|
|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Global Announcement |
|
SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info! |
![]() |
|
|
Thread Tools |
Rating:
|
Display Modes |
|
|
#101 |
|
Martin K
Likes (Received): 32
|
Ser ju himla trevligt ut! Är speciellt förtjust i tanken på att vi får en liten "innansjö" när det är fullt utbyggt.Synd att man får vänta ett par decennier innan det är klart. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Martin K
|
Javisst.
|
|
|
|
|
|
#104 |
|
Scarface
Likes (Received): 8
|
Ser helt enkelt så jaefla schyst ut!
|
|
|
|
|
|
#105 |
|
囧!
Likes (Received): 100
|
The refurbishment of Kolgahuset will be finished in May this year, and has been done by Tema Arkitekter.
![]() http://www.temagruppen.se/Referenser...v-Kolga-Malmo/
|
|
|
|
#106 |
|
Martin K
|
Jag var på O´learys på centralen idag och kollade på Arsenal - Tottenham. Den enda lokalen som inte är fylld är Forex gamla, men med det sagt måste jag säga att jävlar vilken nice Centralstation vi har nuförtiden! Så fort man kliver in i byggnaden känner man lukten av god mat. Inte bara BK eller billiga baguetter, utan God mat. Det är lätt att hitta där då stället är bra uppbyggt, du kan käka riktigt god mat, du kan handla mat, bra service o s v.
Sthlm C är mest ett virrvarr (och jag har ändå varit där ett antal gånger, stället är ett lapptäcke av utbyggnader), Gbg C är schysst men kanske inte mycket mer än så. Men sen centralen i Malmö blev utbyggd är den ett ställe jag lätt kan tänka mig att besöka trots att jag inte ska någonstans. |
|
|
|
|
|
#107 | |
|
KTH-student
Likes (Received): 1
|
Quote:
Jag skulle inte vilja säga att Stockholm C är ett virrvarr. En huvudhall, samt en gång till Arlanda Express/Bussterminalen samt en gång till tunnebanan. Inte så avancerat. Däremot är den ju till åren så den uppfräschning som man håller på med nu är ju verkligen välkommen! Så fort jag åker ner till Malmö igen så blir nog centralen den första platsen jag ska besöka (oavsett om jag kommer med tåg eller inte). Jag har haft nöjet att få arbeta med Metro Arkitekter, så jag är säker på att det är riktigt lyckat.
|
|
|
|
#108 | |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#109 | |
|
囧!
|
Jernhusen har uppdaterat infon om sitt projekt i Nyhamnen, som de nu kallar "Södra Nyhamnen". Består av tre etapper (1A, 1B och 2).
Läs mer här (och gräv upp allt ni kan hitta!): http://www.jernhusen.se/sodranyhamnen/ Quote:
Uppdaterad översiktsbild. De ser ut att ha kapat ett par av höghusen närmast Centralen-- men ändå allt som allt 9 höghus om jag räknat rätt: ![]() ![]() Det högsta huset närmast Centralen blir ett 17-våningshus: ![]() Jerntorget (förstår fortfarande inte riktigt vem det är som ska bygga påbyggnaden på stationshuset): ![]() Glasvasen, första etappen med beräknad byggstart i början på 2013: ![]() Bangårdsterassen - en sk. "biodukt":
Last edited by staff; March 26th, 2012 at 03:23 PM. |
|
|
|
|
|
|
#112 |
|
Martin K
|
Gött att vi äntligen fått lite tidsramar på det här! Tror Glasvasen kommer se snygg ut inifrån glashallen. Hoppas bara man får med ett eller två av höghusen i den första etappen.
Ang Centralens påbyggnad så lär det ju vara Jernhusen. Men eftersom det inte ens är med på de två översiktsbilderna överst kanske de strukit det ur planerna. Lika bra för min del, gillade inte det något vidare. Särskilt inte som det såg ut bredvid Centralen. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Registered User
Likes (Received): 36
|
Detta kan bli riktigt bra, hoppas verkligen att det byggs och att man fortsätter att bebygga nyhamnen. På så sätt så kommer Malmös centrum att knytas ännu närmare vattnet och jag tror att det kommer bli riktigt bra!
Sveriges största städer kommer verkligen bli häftiga om några år, Malmö har Nyhamen och Västra Hamen etc. , Göteborg har Frihamnen, Gullbergsvass m.m och Stockholm har Norra Sjurgårstaden och Hagastaden etc.! Många stora lovande projekt!
|
|
|
|
|
|
#114 |
|
囧!
|
![]() Håller med! juxta, Som jag förstått det så ingår allt som syns (med färg) på denna bild i den första etappen: ![]() Dvs. Glasvasen, hotell, kontor och verksamheter (8 våningar) samt bostadshus (17 våningar). Etapp 1B är kvarteret jämte parkeringshuset, och etapp 2 verkar vara resten.
|
|
|
|
#115 |
|
囧!
|
Kv. Pollux & Lyran
Detta är öster om Slagthuset längs Carlsgatan, mittemot Jernhusens höghuslänga. http://www.granen.se/kontor/nyhamnen...ktsbeskrivning image hosted on flickr ![]() image hosted on flickr ![]() image hosted on flickr ![]() image hosted on flickr ![]() image hosted on flickr ![]() image hosted on flickr
|
|
|
|
#116 | |
|
Martin K
|
Quote:
Om där finns gammal industribebyggelse som ska rivas helt hadejag gärna sett att man drog om gatorna. Lite mindre 90 graderssvängar exempelvis. |
|
|
|
|
|
|
#117 |
|
囧!
|
![]() Jag vet inte om det är tänkt att rutnätet ska behållas. Antagligen har arkitekterna gjort renderingen och inkluderat det nuvarande rutnätet som referens. Kanske kan Kanozis masterplan för hela Nyhamnen vara en indikation på hur det kommer att se ut?
|
|
|
|
#118 |
|
Scarface
Likes (Received): 8
|
Jag älskar detta projektet och jag hoppas verkligen att det blir av. Enligt mig är det bättre att köra på med lite lägre höghus 40 - 80 meter för annars hade det känt väldigt konstigt om det helt plötsligt hade stuckit ut några 150 - 200 meter höga skyskrapor mitt ute bland femvåningsbyggnader. (Madrid någon?)
Jag hoppas att varenda en av höghusen kommer bli av, Malmös status i omvärlden kommer skjuta i höjden om projektet blir av! Förresten, en av höghusen är U/C eller hur? Jag har för mig det i alla fall men jag vet inte vilken av dom. Jag suger på att leta upp information om sånt här så därför frågar jag er som har koll istället :P |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Registered User
Likes (Received): 2010
|
Perhaps, the only disappointing thing about this project is the planed height of the buildings.
|
|
|
|
|
|
#120 | |
|
Martin K
|
Quote:
tillbyggnaden på baksidan av Posthuset Centralen tillbyggnaden av Comfort hotell parkeringshuset + Jerntorget (d v s taxitorget) Men den första fasen av Carlsgatan ska enligt information som staff hittade gå U/C i augusti. |
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|