|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#141 |
|
Registered User
Likes (Received): 5
|
Er staat trouwens een groot bord, net voor het spoorviaduct vanuit het centrum, met daarop de aankondiging van een grote renovatie van een huizenblok. Ik gok dat het gaat om dit gedeelte:
http://maps.google.com/maps?q=Wibaut...77467707847984 Dat zou de entree wel weer een stukje opknappen. Momenteel toch een redelijk verpauperd gedeelte. Zal eens kijken of ik een foto kan nemen van het bord. Maar als ik het goed heb, zijn dat de appartementen die plaats moeten maken voor de Wibautveste. En dat is best vreemd aangezien de sloop daarvan eigenlijk dit jaar zou moeten beginnen. En kijkend naar de website is het nog een vrij trieste bende: http://www.wibautveste.nl/index.php/, dus vraag me af of dit project überhaupt nog wel doorgaat? |
|
|
|
|
|
#142 |
|
humppahumpa
Likes (Received): 20
|
![]() Gaat dat blok tegen de vlakte?! Uitgerekend zo'n beetje een van de betere blokken qua architectuur van de hele straat (op de bebouwing van de HvA na dan). Niet dat het bijzonder is overigens. De rest is gewoon superlelijk. Er zijn zoveel panden aan die straat die qua architectuur / uitstraling veel beter voor sloop in aanmerking zouden komen. Dit moet je opknappen, niet slopen. Benieuwd naar wat er dan voor in de plaats komt. Op bovenstaande website kom ik iig niet bij een ontwerp. Last edited by 1+2=3; February 27th, 2012 at 07:41 PM. |
|
|
|
|
|
#143 | |
|
Registered User
Likes (Received): 9
|
Quote:
![]() Bron ![]() Bron |
|
|
|
|
|
|
#144 |
|
humppahumpa
|
Bedankt voor het plaatsen!
Mijn mening: Echt slecht? Nee. Maar goed ook niet. Gebouw 1: straalt wel enige kwaliteit uit, maar dan met de nadruk op 'enige'. Met name t.o.v. andere bebouwing een verbetering. Al met al toch een wat sobere, gesloten doos die me net wat te klein is. Waarom niet meer zoiets? (en dan met een open plint, o.a. met horeca en winkels) ![]() Gebouw 2: Ziet er wel aardig uit, maar had vooral hoger gemoeten (meer lagen glas er bovenop) en heeft vooral een hogere en grootsere plint nodig (5 of 6 meter). Nog even los van mijn wens voor meer grootstelijkheid in Amsterdam, is dit een zeer brede en kolossale weg. Dit soort kleinschaligere bebouwing geeft het dan net teveel een provinciaals karakter. |
|
|
|
|
|
#145 |
|
Registered User
Likes (Received): 62
|
mwa. voor amsterdamse begrippen is deze bebouwing zondermeer hoog te noemen. wat is het 10-1 lagen?
|
|
|
|
|
|
#146 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Ik heb een mening hierover.
Van negentiende eeuwse panden blijf je af, En ja, als het niet op te knappen is dan nog kunnen ze alsnog de voorgevels bewaren en vanaf de dakrand de hoogte ingaan. Dus dat je zeg maar achter de gevel de indeling wegbreekt, en vervolgens opnieuw fundeerd, en weer nieuw tegen de oude gevel aanbouwd Zo bewaar je de gevel, en kan je toch zodanig de hoogte in om de meerkosten te dekken. Eerlijk gezegd vind ik de bovenste van de 2 afbeeldingen niet slecht, maar om als juist die oude panden tegen de grond moeten zeg ik dan maar niet. |
|
|
|
|
|
#147 |
|
Registered User
|
maar dat zijn geen 19e eeuwse gevels. eerder jaren 20.
|
|
|
|
|
|
#148 |
|
humppahumpa
|
De lagen zijn vrij eh 'laag'. Met name de pint zou ik hoger willen zien. Verder zijn die "Amsterdamse begrippen" nu juist het probleem. Daarom is de bebouwing langs dit soort brede straten ook te kleinschalig. De wat kleinschalige bebouwing geeft de Wibautstraat een lege en kale uitstraling. Bij de Weesperstraat is het al beter, waar de bebouwing over de straat gemeten minder ver van elkaar af staat.
|
|
|
|
|
|
#149 |
|
Registered User
|
de wibaut is dan ook geen straat maar een spoortalud. ik vind de kale leegte prachtig. ons eigen stukje rotterdam. hoe dan ook, is deze bebouwing aanmerkelijk hoger dan wij in de binnenstad gewoon zijn.
|
|
|
|
|
|
#150 |
|
Registered User
Likes (Received): 5
|
Inmiddels het bord eens goed bekeken, het gaat om woningen achter het blok aan de Wibautstraat, dus de WibautVeste staat nog wel degelijk op het programma. Dit is in ieder geval het project: http://www.dekey.nl/projecten/projec...keyproject_pi1[showUid]=265&cHash=db7af31eedec350c4bd9feb752686ef1
Wat me verder opviel: De bomen aan de stoepkant worden nu ook geplant, dus hopelijk dit voorjaar al een eerste glimp van de 'allure' van de vernieuwde Wibautstraat. Het blok naast het Volkskrantgebouw, met de provisorische zijgevel, daar heeft iemand zojuist nog de woning compleet gerenoveerd, dat zou toch redelijk snel tegen de vlakte gaan? |
|
|
|
|
|
#151 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
Het gebouw op de 1e afbeelding van Yv is matig, die op de 2e afbeelding niets minder dan fantastisch. goede architectuur.
|
|
|
|
|
|
#152 |
|
I am sterdam
Likes (Received): 18
|
Gebouw 2, is een onderdeel van een groot binnenstedelijk ontwikkeling: de Parooldriehoek. Zie voor meer info in het forumtopic.
![]() Voor de rest allemaal veel belovend, ik ben er 't ook mee eens dat iedere ontwikkeling aan de straat, niet kleinschalig aangepakt moet worden. Pak het groots aan, er zijn maar weinig straten in A'dam waar het kan. En vloekt anders me het stedelijkprofiel van de Wibautas.
Mijlpalen: Noord/Zuidlijn 2017 | 2e Coentunnel 2013 | Oosterdokseiland 2012 | IJDock 2013 | JuBi Den Haag 2012 | New Babylon 2012 | Kempkensberg Groningen 2013 | Rabobank Utrecht 2011 | New Orleans 2010 | De Rotterdam 2013 | Markthal 2014 | Erasmus MC 2017 | Utrecht Centraal 2014 | Rotterdam Centraal 2013 | OV-Terminal Arnhem 2012 | Den Haag Centraal 2013 | OV-Terminal Breda 2014 | Station Delft 2016 | Stationseiland Amsterdam Centraal 2017 That's Hot: Barcelona | Istanbul | London | Paris |
|
|
|
|
|
#153 |
|
Registered User
|
Negative, Als je op oude kaarten kijkt van amsterdam in 1900 zie je dat dit deel al bestond terweil delen van de negentiende eeuse gordel nog in aanbouw waren.
Ik ben er natuurlijk niet bij geweest maar die bouw is uit de tijd van 1900 ±5 jaar. Amsterdamse bouwstijl uit de jaren 20 is meer de berlage bouwstijl (of Amsterdamse school) Straaten uit het Noordelijke deel van de Rivierenbuurt zijn uit de 20's, ook wijken als de baarsjes waaronder bv mercatorplein. (Jan Evertsenstraat 1924) Andere architectuur uit de jaren 20 vind je in betondorp en enkele delen van de Volewijck tussen hagedoornweg en mosplein, en het floradorp. Floradorp heeft ongeveer 20 jaar geleden een facelift gehad. |
|
|
|
|
|
#154 |
|
Registered User
|
negative, de grond waar dit blok op staat behoorde niet eens tot amsterdam. het gedeelte voorbij de grensstraat is pas in 1921 geannexeerd.
|
|
|
|
|
|
#155 |
|
Registered User
|
![]() watergraafsmeer bedoel je, maar die grens lag aan de oostkant van de ringdijk, en dat deel van de wibautstraat is binnen de ringdijk. en hier een kaartje van 1900 ![]() Je kunt hier zien dat de betreffende bebouwing omtrent de afbraak al in kaart was gebracht in 1900. dus het zal er al gestaan hebben of misschien was het in aanbouw, zelfs al was het van watergraafsmeer. |
|
|
|
|
|
#156 |
|
Registered User
|
nee ik bedoel niet de watergraafsmeer. ik geloof dat dit deel tot 1921 tot de gemeente nieuwer-amstel behoorde. met de annexatiewet van 1921 zijn tegelijkertijd met de gemeente watergraafsmeer meerdere gemeenten en delen van gemeenten door amsterdam geannexeerd. het oppervlak van de gemeente verviervoudigde hierdoor.
hoe dan ook, ik geof niet dat de huidige bebouwing er al in de 19e eeuw stond. eerder dat het een soort industrie-terrein was. willen we het zeker weten, dan zouden we het aan het kadaster kunnen vragen. belangrijker echter is de vraag of deze gevelrij het behouden waard is, want dat was natuurlijk de onderliggende vraag. |
|
|
|
|
|
#157 |
|
Registered User
|
![]() Ok, ik wist niet beter dan dat Nieuweramstel aan de westkant van de amstel lag en tegenwoordig gemeente amstelveen is, en ouderamstel aan de oostkant en ten zuide van de watergraafsmeer wat pas na de drooglegging van het meer ergens in 1600-1700 ontstond. Maargoed, wat betreft de onderliggende vraag. Ik denk dat als je de wibautstraat in zijn geheel bekijkt, Dan zie je ongeveer alle architecturen door elkaar van de afgelopen 120 jaar. wat je ook ziet is dat vooral de hoogbouw van ca 40-80 meter niet misstaat langs die straat. Ik denk dat het daarom prima in dit thema past om de oude gevel op te knappen en de nieuwbouw iets naar achteren te plaatsen zodat het vanaf alle 3 de straten waar het aan grenst (Wibaut, Graaf floris en Marcusstraat) een beetje lijkt alsof het op de binnenplaats staat. in die zin denk ik dat de nieuwbouw beter tot zijn uitting gaat komen als er nog 2 rode en 1 witte bouwlagen bovenop zou komen, of als je het gewoon zo laat met 6 witte bouwlagen erop over de lengte van de 8 middelste ramen. dus dat je een soort toren krijgt, want anders gaat het te op een flat lijken. |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Frans Woerden
Likes (Received): 208
|
Start bouw wibautveste
Lisa Brans
Vanaf 19 maart starten de werkzaamheden voor het nieuwbouwproject Wibautveste. Dit project komt op de locatie waar nu de panden aan de Wibautstraat 198 t/m 210, Graaf Florisstraat 18 t/m 20 en Marcusstraat 21 t/m 31 staan. Wat gaat gebeuren? De oude panden worden eerst gesloopt en vanaf april tot medio 2014 verrijst hier een nieuwbouwproject. In het complex komt een 2-laags parkeergarage. Op de begane grond en deels 1e verdverdieping komen commerciële ruimten. Boven de commerciële ruimten worden in totaal 72 koop- en huurwoningen gerealiseerd. Wat betekent het werk voor de omgeving? Vanaf maandag 19 maart start het inrichten van het bouwterrein rond het project en het plaatsen van bouwhekken. Vanaf 2 april begint daadwerkelijk het slopen van de bestaande bebouwing en dit duurt tot ongeveer juni. Dan worden diverse nuts-partijen kabels en leidingen in het trottoir verplaatst en daarna start het aanbrengen van de damwandplanken. De werkzaamheden vinden plaats binnen de gebruikelijke bouwtijden van 06.45 tot 18.00 uur. De aanemer probeert de overlast tot een minimum te beperken echter enige overlast is niet uit te sluiten. Vragen aan de aannemer? Voor eventuele vragen, klachten en/of opmerkingen over de uitvoeringswerkzaamheden kunt u terecht bij Hillen & Roosen. Bron: www.wibautaandeamstel.nl ![]() Dat Hillen&Roosen nog bestaat want ik kom ze de laatste tijd nergens meer tegen bij de bouwplaatsen in Amsterdam. |
|
|
|
|
|
#159 |
|
Registered User
Likes (Received): 53
|
Ze zijn ook failliet gegaan, en in afgeslankte vorm hebben ze een succesvolle doorstart gemaakt.
|
|
|
#160 |
|
Registered User
|
Toch zonde van de panden in de Graaf Florisstraat en de Marcusstraat met name... Komt weer zo'n saaie blokkendoos voor terug.
|
|
|
|
![]() |
| Tags |
| weesperstraat, wibautstraat |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|