|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#1 | |
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
BXL | Shopping
Zonder teveel goed-nieuws shows te willen verstoren:
vrijdag 09 november 2007 Quote:
Brussel doet het echt niet slecht als shoppingscentrum en staat globaal wel zeker nog boven Antwerpen. In Brussel is het nadeel dat alles minder in één straat geconcentreerd is. In Antwerpen is er alleen de Meir en omliggende straten. In Brussel heb je de omgeving van de Nieuwstraat maar ook de Louizalaan en andere buurten. Toch zegt dit ook wat over de wegtrekkende middenklasse uit Brussel. Brussel is een werkstad, en niet genoeg een winkelstad. In Vlaanderen is de bekendheid van Brussel als winkelstad maar erg flauwtjes. Dat de duurste winkelstraat in Antwerpen ligt en niet in een wereldstad(je) als Brussel is toch wel een afgang. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
City Geek
|
De Louizalaan is ook al op haar retour naar het schijnt. Er zal dringend iets ondernomen moeten worden want anders wordt het ook maar een tweede aftandse Nieuwstraat.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
![]() De Guldenvlieslaan is al volledig ingepalmd door "goedkopere"winkels, zoals Esprit, Springfield, Hema (echt schandalig !), Quick, ... Ook de ''Galeries Louise" wordt stilaan ingepalmd door goedkopere winkels, zoals Mexx, ... Enkel de Waterloolaan (Versace, Gucci, Louis Vuitton, Ralph Lauren, ...) en een deel van de Louizalaan (met de bekende modeontwerpers als Dries Van Noten, Natan, ...) is nog de moeite voor de "beter gegoeden", maar als men niet oplet, zal de Louizalaan inderdaad binnen enkele jaren minder exclusief zijn! |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Registered User
Likes (Received): 129
|
Ook niet helemaal waar natuurlijk. En dan nog: als je de Meir en omliggende straten neemt, bekom je een héél groot winkelgebied! Kammenstraat, Kloosterstraat (heerlijke antiquairs-straat), omgeving Bourla,... en het breidt steeds verder uit.
Laatst in Brussel nog eens door de Ravenstein-galerij gewandeld. Wat een doodsheid, wat een vergane glorie. En dat vlak in het centrum (bij het CS). Ik vind dat je de laatste tijd steeds beter ziet dat het met Brussel niet zo fantastisch gaat. Je ziet dat het een stad is met redelijk veel armen. Jammer. |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
BANNED
Likes (Received): 1
|
Quote:
Ik vond het altijd al vreemd dat de meir goedkoper was dan de nieuwstraat. De nieuwstraat is een heel erg banale straat terwijl de meir gewoon een prachtige straat met mooie gebouwen en zo... Het feit dat de meir nu de koppositie heeft overgenomen is dus gewoon normaal. Ik vind niet dat dit allemaal een Antwerpen-Brussel zaak is. Het is niet omdat Antwerpen vooruitgaat dat Brussel achteruitgaat. Goed voor Antwerpen zou ik zeggen! Brussel daarentegen gaat helemaal niet achteruit op winkelgebied. Er is zoveel meer dan de nieuwstraat! Alleen al in de benedenstad heb je overal winkels. En hopelijk maakt de stad nog een paar straten en zones verkeersvrij dan kan je naar hartelust je geld uitgeven. Dus mijn conclusie is vooral dat Antwerpen een enorme sprong voorwaarts gemaakt heeft en Brussel een beetje ter plaatse is gebleven. Maar is Brussel zullen ze de komende jaren niet stil blijven zitten. Er staat heel wat te gebeuren en dat zal de stad veel goed doen! |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Proud Belgian
|
Om nog terug te komen op de Ravenstein-galerij, die is recentelijk gerenoveerd geweest, probleem was dat ik het niet eens had opgemerkt, zo oppervlakkig en miniem die renovatie is geweest. Is nochtans ook een mooie overdekte galerij, uitstekend gelegen en in een heel andere stijl dan de Sint-Hubertusgalerijën.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
De renovatie van de Ravenstein galerij zélf hoefde ook niet spectaculair te zijn. Meer dan een likje verf en hier en daar een tegel vervangen (bij wijze van overdrijving) was mijns inziens niet nodig. Het was bij de handelszaken in die gallerij dat het schoentje wrong. Meer dan een schier oneindige rij van doordeweekse pendelaars cafés (eigenlijk meer cafés voor werknemers uit de buurt met een drankprobleem) en enkele bars met topless bediening was dat niet. De nieuwe eigenaars trachten nu andere zaken aan te trekken maar dat is een werk van lange adem. Dat begint nu pas zijn vruchten af te werpen met o.a. een Exki. Eens vooral de rotonde terug volledig zal ingenomen zijn door nieuwe handelszaken leeft die in se (imo) mooie gallerij volledig herop. Mijn ervaring is trouwens dat je er vandaag tijdens de week nu reeds een heel ander publiek aantreft dan pakweg 3 jaar geleden.
Wat de winkelzones in Brussel betreft: het kan zijn dat de nieuwstraat er de laatste 10 jaar wat op achteruit is gegaan (alhoewel: 't was een straat voor grote ketens, die zijn er nu nog en die zullen er morgen ook zijn) maar daar staat uiteraard de Dansaert tegenover. 10 jaar geleden "a dump", nu de Belgische hotspot voor mode vanaf de beurs tot de nieuwe graan markt + heroplevende omliggende straten. Nog iets: de laatste versie van de Time out guide over Brussel heb ik niet, de voorlaatste wél. Daarin staat in de inleiding bijna letterlijk dat Brussel één van de Europese steden is die zich het meest en het ijverigst aan het heruitvinden is. En die gids wordt NIET door Brusselaars geschreven. |
|
|
|
|
|
#9 | ||
|
Registered User
|
Quote:
In Brussel breiden de antiquairsbuurt rond het Vossenplein en straten zoals Dansaert ook steeds verder uit. Quote:
Ik denkt dat je als winkelstad vooral regionaal moet scoren om zo een sterke basis te creeren dan kan je eventueel ook internationaler publiek trekken. Op dat vlak scoort Antwerpen goed, Antwerpen heeft een ongeveer een even groot ommeland in Vlaanderen als Brussel maar Antwerpen zal gemakkelijker die 3 miljoen Vlamingen aantrekken dan onbekend en onbemind Brussel. Natuurlijk gewoon omdat het een Vlaamse stad is en daar voelen de mensen zicht thuis. In Brussel heb je nog eens de armoedige taalsituatie waar men amper 2-talig personeel vindt, laat staan 3-talig personeel. En dat voor een 2-talig stad met veel internationale organisaties! Natuurlijk heb je in Brussel ook wel andere evoluties, bevoorbeeld de Dansaertstraat en de verdere verzaling van de marollen. |
||
|
|
|
|
|
#10 |
|
Registered User
Likes (Received): 8
|
Wat moet ik verstaan onder 'de verdere verzaling van de marollen'?
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
BANNED
Likes (Received): 1
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bike It!
Likes (Received): 291
|
Maar het neemt niet weg dat Snot een punt heeft.Hoewel ik in Brussel wel eens een winkel binnenstap, associeer ik de stad niet meteen met een winkelstad. Antwerpen heeft dat beeld dan weer wel, en is als winkelstad geliefd in een groot deel van Vlaanderen. En er is inderdaad dat taalprobleem. Probeer ik een winkelbediende aan te spreken in mijn schoolse Frans van 25 jaar terug, dan antwoordt die me steevast in aanvaardbaar Nederlands. Spreek ik in de volgende winkel of horecazaak dan maar Nederlands, dan krijg ik geheid een antwooord in het Frans... Niet erg als je een Gueuze bestelt, lastiger als je een laptop wil kopen. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Registered User
|
BXL : Shopping
Le Soir 03/03/09
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Brussels sprout
Likes (Received): 35
|
Brusselnieuws.be:
Quote:
). Momenteel gaan de winkels gewoon te vroeg dicht voor de mensen die werken en daarna nog even iets willen kopen.
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Registered User
Likes (Received): 5
|
bonne chose que d'ouvrir les magasins jusqu'à 8 heures, j'espère que cette mesure prendra acte...pourquoi pas imaginer une ouverture de nuit jusqu'à 0H00 ou bien même 24/24 comme cela se fait en Angleterre pour les supermarchés
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Registered User
Likes (Received): 8
|
voor mij mag dit allemaal é versta mij niet verkeerd...maar er zijn toch vele gezinnen waar de bijde ouders werken en die in een stad of dorp wonen waar de winkels niet tot 8u open zijn...en die mensen eten toch ook? En ga de mensen echt meer kopen omdat de winkels langer open zijn?
|
|
|
#18 |
|
Brussels sprout
|
Ja, maar die mensen moeten dan ook vaak een heel deel van hun weekend crossen van de supermarkt naar de andere winkels en naar de familie enz.Ik denk ook niet dat het hier vnl. gaat om eten eigenlijk (supermarkten zijn nu meestal al tot 8u of 9u open), maar voornamelijk om kleding edm. Maar ok, je zou ook kunnen zeggen dat die mensen evenmin in hun blootje rondlopen dan dat ze geen eten hebben ![]() Persoonlijk denk ik dat het toch een boost kan zijn voor de winkels en dat het een handige manier is voor veel mensen om hun tijd beter in te vullen. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Registered User
Likes (Received): 5
|
BRUSSEL / BRUXELLES : Shopping
juste pour signaler que Atrium (agence de développement du commerce à BXl capitale) vient de lancer un site spécialement consacré au commerce dans la région avec adresses, cartes, infos, ...
www.shopinbrussels.be |
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Brussels sprout
|
Momenteel gaat er echt veel aandacht naar de commerciële karakter van de stad, hieronder nog een illustratie, brusselnieuws.be
Quote:
|
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|