daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Belgische steden / Villes belges > Gent

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

View Poll Results: Wie had jij graag de ontwerpwedstrijd zien winnen?
Asymptote Architecture 7 15.56%
AWG-architecten / b0b Van Reeth 5 11.11%
Benthem-Crouwel Architecten 17 37.78%
OAB ism Jaspers-Eyers & Partners 2 4.44%
Poponcini & Lootens 14 31.11%
Voters: 45. You may not vote on this poll

Closed Thread

Thread Tools
Old March 11th, 2010, 03:12 PM   #1
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 2320

GENT | PGSP | de Link | 90m | 22fl | U/C (1)

Project SOFA staat voor "StadsOntwikkeling FAbiolalaan", en is een eerste van 3 onderdelen voor het ontwikkelen en bebouwen van de terreinen van de NMBS tussen de Fabiolalaan en de sporenbundel naast het station Gent-Sint-Pieters.

Feiten:
  • Architect: Poponcini & Lootens, Antwerpen
  • Opdrachtgever: Euro Immo Star (onderdeel vd B-holding)
  • Oppervlaktes:
    • Gebouw 1: K 33.149 m², W 0 m², C 636
    • Gebouw 2: K 0 m², W 7.503 m², C 1.534
    • Gebouw 3: K 0 m², W 9.314 m², C 1.900
    • Gebouw 4: K 0 m², W 3.721 m², C 854
    • Gebouw 5: K 25.981 m², W 9.962 m², C 3.612
    • Gebouw 6: K 16.711 m², W 0 m², C 0
  • Start: 2011
  • Afwerking: voorjaar 2013
  • Varia:
    • Project maakt deel uit van het ruimere stadsontwikkelingsproject "Project Gent-Sint-Pieters"
    • Ontwerpend architect werd in een wedstrijd gekozen uit 5 kandidaten
    • Deze architect (PoLo) werkt het inrichtingsplan uit voor de hele zone en ontwerpt 1 concreet gebouw. De rest wordt door andere architecten ontworpen.
    • Verwacht wordt dat gebouw 1 zal gebruikt worden om alle provinciale diensten van de Vlaamse Overheid te centraliseren (zgn. "Vlaams Administratief Centrum" of VAC)

Beelden:

Film:

Relevante Threads:

Recentste Updates:

Last edited by Puinkabouter; March 12th, 2012 at 04:12 PM.
Puinkabouter no está en línea  

Sponsored Links
Old March 11th, 2010, 03:31 PM   #2
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Een kort overzicht in beelden van de 5 kandidaat-ontwerpers:

Poponcini & Lootens, Antwerpen

<Zie openingspost voor afbeeldingen>

Asymptote Architecture, New York (US)

AWG-Architecten / b0b Van Reeth, Antwerpen

Benthem-Crouwel Architecten, Amsterdam (NL)

OAB ism Jaspers-Eyers & Partners, Brussel & Barcelona (ES)

Last edited by Puinkabouter; March 11th, 2010 at 08:35 PM. Reason: locatie Benthem-Crouwel was verkeerd
Old March 11th, 2010, 04:14 PM   #3
Le Penseur
Proud Belgian

Likes (Received): 20

Hm, ik ben niet helemaal wild van het winnende ontwerp. Qua inrichting en concept vond ik AWG Architecten en zeker Benthem Crouwel beter. Architecturaal zijn Asymptote en weeral Benthem Crouwel interessanter, mijns inziens. Maar als ik het goed begrijp, dan ontwerpt Poponcini enkel die toren? Wat vind jij ervan, Puin?

Het moet ook weer lukken dat het saaiste ontwerp dat van Jaspers is.
Le Penseur no está en línea  
Old March 11th, 2010, 04:25 PM   #4
durexxx
Registered User

Likes (Received): 22

bah wat een anticlimax!
sorry maar vind dit echt niet mooi, wat een grauwe boel en dat op zo'n toplocatie.
AWG had dit dik moeten winnen.
ik denk niet dat dit project de aversie van de bevolking tegen hoogbouw gaat wegnemen...
doodzonde.
durexxx no está en línea  
Old March 11th, 2010, 05:12 PM   #5
el piett
fly me to the moon...

el piett's Avatar

Likes (Received): 0

Het Aspers project zag er echt wel gruwelijk uit. Zelfs op de renderings zag de toren er al mistroostig uit, wat zou dat gegeven hebben in het echt?
Old March 11th, 2010, 07:31 PM   #6
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 4818

Poponcini & Lootens ontwerpt de eerste kantoortoren in Gentse Koningin Fabiolalaan

Wedstrijd: bedenk een naam voor het nieuwe gebouw

Euro Immo Star organiseerde eind juli 2009 een architectuurwedstrijd voor de projectontwikkeling langsheen de Koningin Fabiolalaan in Gent. Ruim 20 bekende ontwerpteams schreven zich hiervoor in. Uiteindelijk werden vijf teams geselecteerd. Euro Immo Star gaf hen de opdracht om een inrichtingsplan voor de projectzone (de zone SOFA) uit te werken én om een schetsontwerp te maken voor het eerste kantoorgebouw op deze site. Poponcini & Lootens kwam als winnaar uit de bus. Hun ontwerp van het gebouw wordt effectief gerealiseerd. De eerste steenlegging is gepland voor eind 2010.

Nu is het aan de Gentenaar, de reiziger en andere geïnteresseerden om - via een online wedstrijd - een naam voor het nieuwe gebouw te bedenken (zie www.projectsofa.be).

Ontwerpen van een hoog niveau

De vijf ontwerpteams die de laatste ronde van de architectuurwedstrijd haalden, zijn:
- Asymptote Architecture (New York)
- AWG Architecten (Antwerpen)
- Benthem Crouwel Architekten (Amsterdam)
- OAB (Barcelona) / Jaspers & Eyers Architects (Brussel)
- Poponcini & Lootens Ir. Architecten bvba (Antwerpen)

Alle ontwerpen zijn online te bekijken op www.projectsofa.be

Jury noemt het ontwerp van Poponcini & Lootens intelligent en allesomvattend
Het ontwerp van Poponcini & Lootens wordt door alle juryleden als meest positief en allesomvattend ervaren. De jury, onder leiding van Frank Beke voormalig burgemeester van Gent, besteedde bij de beoordeling van de dossiers speciale aandacht aan de kwaliteit van het stedenbouwkundige en architecturale ontwerp, aan energie-efficiëntie en duurzaamheid, aan economische efficiëntie en aan de aangetoonde ervaring in dergelijke projecten.
Ook de klankbordgroep, waarin vertegenwoordigers zitten van verschillende belangengroepen, is blij met de keuze van de jury en vindt het ontwerp intelligent en goed doordacht.

Een toren als een elegante dame
“Het nieuwe kantoorcomplex heeft een identiteit die dialogeert met de architectuur van de stad Gent”, zegt architect Mauro Poponcini van het winnende ontwerpteam.
Het gebouw bestaat uit twee delen: een laag gebouw in L-vorm en een toren. Het lage gebouw krijgt een publieke functie, waarin bijvoorbeeld een tentoonstellingsruimte kan komen. De kantoren bevinden zich dan weer in de toren. We kunnen dus spreken van de ‘publieke’ arm en de ‘private’ toren. “Het geheel is als een elegante dame die zorgzaam haar omgeving omhult. De arm interageert met de onmiddellijke omgeving, de toren geeft betekenis aan de site op niveau van de stad”, zegt architect Patrick Lootens. Het ontwerp houdt nauwgezet rekening met de toegankelijkheid voor personen met een handicap.

Voor de gevel van de kant Fabiolalaan kozen de architecten voor een ruwe, introverte sfeer waarbij ze gebruik maken van steenachtige materialen met markante structuur, zoals baksteen. Enerzijds omdat dit materiaal veelvuldig gebruikt wordt in de omgeving, anderzijds omdat de openheid langs deze zijde beperkt is.

Transparantie is dan weer de sfeer die de architecten willen creëren voor de gevel om en rond de esplanade, die zich als nieuwe route doorheen de projectontwikkeling profileert en parallel loopt met de Koningin Fabiolalaan en de sporen. Rond deze esplanade zullen gladde materialen zoals architectonisch beton en glas worden gebruikt.
De toren in het kort
 Architectenbureau: Poponcini & Lootens Architecten (projectarchitect Michiel Verhaverbeke).
 Wat komt er in? Het gebouw bestaat uit twee delen: een arm in L-vorm en een toren. De arm krijgt een publieke functie en in de toren komen kantoren.
 Aantal verdiepingen (zonder gelijkvloers): toren: 22 verdiepingen; arm: 3 verdiepingen.
 Aantal m² bovengronds (bruto volgens BACS en exclusief technische ruimten): toren: circa 28.000m²; arm: circa 8.000m².
 Hoogte: toren: 90 meter; arm 17,5 en 23 meter.
 Eerste steenlegging: eind 2010.
 Definitieve oplevering en ingebruikname: voorjaar 2013.
“Om deze kantoortoren te realiseren zullen we privé-kapitaal aantrekken”, zegt Lieve De **** general manager van Euro Immo Star. “We streven ernaar om in mei 2010 de bouwaanvraag in te dienen. Als alles goed verloopt dan kunnen we met de bouw starten op het einde van dit jaar. Poponcini & Lootens is als architectenbureau niet alleen het verantwoordelijk voor de creatie van de toren. Om de eenheid en de kwaliteit op de site te garanderen, krijgt het architectenbureau ook een adviesverlenende rol bij de verdere ontwikkeling van zone SOFA”, alsnog Lieve De ****.

Interactie met de omgeving
In 2005 maakte de Franse landschapsarchitect Alain Marguerit voor de volledige site langsheen de Koningin Fabiolalaan een plan van openbare ruimte op. Dit plan wordt door Poponcini & Lootens versterkt met punctuele ingrepen zoals groene toegangen, waterelementen en verlichting, waardoor de belevingswaarde van de omgeving verhoogd wordt. Bovendien zijn de bouwvolumes ranker in vergelijking met de voorgaande studies, waardoor er meer ruimte gegeven kan worden aan de buurt en er minder schaduwvorming is. Ook de toegangen tot de diverse gebouwen krijgen in het voorstel van de architecten veel aandacht. Zo ligt de ingang van het nieuwe kantoorgebouw op niveau +1. De architecten creëerden voor deze ingang een zwevend voorplein, een podium met zicht op het Maria Hendrikaplein, het station en de nieuwe busterminal. Deze verhoging geeft het kantoorgebouw een veilige inkom en men kan dit ‘podium’ in de toekomst gebruiken voor andere (culturele) activiteiten. Toegankelijkheid voor mindervaliden blijft uiteraard gegarandeerd.

WEDSTRIJD VOOR HET GROTE PUBLIEK:
Verzin een naam voor het nieuwe gebouw en win een weekend Londen

Met de nieuwe kantoortoren is het startschot gegeven voor de ontwikkeling van een heel nieuw Gents stadsdeel. In het nieuwe gebouw komen niet alleen kantoren, het lage deel van het gebouw krijgt een publieke functie waarin plaats is voor bijvoorbeeld tentoonstellingsruimte en een auditorium.

Het nieuwe gebouw heeft nog geen naam en daarvoor doen we een beroep op de creativiteit van de Gentenaar, de reiziger en andere geïnteresseerden.

Door mee te zoeken naar een klinkende naam voor het gebouw bepaalt de winnaar mee de identiteit van de stad Gent en schrijft hij/zij zo een stukje geschiedenis. Bovendien krijgt de winnaar een weekend Londen cadeau voor twee personen en mogen ook de tweede en derde finalist hun koffers pakken.

Een jury, samengesteld uit voormalig Gents burgemeester Frank Beke, architect Mauro Poponcini, Gents stadsdichter Peter Verhelst en de communicatieverantwoordelijke van Euro Immo Star Gwenn Nevelsteen, zal op basis van de volgende criteria de beste naam kiezen:
 Een naam die de identiteit van het gebouw, de wijk en de stad Gent versterkt;
 Een naam die in een reeks kan passen. De kantoortoren is immers nog maar het eerste stukje van de puzzel. Andere gebouwen in dit nieuwe stadsdeel zullen volgen;
 Een naam waaraan een evenement kan gekoppeld worden. Denk aan het museum M in Leuven dat onlangs officieel werd ingehuldigd door de twee M-prinsessen Mathilde en Maxima.

De wedstrijd ‘verzin een naam voor het nieuwe gebouw’ loopt tot 1 mei.
Meer informatie is te vinden op www.projectsofa.be.

Last edited by Meurisse; March 11th, 2010 at 07:41 PM.
Meurisse está en línea ahora  
Old March 11th, 2010, 08:38 PM   #7
Quimb
Registered User

Likes (Received): 76

Mijn God dat meen je nu toch niet -__-

wat is er toch mis met ons in België?
Old March 11th, 2010, 09:14 PM   #8
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Quote:
Originally Posted by Le Penseur View Post
Maar als ik het goed begrijp, dan ontwerpt Poponcini enkel die toren? Wat vind jij ervan, Puin?
Ja, kwestie van het toch duidelijk te houden voor mensen die zich hier een beeld van proberen te vormen: deze wedstrijd draaide enkel en alleen om die eerste toren en de openbare ruimte. De rest van de gebouwen van die zone worden door andere architecten gedaan - het zijn alleen de grote lijnen daarvan die eveneens door PoLo zullen worden vastgelegd. Laat u dus niet de ogen uitsteken door sommige van die blinkende kleurrijke renderings van bvb. Benthem-Crouwel: een groot deel van wat daar op staat is eigenlijk irrelevant!

De plaatjes van PoLo zijn in die optiek ook het eerlijkst: het enige volume dat daar ook vormelijk is uitgewerkt is dat van de toren die zij ook zelf zullen ontwerpen. De andere gebouwen hebben ze voor alle duidelijkheid nog steeds als abstracte volumes voorgesteld.

Mensen die nu al verkondigen dat het een grauwe boel wordt beoordelen het boek volgens de omslag, want die simulaties tonen nog absoluut niets over de gebruikte kleuren en materialen. Het toont enkel de vormelijkheden van het ontwerp.

Wat ik er nu van vind: ik ga niet onder stoelen of banken steken dat ik vooringenomen ben, want ik ben al sinds ik voor het eerst van ze hoorde een fan van Asymptote. Zij werken veel met patronen en organische vormen, 2 dingen die ik erg graag zie. Maar zij hadden in hun 'grote lijnen voor de rest van het gebied' wel te veel zitten sjoemelen met de oriëntatie van de bouwvolumes: ze hebben er 2 dwars op ipv parallel aan de sporen gezet, waardoor die gebouwen hun functie als geluidsscherm verliezen en juist omgezet zien in versterkers. Een voor mij onbegrijpelijk idee.

Over OAB en Jaspers hoeft niet veel gezegd: zelfs hun grote lijnen zien er gewoon niet boeiend uit. In de jaren '50 zou het indruk maken, nu is het net iets te veel van een stap terug in de tijd.

AWG-architecten kwamen inderdaad wel met iets moois op de proppen, maar ik bedoel dan vooral met het feit dat ze de esplanade wilden voorzien van een afdak. Dat zou héél mooi kunnen worden. Maar hoewel hun volumes een erg stedelijke indruk beloven, ken ik de portfolio van dat bureau wel genoeg om te weten dat het niet per sé zal garant staan voor een gezellig omgeving. Soms slaan ze wel raak: bvb. bij de Symphony-torens in Amsterdam, maar heel regelmatig maken ze massieve volumes met een heel monotone ritmiek en net iets té ingetogen sfeer. Kwestie van maar niet te zeggen dat het soms een beetje gevangenissen lijken.

Ter illustratie:

Een beetje een gespleten persoonlijkheid vind ik: enerzijds de strak vormgegeven maar vrij frivool beklede kantoortorens, maar dan zo'n uitvergrote baksteen zonder veel fantasietjes erbij. Dat is AWG-architecten. Als dat de grote lijnen van de SOFA-zone hadden moeten worden,...

Benthem-Crouwel blinken hier vooral uit in het maken van mooie dure verkoopsbeelden. Er zitten beelden bij die er mooi uitzien, maar dan denk ik vooral aan die van de esplanade. Maar die gebouwen zouden niet door hen ontworpen worden! Het enige gebouw in die hoop dat zij zelf zouden moeten uittekenen, is dat eerste kantoorgebouw. Maar daar vind ik de volumes erg blokkig en zwaar. De kronkellijntjes kunnen dat niet counteren - toch niet zoals ik vind dat Asymptote hun anders ook vrij blokkige toren wél fris hebben kunnen houden met dat raster.

En dan PoLo. Die zijn tenminste zo eerlijk geweest om niet méér te beloven dan wat ze zelf moeten doen. Qua volumes vind ik het eleganter dan Benthem-Crouwel en een stuk lichtvoetiger dan AWG. Het ziet er niet uit als een gebouw dat echt zal neerdrukken op het Maria-Hendrikaplein. De materiaalkeuze laat nog veel opening voor kleuren: baksteen en architecturaal beton komen in een enorme hoeveelheid van kleuren, tinten en ook vormen. Ik ben dus benieuwd hoe ze dat verder zullen uitwerken. Als we eens even in hun portfolio duiken ziet dat er over het algemeen toch niet mis uit:

Ik vind trouwens dat auditorium op het uiteinde van hun "publieke arm" een bijzonder mooi element.

Maar in het kort: ik had meer gevoeld voor Asymptote, maar gelet op wat de anderen tonen en wat de geselecteerde architecten hier werkelijk mogen uitvoeren, vind ik PoLo eigenlijk wel een behoorlijk terechte keuze.

Last edited by Puinkabouter; May 4th, 2010 at 11:09 AM. Reason: vervallen afbeelding vervangen
Old March 11th, 2010, 10:51 PM   #9
Dequal
Architect

Dequal's Avatar

Likes (Received): 503

Vreselijk ontwerp dat gewonnen heeft.

Verschrikkelijk. Ziet er even lelijk uit als het oorspronkelijke postgebouw.
Old March 11th, 2010, 11:27 PM   #10
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 4818

is dat uw inzending voor de wedstrijd? "even-lelijk-als-het-oorspronkelijk-postgebouw-toren"
Old March 12th, 2010, 12:41 AM   #11
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

'k Heb die eerste rendering een beetje opgefrist. Want al die beelden zijn zo quasi-monochromatisch met een groene zweem erop.

Gewoon een beetje opgefrist

En ook een beetje ingekleurd op een andere manier: het kan eigenlijk alle kanten uit voor zover dat duidelijk is. Hier bvb. grijze baksteen en bijna-wit beton en een paar kleuraccenten.

Ik denk dat PoLo hier veel te veel worden afgerekend op de kwaliteit van hun 3D-rendering dan op wat ze werkelijk in petto hebben.
Old March 12th, 2010, 12:49 AM   #12
g-ron
Registered User

g-ron's Avatar

Likes (Received): 0

Ik kan de keuze van de jury wel begrijpen. De andere ontwerpen ogen wat lomp. Door de slankheid van de toren lijkt hij hoger uit te vallen dan hij werkelijk is. Het enige wat mij stoort aan het ontwerp is de blinde muur van het lagere volume van de toren aan de kant van het stationsplein Mits een goede materiaalkeuze kan dit best een mooi gebouw worden.

Nu de toon gezet is zullen we in de toekomst voor de andere gebouwen gelijkaardige ontwerpen kunnen verwachten zeker? Men gaat toch niet een allegaartje van stijlen door elkaar gebruiken?
g-ron no está en línea  
Old March 12th, 2010, 11:04 AM   #13
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Nog een wolkenkrabber
NAAST SINT-PIETERSSTATION VERRIJST 90 METER HOGE KANTOORTOREN

GENT - Eind dit jaar begint de bouw van een kantoortoren van 90 meter hoog naast het Sint-Pietersstation. De toren komt bovenop de parkeergarage die volop in aanbouw is. Daarmee komt ook de ontwikkeling van de Koningin Fabiolalaan op gang.

Het ontwerp van bvba Poponcini&Lootens Ir. Architecten uit Antwerpen werd geselecteerd uit vijf voorstellen. De jury, met als voorzitter oud-burgemeester Frank Beke, noemt het ontwerp van Poponcini&Lootens ‘intelligent en allesomvattend'. De toren zal 90 meter hoog reiken en wordt daarmee de derde hoogste toren van Gent. Hij zal 22 verdiepingen tellen en ook een arm in L-vorm van drie verdiepingen hebben waarin een auditorium en een tentoonstellingsruimte komt. De toren telt 28.000m2 kantooroppervlakte, de arm 8.000m2.

Elegante dame

Voor het Project Gent Sint-Pieters wordt niet alleen gewerkt aan een nieuw performant knooppunt van openbaar vervoer. Aan beide zijden van het station bestaan er ook plannen om aan stadsvernieuwing en -inbreiding te doen. De belangrijkste ontwikkelingszone ligt tussen de sporen en de Koningin Fabiolalaan: een langgerekt te ontwikkelen terrein van 1,3 km lang en een kleine 8ha groot.

‘De bouwheer is Euro Immo Star, of beter gezegd de nv Sofa, die ze hebben gevormd met projectontwikkelaar Kairos', zegt Greet Riebbels, communicatiecoördinator van het Project Gent-Sint-Pieters. ‘De toren zal apart van de publieke arm kunnen functioneren. Dit gebouw vormt de kop en is de start voor de ontwikkeling van de Koningin Fabiolalaan en een heel nieuw Gents stadsdeel. We moesten eerst wachten tot de ondergrondse parkeergarage klaar is. De plaat boven de garage krijgt stilaan vorm. Op die plaat dicht bij de sporen verrijst de toren. Langs de kant van de Fabiolalaan komt de arm. Op die garageplaat komt ook een logistiek centrum van de Spoorwegen. Tegen 2012 komen er ook ontwikkelingen aan de andere kant van de Fabiolalaan.'

De jury spreekt van ‘een toren als een elegante dame', maar keek ook naar de kwaliteit van het stedenbouwkundige en architecturale ontwerp. Ook de zogeheten klankbordgroep, met vertegenwoordigers van verscheidene belangengroepen, is blij met de keuze en spreekt van een ‘intelligent en goed doordacht ontwerp'. De architecten werkten ook een inrichtingsplan uit voor de hele projectzone.

Er start ook een wedstrijd voor het grote publiek om een naam voor het gebouw te bedenken. Het nieuwe gebouw heeft nog geen naam en daarvoor doet de projectgroep een beroep op de creativiteit van de Gentenaar, de reizigers en andere geïnteresseerden. De winnaar schrijft een stukje geschiedenis en mag met twee een weekend naar Londen. Ook de tweede en derde finalist mogen op reis. Een jury met oud-burgemeester Frank Beke, architect Mauro Poponcini, Gents stadsdichter Peter Verhelst en de communicatieverantwoordelijke van Euro Immo Star Gwenn Nevelsteen zal beslissen. De wedstrijd loopt tot 1mei.

Simulatie van hoe de toren er zal uitzien vanop het Koningin Maria-Hendrikaplein.if

Greet Riebbels: ‘Dit gebouw is de start voor de ontwikkeling van de Fabiolalaan en een heel nieuw Gents stadsdeel.'ddg

De Gentenaar, 12-03-2010

En de eerste & (voorlopig) enige lezersreactie op de website van De Gentenaar:

Quote:
Originally Posted by koen gabriëls
prachtig!!eindelijk nog eens een mooie landmark erbij voor gent,dit geeft steeds een karakter aan een wijk ,laat de stad een stad zijn,geen dorp;hopelijk verderop op de site ook even hoge woongebouwen,liefhebbers genoeg.
Old March 12th, 2010, 11:56 AM   #14
Buffalo Soldier
amai

Buffalo Soldier's Avatar

Ik houd niet van die klinische groene sfeer die je op de renders ziet, maar zoals puinkabouter al aangaf kan dat eerder aan de kwaliteit van de renders dan aan het ontwerp liggen.

Maar dan nog oogt het ontwerp van Benthem Crouwel een pak origineler, eigentijdser en frisser...
Buffalo Soldier no está en línea  
Old March 12th, 2010, 12:36 PM   #15
poller1
Registered User

Likes (Received): 327

toch goed dat ze dat van Jaspers niet gekozen hebben. dat is het enige echt waardeloze ontwerp.

het winnende ontwerp vind ik nog best OK!
poller1 no está en línea  
Old March 12th, 2010, 03:14 PM   #16
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 19878

Quote:
Nog een wolkenkrabber
NAAST SINT-PIETERSSTATION VERRIJST 90 METER HOGE KANTOORTOREN

Nu, ik loop ook niet wild van het ontwerp. Alles hangt sterk af van de materiaalkeuze.
Niet het beste, maar ook niet het slechtste (jaspers heeft ditmaal deverouderde betonblokken uit Luik gekopieerd...) haalt het.
Ik ben benieuwd.

Last edited by Benonie; March 12th, 2010 at 08:57 PM.
Benonie no está en línea  
Old March 12th, 2010, 04:27 PM   #17
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Likes (Received): 2455

Zijn de torens van de ontwerpen die het niet gehaald hebben ook allemaal 90 meter?

Eigenlijk kan geen enkel ontwerp mij helemaal bekoren. Men had beter wat meer prestigieuze architectenbureaus geselecteerd. Want het is immers een zeer ingrijpend stadsvernieuwingsproject.

Als ik dan toch moet kiezen heeft naar mijn mening de terechte kandidaat gewonnen, het ontwerp doet mij zelfs een heel klein beetje denken aan het constructivisme van de jaren '30 (maar dat kan ook door de groenachtige impressies komen):

Dit zal nog meer tot uiting komen mocht er gekozen worden voor een gele baksteen. De toren zal dan nauw aansluiten met overige bouwwerken in de buurt en de Voskenslaan (bijna alle gebouwen in deze straat hebben een gele baksteen).

Iemand maakte hier de vergelijking met het vroegere postgebouw maar dat doet Poponcini & Lootens toch een beetje oneer aan vind ik. Ze hebben echt hun best gedaan er geen monotone kantoorblok van te maken, let onder meer op die grote ruiten aan de zijkant van de toren, mede door het feit dat ze willekeurig ingeplant zijn breken ze de horizontaliteit volledig.

PS: Ergens op dit forum werd gezegd dat Jasper & Eyers' Brusselse schoendozen het gevolg zijn van de strenge bouwvoorschriften aldaar, dit project bewijst dat zij nauwelijks beter kunnen. Ik vind het een waardeloos architectenbureau, niet in staat de middelmaat te ontstijgen. Het is jammer dat zoveel grote projecten hun richting uitgaan.

Last edited by De Klauw; March 12th, 2010 at 04:46 PM.
De Klauw no está en línea  
Old March 12th, 2010, 05:04 PM   #18
SkyView
Registered User

SkyView's Avatar

Likes (Received): 13

Jaspers heeft zijn archief van 50 geleden ingezonden, denk ik.

Het winnende ontwerp spreekt mij ook niet echt aan, saai en déjà vu.
De bijgebouwen vind ik dan nog iets hebben.
SkyView no está en línea  
Old March 12th, 2010, 05:22 PM   #19
Krookpunt
Registered User

Krookpunt's Avatar

Likes (Received): 490

“Het nieuwe kantoorcomplex heeft een identiteit die dialogeert met de architectuur van de stad Gent”;”Het geheel is als een elegante dame die zorgzaam haar omgeving omhult. De arm interageert met de onmiddellijke omgeving”.
Dat kan je ook zeggen van de tuigen op de Halfvastenfoor. (En de benen van die dame, dat zijn wellicht de voertuigen onder de grond?).
Het zou van barmhartigheid getuigen om het commentaar van de ontwerpers achterwege te laten. Een goed ontwerp (als we de jury mogen vertrouwen) heeft zoveel uitleg niet nodig.
Krookpunt no está en línea  
Old March 12th, 2010, 05:26 PM   #20
SkyView
Registered User

SkyView's Avatar

Likes (Received): 13

Inderdaad, dat ze hun filosofische zever maar achterwege laten, is gewoon spotbelachelijk.
SkyView no está en línea  

Closed Thread

Thread Tools

Posting Rules