daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Reply

Thread Tools
Old May 28th, 2010, 06:22 PM   #1
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Likes (Received): 315

Istanbul

Zoals jullie weten is Istanbul een gigantische stad die zowel in Europa als in Azie ligt. Het aantal inwoners van de stad wordt geschat op 13 miljoen! Met het stedelijke gebied eromheen zou het rond de 20 miljoen moeten zijn. De foto's zijn van het Europese deel: het oude centrum en het district Beyoğlu (een district in het moderne Europese deel) en een aantal van Uskudar een district in Azie. Tijdens een studie ben ik in Istanbul geweest, dat was al in 2008. Nooit tijd en zin gehad om ze te plaatsen. De foto's zijn door mijn schoolmaten en mijzelf gemaakt.

#0 Kaart Istanbul

#1 Uitzicht vanaf het dakterras van ons hotel op de zee van Marmara. Let op de vele vrachtschepen. Het hotel telde 7 verdiepingen, alle gebouwen in de buurt waren minimaal 5 tot 10 verdiepingen. Wat een dichtheden daar.

#2 Aan de andere kant was het uitzicht veel mooier (in de verte zijn de Prinseneilanden te zien):

#3 Een van de bekendste bouwwerken van Istanbul. De Hagia Sophia, tijdens de Byzantijnse periode een kerk, tijdens het Ottomaanse rijk werd het een moskee en vandaag de dag is het een museum. Het is in de 6e eeuw gebouwd:

#4 Straatbeeld van het oude centrum van Istanbul waar onder andere de wijken Sultanahmet, het Topkapikwartier en de Bazaarwijk ligt. In het Sultanahmet en het Topkapikwartier liggen de belangrijkste historische gebouwen van de stad.

#5 Nog steeds in het oude centrum maar nu aan de oever van de Gouden Hoorn. Aan de overkant ligt ook een Europees deel, maar dit is een stuk moderner en lijkt veel op Europese steden. De Galatatoren is te zien. Dit is een 61 meter hoge toren, een vededeginstoren die in 1348 is herbouwd nadat hij verwoest werd. In de 6e eeuw is de eerste versie gebouwd.

#6 De Gouden Hoorn, een estuarium. We kijken richting het noorden. Bijna iedere dag hangt en een dikke laag smog boven de stad. Sommige dagen is het beter.

#7 We gaan de brug over richting de modernere wijken in het district Beyoğlu. De eerste wijk is Galata. Onder de brug bevinden zich restaurants en winkeltjes, boven op de brug veel vissers.

#8 Aan de oever veel vismarktjes

#9 Maar ook veel terrasjes

#10 De Galatatoren van onderen:

#11 De Gouden Hoorn vanaf de Galatatoren. We kijken (zo ongeveer) richting het noordwesten. Vanaf de toren zie pas hoe gigantisch groot het stedelijk gebied is.

#12 Nu richting het noorden, een eindeloze stad!

#13 Richting het noordoosten. Op de voorgrond liggen chique wijken waar je je in Parijs waant. Hier liggen ook de belangrijkste winkelstraten. Ook ligt er het Taksimplein. Op verre de achtergrond zie je de wolkenkrabbers van zakenwijken als Sisli en Maslak:

#14 De Bosporus, het is er altijd druk met boten. Er zwemmen trouwens ook dolfijnen Aan de overkant van de Bosporus ligt Azie.

#15 Nog even het oude centrum. Het Topkapipaleis en veel moskeeën zijn te zien.

# 16 Het Taksimplein is een belangrijk verkeersplein, maar ook een uitgaansgebied. Overal hangen groto foto's van Ataturk, de grondlegger van het moderne Turkije. Ook hangen overal grote Turkse vlaggen en op elk markant gebouw wappert een Turkse vlag, de regering wil eenheid uitstralen en het Turkse gevoel er in houden bij de bevolking.

#17 De boot op de Bosporus is een aangename afwisseling, even uit de drukte en stedelijke chaos. Er zwemmen trouwens ook dolfijnen en kwallen! Istanbul is een kruispunt voor mens en dier Op de achtergrond de Bosporusbrug (als ik me niet vergis in de naam, kan ook de Ataturkbrug zijn.

#18 Een paar dagen later zijn we naar de Prinseneilanden geweest. De Prinseneilanden zijn een aantal eilanden in de Zee van Marmara, intussen zijn ze onderdeel van Istanbul maar ze liggen bijna 20 kilometer buiten het centrum. De eilanden werden vroeger gebruikt om Byzantijnse prinsen te verbannen, vandaag de dag gaan veel Istanbulers er heen om te ontspannen. We hebben er gezwommen, maar moest wel kwallen ontwijken. Let even op de achtergrond echt de stad houdt maar niet op:

en terug:

Morgen meer.

Last edited by Hoogfriesland; May 29th, 2010 at 05:10 PM.
Hoogfriesland no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 28th, 2010, 07:48 PM   #2
SimsPlanet2
Registered User

SimsPlanet2's Avatar

Likes (Received): 160

Super interessante serie, leuke uitleg ook. Interessante mega stad!
SimsPlanet2 no está en línea   Reply With Quote
Old May 28th, 2010, 08:55 PM   #3
xlchris
Not much

xlchris's Avatar

Likes (Received): 116

Leuke serie, lijkt me echt een fantastische stad! Wil er graag nog eens heen.
Old May 29th, 2010, 12:49 AM   #4
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Moet je echt doen. Ik kan er wel uren over vertellen, er is zoveel te zien en te doen en het is allemaal zo indrukwekkend.

#19 Uitzicht vanaf een heuvel in Eyup een (streng) Islamitische wijk langs de Gouden Hoorn.

#20 Dezelfde plek nu richting in een van de zakencentra, de zakencentra met de hoogbouw hebben ze zoveel mogelijk achter de heuvels verstopt zodat de hoogbouw (torens tot ~250 meter) het stadsbeeld niet verstoren. De twee belangrijkste zakelijke gebieden liggen 10 km ten noorden van het oude centrum. Helaas zijn we niet in een van deze zakelijke gebieden geweest (Sisli en Maslak heten die gebieden):

#21 Op de terugreis van Eyup naar het oude centrum (met de boot op de Gouden Hoorn richting het zuidoostend varend, dus richting de Bosporus en de zee van Marmara) kregen we echt het "1000 en 1 nacht gevoel" Rechts het oude centrum, links de modernere wijken en dat begint met de wijk Galata

#22 De zeer indrukwekkende Blauwe moskee. Het gebouw is begin 17e gebouwd en heeft al vele aardbevingen overleefd. Dus als je in Istanbul bent en er is een aardbeving, ga dan naar de Blauwe moskee of de Hagia Sophia

#23 De binnenkant is minstens zo indrukwekkend. De Blauwe Moskee wordt het in de volksmond genoemd vanwege de vele blauwe tegels die uit het stadje Iznik komen. Officieel heet de moskee "de Sultan Ahmetmoskee". Moeilijk om het goed op de foto te zetten.

#24 Nog even een skyline foto, vanaf het district Uskudar (een van de vele districten in Azie). Het lijken niet echt hoge torens, maar dat komt omdat ze achter heuvels liggen, de meeste zijn tussen 100 en 200 meter hoog. Ze waren toen bezig met een toren van rond de 260. Nu, precies 2 jaar later, met nog veel meer hoogbouwprojecten van 200+:

#25 De Grote Bazaar is de grootste overdekte markt van Europa, je vindt er meer dan 1000 winkels en ieder soort product heeft een deel van de markt. De bazaar is voor het grootste deel in de 16e eeuw gebouwd. Ze hebben er van alles, kleding, sieraden, hoofddoekjes je kunt het zo gek niet bedenken, maar ook Turks fruit:

Uskudar, een district in Azie

Uskudar is een groot district in Azie. Het bevat heel veel woonwijken, maar is gewoon onderdeel van Istanbul. Deze wijken zijn meestal een stuk minder welvarend dan de Europese wijken (al zitten ook in het Europese deel mindere wijken). In het Aziatische gedeelte liggen ook diverse zakencentra met hoogbouw en winkelcentra, maar vraag me niet hoe die gebieden heten. Wat ik wel weet is dat er heel veel hoogbouw uit de grond gestamd wordt, toen al (in 2008) en nu nog steeds.

#27 Veel woningen waren vroeger in hout opgetrokken, dit was een van de kenmerken van de Ottomaanse architectuur. Maar doordat het brandgevaarlijk is zie je dit tegenwoordig steeds minder. Soms wordt er als decoratie een houten gevel op beton geschilderd.

#28 Veel nauwe straatjes en zoals gezegd ziet het er vaak vrij armoedig uit:

#29 Zoals jullie vast ook wel weten is noordwest Turkije in 1999 getroffen door een hele zware aardbeving. Istanbul is toen ook redelijk zwaar getroffen, in Uskudar is soms nog wat van die schade te zien.

#30 Dit soort mannetjes zie door heel Istanbul lopen. Prullenbakken hebben ze uit de straten gehaald omdat daar vaak bommen in werden gelegd door terreurgroepen (vaak van Koerdische afkomst)

Weer terug naar het centrum in Europa:

#31 Straatbeeld, op iedere hoek van de straat vind je dit soort barretjes waar je verse Juice d' orange, koffie en broodjes kon krijgen (koffie was alleen niet te zuipen):

#32 Winkels en woningen dicht op elkaar. In de kelder zat een winkel, op de begane grond een eettentje en daarboven ook weer een of ander winkeltje, daarboven wonen weer mensen:

#33 Dit is de laatste, we hebben zoveel foto's en ik kan nog wel uren zo door gaan. Vanaf hier is nog even te zien hoe immens groot het stedelijk gebied van Istanbul is. Van oost naar west moet het wel 100 kilometer aan bebouwd gebied zijn en dat zijn geen laagbebouwde voorsteden, maar vaak echt dichtbevolkte gebieden. Op de foto zie je wel dat hele heuvels gewoon compleet volbebouwd zijn. Ook is er weer een lekkere smoglaag te zien.

# 34 Deze foto moest er ook nog even bij, dit is namelijk ook een typisch beeld uit Istanbul. De Bosporusbrug, iets verderop ligt de Ataturkbrug een vergelijkbare bouwwerk. De bruggen zijn belangrijke verkeersaders over de Bosporus. Het verkeer is echt een chaos daar, veel mensen die over de Bosporus gaan pakken de boot. Er wordt nu gewerkt aan een metroverbinding tussen Europa en Azie, het metronetwerk is niet echt goed ontwikkeld maar er wordt aan gewerkt. Het tram- en busnetwerk is een stuk uitgebreider en spotgoedkoop. Maar goed nog even de Bosporusbrug:

Istanbul is echt een geweldige stad. Het heeft zoveel gezichten en het is zo indrukwekkend. Soms heb je het idee of je in een Parijse winkelstraat loopt, een ander moment heb je het gevoel of de Westerse wereld heel ver weg is en ben je echt in een Islamitische stad. Er zijn ook delen die een beetje het San Franciscogevoel geven door de heuvels, de trams en de doorkijkjes naar zee. Natuurlijk zijn er ook hypermoderne gebieden met hoogbouw tot 300 meter, daar zijn we zoals gezegd niet geweest. De foto's zijn door mij en mijn klasgenoten gemaakt. We weten niet meer precies wie welke foto's hebben gemaakt, maar volgens mij is het best goed gelukt. Ik wil bij deze mijn klasgenoten bedanken voor de bijdrage en leuke week.

Oldenzaal liked this post

Last edited by Hoogfriesland; May 29th, 2010 at 05:18 PM.
Old May 29th, 2010, 04:50 PM   #5
YunuS
Black&White

YunuS's Avatar

Likes (Received): 1

Zeer mooie foto's en leuke informatie.

Voor mij is het natuurlijk nog interessanter, omdat ik Turks ben.
Old May 29th, 2010, 05:23 PM   #6
egramsb
Registered User

egramsb's Avatar

Likes (Received): 141

Ik ben in een grijs verleden een week in Isanbul geweest. Ik vond het echt een geweldige stad met een unieke sfeer en overal weer verrassingen.
egramsb no está en línea   Reply With Quote
Old May 29th, 2010, 09:26 PM   #7
CİN
BANNED

Likes (Received): 0

Thank you Hoogfriesland.
CİN no está en línea   Reply With Quote
Old May 29th, 2010, 11:00 PM   #8
Niyyu
Registered User

Erg gave serie van fascinerende stad met veel tegenstellingen.
Niyyu no está en línea   Reply With Quote
Old May 30th, 2010, 10:44 AM   #9
daneo2
Registered User

Likes (Received): 3

ik weet bijna zeker dat ik bij dat winkeltje op foto 31 geweest ben! is het in de wijk Sultanahmet?
daneo2 no está en línea   Reply With Quote
Old May 30th, 2010, 11:20 AM   #10
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Dat winkeltje is in ieder geval in oude centrum of het nou in het Sultanahmet was of in de Bazaarwijk was weet niet meer precies. Het zou zo maar kunnen dat het in het Sultanahmet was. Het moet ergens op de "grens" zijn geweest van die twee wijken.

Bedankt voor de leuke reacties!

Oldenzaal liked this post

Last edited by Hoogfriesland; May 30th, 2010 at 11:33 AM.
Old May 30th, 2010, 03:02 PM   #11
eindhoven the best
Eindhoven

eindhoven the best's Avatar

Likes (Received): 20

Istanbul is echt een mooie stad.
moet er echt een keer heen.

Manschap B - Brandweer.
eindhoven the best no está en línea   Reply With Quote
Old May 30th, 2010, 05:38 PM   #12
roytie
Registered User

Likes (Received): 122

Erg mooie foto's. Leuk om ook eens foto's van Istanbul te zien!
roytie no está en línea   Reply With Quote
Old May 31st, 2010, 12:33 AM   #13
hoogbouw010
Member

Favo's: #27, 31, 32. Verbleef in 2005 in het pastelroze hotel links op foto 1.
Old May 31st, 2010, 01:52 PM   #14
Nout
AstroNout

Nout's Avatar

Likes (Received): 243

Voor mij ook een hoog op het verlanglijst staande stad. Relatief dichtbij deze metropool. Afgaande op de foto's meer dan de moeite waard lijkt me .
Old May 31st, 2010, 04:00 PM   #15
Rabotnik
Registered User

Ik ben er 15 jaar geleden geweest, bruisende stad.
Dat kun je van de hoofdstad Ankara niet zeggen waar ik ook ben geweest, totale tegenstelling.
Rabotnik no está en línea   Reply With Quote
Old May 31st, 2010, 04:42 PM   #16
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Ankara is ook een "forward capital". Honderd jaar geleden was het nog een provinciestadje met nog geen 30.000 inwoners, vandaag de dag heeft het het rond de 3 miljoen. Het moet een vrij nieuwe stad zijn, in Ankara ben ik nog nooit geweest. Er schijnen in Ankara ook veel krottenwijken te zijn, Istanbul heeft wel wijken met bouwvallige huizen maar echte krottenwijken heb ik niet gezien (alleen wat zigeuners en Roma's die in soort tenten of soort krotwoningen woonden maar daar heb ik maar een paar van gezien).

@Hoogbouw010: In die straat zaten heel veel hotels. Wel een prima locatie vind ik.

Last edited by Hoogfriesland; May 31st, 2010 at 06:19 PM.
Old May 31st, 2010, 07:05 PM   #17
YunuS
Black&White

YunuS's Avatar

Likes (Received): 1

Quote:
Originally Posted by Hoogfriesland View Post
Ankara is ook een "forward capital". Honderd jaar geleden was het nog een provinciestadje met nog geen 30.000 inwoners, vandaag de dag heeft het het rond de 3 miljoen. Het moet een vrij nieuwe stad zijn, in Ankara ben ik nog nooit geweest. Er schijnen in Ankara ook veel krottenwijken te zijn, Istanbul heeft wel wijken met bouwvallige huizen maar echte krottenwijken heb ik niet gezien (alleen wat zigeuners en Roma's die in soort tenten of soort krotwoningen woonden maar daar heb ik maar een paar van gezien).

@Hoogbouw010: In die straat zaten heel veel hotels. Wel een prima locatie vind ik.
Ankara is eigenlijk de 'Den Haag' van Turkije. Istanbul meer de 'Amsterdam'.
Om maar even een vergelijking te doen.
Old May 31st, 2010, 07:39 PM   #18
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Zo'n beetje wel, maar Istanbul is economisch en cultureel verreweg de belangrijkste stad van Turkije. In Nederland is dit verspreid over meerdere steden.
Old May 31st, 2010, 07:54 PM   #19
Patrick Highrise
visit the world

Patrick Highrise's Avatar

Likes (Received): 482

dito gevarieerde fotoserie van een indrukwekkende stad! Staat nog steeds op de lijst!
2013: Dubai / Barcelona / Madrid & Toledo / Nepal: Steden & trekking Annapurna Base Camp & Chitwan NP
2014: Boedapest (mei) / Istanbul (september) / Nepal - 17dg trek Everest Base Camp en Gokyo meren (november)
Patrick Highrise no está en línea   Reply With Quote
Old May 31st, 2010, 08:15 PM   #20
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2203

Ook bij mij nog steeds zeer hoog op mijn verlanglijstje. Om duizend-en-één redenen is het er nog steeds niet van gekomen, maar na het zien en lezen van jouw enthousiaste serie, denk ik dat ik er volgend jaar maar eens heen ga.
Bedankt!
Benonie no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules