|
|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit |
| Global Announcement |
|
SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info! |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#21 |
|
Bike It!
Likes (Received): 464
|
Hier net over de grens, in Zeeuws-Vlaanderen, staat een heel ander type hoogspanningsmasten. Groen en in Y-vorm. Ze zijn ook niet zo heel hoog (35 m?) en storen minder in het landschap, vind ik.
Weet iemand daar meer over en komen die elders in Nederland ook voor? |
|
|
|
|
|
#22 | |
|
-
|
Quote:
![]()
|
|
|
|
|
|
|
#23 | |
|
Legum Magister Scientiae
Likes (Received): 1
|
Onder andere. En niet alleen de masten, maar het hele hoogspanningsnet van E.On Netz is door Tennet gekocht, tot aan Beieren aan toe.
Quote:
![]() Dat is een beetje vreemde eend in de bijt. Het is een grensoverschrijdende noodkoppeling. Alle andere grensoverschrijdende verbindingen tussen Nederland en België en Duitsland zijn op 380 kV; het 380 kV-net vormt de ruggegraat van het West-Europese hoogspanningsnet. 110 of 150 kV is de spanning van de regionale hoogspanningsnetten, die de stroom vervoeren van de 380 kV-trafostations naar de lokale transformatorstations die je bij vrijwel elke plaats van enige omvang vindt. Dat er in Zeeuws-Vlaanderen een grensoverschrijdende 150 kV-lijn ligt, heeft alles te maken met de geïsoleerde ligging van het gebied in Nederland. Zeeuws-Vlaanderen is slechts met drie 150 kV-circuits onder de Westerschelde door verbonden met de rest van Nederland. De verbinding Maldegem-Oostburg is puur voor nood en bestaat ook slechts uit één circuit (een circuit bestaat uit 3 dragen, daarom hangen er altijd 3, 6, 9 of 12 draden aan een mast). Er staat mij bij dat de verbinding ook niet is overgegaan naar Tennet, maar nog steeds van Delta is. Een dergelijke mast is vrij zeldzaam. Vrijwel alle hoogspanningsverbindingen in Nederland zijn redundant (dubbel) uitgevoerd. Hoogspanningsmasten met maar één circuit zijn behoorlijk schaars, en vaak wordt dan een ander type mast gebruikt: ![]() Naar mijn mening ook wel een mooi vormgegeven mast. Maar over het algemeen zie je vakwerkmasten, omdat de meeste 110 kV- en 150 kV-verbindingen uit twee circuits (6 draden dus) bestaan. Bij de 220 kV- en 380 kV-verbindingen komen uitsluitend vakwerkmasten voor, naast dan die nieuwe Wintrack. Overigens is het ondergronds brengen van 220 kV en 380 kV nog niet commercieel beschikbaar. Bij de nieuwe 380 kV-verbinding in de Randstad wordt wel een stuk ondergronds aangelegd, maar dat is nog erg experimenteel en nog zeker niet haalbaar om op grote schaal toe te passen. |
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Error
Likes (Received): 0
|
In dit filmpje wordt de N35/B54 Enschede-Gronau gevolgd. Vlak daarnaast ligt de 380 kV hoofdlijn naar Gronau:
|
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Bike It!
Likes (Received): 464
|
Quote:
Heel erg bedankt voor de nuttige info. Ben weer wat wijzer geworden!
|
|
|
|
|
|
|
#26 | |
|
Legum Magister Scientiae
|
Quote:
![]() De onderste verdieping heeft één 110 kV-circuit van drie draden. De bovenste drie verdiepingen hebben aan elke kant van de mast een 380 kV-bundel, in totaal dus zes bundels (dus twee circuits). Bij de verbinding Meeden-Zwolle gebruikt men een mast van drie verdiepingen voor twee 380 kV en twee 110 kV circuits:
|
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Registered User
|
Deze gaan tussen Sliedrecht en Hardinxveld-Giessendam de Merwede over, weet de hoogte niet maar heb me laten vertellen iets van 120m. Het schijnt moeilijk te zijn om dat te vinden als ik hier teruglees.
1. ![]() 2. ![]() Deze staan aan de andere kant van Sliedrecht bij de grens met Papendrecht, ik geloof net zo hoog: 3. ![]() En verder nog wat lagere: 4. ![]() 5.
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Registered User
|
Er lopen dus gewoon 2 380kV lijnen door Sliedrecht heen ( vanaf Geertruidenberg en Craijenstein richting krimpen ). En omdat hier dus veel masten staan en rivieren lopen staan hier dus ook veel hogere masten.
|
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Registered User
|
Quote:
In Krimpen aan den IJssel en Ridderkerk staan de hoogste hoogspanningsmasten van Nederland met een hoogte van 140m. Bron: wikipedia / lijst hoogste gebouwen van nederland |
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Registered User
|
Zie hier de bouw van de nieuwe soort masten "Wintrack"
In de oksel van oprit A12 richting Den Haag wordt bij Bleiswijk een hoge mast opgebouwd van het klasieke vakwerktype. Het lijkt wel alsof deze een lijn boven de oude lijn moet overspannen. Metertje of 100 wellicht... Last edited by Wisma; July 7th, 2010 at 09:03 PM. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Member
|
Mooie fotoserie achter die link, aanrader! Zag die werkzaamheden ook vanuit de trein. Bij Bleiswijk wordt een nieuw hoogspanningsstation gebouwd.
|
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Legum Magister Scientiae
|
Quote:
Die nieuwe wintrack-masten zijn wel erg wit... In het grijs zouden ze volgens mij een stuk minder opvallen in het landschap. |
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Registered User
|
Update mbt de mast in de oksel van de op- en afrit Bleiswijk aan de A12.
Zojuist even langsgereden. Ze zijn momenteel de kabels van de oude mast op de nieuwe aan het verplaatsen met een aantal telescoopkranen. De nieuwe mast staat ietwat gedraaid.... Het werken met dat staal zal ook geen pretje zijn met dit warme weer. Al het materiaal is bloedheet. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Whirlwind
|
|
|
|
#35 |
|
Registered User
|
![]() Dit type vind ik trouwens wel één van de stoerste vakwerkmasten die we hier hebben. |
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Live from the sky!
Likes (Received): 48
|
Quote:
|
|
|
|
#37 | |
|
Registered User
Likes (Received): 23
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Legum Magister Scientiae
|
Opmerkelijk: tijdens het noodweer van gisteren zijn in de Achterhoek vijf hoogspanningsmasten met 2 150kV-circuits omgevallen:
![]() ![]() Foto's: Tennet Een vrij opmerkelijk incident... Je zou verwachten dat stevige vakwerkmasten toch niet door de wind omver kunnen worden geblazen. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Road user
Likes (Received): 626
|
Volgens Tennet was het nog nooit eerder voorgekomen dat electriciteitsmasten zijn omgewaaid in Nederland.
|
|
|
#40 |
|
Registered User
Likes (Received): 145
|
Dat kan wel kloppen denk ik. Ik weet alleen dat er in Oost-Nederland hoogspanningsmasten afgebroken zijn vanwege extreme ijzel die het gewicht van de mast en de stroomkabel dermate deed toenemen dat de masten bezweken. En uiteraard van het Apache-helicopter incident bij een hoogspanningsmast.
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan |
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|