog en opstanden nog ervoor in de 19e eeuw) vertoond het beeld nog kogelgaten van de burgeroorlog (1975-1990)

70.

71. Kerk en moskee

72. Parlementsgebouw (verboden foto's te maken , veel pantservoertuigen ook)

73. Rechts nog kogelgaten, 1 van de weinige nog niet gerenoveerde/gerestaureerde gebouwen.

74. schattige moskee met bloemperkjes

75. Richting de shoppingmalls.

76.

77. rawshť, typische rotsen, 7amamat il-3askari.

78.

79.

80. Verliefd stelletje (veel langs de boulevard: kornish)

81.

82. Zo zie je ze op veel postkaarten staan. Zeldzaam dat ik hem zo helder vast kon leggen. Meestal is het erg heiig en in de middag bewolking boven de bergen. afgelopen jaar (2009) was dit niet mogelijk zo scherp.

83.

84. Hier gezwommen. Het flat dat je ziet was afgelopen zomer (2009) weer verder af)

84. Shopping centre verdun. Tassencontrole hier evenals bij het centrum. Daar door militairen, hier door beveiligingsbeambten, ingehuurd.

85.

86.

87.

88. Boulevard Rawshť/kornish. De vuurtoren was in 2006 gebombardeerd, nu weer hersteld.

89.

90.

91.

92. Centrum

93.

94. Hij is half libanees, zou vlak nadat wij er waren er optreden (ik was er het weekend van ong. 17 juli / 19juli, 3 dagen)

Terugweg.
95.

96.

97. anti-libanon gebergte + biqaa3 vallei.

Damascus
98. Bawabat dimash2, Damascus gate, 6000 stoelen. Grootste restaurant ter wereld. Aardig eten (centrum is leuker!), maar apart om een keer te doen. Niet duur (zoals alles). Ligt op de weg naar het vliegveld toe net buiten de stad.

99.

100.

101.

102.

103.

104. Ik woonde in een arme gezellige volksbuurt. Hier de dure wijk il-mezzť, veel ambassades etc hier en ook het instituut waar ik les had. Minder contact met mensen altijd in duurdere wijken.

105. Zwemmen na lestijd in de buurt.

106. Optreden in de Citadel van Lena Shamamyan (traditioneel + jazz, armeens + syrisch-arabisch, veel armeense syriers zijn er, dankzij de genocide van de turken hierheen verdreven, evenals de christelijke suryoyo's)

107.

3e weekend.
Aleppo / 7alab

108. De citadel

109.

110.

111. Moskeeplein

112.

113.

114. Onderweg naar Latakkia, kuststreek, steeds groener en fransachtig groen soms. In de bus.

115. Met z'n 5'en in 1 taxi (+1 chauffeur = 6)

Latakkia / il-lad2iyyť
116.

117.

118.

119.

120. De 2 armeense meiden hier op de voorgrond nog omhoog helpen duwen de opblaasrots op en nog een waterfiets gehuurd.

121. Voor je het weet maak je weer vrienden. Amerikaans/Libanese Brian.

Damascus

Laatste weekend + dagen

Graf van salah ad-din naast de grote moskee. Hij was een Koerd, geboren in Tikrit, maar zijn fam kwam ergens anders vandaan en al vanaf vrij jong woonde hij in Damascus waar hij lange tijd doorbracht.

122.

123.

124. Linkertombe is een gift van de duitse keizer.

125. Oude hijaaz station.

126. Souq il-khayyatien (kleermakersmarkt)

127.

128. Bankgebouw, grijze kolos erachter afgelopen jaar stond er nog zo bij.

129. Een huisgenoot en ik in onze daar gekochte outfits

130. Disco in Damascus

131. Jabl qasyoun 's avonds

132.

133. Laatste avond. Met de buurkindjes! Ze dit jaar weer opgezocht en gesproken. Was leuk! We hadden ze geleerd "box ouwe" kwamen ze op ons afrennen en dat doen

134. Terug, in 2009 had het vliegveld btw een update gekregen, veel moderner nu (dit jaar, 2008, zeker met aankomen nog erg chaotisch!)

Bonus:

135. Bovenop het appartement, met op de achtergrond m'n kamer (ook boven)

Aleppo (wat meer soviet dan damascus, maar schijnt ook erg op de knappen)
136.

137.

138. Mac Arabia (niet mijn smaak, heb liever kipnuggets, maar ach je moet het eens proberen, Beirout)

139. Meeliften terug vanuit het zwembad (naar damascus toe) in een wagen waarin normaal o.a. vee vervoerd kan worden. Wel cool

140. Zie het gezicht van de chauffeur

141. Strandwachten in Beirout (De linker is soennitische palestijn en heeft een christelijk libanese vriendin). Probeer maar eens zo bruin te worden!

142. Communistische libanese partij + vrijgekomen martelaren na gevangenenruil deze zomer met israel waaronder samir quntar. Live gezien op tv toen.

143. idem dito + onafgemaakte toren ooit gebouwd vlak voor de burgeroorlog naar ik meen en eindbestemming nog steeds onbekend. Soort monument nu. (zoals de rotterdamse linea nova?)

144. Symbool o.a. uit de tijd vermoed ik dat SyriŽ en Egypte verenigd waren. Ummayadenplein

Last edited by jb_nl; January 25th, 2010 at 11:18 PM.
jb_nl está en línea ahora   Reply With Quote

Sponsored Links

Old January 22nd, 2010, 07:49 PM   #2
daneo2
Registered User

Likes (Received): 3

Mooie serie!
daneo2 no está en línea   Reply With Quote
Old January 23rd, 2010, 12:15 PM   #3
Abdelovski
Urban Barbapapa

Abdelovski's Avatar

Likes (Received): 0

Haha, ik wil echt weer terug naar Damascus.
Old January 23rd, 2010, 04:20 PM   #4
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2945

Mooie platen en onderhoudende serie!

JordaniŽ blijft tot op heden onze beste trip ooit. Met stip.
En SyriŽ was ook best heel leuk en vooral boeiend.
Ik blijf mezelf vervloeken dat we geen tijd hadden om ook Libanon te bezoeken. Ziet er best een schitterende bestemming uit.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old January 24th, 2010, 02:19 AM   #5
skytrax
Big boss!

skytrax's Avatar

Likes (Received): 1118

mooie steden

Angolan Forum | Luanda pictures | my World Trip

~> SkyscraperCity Angola on Facebook <~
skytrax no está en línea   Reply With Quote
Old January 24th, 2010, 09:23 AM   #6
Yetzirah231
Registered User

Likes (Received): 64

Dank, je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt.
Mooi die foto's van de opgeknapte buurten, met sjieke winkels enzo, ook goed om de monumenten en parken te zien.

Misschien binnenkort, Jordanie eens gaan doen. Ziet er iets minder interresant uit dan Syrie... Maar Syrie is vanuit vanuit Jeruzalem moeilijk te bereiken (wij mogen er niet heen geloof ik). Jordaniers zijn ongeveer hetzelfde als de Oost-Jeruzalemmers hier dus het volk zal me wel bekend voorkomen. Het was ooit ook 1 volk, en Jordanie was volgens de volkerenbond ook ooit Israel, totdat de Jordaniers het illegaal bezette (volgens de volkerenbond V.N. destijds). Nu lijken de rollen wat omgekeerd, en is het volk Palestijnen bedacht, zodat Jordanie de westbank niet meer terugkrijgt, maar het nu een appart land moet worden. En omdat de westbankers en Arafat (Egyptenaar) vaker coups hebben geprobeert te plegen tegen de Jordaanse koning etc. is het nogal de vraag of als het een apparte staat wordt of ze dan toch niet ''economisch'' geisoleerd blijven, ik hoop van niet.

Lastig, ik bedoel toen Gaza ooit bij Egypte hoorde was het ook makkelijker voor de bevolking om aan eten en handel te komen, nu wil Egypte er ook niets van weten en stopt hulpgoederen enzo...
Tja het Midden-Oosten had plezieriger en mooier kunnen zijn.
Yetzirah231 no está en línea   Reply With Quote
Old January 24th, 2010, 09:43 PM   #7
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Opgelet allemaal! Ik heb de nieuwe serie van 2009 gerepareerd met grotere afbeeldingen en onderaan de pagina compleet nieuwe foto's, o.a. nieuwbouwfoto's en wat is opgeknapt! Dan kan je goed het verschil met dit jaar zien, dus zie die serie als aanvulling hierop! Incl geupdate info en bijschriften.

tnx voor de reacties.

ah wij, een israeli hierow? haah volkeren bedacht als er 1 volk kunstmatig is is het het israelische Idd had een stuk plezieriger en mooier kunnen zijn zonder dictators en bezetters Maar ondanks dat is en blijft het prachtig. Evenals de sfeer en mensen.

Ik denk dat ik met verscheidene libanese visa en syrische multiple entry visa israel/Palestina ook wel kan vergeten. Tenzij ik een nieuw paspoort aanvraag.
Old January 24th, 2010, 11:49 PM   #8
sky-eye
Zitterd veur ummer

Likes (Received): 107

Fascinerend gebied, bedankt voor het posten!
sky-eye no está en línea   Reply With Quote
Old January 25th, 2010, 11:34 AM   #9
Yetzirah231
Registered User

Quote:
Ik denk dat ik met verscheidene libanese visa en syrische multiple entry visa israel/Palestina ook wel kan vergeten. Tenzij ik een nieuw paspoort aanvraag.
Valt wel mee hoor, als gewone Hollander, zullen ze je gewoon meer ondervragen op het vliegveld. Maar je mag er best in. Sommige Israelische burgervluchten richting India etc. mogen niet eens over Arabisch grondgebied vliegen...
De Arabieren zijn vaak rasistischer, vooral in Mekka mag een niet-Moslim niet komen... Terwijl wij de Tempelberg en de regering openhouden voor allerlei Islamitische groepen en partijen. Wat dat betreft is Israel zelfs democratischer dan Europa, waar sommige moslim-partijen niet mee mogen doen.

En hoezo is het volk Israeli kunstmatig het bestaat al zo'n 3000 jaar, langer dan de Bataafs-Hugenoten-Saxische-Friezische-Franken-mix. Of de Syrisch-Turks-Arabisch-Druzisch-Egyptische-Berbercultuur van de Palestijnen... Van mij mogen ze veel rechten hebben hoor. Maar wat Europeanen leren vandaag de dag van TV is nogal appart, en je hoort de gekste propaganda etc. ook over Servie en de Illegale inval in Irak... De Israeli's en Russen zeiden in januari-2003 allang dat Saddam helemaal geen weapons of mass-destruction had, en een inval absurd, en zelfs inde hand van Iran werkend. Maar goed het Westen wilde oorlog.
Het is zeker jammer dat in Libanon zoveel oorlog was, o.a. door Palestijns-Israelisch conflict, maar ook met Syrie en interne conflicten. En het blijft vreemd dat de V.N. er nogal zit te niksen. Dus ik hoop ook op een goede opbouw van Libanon, en betere onafhankelijkheid van Syrie.

Last edited by Yetzirah231; January 25th, 2010 at 11:16 PM.
Old January 25th, 2010, 11:13 PM   #10
Abdelovski
Urban Barbapapa

Abdelovski's Avatar

Quote:
Originally Posted by Yetzirah231 View Post
Valt wel mee hoor, als gewone Hollander, zullen ze je gewoon meer ondervragen op het vliegveld. Maar je mag er best in. Sommige Israelische burgervluchten richting India etc. mogen niet eens over Arabisch grondgebied vliegen...
De Arabieren zijn vaak rasistischer, vooral in Mekka mag een niet-Moslim niet komen... Terwijl wij de Tempelberg en de regering openhouden voor allerlei Islamitische groepen en partijen. Wat dat betreft is Israel zelfs democratischer dan Europa, waar sommige moslim-partijen niet mee mogen doen.

En hoezo is het volk Israeli kunstmatig het bestaat al zo'n 3000 jaar, langer dan de Bataafs-Hugenoten-Saxische-Friezische-Franken-mix. Of de Syrisch-Turks-Arabisch-Druzisch-Egyptische-Berbercultuur van de Palestijnen... Van mij mogen ze veel rechten hebben hoor. Maar wat Europeanen leren vandaag de dag van TV is nogal appart, en je hoort de gekste propaganda etc. ook over Servie en de Illegale inval in Irak... De Israeli's en Russen zeiden in januari-2003 allang dat Saddam helemaal geen weapons of mass-destruction had, en een inval absurd, en zelfs inde hand van Iran werkend. Maar goed het Westen wilde oorlog.
Het is zeker jammer dat in Libanon zoveel oorlog was, o.a. door Palestijns-Israelisch conflict, maar ook met Syrie en interne conflicten. En het blijft vreemd dat de V.N. er nogal zit te niksen. Dus ik hoop ook op een goede opbouw van Libanon, en betere onafhankelijkheid van Syrie.
Mekka is wel 'n heel uitzonderlijk geval hŤ. Sowieso vraag ik me af wat men in Mekka wil doen of aantreffen. Tis geen toeristisch oord, geen handelsplaats, maar 'n pure bedevaartsoord.

Toen Jeruzalem door de moslims werd veroverd hebben ze niet de halve bevolking afgeslacht en zelfs na de massaslachting door de kruisvaarders tijdens de Eerste Kruistocht heeft Saladin dat niet gewroken toen hij de stad heroverde. Integendeel, christenen en joden mochten gewoon in de stad blijven wonen en dat eeuwenlang.

IsraŽl zoals wij die vandaag kennen was de droom van Europese zionisten en de meeste die daar naartoe gingen kwamen dan ook uit Europa. Of wil je beweren dat ze er altijd waren en eeuwenlang onafgebroken in Tel Aviv en Haifa woonden?
Old January 25th, 2010, 11:17 PM   #11
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

ga niet met hem in discussie joh, zionisten leven buiten de realiteit en houden hun eigen sprookje in stand en willen er graag in blijven geloven. Disneyland. Discussie is zinloos.
Old January 25th, 2010, 11:39 PM   #12
Yetzirah231
Registered User

Quote:
Mekka is wel 'n heel uitzonderlijk geval hŤ. Sowieso vraag ik me af wat men in Mekka wil doen of aantreffen. Tis geen toeristisch oord, geen handelsplaats, maar 'n pure bedevaartsoord.

Toen Jeruzalem door de moslims werd veroverd hebben ze niet de halve bevolking afgeslacht en zelfs na de massaslachting door de kruisvaarders tijdens de Eerste Kruistocht heeft Saladin dat niet gewroken toen hij de stad heroverde. Integendeel, christenen en joden mochten gewoon in de stad blijven wonen en dat eeuwenlang.

IsraŽl zoals wij die vandaag kennen was de droom van Europese zionisten en de meeste die daar naartoe gingen kwamen dan ook uit Europa. Of wil je beweren dat ze er altijd waren en eeuwenlang onafgebroken in Tel Aviv en Haifa woonden?
Wie zegt dat ik zionist ben? mr. jb-nl???
Het is jammer dat Europa de geschiedenis niet kent, of waarom Engeland bijvoorbeeld bewust 3 volkeren in Irak tegen elkaar heeft weten uit te spelen, sinds ze dat land gecreeerd hebben. Ook waren het de Engelsen die Jeruzalem in 4 sectoren wilde dwingen terwijl daarvoor Joden-Christenen-Moslims door elkaar heen woonden. Het Westen heeft ook veel boter op het hoofd dus discussie met diegenen die geen verantwoording willen nemen is inderdaad vaak zinloos.

Jeruzalem was en is voor Joden altijd al belangrijk geweest, ook later voor Christenen en later voor Moslims. Mohammed heeft wel veel afgeslacht in meerdere steden... Maar Saladin was zeker een heel erg rechtvaardig man. Wie zegt dat ik tegen Palestijnen ben, dat is weer zo Europeesch, zeker van TV?
Onder Joods bestuur, al tijdens de 1e en 2e Tempel dus 3000 jaar terug, mochten allerlei anderssoort gelovigen ook op hetzelfde Tempelplein bidden, wij hebben geen cultuur dat iedereen Joods of Israeli moet worden.
Rond 1850 was in Jeruzalem tweederde Joods en bijna eenderde Moslim, dat is nog steeds zo, dat heeft weinig met zionisten te maken.
En Inderdaad ligt Haifa of Tel Aviv moeilijker, al woonden in de Oost-bank(Jordanie) ook redelijk wat Joden die land gekocht hadden onder Engelse en volkerenbond-garantie dat dat Historische deel erbij zou horen.

Ik zeg alleen dat het veel mooier had kunnen zijn als inderdaad veel nieuwe dictatoren (zoals sommige zionisten, Jordanische bezetters en Syrische leiders etc. meer met elkaar hadden kunnen doen. Palestijnen zijn ook Koeweit uit gejaagd, ook jammer misschien).
Naar mijn idee was het beter geweest als een groot deel Ottomaans was gebleven, de Turken hebben een redelijke cultuur en democratie. Jammer dat de Fransen Engelsen en Duitser deze regio wilden opdelen. En later deze decenia de westerlingen 90.000 Irakezen uitmoorden omdat Shell en Standard-Oil wat rechten willen... Jammer dat er maloten zoals Sadam Hussein hier rondliepen, maar het Westen heeft die strijd ook zelf gecreeerd.

Tja een zus van mijn Oma heeft nog les gegeven aan een Duitse school in Beirut rond 1940. En andere verder wegfamilie is begin 1900 uit Egypte gevlucht naar Rhodos, en die wonen nu in Italie... Tja het is ook weer niet zo dat hier nergens Joden woonden. Alleen hebben Joden nou niet bepaald allerlei landen buiten Historisch-Israel voor zich geclaimd. (Sommige zionisten deden dat door ook Oostelijker delen van Jordanie goed te keuren als zionistisch plan van de Engelsen, maar alleen west Jordanie was ooit Israel, maar we hebben er geen oorlog om gevoerd toen Jordanie het afnam in de jaren 20.)

Ik weet ook niet waarom Europeanen er altijd zo'n oorlog van maken, ik ga ook gewoon naar een Palestijnse kapper, en mijn kaakchirurg is ook Palestijn, en er zijn hier ook goede gemengde scholen, Israel heeft vanaf het begin gezegd dat het samenkon, en naast dat de staat dat vaker zij, moet het ook van de religieuze wetten... al is maar 20% religieus, en hebben wij natuurlijk ook malote fanaten en politici zoals overal :-),
Tja de mufti van Jeruzalem had ook nog tien-duizenden Europeanen laten afslachten in Servie... zo goed ging het nou ook weer niet onder de Duitsland-aanhangers hiero. Dus is inderdaad allerlei zoeken naar evenwicht belangrijk.

Maar zeg nou eens wat opbouwends i.p.v. dat Europeanen vanalles moeten afbreken in het Midden-Oosten. Als we nou met zijn allen Egypte over de steep halen om Gaza te eten te geven, kunnen zij daar ook beter leven. Israel geeft o.a. water en elektriciteit, en ook voedsel, maar kan ook niet alles alleen doen. We moeten al duizenden Christelijke Sudanezen opvangen omdat Egypte ze niet wil hebben, etc. etc. Dus wij proberen ook maar wat.

In ieder geval gaat het hier over bouwen, Europa kan goede beidragen leveren aan kennis hier, al ging het vaker vanwege cultuurverschillen op een erg lange baan. NL gaf in de jaren 80 geloof ik satalietbeelden aan Jordanie waar vlak onder de grond water was, dat is nog niet opgediept, we zijn woestijnvolkeren.

Last edited by Yetzirah231; January 26th, 2010 at 12:25 AM.
Old January 26th, 2010, 12:22 AM   #13
Danylo17
Registered User

Danylo17's Avatar

Super, Beiroet ziet er goed uit! Maar eh, wanneer ga je nou eens Israel bezoeken?
Danylo17 no está en línea   Reply With Quote
Old January 26th, 2010, 11:37 AM   #14
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Palestina gaat zeker ook aan de beurt komen. Alleen ja ff sparen weer he En nieuw paspoort aanvragen. Heb daarom nu ook hebreeuws als bijvak, zodat ik me een beetje verstaanbaar en wegwijs kan maken in het gebied waar geen palestijns meer gesproken wordt (en omdat het op semitisch/afro-aziatisch taalkundig gebied een boeiende taal is om verwantschappen en verbanden te zien met andere talen en watvoor effect het geeft als je een uitgestorven moedertaal gaat herintroduceren als moedertaal en hoe die taal dan ver indo-europeaniseert door het grote aantal van oorsprong europese sprekers ervan die moeite hadden met veel semitische klanken en verschijnselen). Vond de film Heart of Jenin ook erg mooi en indrukwekkend. Lijkt me o.a. boeiend om het bezette gedeelte van de Syrisch Jowlan te bezoeken, beytle7em, galilea, 7aifa etc.

Overigens, aan wateropslag onder de grond komen is erg riskant, getuige projecten in LibiŽ, leuk voor de korte termijn, maar op de lange termijn desastreus voor grondwaterpeilen van voornamelijk oases.

Jep, tuurlijk, terug naar het Osmaans rijk, past lekker in deze tijd van natiestaten Veel volkeren met totaal verschillende taalfamilies bij elkaar en culturen 3x raden waarom het "martelarenplein" in beirout zo heet, hier werden opstandelingen tegen het Osmaanse gezag opgehangen . De relaties met Turkije zijn de laatste tijd sterk verbeterd, geen visa meer nodig tussen Syrie, Libanon en Turkije voor burgers onderling, zal de handel doen toenemen en economie verder doen groeien en ze een poort naar Europa kunnen maken. Ondanks dat zijn er ook veel issues waar ze het niet over eens zijn, zo is Turkije niet zo geliefd bij deze landen omtrent zaken als armeense genocide, suryoyo's, koerden etc, aangezien veel van deze (gevluchte) mensen in SyriŽ/Libanon wonen en er ook delen van SyriŽ afgenomen zijn door Turkije door toedoen van de Fransen. Deze zijn nog steeds arabtalig.

Jep weet je wat, waarom al die natiestaten, laten we lekker ook weer teruggaan naar het Napoleontische rijk die mensen hadden pas beschaving! Lekker 1 groot rijk, veel volkeren, dat werkt echt Zij kende pas orde, hebben meters etc ingevoerd, uniforme maten, burgerlijke stand, veel standariseringen. Prachtvolk, zonde, dat we daar niet meer onder vallen

Last edited by jb_nl; January 26th, 2010 at 11:44 AM.
Old January 26th, 2010, 12:29 PM   #15
Deventer Up
Whirlwind

Deventer Up's Avatar

Mooie foto's, geeft een goed beeld van die landen. Lijkt me ook wel dat je je daar vermaakt hebt.
Altijd leuk om te zien hoe ze ook moderne gebouwen en gebruiken hebben daar. Emo's? Lol! Niet verwacht. En goed dat alles zo snel is opgeknapt na de oorlog.

Ik was vooral gecharmeerd van deze moskee:
Quote:
Als ze nou zoiets zouden bouwen in plaats van die dingen die je veelal in Nederland ziet (maar die zijn geloof ik meer Turks?).
Old January 26th, 2010, 12:45 PM   #16
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Jep zeker emo's, dit jaar zag ik ze minder (in marokko schijn je ze ook te hebben met tecktonic, zou te maken hebben met dat het vroeger franse kolonies waren en dus stijlen nog steeds overwaaien, vaak ook marokkaans/algarijnse nrs in de franse top50) in Beirout, maar juist wel weer 2 emo meisjes die ik zag in SyriŽ bij sham city centre. Dit jaar (2008) zag ik ze juist niet in Syrie, wel alternatieve meisjes met veel zwart/paarse topjes soms in oostelijke wijken.

In 2009 heb ik sommige foto's van hetzelfde camerastandpunt. Bijv. die van nr 75. Zie die fotoserie voor de vergelijking met die van 2008. Dan zie je aantoonbare verdere vooruitgang en bouwupdates.

Over die moskeebouw: jep in NL zie je vaak het turkse (Byzantijns oosters-orthodoxe kerkmodel eigenlijk waar zij het weer van hebben) model moskee. Die van Ammaan is heel modernistisch. Die i nbeirout is klein en schattig (opvallend is dat die nieuwe moskee, die van hariri, wel met t ypische libanese kleurenen stenen gemaakt is (blauwe koepel zoals in jbeil en zandkleurige steen), maar qua stijl veel osmaanse (dus turkse) kenmerken heeft). Die van Aleppo en Damascus zijn weer typisch Syrisch, met zo'n voorplein en beetje tempelachtige bouw en byzantijnse mozaieken en ablaq afwisseling van kleurstroken.

Last edited by jb_nl; January 26th, 2010 at 09:57 PM.
Old January 26th, 2010, 08:34 PM   #17
Yetzirah231
Registered User

hi Jb-nl,

Je hebt gelijk, ik zou ook eens meer moeten leren over het Ottomaanse rijk. Tenminste ik ben wel in Turkije geweest vooral in het Noorden dan van Istanbul tot voorbij Trabzon. En hier in Israel, vooral Jeruzalem heb je ook nog veel Arameese wijken en ook wel Koerden. Dus begrijp dat ook wel weer.
Nee inderdaad was Napoleon nou ook weer niet zo'n succes, veel goede dingen misschien, maar ook onder Godsdienstvrijheid mocht ineens een heleboel niet... (o.a. Yiddisch spreken, om het maar even binnen de taalwetenschappen the houden). Dus tja...
Naastdat Hamas en Fatah echt 2 verschillende culturen zijn, naast partijen (Hamas heeft meer grondrechten, Fatah is deels binnengehaald). Is Israel eigenlijk ook een lappendeken, veel gemeenten mogen zelf min of meer de sfeer bepalen, dus je krijgt ''Yiddische wijken'', ''Zionistische steden'', Sefardische buurten, Seculiere dorpen en Joden die nooit een Israelisch paspoort geaccepteerd hebben, en nog Palestijnse rechten hebben (mede door Engeland gewaarborgd ofzo.). Dus soms zegt men hier wel dat Israel beter ook in allerlei staatjes opgedeeld kan worden, omdat velen een andere verhouding hebben met de staat en belastingen,etc.

Tja... als ik naar de binnenkorte toekomst kijk is men hier allang aan het voorbereiden om de Oude stad van Jeruzalem weer een soort 'internationale' zone te maken, de ''parken'' eromheen worden vrijgemaakt om wat meer bufferzones te kweken, om wat Musea en Hotels neer te zetten voor ''neutrale-toeristen/inkomsten''. Ook Joodse winkeliers worden uit hun bedrijven gezet om op een bepaalde manier meer controle te krijgen, en als dan allerlei zionisten gaan tegensputteren er al aardig wat mensen rond de oude stad wegzijn.
Vlak naast de Damascuspoort zijn ook nog twee goedkope hostels, waar allerlei Palestijns en Joods volk logeerd in slaapzalen, ik ben er ook eens geweest, lekker centraal, verder studentikoos en betaalbaar. Maar goed er zijn allerlei hostels etc. in de omgeving.

Dus als je eens in Jeruzalem komt kunnen we misschien eens een biertje drinken. Als het mag van je overtuiging ... Tja Cohol is ook een Arabisch woord wat we gewoon overgenomen hebben i.p.v. Al-cohol. En sommige moslims drinken bier, omdat ze denken dat het in de Koran alleen over wijn gaat. Dus de interpretatie van een woord heeft meerdere dimenties dan alleen taalkundige verandering... maar goed van dat onderwerp zou je wel meer weten dan ik.
Natuurlijk heeft een of andere universiteit in Israel een commisie hoe de moderne taal verzonnen/ingepast moet worden... En waarom Auto, dan ineens jaren later als Mechoniet geschreven moet worden in kranten etc. Misschien leuk voor je om erachter te komen hoe je met zo'n commissie kunt kletsen. Natuurlijk heb je hier honderden taalfilosofen/rabijnen/culturen gehad die hun bagage meenamen, natuurlijk komen meer dan 1 miljoen Israeli's ook uit voormalig Islamitische landen, en 1 miljoen uit Rusland etc. En nog steeds wordt er Yiddisch gesproken in meerdere dialecten. Nou ja genoeg taalkundig te beleven hier.
Groet.
Old January 26th, 2010, 09:00 PM   #18
Ramses
Registered User

Likes (Received): 8

Beiroet lijkt me best een leuke stad, het doet wel wat Europees aan. Jammer alleen dat die oude stad ten prooi valt aan allerlei nieuwe hoogbouwprojecten.

Quote:
Originally Posted by jb_nl View Post
Palestina gaat zeker ook aan de beurt komen.
Kan je daar dan wel gemakkelijk komen dan? Ik dacht dat er een hoge muur omheen stond.
Ramses no está en línea   Reply With Quote
Old January 26th, 2010, 09:10 PM   #19
Abdelovski
Urban Barbapapa

Abdelovski's Avatar

Die muur wil ik wel 'n keer bezoeken en ook wat op achterlaten. En hopelijk word ik oud genoeg om de val van die muur mee te maken.

Old January 26th, 2010, 09:52 PM   #20
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

@ramses: parijs van het midden-oosten werd het genoemd. Heeft idd ook wel veel invloeden ervan. Ach die hoogbouwprojecten misstaan er niet echt en de moderne bouw en wederopbouwbouw wordt wel toch vaak gecombineerd met een plint of elementen in traditionele stijl en materialen die erbij passen.

@abdel: reken er maar niet op... Of er moet een wonder gebeuren.

Quote:
Originally Posted by Yetzirah231 View Post
hi Jb-nl,

Je hebt gelijk, ik zou ook eens meer moeten leren over het Ottomaanse rijk. Tenminste ik ben wel in Turkije geweest vooral in het Noorden dan van Istanbul tot voorbij Trabzon. En hier in Israel, vooral Jeruzalem heb je ook nog veel Arameese wijken en ook wel Koerden. Dus begrijp dat ook wel weer.
Nee inderdaad was Napoleon nou ook weer niet zo'n succes, veel goede dingen misschien, maar ook onder Godsdienstvrijheid mocht ineens een heleboel niet... (o.a. Yiddisch spreken, om het maar even binnen de taalwetenschappen the houden). Dus tja...
Naastdat Hamas en Fatah echt 2 verschillende culturen zijn, naast partijen (Hamas heeft meer grondrechten, Fatah is deels binnengehaald). Is Israel eigenlijk ook een lappendeken, veel gemeenten mogen zelf min of meer de sfeer bepalen, dus je krijgt ''Yiddische wijken'', ''Zionistische steden'', Sefardische buurten, Seculiere dorpen en Joden die nooit een Israelisch paspoort geaccepteerd hebben, en nog Palestijnse rechten hebben (mede door Engeland gewaarborgd ofzo.). Dus soms zegt men hier wel dat Israel beter ook in allerlei staatjes opgedeeld kan worden, omdat velen een andere verhouding hebben met de staat en belastingen,etc.

Tja... als ik naar de binnenkorte toekomst kijk is men hier allang aan het voorbereiden om de Oude stad van Jeruzalem weer een soort 'internationale' zone te maken, de ''parken'' eromheen worden vrijgemaakt om wat meer bufferzones te kweken, om wat Musea en Hotels neer te zetten voor ''neutrale-toeristen/inkomsten''. Ook Joodse winkeliers worden uit hun bedrijven gezet om op een bepaalde manier meer controle te krijgen, en als dan allerlei zionisten gaan tegensputteren er al aardig wat mensen rond de oude stad wegzijn.
Vlak naast de Damascuspoort zijn ook nog twee goedkope hostels, waar allerlei Palestijns en Joods volk logeerd in slaapzalen, ik ben er ook eens geweest, lekker centraal, verder studentikoos en betaalbaar. Maar goed er zijn allerlei hostels etc. in de omgeving.

Dus als je eens in Jeruzalem komt kunnen we misschien eens een biertje drinken. Als het mag van je overtuiging ... Tja Cohol is ook een Arabisch woord wat we gewoon overgenomen hebben i.p.v. Al-cohol. En sommige moslims drinken bier, omdat ze denken dat het in de Koran alleen over wijn gaat. Dus de interpretatie van een woord heeft meerdere dimenties dan alleen taalkundige verandering... maar goed van dat onderwerp zou je wel meer weten dan ik.
Natuurlijk heeft een of andere universiteit in Israel een commisie hoe de moderne taal verzonnen/ingepast moet worden... En waarom Auto, dan ineens jaren later als Mechoniet geschreven moet worden in kranten etc. Misschien leuk voor je om erachter te komen hoe je met zo'n commissie kunt kletsen. Natuurlijk heb je hier honderden taalfilosofen/rabijnen/culturen gehad die hun bagage meenamen, natuurlijk komen meer dan 1 miljoen Israeli's ook uit voormalig Islamitische landen, en 1 miljoen uit Rusland etc. En nog steeds wordt er Yiddisch gesproken in meerdere dialecten. Nou ja genoeg taalkundig te beleven hier.
Groet.
Yemenieten en andere semitische joden lijken me boeiend om te horen daar. Zij schijnen zo'n beetje de enigen te zijn die nog wel de semitische klanken hoorbaar uitspreken. Met tentamens heb ik dan vaak het voordeel dat ik weet dat een woord als "echtgenoot" (ba'al) met een 3ayen is, terwijl anderen bij god niet weten waarom en waarom geen alev. Ik weet het wel, omdat het woord ook voorkomt in het arabisch (alleen 1x tegengekomen in ene oude middeleeuwse tekst, tis een gangbaar woord): ba3al. Met dezelfde betekenis. Daardoor weet ik dus dat het met de 3ayen is, zo met wel meer woorden. Dat bij bijv. tov met een tet is is voor anderen ook gewoon stampwerk, maar voor mij is het verklaarbaar. Ooit is dit nog een ta (emfatisch) klank geweest, en verwand aan het arabische tayyib dat je ook met deze emfatische letter schrijft. Yemenieten etc. schijnen dan weer andere eigenaardigheden te hebben qua uitspraak en soms ook maar wat te doen met hebreeuws omdat het hen zo vanuit de bet-kneset is aangeleerd.

Klopt, ik heb vaak het idee dat juist omdat die taal opnieuw "uitgevonden" moest worden ze vaak veel puristischer zijn met nieuwe termen zoals fransen dan arabieren. Arabieren gebruiken gewoon koembjoeter voor computer. Terwijl hebreeuws makhshav gebruikt (in het arabisch heb je wel 7asoeb/7aasib officieel, maar wordt nooit gebruikt, betekent zoiets als "rekenaar" 7asab rekenen is overigens ook verwant aan khashav van makhshav, denken, ooit was die kh klank waarschijnlijk ook een 7 (harde H, yemenieten doen dit nog, en ook marokkanen bijv. met het woord 7anut, ipv khanut, waarsch komen zij of via hebreeuws aan dit woord of via het fenicisch/punisch (hannibal)), maar omdat het voornamelijk europeanen waren die hierheen kwamen spraken ze het uit met een kh (NLse G) net zoals wij doen met a7mad, achmet zeggen wij dan ook, omdat we het simpelweg niet kunnen. Evenals de glottislag (2) ipv de 3ayen in het hebreeuws nu.

Haha, tuurlijk mag het :p Alles mag :p Alleen lust ik alcohol (van al-ku7ul idd) niet (behalve dan met enkele uitzonderingen zoals bijv limoncello liquer gemengd met andere dingen, maar dan ook zeer zelden). Is goed dan kom ik eens langs. Je zal het vast niet met alles van me eens zijn, maar het lijkt me sowieso boeiend om mensen te ontmoeten en te zien en te leren. Hoelang woon je er nu al en hoe kom je er terecht en wat doe je er? Overigens: ik ben atheist/agnost.

Jep klopt in de tekst staat dacht ik khamr. Een woord dat letterlijk gezien wijn zou betekenen, alhoewel ik het woord in de praktijk ook door niet-religieuze geleerden in het dagelijks leven weleens heb worden gebruiken voor alcohol in het algemeen. Maar ook bijv. 3alawiyyien (Alevieten) drinken alles kwam ze deze zomer nog tegen (serie van 2009), 2 meiden in Damascus (de president is t ook): ey drinken jullie bier? zij: ja en wijn, en wishkey en 3araq en ... etc etc . Ook hebben sommige Hezbollah leden in da7iye (buitenwijk beirout) grote drankzaken en eigen leden die wel van een wijntje houden o.a. door arbeid in het buitenladn

Hmm, jep, 1 palestina/israel zou t mooist zijn geweest. En nog steeds de beste oplossing zijn. Van mijn part komen de hindu's en weet ik veel er ook nog bij. 2-talig land. 1 regering, alle partijen etc. geen blokkades etc. Dat is zoals het vanaf 1947 had moeten zijn en ook waar sommige dorpen op hadden gerekend tegen beter weten in. Zij konden niet weten dat plan Delta klaarlag en de etnische zuiveringen toen zou beginnen. Zonde. Was veel beter geweest als de immigranten waren geimmigreerd en samen 1 staat was opgericht na het vertrek van de Engelsen dan zo op deze manier. Maarja van die realiteit zijn we nu ver af. Aangezien er teveel belangen zijn om elke vorm van samenwerking/gedeelde staat of zelfs aparte staten tegen te werken. Daarom is het denk ik ook beter om eerst een onafhankelijke Palestijnse staat te stichten als tussenstation, zodat zij ook eindelijk, ook al is het maar op een beperkt deel, vaste rechten etc. krijgen en aanspraak kunnen maken op landsgrenzen, waterrechten etc. En dan vanuit daar kan missch een begin worden gemaakt naar hereniging en echte eenheid, alhoewel me dat ook nog ver weg lijkt met zoveel belangen en een partij die op het moment alles bepaalt.

Reply

Tags
beirut, jordan, lebanon, syria

Thread Tools

Posting Rules