daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools
Old October 21st, 2010, 10:45 PM   #81
Jeskaj
Heel erg hoog....^^

Jeskaj's Avatar

Likes (Received): 0

Dat soort masten is juist leuk om vaker te zien, vooral die constructie op de tweede foto vind ik altijd wel geslaagd. Ze hebben dat bijna in elk land zo'n constructie, alleen Nederland heeft weer van die aparte waar ze soms veranderen bij een situatie, bijv als de verbinding een andere kant op gaat. Jullie snappen me wel.
Jeskaj no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old October 27th, 2010, 11:25 AM   #82
AEvolution
Registered User

AEvolution's Avatar

Likes (Received): 78

De nieuwe Wintrack masten bij Bleiswijk / Zoetermeer zijn inmiddels aangesloten op het bestaande net. De oude vakwerkmasten aan de overzijde van de A12 verdwijnen nu snel uit beeld.

AEvolution no está en línea   Reply With Quote
Old November 8th, 2010, 03:16 AM   #83
Obelixx
Registered User

Likes (Received): 27

Is it correct that in the Netherlands all powerlines with voltages below 50 kV are undergrounded?
When was this completed?
In Germany, there are still a lot of overhead powerlines with voltages below 50 kV in operation and there are still many houses in rural areas, which got their power through 380 V/220 V overhead lines.
Obelixx no está en línea   Reply With Quote
Old November 8th, 2010, 04:45 AM   #84
ArthurK
Legum Magister Scientiae

ArthurK's Avatar

Likes (Received): 4

Yes, that's correct.
The use of overhead powerlines to houses and street lighting has become extinct many years ago. Same for overhead telephone lines. I doubt there are any left, maybe except some with monumental status. The absence of overhead lines is one of the most noticeable differences when crossing the border.

Even 50 kV powerlines are very rare, since those lines are nearly always underground. Only high voltage (110/150/220/380kV) powerlines are above the ground. Furthermore, all planned and recently constructed 110 and 150 kV powerlines are entirely underground, even in rural areas. Our national TSO TenneT argues underground lines can be constructed faster (less paperwork needed) and are cheaper to maintain than regular powerlines.
ArthurK no está en línea   Reply With Quote
Old November 8th, 2010, 09:39 PM   #85
Obelixx
Registered User

Likes (Received): 27

Which voltage levels are in use in the Netherlands?

In Germany, they are mainly 380 kV, 220 kV, 110 kV, 20 kV and 0.4 kV. However in areas with older underground cables instead of 20 kV lower values like 10 kV are in use. 50 kV and 60 kV are today barely used, only where are old underground cables designed for these voltages.

However we have in Germany a 110 kV grid operated by the National Railroad Company. It is a single phase AC grid and the pylons carry 2, 4 ( most common), 8 or 12 conductors.

There are also three HVDC schemes, which are in Germany undergrounded:
* Baltic-Cable from Lübeck to Sweden, 450 kV with overhead line section in Sweden
* Kontek from Bentwisch to Denmark, 400 kV, all undergrounded
* BorWin 1, the conection of off-shore wind park "BorWin", all undergrounded
Obelixx no está en línea   Reply With Quote
Old November 9th, 2010, 01:44 AM   #86
Adian Herf
Smile and Care

Adian Herf's Avatar

Likes (Received): 24

Quote:
Originally Posted by Junk View Post
Bij Ede zijn er twee rood-wit geschildert. Waarom hangen er bij Hattemerbroek nou bolletjes in de draden?

Ter hoogte van Hp 107,0 bij de A12 (Ede, Gld.) heeft een bedrijfspand (Lukkien) een helikopterplatform.
Adian Herf no está en línea   Reply With Quote
Old November 9th, 2010, 01:57 AM   #87
ArthurK
Legum Magister Scientiae

ArthurK's Avatar

Quote:
Originally Posted by Obelixx View Post
Which voltage levels are in use in the Netherlands?
The main transportgrid has a voltage of 380 kV, although some 220 kV-lines exist in the northeastern part of the countries. In those provinces (see map below), the distributiongrid is 110 kV; in the rest of country it's 150 kV.

There is one HVDC-interconnector operational: NorNed between Norway and the Eemshaven (Groningen) on +/-450 kV. Next year, the BritNed-interconnector between the UK and Maasvlakte (near Rotterdam) will be operational. They recently started procedures for the so-called Cobra-cable, an interconnector between Eemshaven and Denmark. A second cable to Norway (NorNed-2) is also planned.

In the past, the production and distribution of electricity was a task of the provinces and some cities. They merged in some regional clusters, for example EDON (Energie-Distributiebedrijf Oost-en Noord-Nederland) in the provinces Groningen, Drenthe and Overijssel. An extensive scheme of how all regional energy company merged and splitted is available here on wikipedia. It's very complicated.

Until a few years ago, only the transportgrid (220/380 kV) was operated bij TSO Tennet, while the 110/150kV grids were operated by regional companies. Since 2008, a law requires all powergrids of 110 kV and higher to be operated by Tennet, which is owned by the Dutch State.

The regional operators now just operate the 50 kV, 20 kV and 10 kV grids to transformers in neighborhoods, where it's transformed to the voltage of the end-user (normally 230 volt).

We now see national borders disappearing. Tennet bought the German transportgrid of E.ON, while RWE bought powerplants and trade activities of Essent. Nuon (powerplants and trade) is bought by Vattenfall, while the Electrabel already ownes the former EPON-powerplants for quite some years.
Quote:
Originally Posted by Obelixx View Post
BorWin 1, the conection of off-shore wind park "BorWin", all undergrounded
That's an interesting one. I was very surprised they layed a cable all the way to Diele (Papenburg) instead of somewhere near the coast. The Dutch offshore windparks near that area are not connected with a HVDC cable, but with a normal submarine 150 kV cable to the Eemshaven. It is suggested the new Cobra-cable (Denmark-Eemshaven) could be used to connect new offshore windparks, maybe at an "energy island" somewhere in the North Sea. Since Tennet also acquired control over the BorWin cable, I expect they might combine something...

Last edited by ArthurK; November 9th, 2010 at 02:04 AM.
Old November 9th, 2010, 02:43 AM   #88
ArthurK
Legum Magister Scientiae

ArthurK's Avatar

Hoogspanningsmasten Oudeschip

Twee zware hoogspanningsmasten net ten zuiden van de Eemshaven:
image hosted on flickr

Hoogspanningsmasten Oudeschip by ArthurK, on Flickr.

In de toekomst misschien ook nog Wintracks hiernaast, voor de nieuwe verbinding NoordWest-380kV (Eemshaven-Diemen).
Old November 11th, 2010, 07:13 PM   #89
Buzzit
Registered User

mooie foto heb je daar arthur!

De mast vooraan is geloof ik een viervoudig circuit die 220KV vervoerd

en die daar achter een viervoudig circuit die 380KV vervoerd
of heb ik 't nu mis?

ik had overigens nog een vraagje
weten jullie misschien waar ik dit soort plaatjes kan vinden?

dit zijn per toeval allemaal duitse types
al heb ik die 1e nooit gezien

ik vraag 't namelijk omdat ik hoogspannings en middelspanningsmasten ontwerp voor 't spel simcity 4 (puur uit hobby en omdat ik 't leuk vind om weer eens wat anders te doen)

nu doe ik 't puur op gevoel en ziet 't er redelijk accuraat uit
maar zulk soort plaatjes maken 't wel makkelijker (en ik vind 't leuk om zulke bouwtekeningen te hebben.)

er was een aantal jaar geleden ook een website met allemaal van dit soort plaatjes omtrent Hollandse hoogspanningsmasten.
Helaas is de website opgeheven. Hoe zou de eigenaar aan deze plaatjes zijn gekomen?
't was iig geen medewerker of website van Tennet 't was eerder een soort van informatie/werkstuk pagina.

voor de liefhebbers een in-game shot van wat voor types ik nu heb ontworpen
.

een Frans type (naar mijn schatting was 't 380 maar 't zou meer kunnen zijn) 380KV dubbele circuit mast (is eigenlijk in 't echt wat kleiner 't ingame model is rond de 48 meter)
en een Hollands model 150KV en is rond de 30 meter hoog.
Buzzit no está en línea   Reply With Quote
Old November 11th, 2010, 08:47 PM   #90
Junk
That's me!

Junk's Avatar

Quote:
Originally Posted by Adian Herf View Post
Ter hoogte van Hp 107,0 bij de A12 (Ede, Gld.) heeft een bedrijfspand (Lukkien) een helikopterplatform.
Ja, maar waarom bij Hattemerbroek bolletjes?
Old November 11th, 2010, 10:46 PM   #91
ArthurK
Legum Magister Scientiae

ArthurK's Avatar

Quote:
Originally Posted by Buzzit View Post
De mast vooraan is geloof ik een viervoudig circuit die 220KV vervoerd

en die daar achter een viervoudig circuit die 380KV vervoerd
of heb ik 't nu mis?
Dat heb je helemaal goed! En welkom op het HHF!
Quote:
Originally Posted by Buzzit View Post
ik had overigens nog een vraagje
weten jullie misschien waar ik dit soort plaatjes kan vinden?
Ik denk dat je het beste Tennet daarover kan mailen. Waarschijnlijk hebben ze wel ergens een publicatie van de verschillende masttypen. Wellicht dat er in bepaalde documenten van nieuwe hoogspanningsverbindingen ook tekeningen staan. Als je vertelt waarvoor het is willen ze vast wel behulpzaam zijn...

Nog even een paar plaatjes van verschillende Nederlandse types:
image hosted on flickr

Hoogspanningsmasten Meeden 2 by ArthurK, on Flickr.

Dit type doet mij altijd aan wasknijpers denken...
image hosted on flickr

Hoogspanningsmasten Wildervanksterdallen by ArthurK, on Flickr.

En nog een mast in de Groningse rimboe...
image hosted on flickr

Hoogspanningsmast in de wildernis by ArthurK, on Flickr.

Een houten vangconstructie in verband met vervanging van de draden.
image hosted on flickr

Hoogspanningsmast Vierverlaten by ArthurK, on Flickr.

Het bekende waarschuwingsbord:
image hosted on flickr

Waarschuwingsbord hoogspanningleiding by ArthurK, on Flickr.

Last edited by ArthurK; November 11th, 2010 at 11:08 PM.
Old November 12th, 2010, 02:28 PM   #92
Buzzit
Registered User

mooie plaatjes

op 't 1e plaatje zie je die rechter eigenlijk overal wel dat is echt 't standaard type voor de 380KV al dacht ik dat ze in Drenthe een wat ouder uitziend type hebben die overigens soms ook 3 verdiepingen heeft(volgens mij staat er een google street plaatje van een paar pagina's terug)
al heb ik die linker nooit in 't echt gezien maar doet me denken aan zo'n duits type

volgens mij heb je maar 3 verschillende van 1 verdieping in nederland

waaronder deze (naar mijn mening vrij agressief ogende)

en deze staat vooral in 't noorden van nederland(volgens mij)
oogt al een stuk 'rustiger'

en dan hebben we die linker op jou plaatje
verder heb ik nooit andere types gezien alhoewel die op jou plaatje eigenlijk 2 verdiepingen zou kunnen hebben(aangezien de bliksem afleider ook aan armen vast zit.)
dat zie je overigens best veel in nederland dat de bliksemafleiders ook apparte armen hebben.

dat type op 't 2e plaatje is vrij veel te vinden in zuid-holland en er is ook een verbinding van in Flevoland. nooit geweten dat hij ook in Groningen te vinden is!
vind 't 1e van de mooiere types in Nederland.

dat 3e plaatje is geloof ik 1 van de 2 portaal mast types in Nederland Net als die andere portaal mast is er geloof ik maar 1 verbinding van.

wat op dat 4e plaatje staat heb ik zelf nog nooit gezien! leuk om te weten.

en 't 5e plaatje spreekt voor zich :P
Old December 26th, 2010, 11:07 PM   #93
Junk
That's me!

Junk's Avatar

Quote:
Originally Posted by ArthurK View Post
Yes, that's correct.
The use of overhead powerlines to houses and street lighting has become extinct many years ago. Same for overhead telephone lines. I doubt there are any left, maybe except some with monumental status.
In het groene hart hangen er wegens moerassige grond wel telefoonkabels bove de grond.
Old January 9th, 2011, 08:28 PM   #94
domtoren
Registered User

Likes (Received): 551

Schellingwoude

De hoogspanningsmasten over het IJmeer bij Schellingwoude en Durgerdam die voor schippers een bekend baken zijn.

domtoren no está en línea   Reply With Quote
Old February 28th, 2011, 02:02 PM   #95
Junk
That's me!

Junk's Avatar

Bij Harderwijk hangen deze masten. Weet iemand toevallig of dit soort masten op andere plekken in Nederland voorkomt?
Old March 2nd, 2011, 09:05 PM   #96
Jeskaj
Heel erg hoog....^^

Jeskaj's Avatar

Volgens mijn niet, maar deze zijn wel te vinden in Frankrijk en de VS.
Jeskaj no está en línea   Reply With Quote
Old March 2nd, 2011, 11:26 PM   #97
peezet
Registered User

Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by Junk View Post
Bij Harderwijk hangen deze masten. Weet iemand toevallig of dit soort masten op andere plekken in Nederland voorkomt?
deze lijken erop (in de buurt van Winterswijk)
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52...16.63,,0,-4.08
peezet no está en línea   Reply With Quote
Old March 3rd, 2011, 12:29 AM   #98
da_scotty
Registered User

da_scotty's Avatar

Likes (Received): 223

En bij Zaltbommel geloof ik ook,
http://maps.google.nl/maps?f=q&sourc...86.87,,0,-17.5
Old July 4th, 2011, 12:50 AM   #99
Buzzit
Registered User

hier nog wat plaatjes van de 380kV portaalmasten lijn tussen de Amercentrale en Eindhoven:

image hosted on flickr

image hosted on flickr

image hosted on flickr

image hosted on flickr
Old July 4th, 2011, 08:54 AM   #100
ArthurK
Legum Magister Scientiae

ArthurK's Avatar

Flickr doet even lastig (maar rechtsklikken en plaatje in new tab openen doet wonderen).

Maar leuk, de verbinding Geertuidenberg-Eindhoven. Zover ik weet de enige 380 kV-verbinding die uit 3 circuits bestaat. Vandaar ook de afwijkende masten die je volgens mij ook nergens anders in Nederland ziet.

Overigens heeft Tennet een nieuwe netkaart online gezet. Redelijk gedetailleerd dus erg interessant om te bekijken.

Reply

Thread Tools

Posting Rules