search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Overig > Urbanetics

Urbanetics Stedelijke discussies

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old March 13th, 2010, 10:06 PM   #1
ErwinFCG
050

ErwinFCG's Avatar

Likes (Received): 311

Nederland naar 100 gemeenten?

Een paar maanden geleden stelde Alexander Pechtold voor in Nederland de provincies op te heffen en gemeenten samen te voegen naar 'Deens model'. Volgens hem zouden gemeenten minimaal 50.000 inwoners moeten hebben. Ik was benieuwd hoe dat er uit zou zien, dus ik ben begonnen met de herindeling . Ik heb er nogal lang over gedaan (vorig jaar al begonnen), vandaar ook dat de ondergrondkaart nog is van voor de herindeling van 1 januari 2010.

Momenteel zijn er 431 gemeenten. Dat aantal heb ik in mijn kaartje teruggebracht naar 104. Ik heb geprobeerd 'logische' gemeenten te creren, bijvoorbeeld aan de hand van een historische regio of rondom een stad. Meestal is dat wel gelukt, bij sommige stukken wat minder, waardoor er gemeenten zijn ontstaan als 'Harlingen-Franeker'. Omdat ik natuurlijk niet in heel Nederland de lokale gevoelens ken zullen er misschien wat gemeenten tussen zitten waar niemand op zit te wachten. Ik heb geprobeerd dat te vermijden. Bijna alle gemeenten zijn meer dan 50.000 inwoners. Alleen Antillen, Waddeneilanden, Goeree-Overflakkee en Hoge Veluwe zijn kleiner.

Ik hoop hiermee ook wat discussie te ontlokken over dit onderwerp. Zou het terugbrengen van het aantal gemeenten een goed idee zijn? En zou de indeling als hieronder dan aanvaardbaar zijn, of zou er bijvoorbeeld een gelijkmatiger aantal inwoners per gemeenten moeten zijn? Ik ben benieuwd.

Klik op de afbeelding voor de grote versie. In de lijst staat per gemeente de naam, hoofdplaats en inwonertal.

[IMG]http://i41.************/2nm20w5.png[/IMG]

Bibelo liked this post
ErwinFCG no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old March 14th, 2010, 12:00 AM   #2
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 2204

Maar waarom toch altijd maar veranderen om het veranderen? Een gemeente als de gemeente Texel doet het toch prima? Een fusie is daar niet nodig. Soms zijn dingen ook gewoon goed zoals ze zijn, en loont het er als Haags politicus mee te leren werken in plaats van het allemaal weer te gaan veranderen.
Plaas no está en línea   Reply With Quote
Old March 14th, 2010, 01:07 AM   #3
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 2222

De bestuurskracht van aardig wat gemeenten laat te wensen over. Daarnaast kosten veel gemeenten ook veel overhead.
Zeer waarschijnlijk moet in het kader van de rijksbezuinigingen het aantal gemeenten drastisch worden teruggebracht.

Een leuke kaart om te zien!
Old March 14th, 2010, 11:59 AM   #4
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Tja, leuk, zo`n kaartje uit de losse hand.

Hele mooie kaart, maar nou zat ik veertien dagen geleden al te verkondigen dat Leeuwarderadeel (Stiens) beslist ongeschikt is om met Leeuwarden samen te gaan , evenmin het daarboven liggende Ferwerderadeel. En Drachten kan Boarnsterhim eigenlijk niet overnemen, omdat er een gigantisch merengebied tussen zit (fysieke bereikbaarheid in het geding), dus delen van Boarnsterhim (Grou, Jirnsum) kunnen en willen wel bij Leeuwarden, dat past beter. Een herindelingskaart kan dus iets anders gemaakt worden na een nog meer grondige bestudering van de lokale gevoelens en verhoudingen. Maar goed, losse vinger-indeling is op zich wel grappig en het zet mooi aan voor discussie.

In Friesland kunnen we eigenlijk wel af met 6 gemeentes. Heerenveen, Sneek, Franeker/Harlingen en Dokkum zijn wel redelijk ingedeeld, maar tussen Leeuwarden en Drachten moet nog wel wat gesleuteld worden. O ja, Noordoostpolder n Urk, da`s net zoiets als het grondgebied van Asterix en Obelisk. Moet gescheiden blijven op dreiging van lokale burgeroorlog. En maak voor Drenthe ook eens vier gemeenten: De drie oude steden Meppel, Coevorden en Assen, plus Emmen. Je kunt het echt niet maken om Coevorden met Emmen te laten samenvoegen, dan zal de stad nog liever aansluiting zoeken bij Duitsland.....en dat soort dingen.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old March 14th, 2010, 12:16 PM   #5
Medaart
Registered User

Medaart's Avatar

Likes (Received): 1

Ik vind hem erg mooi gemaakt en ben in eigen omgeving in ieder geval voorstander. Coevorden mag wat mij betreft het land verlaten als ze gaan zeiken, het is gewoon praktischer en beter voor iedereen. Dit plaatje is natuurlijk zomaar een voorbeeld maar als er serieuze studies naar komen vind ik het best.
Bij mij in Krimpen waren het al de belangrijkste punten voor de gemeenteraadsverkiezingen. De uitslag is een rotzooi en ik concludeer dus dat men er op gemeentelijk niveau niet uit komt.

Lekker van bovenaf invoeren.
Medaart no está en línea   Reply With Quote
Old March 14th, 2010, 12:16 PM   #6
Rambo L
Registered User

Rambo L's Avatar

Likes (Received): 378

Quote:
Originally Posted by Sol View Post
De bestuurskracht van aardig wat gemeenten laat te wensen over. Daarnaast kosten veel gemeenten ook veel overhead.
Zeer waarschijnlijk moet in het kader van de rijksbezuinigingen het aantal gemeenten drastisch worden teruggebracht.

Een leuke kaart om te zien!
100 lijkt mij een beetje weinig. Maar ik denk dat we met 200 250 gemeenten een heel eind komen. Delft en Den Haag of Zwolle en Kampen samenvoegen zie ik niet gebeuren. Dan zouden Drachten en Heerenveen ook samen kunnen gaan.
Rambo L no está en línea   Reply With Quote
Old March 14th, 2010, 12:49 PM   #7
ErwinFCG
050

ErwinFCG's Avatar

Likes (Received): 311

Zoals ik al zei, er zal wel kritiek op komen vanuit de lokale gevoelens . Bij Urk zat ik ook lang te twijfelen, maar Urk als losse gemeente is wel heel klein in vergelijking met de rest.
Ik denk trouwens dat als er een landelijke grote herindeling komt, de kritiek misschien wel kleiner is dan bij een 'plotselinge' herindeling van een paar gemeenten. Urk wil misschien wel niet bij NOP, maar als er wordt besloten dat alle gemeenten minimaal 50.000 inwoners moeten hebben, zullen de Urkers ook wel inzien dat NOP het meest logisch is.
Misschien moet je het wel niet gemeenten noemen, maar districten ofzo. Dan ligt het misschien wat minder gevoelig.
ErwinFCG no está en línea   Reply With Quote
Old March 14th, 2010, 02:46 PM   #8
Yv
Registered User

Likes (Received): 176

Ik zie dat Den Haag en Rotterdam wisselen van plaats in het rijtje grote steden
Yv no está en línea   Reply With Quote
Old March 14th, 2010, 03:08 PM   #9
Medaart
Registered User

Medaart's Avatar

Likes (Received): 1

Den Haag heeft er gemeenten bij gekregen die niet in de huidige regio Haaglanden zitten en Rotterdam heeft er minder dan in de huidige Rotterdam-Rijnmond zitten.
Medaart no está en línea   Reply With Quote
Old March 14th, 2010, 03:34 PM   #10
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 2222

Ik denk dat de opgave is om zodanig grote gemeenten te creeren dat taken van de provincie door die gemeenten kunnen worden uitgevoerd. Dan lijkt een maximum aantal van 100 gemeenten op het eerste gezicht een goed aantal.
Als blijkt dat gemeenten voor de betreffende inwoners te groot zijn, dan kunnen die gemeenten altijd besluiten om deelgemeenten te creeren en aan die deelgemeenten bepaalde bevoegdheden te geven.
Old March 14th, 2010, 04:13 PM   #11
Per
NascorInArgillaWalacria

Per's Avatar

Likes (Received): 426

Een gemeentelijke herindeling moet op basis van een gemeenschappelijk beleid zijn, niet op basis van een inwonertal. Pas dan kan het bestuur effectief worden gemaakt. Samenvoegen van een plattelandsgemeente met een stad heeft dus geen zin.
Per no está en línea   Reply With Quote
Old March 14th, 2010, 04:28 PM   #12
Ramses
Registered User

Likes (Received): 19

Bonaire in n gemeente met Saba en St. Eustatius? Weet je wel hoe ver deze eilanden van elkaar liggen?
Ramses no está en línea   Reply With Quote
Old March 14th, 2010, 05:34 PM   #13
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Weet je wel hoe ver Texel van Schiermonnikoog af ligt? Ook liever maar niet in n gemeente, die Waddeneilanden. `Status Aparte` komt eerder in beeld, of aansluiting bij de walgemeenten. Helgoland valt immers ook onder een gemeente ergens in Sleeswijk Holstein, dus hier met die vijf Waddeneilanden is zo`n constructie misschien ook wel mogelijk.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2010, 03:41 PM   #14
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Likes (Received): 1157

Lijkt me geen goed idee, dan worden gemeenten te groot. Ik denk dat binnen veel gemeenten centrum-periferie verhoudingen zullen ontstaan, dit zal vooral nadelig zijn voor de perifere gebieden van gemeenten.

Ik denk dat het juist goed is dat gemeenten nu nog of stedelijk zijn of landelijk, dan kan hierop gepaste wijze bestuurd worden. Ook zal de afstand tussen bestuur en burgers op een gegeven moment te groot worden.

Waar ik wel voor ben is dat forensengemeenten rondom een grotere stad bij die stad worden gevoegd, ik denk dat een agglomeratie beter functioneert met 1 bestuur dan meerdere besturen.

Last edited by Hoogfriesland; March 15th, 2010 at 03:51 PM.
Hoogfriesland no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2010, 05:14 PM   #15
Afoort
I <3 HCMC

Afoort's Avatar

Likes (Received): 34

Zozo EV Amersfoort 271.000 Inwoners best veel vergeleken met de anderen gemeenten.

Vietnam SaiGon
Afoort no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2010, 05:34 PM   #16
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by railway stick View Post
... of aansluiting bij de walgemeenten.
Wee benne gien overkanters! Texel moet maar mooi een eigen gemeente blijven, dat gaat prima zo. Den Helder moet, vind ik, ook niet met de rest van de Noordkop fuseren. Die stad heeft echt wel z'n eigen problematiek.

Voor Noord-Holland-Noord stel ik de volgende herindeling voor:

.Texel
.Den Helder
.Schagen (met daarbij Zijpe, Harenkarspel, Niedorp en Anna Paulowna)
.Wieringerland (Wieringen en Wieringermeer)
.Alkmaar (met daarbij Heerhugowaard, Bergen, Heiloo en Langedijk)

Sommige grenzen moeten nog wat verschoven worden. Breezand (nu Anna Paulowna) hoort eerder bij Den Helder, Egmond (nu Bergen, na een eerdere herindeling) past beter bij Castricum.
Old March 15th, 2010, 07:37 PM   #17
ZwolschKwartier
Bekijk m'n vingers maar..

ZwolschKwartier's Avatar

Quote:
Originally Posted by Rambo L View Post
100 lijkt mij een beetje weinig. Maar ik denk dat we met 200 250 gemeenten een heel eind komen. Delft en Den Haag of Zwolle en Kampen samenvoegen zie ik niet gebeuren. Dan zouden Drachten en Heerenveen ook samen kunnen gaan.
Zwolle en Kampen zie ik juist wel samengaan. In beide steden bestaat al de bereidheid om samen te werken en die samenwerking heeft ook al tot wat bescheiden resultaten geleid. Een definitieve fusie is voorlopig nog niet aan de orde, maar voor een effectieve aanpak van de regionale vraagstukken is dat echt geen gek idee.

Ik zou in de regio Zwolle ook graag samenwerking zien met de gemeenten Zwartewaterland, Hattem, Hattemerbroek en Staphorst. Al was het alleen maar om een enorm lint met golfplaat langs de A28 en de provinciale wegen te voorkomen.
ZwolschKwartier no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2010, 07:43 PM   #18
Ricardo P
Registered User

Ricardo P's Avatar

Likes (Received): 5

Hele mooie kaart, maar sorry hoor... Spijkenisse gaat echt niet bij Rotterdam!

Foto's roadtrip Flickr
Ricardo P no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2010, 08:25 PM   #19
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Is Spijkenisse dan nog iets anders dan een buitenwijk van Rotterdam? Het lijkt me bij uitstek een voorbeeld van een gemeente die direct bij een andere moet worden ingedeeld. Het is onmiskenbaar onderdeel van de Rotterdamse agglomeratie.
Old March 15th, 2010, 10:01 PM   #20
Arrrgh
Gouda's Glorie

Arrrgh's Avatar

Likes (Received): 1016

Gouda 170.000 inwoners, ook leuk
Arrrgh no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules