daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Reply

Thread Tools Display Modes
Old July 6th, 2010, 12:38 PM   #1
im_from_zw038
BANNED

Likes (Received): 4

Stadshagen: een nieuwe stad voor Zwolle.

Na Zwolle-Zuid (35.000) is Stadshagen de tweede grote stadsuitbreiding voor Zwolle. Deze Vinex-wijk, gebouwd richting Kampen, is een van de grotere van Nederland.
Als Stadshagen l klaar is, staan er 8500 woningen en wonen er ongeveer 23.000 mensen. De wijk Werkeren maakt deel uit van Stadshagen I en bestaat uit vier woonbuurten, met elk een eigen karakter en sfeer. Vanaf 2010 wordt het tweede deel van Stadshagen ontwikkeld met daarin nog eens circa 4500 woningen. Uiteindelijk wonen er bijna 40.000 mensen in Stadshagen in 2020. Met recht kun je wel stellen dat hier een nieuw stadje uit de grond gestampt wordt.

Om aan te geven hoe groot Stadshagen wordt: vanaf het uiterste punt van Stadshagen ben je straks sneller in Kampen dan in het centrum van Zwolle. Stadshage krijgt 2 tramhaltes van de Regiotramlijn die in 2012 gaat rijden (kampen, kampen zuid, stadshagen-werkeren, stadshagen-centrum, voorsterpoort, (veerallee?), zwolle NS)

Stadshagen-Zuid (met studentenboot en bruggen over het Zwarte water. Het groen aan het water, rechtsonder, wordt momenteel bouwrijp gemaakt voor de wijk Frankhuis aan het water, 600 woningen) zie foto 30-34

www.zwolle.nl
Milligen (foto 25-29)

www.zwolle.nl
Stadshagen centrum

www.zwolle.nl
De tippe. De groenstrook tussen de twee wijken (Westenholte links, stadshagen rechts) is waar mijn fotoserie begint.

www.zwolle.nl

www.destentor.nl

1 Werkeren gezien vanaf het nu nog onbebouwde De Tippe (ik sta nu rechtsonder op de luchtfoto hierboven.
image hosted on flickr

2 Zomaar een zijstraat.
image hosted on flickr

3 Viaduct bij het Hoge huis. Hier komt tramhalte Werkeren.
image hosted on flickr

4 Gezien vanaf het toekomstige De Tippe
image hosted on flickr

5 En nogmaals
image hosted on flickr

6 Dit fietspad doorkruist De tippe, gezien richting S'heerenbroek, wat practisch aan Zwolle vastplakt in de toekomst.
image hosted on flickr

6 De lijn waarop de Regiotram gaat rijden ligt straks midden in de wijk.
image hosted on flickr

7 Kijkend naar het zuiden, met rechts Voorsterpoort.
image hosted on flickr

8 Werkeren is nog steeds in ontwikkeling. Grote gaten moeten nog gevuld worden.
image hosted on flickr

9 Dit hou je helaas niet tegen, ook niet in deze verder smaakvolle buurt.
image hosted on flickr

10 Mooie huizen, het ziet er rustig uit, en van het veelbesproken rechtoe-rechtaan gehalte van veel Vinex wijken merk je hier weinig. De sloot lijkt echter helaas op een open riool.
image hosted on flickr

11 De bestrating kan me hier wel bekoren. Veel prettiger dan in de Bloemkoolwijken van eind vorige eeuw.
image hosted on flickr

12 Er zal hier nog flink wat tijd gaan zitten in de openbare ruimte.
image hosted on flickr

13 Bouwrijp maken Deelplan 3.2 + 3.6, vlek 12.2, fase 3
image hosted on flickr

14 Dit zie je nog veel, huizen zijn opgeleverd en soms al bewoond, terwijl de omgeving nog een wildernis is.
image hosted on flickr

15 Geclusterde zorgvoorzieningen in het midden van de wijk.
image hosted on flickr

16 Het zonnehuis, een verzorgingstehuis.
image hosted on flickr

17 Opnieuw zo'n vlek midden in de wijk waar nog gebouwd moet worden.
image hosted on flickr

18 Dimence, voor verslaving en psychiatrie, al denk ik dat je van dit bouwsel spontaan psychotisch wordt
image hosted on flickr

19 Een fraaie woning....
image hosted on flickr

20...in een omgeving die nog volop in ontwikkeling is.
image hosted on flickr

21 Aparte architectuur waarvan de functie mij onduidelijk is.
image hosted on flickr

22 Op de route naar Milligen vind je meerdere basketbal/voetbalveldjes, vaak omgeven door water en met prachtige bomen eromheen. Een hele grote vooruitgang in vergelijking met bijv. Zwolle zuid, waar goedkope trapveldjes onder geluidswallen werden gerealiseerd.
image hosted on flickr

23 Wonen langs 1 van de vele sloten in Stadshagen.
image hosted on flickr

24
image hosted on flickr

25 Milligen, een buurt aan de Milligenplas.
image hosted on flickr

26 Een prachtig appartementencomplex. Er staan daar 4 of 5 van.
image hosted on flickr

27 Even een cola gedronken, me verbazend over hoe rustig het was daar aan het water. De whytemerplas in Zuid is altijd afgeladen met mooi weer. De mensen moet dit plekje nog ontdekken denk ik.
image hosted on flickr

28 Inclusief palmboom voor het boulevardgevoel
image hosted on flickr

29 Je wandelt links zo de vrije natuur in. Plannen voor woningbouw op die locatie zijn heel ver weg na fel protest.
image hosted on flickr

30 Langs het zwarte water terug naar het centrum, met hier een van de 3 bruggen.
image hosted on flickr

31 Appartementencomplexen van de Zwarte Hond architecten. Dit is het oudste deel van de wijk.
image hosted on flickr

32 De onbewoonbaar verklaarde studentenboot onder de rook van Frankhuis en Holtenbroek.
image hosted on flickr

33 You've got mail......
image hosted on flickr

34
image hosted on flickr

Bedankt voor het kijken
im_from_zw038 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old July 6th, 2010, 02:36 PM   #2
Nout
AstroNout

Nout's Avatar

Likes (Received): 34

Leuke serie over deze vinexbrei bij Zwolle. De vinex zelf zou in praktisch elke (middel)grote stad in NL kunnen liggen in die zin dat het weinig afwijkt vd rest. De retrobebouwing lijkt stadshagen te hebben overgeslagen. En architectuur zoals op #11 vind ik persoonlijk wel wat hebben.
Old July 6th, 2010, 03:37 PM   #3
JC_Zwolle
Le penseur

JC_Zwolle's Avatar

Likes (Received): 1

Leuke serie van de wijk waarin in woon. Helaas heb je mijn schitterende huis er niet bijstaan.
Mooie luchten op sommige foto's als 18, 23, 25, 30 en nog een paar.

Over de rust bij de milligerplas. Als het een beetje mooi weer is, is het ook daar afgeladen. Verschil met de Wythmenerplas is dat hier voornamelijk gezinnen met kleine kinderen liggen, naast wat hangjongeren en nog wat allochtonen uit Holtenbroek. Nog een verschil met de Wythmenerplas is dat hier totaal geen beschutting omheen is. Als het dus een beetje waait zit je hier dus pal in de wind, waar de Wythmenerplas nog enigszins beschut ligt.

Zou je het goed vinden als ik ergens in de komende 2 weken een aanvulling op deze thread geef? Heb namelijk een nieuwe (2e hands van mn broer) spiegelreflexcamera, dus dan kan ik die een beetje uittesten hier in de buurt en vind het niet zo nodig om een nieuwe thread aan te maken dan.

Visit the Zwolle page!!

The man who knows too much.
JC_Zwolle no está en línea   Reply With Quote
Old July 7th, 2010, 11:07 PM   #4
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 462

De Milligerplas is inderdaad normaal ook afgeladen vol.

Retrobebouwing vindt je (gelukkig) in Stadshagen niet. Die meuk die ik in bijvoorbeeld Vathorst zie kan me niet zo bekoren. Ik heb bij Stadshagen ook niet zo het idee dat het een massaproduct is als Vathorst, maar meer langzaam gegroeid is. De eerste woningen van Stadshagen I zijn ik meen in 1997 opgeleverd, en nu in 2010 is het project I pas af en gaan ze aan II beginnen. Op plekken waar het openbaar groen al wat meer volgroeid is, is het een heel aantrekkelijke wijk.

my clinched highways • highway pictures @ Flickr and Youtube
ChrisZwolle está en línea ahora   Reply With Quote
Old July 8th, 2010, 03:15 PM   #5
Atmosphere
Live from the sky!

Atmosphere's Avatar

Likes (Received): 28

Toegegeven. Het is best mooi voor een vinexwijk. Toch zou ik er zelf voor geen goud willen wonen, tis mij veel te rustig daar haha.
Old June 6th, 2011, 08:39 PM   #6
peter038
038

peter038's Avatar

ik ben echt onder de indruk van stadshagen!
het word alleen maar groter en groter.. pakweg 10 jaar geleden stond er bijna niets en moet je is zien wat er nu staat.
ben benieuwd hoe het er uit ziet als het voltooid is.
peter038 no está en línea   Reply With Quote
Old June 6th, 2011, 10:09 PM   #7
Chasin' Dreams
Registered User

Chasin' Dreams's Avatar

Likes (Received): 30

Ik zie mijn beeld van Zwolle weer eens bevestigd, en dat niet is niet in positieve zin en ook niet de schuld van de fotograaf, voor de duidelijkheid.
Old June 6th, 2011, 10:44 PM   #8
peter038
038

peter038's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chasin' Dreams View Post
Ik zie mijn beeld van Zwolle weer eens bevestigd, en dat niet is niet in positieve zin en ook niet de schuld van de fotograaf, voor de duidelijkheid.
kun je daar ook meer woorden aangeven, over wat je precies bedoeld?
en wat ken je van zwolle? je ervaringen etc.?
natuurlijk respecteer ik je mening, al ben ik wel benieuwd waar hij vandaan komt omdat de meeste mensen lyrisch over stadshagen en vooral van Zwolle zijn.
Old June 6th, 2011, 11:17 PM   #9
Chasin' Dreams
Registered User

Chasin' Dreams's Avatar

Likes (Received): 30

Het doet me helemaal niks, een uitgestrekte vinex-vlakte. Ik vind dat persoonlijk geen verrijking voor welke stad dan ook. En Zwolle is mij te veel vinex. Ook mis ik in Zwolle toch het echtse stadsgevoel dat ik in bijvoorbeeld Groningen wel heb. Ik ken redelijk wat van Zwolle, genoeg om een mening te kunnen vormen in ieder geval. En tja, dat de meeste mensen lyrisch zijn over Stadshagen en Zwolle wil niet zeggen dat ik het dan ook maar mooi moet vinden. Daarbij twijfel ik toch een beetje aan of er echt zoveel mensen lyrisch zijn over Stadshagen en Zwolle...waar baseer je dat op? Hoe dan ook, voel je vooral niet aangevallen. Ieder heeft z'n mening en als jij tevreden/blij/lyirsch bent met Zwolle, trek je dan vooral niets aan van mijn mening.

EDIT:
Moet ik er nog wel bij zeggen dat dat stuk langs het water er wel leuk uitziet, afgaande op de foto's.
Old June 7th, 2011, 12:22 AM   #10
peter038
038

peter038's Avatar

Als ik in stadshagen ben heb ik persoonlijk niet het idee dat ik me
in een vinex wijk bevind! Omdat stadshagen echt een stad appart is heeft het voor mij ecbt wel iets..
Dat mensen lyrisch zijn over stadshagen merk ik vooral in mijn omgeving moet ik zeggen!
Maar dat zijn ook voornamelijk zwollenaren!
Dat mensen Zwolle een mooie stad vinden, is op dit forum al door menig mens gezegt..
Maar het is en blijft een mening kwestie!!
Dat Zwolle niet stedelijk voelt, ervaar ik zelf als prettig!
Ook dat is een meningskwestie!
Old June 9th, 2011, 05:21 PM   #11
SimsPlanet2
Registered User

SimsPlanet2's Avatar

Likes (Received): 38

Ziet er uit als een nette wijk met veel groen en weinig retro zoals eerder gezegd. Ik vind veel huizen en andere gebouwen mooi. Toch zou ik er niet zo snel willen wonen. Maar ik heb echt minderen vinexbuurten gezien.
SimsPlanet2 no está en línea   Reply With Quote
Old June 9th, 2011, 05:27 PM   #12
Arrrgh
Gouda's Glorie

Arrrgh's Avatar

Likes (Received): 94

Op zich niet het mooiste deel van Zwolle, maar kennelijk willen er mensen wonen.

Hier leek imfromzw038 nog redelijk normaal, onbegrijpelijk dat hij daarna zo ontspoord is...
Old June 9th, 2011, 11:22 PM   #13
peter038
038

peter038's Avatar

ik ben er vandaag nog doorgelopen en heb de wijk goed geobserveerd.
sommige mensen zeggen dat de bebouwing steeds hetzelfde is..
gedeeltelijk klopt dat, als je de auto/busroute door stadshagen gaat dan kom je wel rijen dezelfde soort huizen tegen, maar je moet juist de wijk ingaan en dan zit er heel veel uitdaging in stadshagen met verschillende bouwstijlen en het past allemaal erg goed bij elkaar.
je kan eigenlijk pas een goed oordeel hebben als je er bent geweest, ik was er namelijk eerst niet van onder de indruk van bovenaf etc. maar ik begin het steeds indrukwekkender te vinden.
Old February 7th, 2012, 08:37 PM   #14
JMruitenberg
Registered User

JMruitenberg's Avatar

Ik vind het goed gelukt!!
Maar als je zoals mij uit Zwolle-Zuid komt verdwaal je er wel vrij snel, hoe dieper je de wijk ingaat hoe meer je verdwaalt... Aan de rand heb je nog de groote flats als herkennings punt maar dus dieper in de wijk word het wel wat meer zoeken.

Maar alsnog is het echt wel goed gelukt!! En weet het niet zeker hoor, maar is het er op de foto's misschien rustig omdat het ''de zomervakantie periode'' was??
Want zo rustig vooral bij het ''meertje'' herken ik zwolle eigenlijk niet...
JMruitenberg no está en línea   Reply With Quote
Old February 7th, 2012, 10:09 PM   #15
bjrndlw
Vrijstad Kellerbier!

bjrndlw's Avatar

God, deze serie is helemaal aan me voorbij gegaan. Ben er ooit op een zomerochtend doorheen gereden toen ik vanuit Steenwijk lekker binnendoor aan het cruisen was. Vond het toen een erg cameragenieke buurt. Dit soort series vind ik schitterend. Zo moet ik ook nog eens Leidsche Rhijn op de foto zetten, voor het definitief verpauperd is.

Koppeling intrappen versnellingspook naar linksboven bewegen koppeling voorzichtig op laten komen gas geven gas weer loslaten koppeling intrappen versnellingspook naar linksonder bewegen koppeling voorzichtig op laten komen oppassen voor fietsers rempedaal indrukken koppeling weer intrappen versnellingspook terug naar linksboven bewegen koppeling voorzichtig op laten komen gas geven...

Drinkt Vrijstad Keller bier! Het beste bier!

bjrndlw no está en línea   Reply With Quote
Old February 10th, 2012, 07:43 PM   #16
RandStadrail
Registered User

Likes (Received): 0

Ik vind die foto van die Saxion 'aan de ouders van' wel iets hebben. Geestig man.
RandStadrail no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules