SkyscraperCity Forum banner

(S)mo(g)skou per trein

17K views 21 replies 15 participants last post by  LAYZIEDOGG 
#1 ·
Alwéér een serie over Moskou? Jawel! Ik zal proberen mijn serie wat te laten verschillen van die van Remski, anders is er weinig meer aan natuurlijk. Veel kijkplezier!

1. Vertrek. Eerst met de stoptrein naar Amsterdam.


Abcoude train station by Timon91, on Flickr

2. Alwaar we overstappen op de directe trein naar Moskou.


Train to Moscow by Timon91, on Flickr

3. We gaan tenslotte naar Rusland, dus bij vertrek meteen maar even geproost met wat Russisch vocht :cheers2:


Vodka by Timon91, on Flickr

4. Ons thuis voor de komende ruim 38 uur.


Train to Moscow by Timon91, on Flickr

5. Wit-Russische grenspaal.


Belorussian border marker by Timon91, on Flickr

6. Even de wielen en de koppelingen wisselen in de loods in Brest.


Gauge change in Brest, Belarus by Timon91, on Flickr

7. 's Avonds in Wit-Rusland, ergens tussen Brest en Baranovichi.


Somewhere in Belarus by Timon91, on Flickr

8. De volgende ochtend bij het wakker worden, ongeveer 1,5 uur treinen voor Moskou. De smog is al goed zichtbaar.


Smog in western Russia by Timon91, on Flickr

9. Het uitzicht vanuit de hotelkamer.


Moscow by Timon91, on Flickr

10. Meteen maar de stad in gegaan. Dit is de ingang van station Ploshchad Revolyutsii (Пло́щадь Револю́ции). Deze halte ligt dichtbij het Kremlin en het Rode Plein.


Moscow by Timon91, on Flickr

11. Het Rode Plein was afgesloten (zie achtergrond), vanwege The day of airborne troops (2 augustus). Er waren in ieder geval veel dronken militairen te vinden in de stad.


Moscow by Timon91, on Flickr

12. Links en rechts van het gebouw, het Istoricheskiy Muzey, zijn de opgangen van het Rode Plein aan de noordkant te zien.


Moscow by Timon91, on Flickr

13. Militairen in het water in de Alexander tuinen (Александровский сад).


Moscow by Timon91, on Flickr

14. Straat achter het GUM.


Moscow by Timon91, on Flickr

15. In Moskou geen gebrek aan mooie auto's. In het GUM stonden verschillende oude en nieuwe Audi's tentoongesteld, waaronder deze Audi R8.


Moscow by Timon91, on Flickr

16. Ook vanuit het GUM kon je het Rode Plein niet op. Deze zij-ingang van het GUM mocht alleen als uitgang gebruikt worden.


Moscow by Timon91, on Flickr

17. Aan de zuidkant van het Rode Plein.


Moscow by Timon91, on Flickr

18. Rozen bij de Christus-Verlosserkathedraal (Храм Христа Спасителя)


Moscow by Timon91, on Flickr

19. Deze kerk dus. Dit is de grootste en hoogste Russisch-orthodoxe kerk ter wereld.


Moscow by Timon91, on Flickr

20. Zoals Remski al liet zien, parkeren in Moskou kun je op allerlei verschillende manieren doen :D


Moscow by Timon91, on Flickr

21. Siësta in Arbat.


Moscow by Timon91, on Flickr

22. Ons hotel.


Moscow by Timon91, on Flickr

23. Eentonigheid.


Moscow by Timon91, on Flickr

24. Bolshoy Moskvoretskiy Most, compleet leeg.


Moscow by Timon91, on Flickr

25. De smog is goed zichtbaar vanaf de Ostankino TV-toren.


Moscow by Timon91, on Flickr

26. De monorail. Ik vond het geen prettig vervoersmiddel. Het was verschrikkelijk hobbelig en sloom. Bovendien was het minstens 45 graden in dat ding. Ik viel bijna flauw van de hitte en had het koud toen ik weer naar buiten stapte (35 graden).


Moscow by Timon91, on Flickr

27. Volgens de foto boven het raam is hier het hotel te zien. Maar meteen even een fotootje van gemaakt.


Moscow by Timon91, on Flickr

28. Beneden lijkt de smog weer veel minder. Vanaf boven kijk je er echt tegenaan.


Moscow by Timon91, on Flickr

29. Een bekend gezicht als zandsculptuur in het VDNKh.


Moscow by Timon91, on Flickr

30. Een monument voor ruimtevaarders.


Moscow by Timon91, on Flickr

31. Het Izmailovo hotelcomplex. Samen goed voor 8000 hotelkamers. Van links naar rechts: Alpha, Beta, Vega en Gamma-Delta.


Moscow by Timon91, on Flickr

32. Izmailovo Tourist Market met op de achtergrond het Kremlin van Izmailovo. Daar hebben we onder andere het wodka-museum bezocht.


Moscow by Timon91, on Flickr

33. 's Avonds weer een poging gedaan om te kijken of het Rode Plein open was, en nu hadden we meer geluk. Het was zelfs nagenoeg smogvrij.


Moscow by Timon91, on Flickr

34. Toen ik dit zag kon ik het niet laten om deze foto te maken om eventjes de homofobie in het Russische leger te relativeren :D


Moscow by Timon91, on Flickr

35. Woensdagavond, met iets meer smog. Dit is Pushkinskaya Ploshchad.


Moscow by Timon91, on Flickr

36. Het uitzicht vanuit de hotelkamer werd er niet beter op. We waren nu ook niet echt positief gestemd over de rest van ons verblijf in de stad.


Moscow by Timon91, on Flickr

37. Maar de volgende dag was tot ieders verrassing smogvrij! We zijn maar meteen naar de universiteit gegaan, aangezien je vanaf daar een mooi uitzicht hebt op de stad. Hier de universiteit, een van de suikertaarten van Stalin.


Moscow by Timon91, on Flickr

38. Hierna zijn we naar Poklonnaya Gora (Покло́нная гора́) gegaan. In Rusland is alles groot, dus ook dit plein. Het monument in de verte is een oorlogsmonument.


Moscow by Timon91, on Flickr

39. Teruggekeken van bij het monument.


Moscow by Timon91, on Flickr

40. Metrohalte Park Pobedy. In de metro houden ze niet zo van fotograferende toeristen, aangezien het een militair object is. Daarom heb ik ook maar weinig foto's gemaakt in de metro. Ik vond de Moskovische metro geweldig. De stations zijn mooi, het netwerk is gigantisch en je kunt bijna overal komen. Daarnaast is het best goedkoop en de metro rijden zeer frequent.


Moscow by Timon91, on Flickr

41. Vrijdag was de ergste dag qua smog. Dit is vrijdagochtend, bij het Kremlin.


Moscow by Timon91, on Flickr

42. Een gebouw in het Kremlin in de smog. Je zag vooral toeristen met mondkapjes lopen. Russen zelf bijna niet of ze hielden alleen een zakdoek voor hun mond.


Moscow by Timon91, on Flickr

43. Ja, het was heel warm vandaag (37 graden).


Moscow by Timon91, on Flickr

44. Wat kleurtjes om dat saaie grijs wat te compenseren.


Moscow by Timon91, on Flickr

45. De buitenmuur van het Kremlin.


Moscow by Timon91, on Flickr

46. Het Rode Plein. Je kon de overkant niet eens zien.


Red Square in the smog by Timon91, on Flickr

47. Deze dag begon je de smog ook overal binnen te ruiken. In het GUM kon je ook zien dat er smog hing.


GUM with smog by Timon91, on Flickr

48. Vrijdagavond op station Belorusskaya (Белорусский вокзал). Rechts onze trein. Dag Moskou!


Moskva Belorusskaya train station by Timon91, on Flickr

49. De volgende ochtend, ergens tussen Minsk en Baranovichi. Onze coupé in de nachtopstelling.


Train Moscow-Amsterdam by Timon91, on Flickr

50. En we zijn weer in Brest. De wielen en de koppelingen zijn zojuist weer gewisseld. Op naar Polen!


Gauge change in Brest by Timon91, on Flickr

51. Dit is tenminste nog een echte grens. In Europa zie je die niet veel meer.


Belorussian border by Timon91, on Flickr

52. Tussen Siedlce en Warszawa. Het is zonde om voor 2 uur de trein te koelen met airco als die daarna toch weer opwarmt tijdens de 3 uur durende stop in Warszawa. Vandaar dat ze de deur maar opengezet hadden om wat door te luchten.


Train Moscow-Amsterdam by Timon91, on Flickr

53. Onkruid op station Warszawa Wschodnia.


Warszawa Wschodnia train station by Timon91, on Flickr

54. Dit blijft er cool uitzien :dj:


Train Moscow-Amsterdam by Timon91, on Flickr

55. En toen waren we weer in Utrecht. Door de overstromingen in Tsjechië miste het treindeel uit Praha. Daar moest in Berlin nog een oplossing voor gevonden worden, wat 90 minuten kostte. Bij Utrecht is de helft alweer goedgemaakt.


Utrecht Centraal train station by Timon91, on Flickr

Dat was het weer! Hopelijk was het wat, ondanks de smog. Die smog geeft wel een ander beeld van de stad vond ik, een redelijk uniek beeld. De stad zal er nog niet vaak zo hebben uitgezien. De hitte viel me daarentegen mee, omdat het heel erg droog was. Je voelt je wat prettiger omdat je t-shirt droog blijft. Wel genoeg blijven drinken maar dat was geen probleem :)

Ik hoop dat jullie het wat vonden, reacties zijn altijd welkom!
 
See less See more
55
#2 ·
Cool :)

Ik kon de smog niet meer van je kleren in mijn auto ruiken gisteren trouwens :D

Ik zie soms dat het Russisch soms wel, en soms niet met accenten op klinkers wordt geschreven. Wat is het verschil?

Bijvoorbeeld "Покло́нная гора́" wordt volgens mij soms ook gewoon als "Поклoнная горa" geschreven. (Poklonnaya Gora)
 
#20 ·
Ik zie soms dat het Russisch soms wel, en soms niet met accenten op klinkers wordt geschreven. Wat is het verschil?

Bijvoorbeeld "Покло́нная гора́" wordt volgens mij soms ook gewoon als "Поклoнная горa" geschreven. (Poklonnaya Gora)
Over die accenten in het Russisch: ze zijn er wel, maar worden vaak niet geschreven. Net als dat de ë vaak als een e geschreven wordt in het Russisch.
Met het accent wordt aangegeven welke lettergreep de klemtoon heeft. Voor zover ik weet wordt dat echter in de praktijk nooit geschreven, maar is het voor een niet-Rus wel erg handig, aangezien de klemtoon in het Russisch voor de uitspraak nog veel belangrijker is dan in het Nederlands.

De ë en e is een iets ander verhaal. De ë is geen e met een accent, maar voor een Rus een totaal andere letter die toevallig op een e lijkt. De ë wordt uitgesproken als 'joh' en hoort eerder bij de o dan bij de e.
Maar inderdaad worden de twee puntjes vaak (niet altijd) weggelaten, waardoor je het woord echt moet herkennen om het goed te kunnen uitspreken.

Verder mooie serie, en cool dat je met de trein bent gegaan. :)
Ik heb dezelfde trein laatst tot Minsk genomen, inderdaad een belevenis.
 
#3 ·
Haha, klopt :D Mijn spijkerbroek die ik die vrijdag aanhad rook erger dan de spijkerbroek die ik aanhad toen ik de lokale AH ging opruimen na de brand vorig jaar. Ma zei ook wel dat er een brandlucht in huis hing toen ik aan het uitpakken was en ik net m'n kleren in de wasmachine had gegooid :D

Over die accenten in het Russisch: ze zijn er wel, maar worden vaak niet geschreven. Net als dat de ë vaak als een e geschreven wordt in het Russisch.
 
#4 ·
Mooie foto's hoor!

Mag ik trouwens vragen waarom je per trein naar Moskou bent gegaan? 38 uur in de trein zitten lijkt me geen pretje, en een treinticket is al snel 5x zo duur als vliegen (helemaal als je dan ook nog een transitvisum door Wit-Rusland moet aanvragen). Zijn jullie onderweg nog ergens uitgestapt om iets te bezichtigen?

@ChrisZwolle: die accenten worden alleen gebruikt om de klemtoon aan te geven.
 
#5 ·
Vette serie! Je hebt toch wel wat unieks gezien, met zoveel smog. Zou voor mij (met mijn astma) niet echt ideaal geweest zijn denk ik. Die monorail was een ramp inderdaad. Als ik dat van tevoren had geweten was ik er niet in gegaan. Overigens mag je sinds een jaar ongeveer in de metro gewoon foto's maken zonder flits en statief.

Hoe was die treinreis eigenlijk? Viel het mee met de hitte? Die bedden zien er in ieder geval comfortabel uit :)
 
#6 ·
Го́голь;61870859 said:
Mooie foto's hoor!

Mag ik trouwens vragen waarom je per trein naar Moskou bent gegaan? 38 uur in de trein zitten lijkt me geen pretje, en een treinticket is al snel 5x zo duur als vliegen (helemaal als je dan ook nog een transitvisum door Wit-Rusland moet aanvragen). Zijn jullie onderweg nog ergens uitgestapt om iets te bezichtigen?
Dankjewel :) De trein was een bewuste keuze. Je ervaart het reizen veel meer dan met het vliegtuig. Die 38 uur viel me mee, maar ik heb al vaker lange stukken per trein afgelegd, weliswaar nooit zo lang als dit. We hebben wel wat rondgelopen op stations onderweg, verder zijn we er niet uit geweest. Station Warszawa Wschodnia en station Brest heb ik nog het meest van gezien.



Dankjewel :) Gelukkig heb ik geen astma, anders had ik dit niet overleefd waarschijnlijk. De treinreis was zeer de moeite waard en de hitte viel me mee. Dat kwam vooral door de lage luchtvochtigheid. De bedden waren best lekker, al zijn de matrassen wel hard, maar daar heb ik verder geen last van gehad. Het enige mindere aan de bedden vond ik de lengte ervan, namelijk 10 cm korter dan ik ;)
 
#7 ·
Leuke fotoserie. Moskou staat ook nog hoog op mijn lijstje, maar dan bij voorkeur zonder de hitte en smog. Dat leek me niet echt aangenaam.

ps, ik heb je even op flickr toegevoegd.
 
#10 ·
Dank :) Ik ben totaal geen hittemens, maar ik moet zeggen dat de hitte me 100% is meegevallen. De smog zorgde er voor dat je niet steeds in de volle zon liep, maar het heeft natuurlijk ook weer z'n nadelen ;) Die laatste vrijdag was het lastig uit te houden met die smog, en van wat ik er van gehoord heb is het in de dagen daarna alleen nog maar erger geworden, alhoewel het nu weer wat minder is. Het was in ieder geval een goed moment om weer weg te gaan ;)

PS. Ik heb jou ook even toegevoegd :)

Mooie serie. Mazzel dat je nog een aantal dagen/momenten 'zonder' smog hebt gehad.
Ook tof dat je met de trein bent gegaan.
Dank voor je reactie! Ik vond het zelf wel een goede mix van smog/smogvrij. Gezien om de omstandigheden viel het nog alleszins mee met de smog. En die treinreis maakt het inderdaad extra leuk!

Coole serie Timon :eek:kay:
Graag gedaan :cheers:
 
#13 · (Edited)
Jammer van die smog. Gelukkig heb je het Rode Plein de avond daarvoor bezocht!
Hoe ging het in de metro met de stationsnamen? Of hebben ze die er nu in het Latijnse alfabet bij gezet?!
Ik zag ook dat je in hetzelfde hotel als mij hebt gelogeerd. Ik had meer geluk met het uitzicht: http://www.flickr.com/photos/stewie1980/3657662424/in/set-72157620334285661/
Zijn de dames in de lobby je opgevallen? Pas na 3 dagen had ik in de gaten waarom ze daar nou eigenlijk zaten! ;) :lol:
Ik ging daar even 's avonds wat drinken bij dat zitje bij die winkeltjes. Een van de dames glimlachte, dus ik glimlachte vriendelijk terug. Kwam ze gelijk bij me zitten! Zij: "Do you want something?". Ik: "Do I want something?" Zij: "Do you want sex?" Ik heb haar vervolgens maar vriendelijk bedankt voor het aanbod. Later die avond zat ik in dat cafe daarnaast en vertelde ik het verhaal aan de barman. Hij zei dat ik er goed aan heb gedaan om het aanbod af te slaan, anders was ik 5000 rubel kwijt geweest! Ik vertelde hem dat ik het zowiezo nooit met zo'n dame zou doen. Alleen tijdens mijn eerste vakantie naar Thailand heb ik 1 maal gezondigd. :D :nono: :lol:
 
#16 ·
Hoe ging het in de metro met de stationsnamen? Of hebben ze die er nu in het Latijnse alfabet bij gezet?!
Ik zag ook dat je in hetzelfde hotel als mij hebt gelogeerd. Ik had meer geluk met het uitzicht: http://www.flickr.com/photos/stewie1980/3657662424/in/set-72157620334285661/
Zijn de dames in de lobby je opgevallen? Pas na 3 dagen had ik in de gaten waarom ze daar nou eigenlijk zaten! ;) :lol:
Ik ging daar even 's avonds wat drinken bij dat zitje bij die winkeltjes. Een van de dames glimlachte, dus ik glimlachte vriendelijk terug. Kwam ze gelijk bij me zitten! Zij: "Do you want something?". Ik: "Do I want something?" Zij: "Do you want sex?" Ik heb haar vervolgens maar vriendelijk bedankt voor het aanbod. Later die avond zat ik in dat cafe daarnaast en vertelde ik het verhaal aan de barman. Hij zei dat ik er goed aan heb gedaan om het aanbod af te slaan, anders was ik 5000 rubel kwijt geweest! Ik vertelde hem dat ik het zowiezo nooit met zo'n dame zou doen. Alleen tijdens mijn eerste vakantie naar Thailand heb ik 1 maal gezondigd. :D :nono: :lol:
Het leren van het Cyrillisch alfabet is wel een must, maar dat is niet zo moeilijk. Geen problemen mee gehad in de metro. Het is meestal alleen in het Cyrillisch weergegeven, een enkele keer echter ook in het Latijnse alfabet. Welke kamer zat jij trouwens in het hotel? Waarschijnlijk zal het niet veel gescheeld hebben, ik denk dat je zo ongeveer recht boven mij zat (ik zat in 711 :D).

Over die vrouwen: ze zijn met niet echt opgevallen, al heb ik redelijk veel in de lobby gezeten. Twee keer heb ik 's avonds een hoertje door de lobby zien lopen, maar verder niet. Maar grappig om te horen :D

Heerlijke serie! :)

De smog is nu toch redelijk verdwenen na die regenbui?
Dank! Ik heb al een tijdje niks meer gehoord hierover, dus ik neem aan dat de situatie wel verbeterd is nu. Als ik de live-webcams in Moskou er op nakijk zie ik ook bijna geen smog, alleen wat bewolking. Warm is het nog steeds, maar niet zo heet als eerst.

Mooie reis!

Heb er zelf ook interesse in:
-Hoeveel heeft al dit moois je gekost?
- En waar heb je zo'n treinticket/hotelreservering geboekt?

Dankjewel :) Voor dit reisje was ik, inclusief alles, ongeveer 800 euro kwijt. De grootste kostenpost is het treinkaartje, daarna komen de visa. Het hotel is nog redelijk goedkoop. Het treinticket heb ik bij Treinreiswinkel gekocht. Volgens mij kunnen ze bij het incapabele NS HiSpeed deze trein ook niet boeken. De service bij Treinreiswinkel is uitstekend en het kost nauwelijks wat extra (7,50 pp, max 15 euro per boeking). Het hotel was in 5 minuten geregeld via Moscow-hotels. De kamer die we wilden was niet beschikbaar, maar nog wel boekbaar. Daarom kregen we voor bijna hetzelfde geld een kamer een klasse hoger. Het hotel kan ook gratis een uitnodiging leveren en visumregistratie is ook gratis. Prima service!

De visa zijn nog het meeste werk. Vanuit Enschede is het bijna niet te doen om zelf steeds naar Den Haag op en neer te gaan (en bovendien ook duurder), dus we hebben het laten doen door Visumwinkel. Ik ben meer dan 5 weken mijn paspoort kwijt geweest voor de visumaanvragen. En dat terwijl ze hem officieel niet eens mogen innemen. Boeven :eek:hno:

Als je nog meer vragen hebt kun je ook een PM sturen, ik heb nu nog vakantie dus nog genoeg tijd om ze te beantwoorden :D
 
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.
Top