daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools
Old September 22nd, 2004, 03:38 PM   #101
[Kees]
Kees

[Kees]'s Avatar

Likes (Received): 21

Quote:
Originally Posted by Adderbak
O jee, de zoveelste zweeftreindiscussie. De techniek die tot nu toe alleen nog maar heeft gefaald, maar in Nederland door een enorme groep mensen met hand en tand wordt verdedigd.
Waarom heeft Sjanghai dan al een zweeftrein in bedrijf? Wat falende techniek?? Bij hoge snelheden kan wat gefluit ontstaan. Noem eens wat op over falende techniek voor de zweeftrein.

Sponsored Links

Old September 22nd, 2004, 04:31 PM   #102
TBP
Registered User

TBP's Avatar

Likes (Received): 7

Quote:
Originally Posted by Neotrezz
Zweeftrein trjacten:
Tsja, je hebt veel fantasie.

Maar dit zal er dus NOOIT komen, simpelweg omdat
1) De zweeftrein niet geschikt is voor zulke kleine afstanden
2) Prijs per kilometer is veel te hoog
3) Men kiest liever auto of gewone trein dan een veel te dure zweeftrein kaartje (vergeet voor en natransport niet!)
4) Ten gevolge daarvan zullen veel te weinig mensen van de zweeftrein gebruik maken
5) Daardoor zal de frequentie er laag liggen
6) waardoor de aantrekkelijkheid veel lager wordt
7) Moet ik nog doorgaan?

Ergo. Ik neem je niet meer serieus in deze discussie. Kom eerst maar eens met goed onderbouwde argumenten voor zo'n zweeftrein, ipv fantasieplaatjes.
TBP no está en línea   Reply With Quote
Old September 22nd, 2004, 04:37 PM   #103
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Likes (Received): 3

@TBP
Het is wel leuk om een neerwaartse spiraal op te sommen maar ik kan hetzelfde verhaal (beter, tja meningen ) maar dan met de opwaartse spiraal.
Daarnaast wat is jouw defenitie voor een kleine afstand? Op de korte afstand is dit namelijk al een succes, enig vereiste is dat er dan wel veel passagiers zijn.

@Adderbak
De techniek is zeker niet falend, er moeten echter nog wel wat dingen verbeterd worden. Dee eerste vliegtuigen ging tenslotte ook niet zo snel en soepel.

I'm not a slave to a god that doesn't give a shit!
Cymen no está en línea   Reply With Quote
Old September 22nd, 2004, 04:39 PM   #104
Neotrezz
I AM*dam

Neotrezz's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by TBP
Tsja, je hebt veel fantasie.

Maar dit zal er dus NOOIT komen, simpelweg omdat
1) De zweeftrein niet geschikt is voor zulke kleine afstanden
2) Prijs per kilometer is veel te hoog
3) Men kiest liever auto of gewone trein dan een veel te dure zweeftrein kaartje (vergeet voor en natransport niet!)
4) Ten gevolge daarvan zullen veel te weinig mensen van de zweeftrein gebruik maken
5) Daardoor zal de frequentie er laag liggen
6) waardoor de aantrekkelijkheid veel lager wordt
7) Moet ik nog doorgaan?

Ergo. Ik neem je niet meer serieus in deze discussie. Kom eerst maar eens met goed onderbouwde argumenten voor zo'n zweeftrein, ipv fantasieplaatjes.
En nou wil ik van jou een oplossing zien.. je loopt alleen maar andere plannen af te kraken met alle redenen die jij je kunt bedenken.. stuk negatief

Kom jij nou maar eens met een andere oplossing.. want ''de huidige knellingen in het OV' oplossen'' is wel een erg breed en simpele beschrijving van je oplossing, WAT HOE en WAAROM moet er dan verbeterd worden??

Quote:
Originally Posted by TBP
Tsja, je hebt veel fantasie.....

<<->>

....Kom eerst maar eens met goed onderbouwde argumenten voor zo'n zweeftrein, ipv fantasieplaatjes
Toch begint het meeste in deze wereld met Fantasie .. anders kom je er niet.

Last edited by Neotrezz; September 22nd, 2004 at 04:51 PM.
Neotrezz no está en línea   Reply With Quote
Old September 22nd, 2004, 04:44 PM   #105
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Wat, waarom en hoe graag

Old September 22nd, 2004, 05:11 PM   #106
TBP
Registered User

TBP's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cymen
@TBP
Het is wel leuk om een neerwaartse spiraal op te sommen maar ik kan hetzelfde verhaal (beter, tja meningen ) maar dan met de opwaartse spiraal.
Laat maar horen.
Old September 22nd, 2004, 05:18 PM   #107
TBP
Registered User

TBP's Avatar

Quote:
En nou wil ik van jou een oplossing zien.. je loopt alleen maar andere plannen af te kraken met alle redenen die jij je kunt bedenken.. stuk negatief
Jij noemt het negatief, ik noem het realistisch.

Quote:
Kom jij nou maar eens met een andere oplossing.. want ''de huidige knellingen in het OV' oplossen'' is wel een erg breed en simpele beschrijving van je oplossing, WAT HOE en WAAROM moet er dan verbeterd worden??
Mijn oplossingen voor de genoemde knelpunten in het spoorwegnet zijn simpel:
- fly-over + 4e perron Arnhem
- spoorverdubbeling Arnhem - Utrecht
- fly-over Vught
- 2e Diezespoorbrug
- spoorverdubbeling Tilburg - Breda
- fly-over Tilburg Oost

Maar deze (relatief goedkope) oplossingen zijn allang bekend. Er is alleen geen geld voor. Maar goed, ik baseer ik me ook op onderzoeken die afgelopen jaren gedaan zijn, ipv een kaart met een paar willekeurige punten en lijnen.

Quote:
Toch begint het meeste in deze wereld met Fantasie .. anders kom je er niet.
Ja, en mijn fantasie is president van de Verenigde Staten worden.
Nou, dat gaat niet lukken hoor.
Old September 22nd, 2004, 05:37 PM   #108
Neotrezz
I AM*dam

Neotrezz's Avatar

Quote:
Originally Posted by TBP
Jij noemt het negatief, ik noem het realistisch.

Mijn oplossingen voor de genoemde knelpunten in het spoorwegnet zijn simpel:
- fly-over + 4e perron Arnhem
- spoorverdubbeling Arnhem - Utrecht
- fly-over Vught
- 2e Diezespoorbrug
- spoorverdubbeling Tilburg - Breda
- fly-over Tilburg Oost

Maar deze (relatief goedkope) oplossingen zijn allang bekend. Er is alleen geen geld voor. Maar goed, ik baseer ik me ook op onderzoeken die afgelopen jaren gedaan zijn, ipv een kaart met een paar willekeurige punten en lijnen.

Nog ff en heel nederland ligt vol met flyovers en rails... ik vind gewoon dat et tijd is voor concurentie .. de NS heeft dezelfde positie als dat UPC dat in amsterdam heeft... Monopoly positie.

Quote:
Originally Posted by TBP
Je leest niet goed wat ik zeg.
Old September 22nd, 2004, 07:40 PM   #109
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

JP van Eesteren had ook fantasien, ze noemden hem een visionaire en hij werd een gerespecteerd man. Sterker nog zijn ideen over lobben met openbaar vervoer zijn voor mij nog steeds de goede oplossing voor effectief openbaar vervoer. Ook de groene scheggen die daarbij gevormd worden zijn een leuk detail, al mogen ze intesiever gebruikt worden. (parken, volkstuinen en sportvelden)

@TBP, maar hier mijn uitleg over magneetbanen of HSL-en

Een groot gedeelte van al verkeer is woon werk verkeer. De meeste mensen werken ook in een kantoor achtige omgeving, dat weten we ook. Hier hebben we dus de hoofdstroom omschreven. Een hoofdstroom is noodzakelijk om hoogwaardig openbaar vervoer te creeren.
Het huidige probleem is echter dat de kantoorlokaties door heel Nederland verspreid liggen en het dus niet mogelijk is hoogwaardig openbaar vervoer te creeren naar deze werk lokaties.
Als we kantoorlokaties centreren bij bereikbare lokaties(magneetbaan station) dan word de bereikbaarheid een stuk hoger. Echter om nu van station naar station te reizen moet het station ook goed bereikbaar zijn. Het moet dus ook het middelpunt worden van openbaar vervoer, wat logisch is omdat alle kantoren er ook liggen, of geforceerd komen.

Wat je dus moet creeren in een stad is een soort middelpunt(knooppunt) van het openbaar vervoer waar iedereen werkt. Al het openbaar vervoer kan hier dan op afgestemt worden. Toekomstige ontwikkelingen worden hier dan ook op gebaseerd. Het idee is dat je vanuit elke plaats in de stad binnen 20 minuten in het OV midelpunt kan zijn(met metro, tram of bus)
Als voorbeeld kan je nemen de Amsterdam Zuid-as. Met de aanleg van de Noorzuidlijn, doortrekken ringlijn en aanleg Oostlijn kan je bijna van elk punt in de stad er binnen 20 minuten zijn.

Als we Rotterdam nemen komen alle kantoren in het centrum, of in goed bereik van de metro. Vanuit het ergste geval Amsterdam - > doe je er dan hoogstens 20 minuten in A, 20 naar R(met zweefbaan) en 20 minuten in R oftewel totaal een uur over. Vica versa hetzelfde verhaal. Met openbaar is elke deel van Amsterdam en Rotterdam binnen een uur te bereiken! Dat is super.
Maar het vergt wel wat aanpassingen. De metro lijnen(of tramsen bussen) moeten wel allemaal naar het OV centrum/magneet(knooppunt) baan station lopen. De meeste kantoren moeten dan ook wel gelegen zijn bij deze lokatie of op korte afstand met een goede lijn.
Stadsuitbreidingen of intesiveringen moeten dan ook hand in hand gaan met de lijnen die naar de knooppunten lopen. Eigenlijk is het de bedoeling dat elk nieuw huis of kantoor gekoppeld moet worden aan een lijn die naar een knooppunt loopt.

Maar Rotterdam en Amsterdam kunnen natuurlijk niet alle woningbouw van Nederland opvangen. Daarom moeten ook andere steden zogenaamde echte steden worden. Als eerste moet er gedacht worden aan Den Haag en Utrecht. Zo kan je ook mooi een effectief rondje Randstad creeren.

Old September 22nd, 2004, 08:22 PM   #110
TBP
Registered User

TBP's Avatar

Quote:
Nog ff en heel nederland ligt vol met flyovers en rails... ik vind gewoon dat et tijd is voor concurentie .. de NS heeft dezelfde positie als dat UPC dat in amsterdam heeft... Monopoly positie.
Die fly-overs zijn gewoon nodig, bovendien moet je niet overdrijven met 'nog ff' en dat heel Nederland vol ligt met dat spul en rails.

de NS heeft trouwens niets met infrastructuur te maken, dat is de taak van ProRail (=overheid).
Old September 22nd, 2004, 08:30 PM   #111
TBP
Registered User

TBP's Avatar

@Cymen: in jouw visie wordt erg veel geforceerd.
Stel, ik wil vanuit mijn woonplaats naar Amsterdam.
Dan moet ik eerst naar het dichtsbijzijnde station. Aangezien het lokale OV hier helemaal afgebroken is (van 8x per uur een volle en snell bus in de spits naar het station een paar jaar geleden, tot 2x per uur een langzame en lege bus nu), moet ik de auto pakken. Aangezien men vertikt hier een (relatief goedkope) station Maaspoort te bouwen (steenworp afstand), moet ik de auto pakken en een 20/30 min. in de file staan naar het station in het centrum.
Vervolgens moet ik een trein pakken die naar Eindhoven gaat (want ik de zweefbaanvisie is mijn woonplaats niet belangrijk). Dit kost een kleine 25 minuten. Daar stap ik over op de zweeftrein, via Breda naar Rotterdam. Daar moet ik overstappen op een andere zweeftrein via Utrecht of Den Haag naar Amsterdam.

Een beetje omslachtig, niet?

Daarom heb ik veel liever dat de huidige spoorbaan via Utrecht gewoon geschikt gemaakt wordt voor 200 km/h (overwegen weg, evt nieuwe bovenleiding), dan ben ik binnen 40 min van hartje DB in hartje A'dam...
Old September 22nd, 2004, 08:34 PM   #112
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Jij gaat er vanuit dat het lokale OV afgebroken word, dat is totale onzin want er veranderd niks in.
Het stedelijk en stedelijk tot stedelijk word verbeterd(meeste mensen), dit word dan ook mogelijk gemaakt de de stedelijke intensivering, uitbreidingen en concentrering.

edit:
Oh en dat geforceerde, het OV mag bij die hoofdstromen ook wel opgewaardeerd worden. Airco, klimaat beheersing en WIFI

Oh en jouw maaspoort word dan een metro(of trein) halte he, want alles gaat richting centrum.

Old September 22nd, 2004, 09:31 PM   #113
Neotrezz
I AM*dam

Neotrezz's Avatar

Quote:
Originally Posted by TBP
Die fly-overs zijn gewoon nodig, bovendien moet je niet overdrijven met 'nog ff' en dat heel Nederland vol ligt met dat spul en rails.

de NS heeft trouwens niets met infrastructuur te maken, dat is de taak van ProRail (=overheid).
ik heb nergens geschreven dat de NS iets te maken heeft met infrastructuur .... met concurentie heb ik het natuurlijk niet over de infrastructuur ... als de NS concurentie heeft dat er voor gaat om jou sneller van a naar b te vervoeren gaat de NS ook beter haar best doen. Misschien wil de NS dan bijv die flyover (!??LATEN??!) bouwen om de mensen uit jou streek sneller van a naar B vervoeren.

En dan ff over snelwegen,
Ik vind dat als het nodig is een baanverbreding op hele drukke wegen een extra baan helemaal geen kwaad kan. MAAR je moet er dan ook wel voor zorgen dat over het GEHELE drukke stuk een extra baan bij komt. En niet alleen bij grotere steden... anders krijg je dus file (zoals nu bijna overal) door het in en uitvoeg verkeer.

Last edited by Neotrezz; September 22nd, 2004 at 09:38 PM.
Neotrezz no está en línea   Reply With Quote
Old September 22nd, 2004, 09:45 PM   #114
TBP
Registered User

TBP's Avatar

Quote:
Misschien wil de NS dan bijv die flyover (!??LATEN??!) bouwen om de mensen uit jou streek sneller van a naar B vervoeren.
Dat is nu juist het probleem, het is niet de NS die iets laat bouwen door ProRail (anders zouden alle knelpunten opgelost zijn), het is de minister van V&W die iets laat bouwen. Juffrouw Karla.
Old September 22nd, 2004, 09:47 PM   #115
TBP
Registered User

TBP's Avatar

Quote:
Jij gaat er vanuit dat het lokale OV afgebroken word, dat is totale onzin want er veranderd niks in.
Ok, stel dat ik dan niet van de magneetzweefbaan gebruik maak, maar van de bestaande spoorlijn... dan schiet ik er niks mee op, want de knelpunten in het bestaande spoorwegnet zijn er dan nog steeds. Tenzijn er 50% minder treinen gaan rijden (als er geen treinen rijden, dan is er geen knelpunt), maar dan breek je het lokale OV weer wel af....
En het oplossen van die knelpunten kan dan weer niet, omdat al het geld besteed is aan een magneetzweefbaan. Snapt u?
Old September 22nd, 2004, 09:58 PM   #116
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Welk knelpunt? De metro die je s´ochtends naar je werk pakt? En OV hoeft niet zoveel geld te kosten, zoalang het maar betaald word door uitgeven van nieuwe grond. Nu verdienen gemeentes geld aan het uitgeven van grond en creeren ZE er ook files mee. Het moet dus andersom.

Old September 22nd, 2004, 10:15 PM   #117
Neotrezz
I AM*dam

Neotrezz's Avatar

Quote:
Originally Posted by TBP
Dat is nu juist het probleem, het is niet de NS die iets laat bouwen door ProRail (anders zouden alle knelpunten opgelost zijn), het is de minister van V&W die iets laat bouwen. Juffrouw Karla.
Dan zit er iets goed mis, er moet tenminste een advies uitgaan van de NS naar juffrouw karla ..
Old September 22nd, 2004, 10:16 PM   #118
TBP
Registered User

TBP's Avatar

Quote:
Welk knelpunt? De metro die je s´ochtends naar je werk pakt? En OV hoeft niet zoveel geld te kosten, zoalang het maar betaald word door uitgeven van nieuwe grond. Nu verdienen gemeentes geld aan het uitgeven van grond en creeren ZE er ook files mee. Het moet dus andersom.
Ik heb al meerdere keren een opsomming gegeven van knelpunten.

Als ik in de metro sta, dan hoef ik niet 10 minuten vlak voor het station te wachten omdat 'alle sporen bezet zijn' of 'omdat de trein naar xx voor ons langs moet'

De metro is het enige dat soepeltjes verloopt: hoge frequentie, constante reistijd, dus dat kan ik onmogelijk als knelpunt beschouwen (het kan zijn dat men daar in Amsterdam anders over denkt)
Old September 22nd, 2004, 10:17 PM   #119
kosimodo
Mapmaker

kosimodo's Avatar

Likes (Received): 77

Beetje verrast over het vinden van dezweeftrein bij de nederlandse snelwegen.

De zweeftrein doet het echt al jaren hoor! Je kan mee, net over de grens bij Emmen. Neem de nederlandse snelweg A37.
Wel ver van te voren bestellen!!

Zie ook:
http://www.bayerische-magnetbahn.de...Symposium_2.pdf
http://www.verkehrswerkstatt.de/eis...ix/trans_01.htm
kosimodo no está en línea   Reply With Quote
Old September 22nd, 2004, 10:47 PM   #120
Neotrezz
I AM*dam

Neotrezz's Avatar

Quote:
Originally Posted by TBP
Ik heb al meerdere keren een opsomming gegeven van knelpunten.

Als ik in de metro sta, dan hoef ik niet 10 minuten vlak voor het station te wachten omdat 'alle sporen bezet zijn' of 'omdat de trein naar xx voor ons langs moet'

De metro is het enige dat soepeltjes verloopt: hoge frequentie, constante reistijd, dus dat kan ik onmogelijk als knelpunt beschouwen (het kan zijn dat men daar in Amsterdam anders over denkt)
idd .. moeten ze wél rijden .. en a.u.b op tijd

Reply

Thread Tools

Posting Rules