daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Nordic & Baltic > General development > Sweden > Malmö

Global Announcement

SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info!

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 11 votes, 4.18 average. Display Modes
Old February 23rd, 2012, 06:24 PM   #101
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Likes (Received): 32

Ser ju himla trevligt ut! Är speciellt förtjust i tanken på att vi får en liten "innansjö" när det är fullt utbyggt.

Synd att man får vänta ett par decennier innan det är klart.
[juxtaposition] no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 23rd, 2012, 11:51 PM   #102
staff
囧!

staff's Avatar

Likes (Received): 100

"Sjön" är väl kajen där Tysklandsbåtarna lägger till?
Old February 24th, 2012, 06:44 AM   #103
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Javisst.
Old February 24th, 2012, 11:23 PM   #104
Vormek
Scarface

Vormek's Avatar

Likes (Received): 8

Ser helt enkelt så jaefla schyst ut!
Vormek no está en línea   Reply With Quote
Old February 25th, 2012, 11:32 AM   #105
staff
囧!

staff's Avatar

The refurbishment of Kolgahuset will be finished in May this year, and has been done by Tema Arkitekter.

http://www.temagruppen.se/Referenser...v-Kolga-Malmo/
Old February 26th, 2012, 05:28 PM   #106
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Jag var på O´learys på centralen idag och kollade på Arsenal - Tottenham. Den enda lokalen som inte är fylld är Forex gamla, men med det sagt måste jag säga att jävlar vilken nice Centralstation vi har nuförtiden! Så fort man kliver in i byggnaden känner man lukten av god mat. Inte bara BK eller billiga baguetter, utan God mat. Det är lätt att hitta där då stället är bra uppbyggt, du kan käka riktigt god mat, du kan handla mat, bra service o s v.

Sthlm C är mest ett virrvarr (och jag har ändå varit där ett antal gånger, stället är ett lapptäcke av utbyggnader), Gbg C är schysst men kanske inte mycket mer än så. Men sen centralen i Malmö blev utbyggd är den ett ställe jag lätt kan tänka mig att besöka trots att jag inte ska någonstans.
Old February 26th, 2012, 06:41 PM   #107
Muthai
KTH-student

Muthai's Avatar

Likes (Received): 1

Quote:
Originally Posted by [juxtaposition] View Post
Jag var på O´learys på centralen idag och kollade på Arsenal - Tottenham. Den enda lokalen som inte är fylld är Forex gamla, men med det sagt måste jag säga att jävlar vilken nice Centralstation vi har nuförtiden! Så fort man kliver in i byggnaden känner man lukten av god mat. Inte bara BK eller billiga baguetter, utan God mat. Det är lätt att hitta där då stället är bra uppbyggt, du kan käka riktigt god mat, du kan handla mat, bra service o s v.

Sthlm C är mest ett virrvarr (och jag har ändå varit där ett antal gånger, stället är ett lapptäcke av utbyggnader), Gbg C är schysst men kanske inte mycket mer än så. Men sen centralen i Malmö blev utbyggd är den ett ställe jag lätt kan tänka mig att besöka trots att jag inte ska någonstans.
'

Jag skulle inte vilja säga att Stockholm C är ett virrvarr. En huvudhall, samt en gång till Arlanda Express/Bussterminalen samt en gång till tunnebanan. Inte så avancerat. Däremot är den ju till åren så den uppfräschning som man håller på med nu är ju verkligen välkommen! Så fort jag åker ner till Malmö igen så blir nog centralen den första platsen jag ska besöka (oavsett om jag kommer med tåg eller inte). Jag har haft nöjet att få arbeta med Metro Arkitekter, så jag är säker på att det är riktigt lyckat.
Muthai no está en línea   Reply With Quote
Old February 26th, 2012, 06:48 PM   #108
-nixon-
Registered User

-nixon-'s Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by [juxtaposition] View Post

jag håller med dig juxta, jag och några polare var på Starbucks (VIP) invigning förra torsdagen och då vi inte visste om det skulle bjudas på nått annat än kaffe så tog vi en bit mat innan inne på Centralen och vi satt just och diskutera hur Centralen nästan upplevs lite som "utomlands" och att man kan ta sig hit bara för att ta en kaffe eller bit mat...
-nixon- no está en línea   Reply With Quote
Old March 26th, 2012, 03:11 PM   #109
staff
囧!

staff's Avatar

Jernhusen har uppdaterat infon om sitt projekt i Nyhamnen, som de nu kallar "Södra Nyhamnen". Består av tre etapper (1A, 1B och 2).

Läs mer här (och gräv upp allt ni kan hitta!): http://www.jernhusen.se/sodranyhamnen/

Quote:
Södra Nyhamnen byggs i etapper. Just nu pågår detaljplanearbetet för första etappen.

Etapp 1A - västra delen
Kontor, restaurang, handel, hotell och bostäder,
Ca 23 000 kvm BTA
I detaljplaneskede med samråd hösten 2012
Första byggstart 2013

Etapp 1B
Handel, kontor, förskola och bostäder
Ca 20 000 kvm BTA
I detaljplaneskede med samråd ca 2012/2013
Första möjliga byggstart 2014

Etapp 2 - östra delen
Bostäder, handel, förskola och kontor
Ca 65000 kvm BTA

Uppdaterad översiktsbild. De ser ut att ha kapat ett par av höghusen närmast Centralen-- men ändå allt som allt 9 höghus om jag räknat rätt:

Det högsta huset närmast Centralen blir ett 17-våningshus:

Jerntorget (förstår fortfarande inte riktigt vem det är som ska bygga påbyggnaden på stationshuset):

Glasvasen, första etappen med beräknad byggstart i början på 2013:

Bangårdsterassen - en sk. "biodukt":

Last edited by staff; March 26th, 2012 at 03:23 PM.
staff no está en línea   Reply With Quote
Old March 26th, 2012, 03:20 PM   #110
staff
囧!

staff's Avatar

Mer godis. Påminner om Oslos "Barcode"-projekt med en länga halvhöga hus:

Old March 26th, 2012, 03:27 PM   #111
staff
囧!

staff's Avatar

Uppdaterat första posten med de nya bilderna.
Old March 26th, 2012, 07:38 PM   #112
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Gött att vi äntligen fått lite tidsramar på det här! Tror Glasvasen kommer se snygg ut inifrån glashallen. Hoppas bara man får med ett eller två av höghusen i den första etappen.

Ang Centralens påbyggnad så lär det ju vara Jernhusen. Men eftersom det inte ens är med på de två översiktsbilderna överst kanske de strukit det ur planerna. Lika bra för min del, gillade inte det något vidare. Särskilt inte som det såg ut bredvid Centralen.
Old March 26th, 2012, 07:43 PM   #113
Italiano95
Registered User

Italiano95's Avatar

Likes (Received): 36

Detta kan bli riktigt bra, hoppas verkligen att det byggs och att man fortsätter att bebygga nyhamnen. På så sätt så kommer Malmös centrum att knytas ännu närmare vattnet och jag tror att det kommer bli riktigt bra!

Sveriges största städer kommer verkligen bli häftiga om några år, Malmö har Nyhamen och Västra Hamen etc. , Göteborg har Frihamnen, Gullbergsvass m.m och Stockholm har Norra Sjurgårstaden och Hagastaden etc.!

Många stora lovande projekt!
Italiano95 no está en línea   Reply With Quote
Old March 27th, 2012, 04:13 AM   #114
staff
囧!

staff's Avatar

Håller med!

juxta,

Som jag förstått det så ingår allt som syns (med färg) på denna bild i den första etappen:

Dvs. Glasvasen, hotell, kontor och verksamheter (8 våningar) samt bostadshus (17 våningar).

Etapp 1B är kvarteret jämte parkeringshuset, och etapp 2 verkar vara resten.
Old April 28th, 2012, 03:55 AM   #115
staff
囧!

staff's Avatar

Kv. Pollux & Lyran

Detta är öster om Slagthuset längs Carlsgatan, mittemot Jernhusens höghuslänga.

http://www.granen.se/kontor/nyhamnen...ktsbeskrivning

image hosted on flickr

image hosted on flickr

image hosted on flickr

image hosted on flickr

image hosted on flickr

image hosted on flickr
Old April 28th, 2012, 11:31 AM   #116
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Quote:
Originally Posted by staff View Post
Kv. Pollux & Lyran

Detta är öster om Slagthuset längs Carlsgatan, mittemot Jernhusens höghuslänga.
image hosted on flickr
Borde man inte bryta upp kvarterstrukturen runt området precis norr om Centralen? När jag ser den här bilden, och tittar på området i Google maps, ser det lite väl repetitivt ut. Carlsgatan är en lång, rak gata med ganska storskalig bebyggelse.

Om där finns gammal industribebyggelse som ska rivas helt hadejag gärna sett att man drog om gatorna. Lite mindre 90 graderssvängar exempelvis.
Old April 28th, 2012, 12:22 PM   #117
staff
囧!

staff's Avatar

Jag vet inte om det är tänkt att rutnätet ska behållas. Antagligen har arkitekterna gjort renderingen och inkluderat det nuvarande rutnätet som referens. Kanske kan Kanozis masterplan för hela Nyhamnen vara en indikation på hur det kommer att se ut?
Old April 28th, 2012, 11:08 PM   #118
Vormek
Scarface

Vormek's Avatar

Likes (Received): 8

Jag älskar detta projektet och jag hoppas verkligen att det blir av. Enligt mig är det bättre att köra på med lite lägre höghus 40 - 80 meter för annars hade det känt väldigt konstigt om det helt plötsligt hade stuckit ut några 150 - 200 meter höga skyskrapor mitt ute bland femvåningsbyggnader. (Madrid någon?)
Jag hoppas att varenda en av höghusen kommer bli av, Malmös status i omvärlden kommer skjuta i höjden om projektet blir av!
Förresten, en av höghusen är U/C eller hur? Jag har för mig det i alla fall men jag vet inte vilken av dom. Jag suger på att leta upp information om sånt här så därför frågar jag er som har koll istället :P
Vormek no está en línea   Reply With Quote
Old April 28th, 2012, 11:25 PM   #119
dj4life
Registered User

dj4life's Avatar

Likes (Received): 2010

Perhaps, the only disappointing thing about this project is the planed height of the buildings.
dj4life no está en línea   Reply With Quote
Old April 29th, 2012, 09:45 AM   #120
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Quote:
Originally Posted by Vormek View Post
Jag älskar detta projektet och jag hoppas verkligen att det blir av. Enligt mig är det bättre att köra på med lite lägre höghus 40 - 80 meter för annars hade det känt väldigt konstigt om det helt plötsligt hade stuckit ut några 150 - 200 meter höga skyskrapor mitt ute bland femvåningsbyggnader. (Madrid någon?)
Jag hoppas att varenda en av höghusen kommer bli av, Malmös status i omvärlden kommer skjuta i höjden om projektet blir av!
Förresten, en av höghusen är U/C eller hur? Jag har för mig det i alla fall men jag vet inte vilken av dom. Jag suger på att leta upp information om sånt här så därför frågar jag er som har koll istället :P
Nä, inget av husen har gått U/C än. Det som är klart i området vad jag vet är

tillbyggnaden på baksidan av Posthuset
Centralen
tillbyggnaden av Comfort hotell
parkeringshuset + Jerntorget (d v s taxitorget)

Men den första fasen av Carlsgatan ska enligt information som staff hittade gå U/C i augusti.

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules