|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#22 | ||
|
Den vise!
Likes (Received): 0
|
Quote:
Jag hade annars tänkt nämna tex Yamanote-linjen i Tokyo, som endast har två spår och..... Jag orkar inte skriva skälv, (Saxat från EN-Wiki, om Yamanote-linjen) Quote:
Så visst räcker två spår ett tag , om man bara "pimpar" linjen en hel del. Fint svar, du har koll, tack!! |
||
|
|
|
|
|
#23 |
|
Registered User
Likes (Received): 37
|
Smastad du har styr på infrastrukturen i regionen
Kanon
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Registered User
|
Lund betalar sina spårvagnsspår själva. Enligt Skånska Dagbladet. 600mkr anslås ur egen budget. Dock skall fortfarande servicedepå införskaffas samt vagnar. vagnarna bekostas av regionen, men depån är såvitt jag vet fortfarande oklar. Dessutom har regionen tidigare sagt att Malmö/Helsingborg/Lund måste ha samma vagnar och gemensam depå för att det skall vara intressant för dem. Att Lund tar täten på det här sättet sätter lite extra press på Malmö. Härligt!
|
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Registered User
Likes (Received): 123
|
Quote:
This will give even more trains on the line on the line. |
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Registered User
Likes (Received): 7
|
Yes. All (more or less) Pågatåg and Öresund trains coming from the north (Helsingborg, Lund etc.) will run through the tunnel and continue to Copenhagen, to the east (Ystad/Simrishamn) or to the south (Trelleborg) and vice versa.
|
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Registered User
|
Quote:
An interim solution - the continental ring - will go from Malmö C Övre around Malmö on "kontinentalbanan" and then through the tunnel to Malmö C Nedre where it will connect to Lommabanan and continue north. An interesting detail is that the trains from Sturup (if this connection is built) will pass the tunnel from the north if they are Öresundtrains and from thesouth if they are pågatåg. Possibly the same solution will be used for Ystad trains anyway. Perhaps more than you asked for. Everything eventually depends on which lines are in service when obviously. |
|
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Registered User
|
Pågatåg Nordost och lite om 50/11
Quote:
Intressant uppdatering om 50/11 projektet och lite annat. (50/11 projektet - om nu inte alla känner till det redan - går ut på att banverket med stöd av regionen förlänger plattformar och gör andra uppgraderingar på 50 skånska stationer fram till 2011 som en förberedelse för de nya pågatågen och för att kunna öka kapaciteten.) |
|
|
|
|
|
|
#30 | |
|
Registered User
|
Uppdatering om överdäckningen av E22
Quote:
Väldigt spännande projekt. Ökningen av markvärdet kan gissningsvis ligga runt en halv miljard, vilket kanske täcker en femtedel av byggkostnaden (nu gissar jag vilt). Kommunen och AstraZeneca äger marken. Hur "flyttar" man markvärdesökningen till projektintäkterna? Och hur resonerar man kring storleken? Motorvägen är ju i sig överbelastad, så 6 filer känns rimligt. Övriga positiva effekter är att det förenklar för Lundalänken och att befintlig bullernivå sänks. Samt alla icke mätbara fördelar av att Lund blir en mer sammanhållen stad naturligtvis! |
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
囧!
Likes (Received): 23
|
Överdäckning av just E22 känns försvarbar eftersom den plöjer rakt igenom Lund på värdefull mark.
Jag hoppas att Skånetrafiken kan få ut en riktig karta över Pågatrågsnätet, med färgkodade linjer osv. Är väl knappt någon Skåning som har koll på hur Pågatågsnätet faktiskt ser ut.. just för att det inte finns några vettiga kartor över nätet. Känns högaktuellt nu när Citytunneln sätts i bruk snart.d
|
|
|
|
#33 | |
|
囧!
|
En stor projektrapport finns nu att ta del av på Citytunneln.se
http://www.citytunneln.com/sv/2159/N...trapport-2009/ Quote:
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Registered User
|
Quote:
Gissar att det kommer så fort Lockarpsspåret trafikeras och Ystadstrafiken leds om söderifrån. |
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Registered User
|
Nej. Det är dåligt med information om det. Har letat mycket. Det senaste budet är att Skånetrafiken hoppas ha X61 i drift någon gång under april. Första sträckningen som får nya tåg lär vara Skånebanan, så de kommer inte att synas så mycket nere i Malmöregionen.
Jag misstänker dock att produktionen har fortgått kontinuerligt och att det kan komma att pumpas ut tåg i rätt hög takt under en period så fort de hittat en bra lösning på problemen. Läste någonstans att de gamla tågen inte kan köras i Citytunneln, så till december lär de i alla fall vara i drift i stor utsträckning. ![]() Här är en av "våra" X61or på vift (provkörning) vid Karlberg i Stockholm den 30 mars i år. Courtesy of våra vänner på Postvagnen.com Last edited by Smastad; April 20th, 2010 at 12:10 PM. Reason: Stavfel |
|
|
|
|
|
#36 | |
|
囧!
|
http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...t=pressrelease
Quote:
|
|
|
|
|
#37 |
|
Registered User
Likes (Received): 123
|
Here is an unusual shot of the new Citytunneln line, where it branches off the main line towards Svogertorp.
from Railway Magazine "Jernbanen"
|
|
|
|
|
|
#39 | |
|
囧!
|
http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...t=pressrelease
Quote:
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Registered User
|
Quote:
Höghastighetstågsförslaget var bara märkligt. Man bygger två stumpar i ett helt nytt system. En från Stockholm och en från Göteborg. Ingen från Malmö. Och framför allt inget däremellan. Lite som att vi skulle bygga en bit spårväg mellan Klagshamn och Limhamn och en mellan Erikslust och GAT. Lite synd. Jag hade ganska stora förhoppningar på de rödgrönas tågsatsningar. Nu blir det som vanligt. Ur ett skånskt perspektiv kan man också förundras över varför man hellre vill bygga dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall än att färdigställa dubbelspåret mellan Göteborg och Malmö. Jag vill se stora satsningar på järnväg. Men om jag skall betala vill jag gärna också att man bygger järnväg där det bor någon. |
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|