|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving. |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Registered User
Likes (Received): 34
|
Rotterdam - oude Hofpleinlijn en omgeving
Een zondagmiddagrondje. Een ode aan het Hofpleinlijnviaduct en zo je wilt aan alle oude treinviaducten door steden. Ik heb ook nog wat stukjes buurt meegenomen.
Btw is al bekend wat er straks met het viaduct gaat gebeuren? 01. We beginnen in de buurt van de Bergweg. 02. 03. 04. En nu richting Hofplein 05. 06. 07. 08. 09. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. Rotterdam op zn mooist. Om alle forumers te plezieren staan de beroemde kabouterhuisjes er ook nog op. 19. 20. Abrupt einde 21. 22. 23. Iemand nog n leuke feauteul? 24. Bruut 25. 26. 27. En nu weer noordwaarts 28. 29. 30. 31. 32. 33. 34. Even een omweg - hier de Proveniersstraat vanaf de Schiekade: 35. 36. Trespavreugde 37. Van pure extase moest in inzoomen 38. 39. Terug bij de Bergweg 40. 41. Tokyo! 42. 43. 44. 45. 46. Er wordt gewerkt aan een parkeergarage onder het Insulindeplein. 47. 48. 49. 50. 51. 52. 53. 54. 55. 56. ?? Bomen stiekem omgezaagd of zo? 57. En alweer bergweg 58. Ook hier is de afstand niet erg groot. 59. Aan de Noordsingel 60. 61. 62. 63. Weer verder noordwaarts 64. 65. NN is voortdurend goed bezig. 66. 67. 68. Hier kan ik niet verder. Voor mijn gevoel heb ik de noordpool bereikt.
The Worlds Best Skylines | foto threads: A'dam W sneeuw | R'dam Overschie | R'dam N/Hofbogen | Delft TUwijk N | Delft | Montmédy | Schiedam+R'dam | Palma Last edited by egramsb; March 22nd, 2010 at 12:53 PM. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
k vind het n mooie 'brug, wordt hij gesloopt?
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
shinkansen
Likes (Received): 19
|
Toffe serie, apart gebied! Sowieso altijd leuk, verhoogde spoorlijnen door dicht stedelijk gebied. Ben ook benieuwd hoe het in de toekomst gaat worden, er zijn in de wereld diverse mooie voorbeelden van herontwikkelingen van dergelijke lijnen.
|
|
|
#5 |
|
Not much
Likes (Received): 49
|
Elke keer als ik die lijn zie krijg ik er een Duits gevoel bij. Ook nu weer bij die foto's. En bij foto #55 lijkt het dan weer net alsof je in Engeland bent
Leuke serie!
|
|
|
#6 |
|
Registered User
|
Op 22 en 25 zie je hoe het eruit kan gaan zien als dit, net als de high line in Manhattan, een park wordt. Ik heb verder geen idee hoe het met de plannen staat maar het lijkt me erg leuk.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
Een geweldig stukje Rotterdam. heel jammer dat de RR/trein weg gaat. Dit zorgt voor die enorme stedelijkheid in het gebied. In de toekomst zal er een park op het dak van de Hofbogen komen. Onder de bogen zullen kleine creatief ambachtelijke ondernemers komen.
Via de Hogeschool heb ik vorig jaar een project gedaan over een vernieuwing in deze wijk. Wij wilden studenten in de wijk aantrekken. Geen brabra-studenten, maar creatievelingen. Rotterdam is nu een stad waar de creativiteit versnipperd is over de stad. Dit wilden wij in de wijk Bergpolder centreren rondom en onder de Hofbogen. Verder wilden wij naast de reeds bestaande KennisAs (de metrolijn die de kennisinstellingen met elkaar verbind) een KunstAs maken. Deze as zou over de Hofbogen naar het centrum van Rotterdam gaan. Het zou dan alle kunstzinnige plekken van de stad en Bergpolder aan doen. Jammer dat het een park wordt. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
der Niederländer
|
Hofbogen.nl, het antwoord op (bijna) al uw vragen!
|
|
|
#9 |
|
Peter
Likes (Received): 21
|
Mooie serie!
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Registered User
|
bedankt, interessant. Gelukkig blijft het viaduct bestaan, alleen of het gebied bovenop openbaar wordt en/of ingericht als park is nog niet helemaal duidelijk. Ben benieuwd hoe het allemaal in de praktijk gaat uitpakken, of er genoeg hippe bedrijfjes zijn om de bogen te vullen. Ik heb wel goede hoop.edit: dit was als antwoord op Oh?!, Mojito kwam snel tussendoor. nog een edit: ik zie nu in een pdf dat er op het dak in elk geval een doorlopend voetpad komt.
The Worlds Best Skylines | foto threads: A'dam W sneeuw | R'dam Overschie | R'dam N/Hofbogen | Delft TUwijk N | Delft | Montmédy | Schiedam+R'dam | Palma Last edited by egramsb; March 22nd, 2010 at 05:41 PM. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Registered User
|
Geweldige serie!
Verder vraag ik mij af waar foto 55 is genomen. Last edited by Niyyu; March 22nd, 2010 at 05:46 PM. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
der Niederländer
|
|
|
|
#13 |
|
Registered User
|
bedankt, grappig dat ze in die straat dezelfde prachtige nieuwbouw hebben als Rodenrijselaan.
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Member
|
Favo's: #6, 11, 14, 67.
Trouwens niet zomaar een viaduct: Het eerste grote bouwwerk van gewapend beton in Nederland. De bouw begon in 1900 en het 1,9 km lange viaduct bestaat uit 189 overspanningen. Op 1 oktober 1908 begon de dienstregeling van Nederland's eerste elektrische trein van Rotterdam Hofplein naar Den Haag Scheveningen (bron: Beton in Rotterdam, Stichting Industrieel Erfgoed Rotterdam, 1987). |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Registered User
|
Wat een afgrijselijke vormgeving van de website en die geverfde bogen. Ik zou voor iets klassiekers en stijlvollers gaan.
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Zitterd veur ummer
|
Geeft altijd een grootsteleijk gevoel, een verhoogde spoorlijn door de stad. Vroeger als jongen van een jaar of 10, 12 kwam ik (hooguit) eens per jaar(vw lange reistijd) in Rotterdam. Toen was nog dat ijzeren bovengrondse Blaakstation, vond ik altijd heel indrukwekkend. Mooie sreie verder!
Foto 34, die huizen lijken schots en scheef of is dit gezichtsbedrog? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Registered User
|
Er is wel wat onregelmatige verzakking maar het wordt optisch erg versterkt door het gebruik van de telelens.
|
|
|
#18 |
|
Senior Member
|
Dit gebied leent zich ook heel goed als uitgaansgebied. Maak een goede verbinding van het centrum naar het Oude Noorden. Zorg voor wat studentenhuisvesting etc. Het gebied heeft zo'n potentie.
|
|
|
#19 |
|
MP
Likes (Received): 79
|
Inderdaad, "potentie" is ook wat ik dacht bij het aanschouwen van deze (mooie) foto's. 't Is hier en daar nogal verwaarloosd en verrommeld, maar met een goed plan van aanpak kun je de straten waar nodig herinrichten en cafés, restaurants en theaters zich er laten vestigen. Het kan dan echt een nieuw, heel aantrekkelijk centrumgebied worden.
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
der Niederländer
|
^ Klinkt aantrekkelijk. De vraag is of er vanuit de markt behoefte is voor meer centrumstedelijke functies in Rotterdam?
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|