|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#21 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
@benonie
ongelofelijke voorbeelden inderdaad. Dat gebouw van mijn foto is 2 jaar geleden of zo gesloopt en heeft plaatsgemaakt voor dit vlakke gedrocht (Blaak 33 Rotterdam). De plint zit niet eens tegen de straat. Het kan natuurlijk allemaal nog erger, maar een vooruitgang is het zeker niet. ![]() @Plaas Ik ken aantal architecten uit die tijd en je kan alles van ze zeggen, maar niet dat ze niet van hun vak hielden. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Registered User
Likes (Received): 3
|
^Wel mooie materialen op de gevel, daar valt vooralsnog niks op aan te merken. De plint daarentegen oogt wel behoorlijk saai. Maar is zo'n open en aantrekkelijke plint op die locatie eigenlijk wel nodig? Als ik me niet vergis wordt momenteel direct naast dit pand een grote markthal gebouwd. Ik neem aan dat de voetgangersstromen straks door deze nieuwe markthal heen worden geleid, dus niet direct langs dit kantoorgebouw.
Ben overigens benieuwd wanneer de eerste onbekwame chauffeur door die glazen gevel heen jakkert. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Urban Fetishist
|
Abel Tasman Toren in Assen.
Edit: foto lijkt niet te werken... Last edited by SebasvandenBrink; August 9th, 2010 at 12:09 AM. |
|
|
|
|
|
#24 | |
|
The only way is up
Likes (Received): 637
|
Quote:
Ik vind die zuidertoren ook een draak van een gevel hebben hoor. Dat glas ziet er goedkoop uit en de gevel had meer facettering mogen hebben (te vlak nu) |
|
|
|
|
|
|
#25 | |
|
The only way is up
Likes (Received): 637
|
Hier nog zo'n jaren 70 gebouw dat gereclad is. Deze vind ik heel fraai.
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#26 | ||
|
Registered User
Likes (Received): 7
|
Quote:
Quote:
Aan de andere kant ben ik met Eric Offereins hierboven eens dat de gerenoveerde Zuidertoren niet een verbetering is tegenover het oorspronkelijke gevel. Dankzij de "renovatie" is het nu gedegradeerd tot de zoveelste Brusselse toren met een geheel bedekkende voornamelijk blauwe glastegels die allemaal van gelijke omvang zijn en allemaal zonder schijdende kader naast elkaar zijn geplakt... even fantasierijk as de gemiddelde keuken- en toiletegels Er was niets mis met de oorspronkelijke echte authentiek jaren 60 aandoende panelen (zie foto hieronder met twee andere voorbeelden dezelfde soort (rechts op de voorgrond en ook nog helemaal aan de linkerkant)
Last edited by the Ludovico center; February 22nd, 2011 at 07:16 PM. |
||
|
|
|
|
|
#27 |
|
Registered User
Likes (Received): 7
|
Hierboven in mijn vorige post heb ik een foto geupload maar de skyscrapercity bug slaat alweer toe (zoiets overkomt mij nergens) want ik zie hem niet in mijn post dus voor het geval dat jullie het ook niet zien hier is de link
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Illustrateur
Likes (Received): 9
|
Provinciehuis Noord-Brabant in 's-Hertogenbosch. 105m
Schitterend pand blijft het. Sterk door eenvoud en toch uit altijd herkenbaar. ![]() ![]() ![]()
EM Last edited by EuroMaster; February 22nd, 2011 at 08:21 PM. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
![]() Inderdaad, erg goed gebouw! Een mooi boek over bouwen in de jaren zeventig: http://www.naipublishers.nl/architec...iesejaren.html |
|
|
|
|
|
#31 |
|
MP
Likes (Received): 81
|
Dat Brabantse provinciehuis is inderdaad heel geslaagd. Dat komt ook omdat het in 'n goede omgeving geplaatst is, midden in het Bossche stadscentrum had ik het een stuk minder mooi gevonden. De "simpele" architectuur van deze periode is eigenlijk heel kwetsbaar, net als veel wederopbouwarchitectuur, en komt alleen tot z'n recht als de context ook klopt.
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Whirlwind
|
Het Willem C. van Unnikgebouw van de Universiteit Utrecht, 75m hoog (22 verdiepingen) en gebouwd in 1968/1969. En ook in Utrecht, de Radboudveste, gebouwd in 1976, hoogte 70m. Tja, niet de meest mooie gebouwen van Utrecht, maar ze horen toch bij de stad. Je zou ze missen als ze er niet meer waren.
|
|
|
#33 |
|
Registered User
Likes (Received): 34
|
Torenhove, Delft, 1970
en nogmaals het onvolprezen EWI gebouw, ooit het hoogste van NL:
|
|
|
#34 | |
|
Registered User
|
Quote:
http://www.deslegte.com/boek/vletter...9789056623838/ |
|
|
|
|
|
|
#35 | |
|
Registered User
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Vrijstad Kellerbier!
|
Quote:
Om het nu visieloos te noemen vind ik wat overdreven, maar het getuigt zeker van een beperkte visie om esthetiek in haar geheel uit de vergelijking te verdrijven, onder het motto van 'form follows function'. De schoonheid van de intentie van het gebouw ontgaat sommigen. Grijs beton maakt mij over het algemeen ook niet vrolijk. Leve het glas dan. |
|
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Vrijstad Kellerbier!
|
Quote:
Daarnaast, over zin en nut gesproken, is de basketballcourt linksonderin al tijden buiten gebruik vanwege 'niet veilig' enzo en moet het gebouw op één of andere manier gesloopt worden, en iedereen die erin werkt verhuizen, vanwege de asbest. "De beslissing hangt in grote mate samen met de nieuwe vondst van asbest in het gebouw eind vorig jaar." Wtf? "vondst"? Het is toch geen afgeschraapte aardlaag voor geofysisch onderzoek? Misschien konden ze het toen niet weten, maar echt een gebouw voor de eeuwigheid is het dus niet. |
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Accepteer Geen Middelmaat
|
![]() Het Van Unnikgebouw is ook altijd bedoeld als tijdelijk hè. Een soort keet van 21 verdiepingen. :-) |
|
|
|
|
|
#39 | |
|
MP
Likes (Received): 81
|
Quote:
Veel van de architectuur die in dit topic voorbij komt vind ik ronduit slecht, omdat er helemaal niet aan schoonheid lijkt te zijn gedacht, het moest allemaal louter functioneel zijn en liefst ook niet te duur. Het is eigenlijk non-architectuur. Sommige ontwerpen zijn weloverwogen en geslaagd, zoals dat provinciehuis, maar die repetitieve betonblokken mogen wat mij betreft allemaal worden neergehaald, op twee na, die we dan als Mahnmal voor eeuwig lelijk laten zijn. |
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
Laat die functionaliteit en rationaliteit nou net de schoonheid zijn. Alleen durf ik niet te beoordelen of dit met terugwerkende kracht geldt, of al direct bij moment van ontwerp/oplevering.
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|