|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#741 | |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Quote:
Från Malmö kommer det att gå Pågatåg mot Lund, Ystad och Trelleborg. Planer finns på trafik mot Lomma och Staffanstorp. Plus ringlinjen då förstås som verkar hyggligt aktuell om man pratar med Malmö stadare. Den här bilden förtjänar alltid en repris: ![]() Utöver det är det väl bara lösa diskussioner om spårvagn mot vellinge som har diskuterats tror jag. Och Ilmars metro då förstås. |
|
|
|
|
|
|
#742 |
|
囧!
Likes (Received): 23
|
![]() Så om man ska försöka urskilja de olika radiella stråken från Malmö: En linje mot Lomma (och vidare mot Teckomatorp och Årstorp?) En linje mot Helsingborg (och vidare mot Ängelholm) En linje mot Lund-Eslöv-Hässleholm En linje mot Staffanstorp-Simrishamn En linje mot Ystad-Simrishamn En linje mot Trelleborg En linje mot Köpenhamn Helt ok.
|
|
|
|
#743 | |
|
囧!
|
http://www.sydsvenskan.se/malmo/inve...malmo-halveras
Quote:
|
|
|
|
|
#744 | |
|
囧!
|
http://www.sydsvenskan.se/malmo/-mal...vagrata-bankar
Quote:
|
|
|
|
|
#745 | |
|
Registered User
|
Quote:
Men visst är det bra! Det hade man inte tänkt sig när SJ lade ner regiontågen i Skåne en gång i tiden. Edit: Å andra sidan får man räkna tågen mot Ystad två gånger eftersom de går dit både via Östervärn och Svågertorp. :-) |
|
|
|
|
|
|
#746 | |
|
囧!
|
Fair enough.
![]() http://www.sydsvenskan.se/malmo/fel-...-forsvann-igen Quote:
|
|
|
|
|
#747 | |
|
囧!
|
http://www.sydsvenskan.se/Images/2012/5/24/koer704.jpg
Quote:
|
|
|
|
|
#748 |
|
Martin K
Likes (Received): 29
|
Jadå, fixa nunununu! Sitter på 169an varje dag och detta är musik i mina öron, precis som det var när man byggde om infarten vid Entré och bussarna fick en separat fil. Sparar flera minuter varje resa. Sen är jag visserligen lite kluven gällande någon "smart" lösning som de snackar om här eller att bygga ytterligare en fil. Vill egentligen inte ha fler och större vägar men samtidigt är det en motorväg mellan två städer och inte en stadsgata. Man har ju snackat om en tredje fil där hur länge som helst känns det som. Samtidigt ska det ju helst inte öka biltrafiken. Men något måste ju göras, så mycket är klart från ett pendlarperspektiv. |
|
|
|
|
|
#749 | |
|
Registered User
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#750 |
|
Registered User
Likes (Received): 16
|
![]() The highway to Lund is one of the most narrow highways I have ever driven on. I like the idea with a fast lane for buses, as it would make the bus even more attractive compared to the car. But is it really feasible during rush hour to reserve one of the two lanes for buses? The proposal from the article reminds me of a stick and carrot kind of motivation. On the short term we use a stick to get people from cars to the buses, and the article say this will be cheap too. On the long term we completely neglect to do anything about the capacity problems on the said highway. Long term neglect and discounting future needs, won't bring us a prosperous future. I am not overly happy about a "quick" and cheap solution - as the cheap'ness is very hard to assert. There will be secondary costs for the existing car users and what about parking at the transportation hub's? TL;DR (Too Long; Didn't Read) I would like to se the Highway between Lund and Malmö extended with an extra lane for buses. |
|
|
|
|
|
#751 |
|
forumer #29
Likes (Received): 125
|
I'm no fan of highways, but expanding it with a bus-lane in each direction makes so much sense. If it was 4+4 lanes I'd be against it, but 2+2 lanes? there's more than a few streets that wide in Swedish cities. Thus: add bus-lanes now. add a couple of tracks to the rail connection and build a LRT line that snakes into the suburbs along the route.
Forumers met so far: Huopa, Nightsky, Jo, wolkenkrabber, ThisSideofSteinway, jacksom, New Jack City, LeCom, Ellatur, Jan, Dennis, Ace, Bardamu, AtlanticaC5, Ringil, Dysfunctional, stacey, karakhal, ch1le, Hviid, staff, kjetilab, Þróndeimr, queetz, FREKI, sander, Blue Viking, nomels, Mantas, ristov, Rafal_T, khaan, Chilenofuturista, Jonte Myra, safta20, AW, Pas, Jarmo K, IceCheese, Sideshow_Bob, sk, Ingenioren, Ayreonaut, Silver Creations, Hasse78, Svartmetall |
|
|
|
|
|
#752 |
|
囧!
|
Yep, this is way overdue. As long as I can remember there have been talks about expanding both E22 and E6 from Malmö to 3+3 lanes, but I'd much rather see a third lane dedicated to mass transit.
|
|
|
|
#754 |
|
Registered User
|
... varför kan inte jag ta så snygga bilder ...
|
|
|
|
|
|
#755 |
|
Martin K
Likes (Received): 29
|
Wow
|
|
|
|
|
|
#757 |
|
囧!
|
Eller hur. Normalt när man ser bilder som dessa så brukar man undra varför inte "vi" (som i Sverige, eller Skandinavien) kan bygga så schyssta byggnader och miljöer.
Jag får fan nypa mig i armen varje gång jag ser bilder på Citytunnelstationerna. Har rest i rätt många olika tunnelbanesystem världen över-- både toppmoderna (Singapore, Shanghai, Hong Kong, Shenzhen, Köpenhamn etc.) och äldre (typ London, Paris, Moskva, Stockholm) och jag kan säga att stationerna i Citytunneln (dock inte en tunnelbana, men spelar ingen roll i detta fallet) tillhör de absolut snyggaste och mest imponerande i världen. Både när det gäller den generella utformningen av stationsuppgångar/platformar, och kvalitet och finish av materialen m.m.
|
|
|
|
#758 |
|
Registered User
Likes (Received): 7
|
Och det där är ändå bara bilder från insidan. Addera utsidan, särskilt Triangelnedgåmgarna, och deras inverkan på stadsmiljön så blir intrycket ännu större. Hoppar av på Triangeln regelbundet och den där hemmakänslan har infunnit sig, men jag fortfarande lika slagen av hur vacker stationen är. Det finns så mycket detaljer och omsorg. Jag ler varje gång jag ser placeringen av och skuggspelet från den här klockan.
|
|
|
|
|
|
#759 |
|
囧!
|
![]() Håller med! Det är nästan bud på att ha en Citytunneln Appreciation Thread så att vi kan påminnas om vilken bra arkitektur vi faktiskt kan få till. Triangeln exteriör: image hosted on flickr ![]() image hosted on flickr ![]() Hyllie: ![]() ![]() ![]()
|
|
|
|
#760 |
|
Registered User
Likes (Received): 35
|
I love the roof of the Hyllie station, it looks so futuristic. When you see it from the railway under, it looks like a big spaceship that fly over you! ![]()
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|