|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#21 |
|
Registered User
Likes (Received): 495
|
Kijk, massaal protest tegen de afbraak! Was vergeten dat deze actie er vandaag was, anders was ik mooi niet gegaan. Dit was echt het meest trage en irritante fotorondje ooit :P Het regende ook nog eens...
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Registered User
Likes (Received): 8
|
Het is gewoon een allegaartje aan woningen. Meer dan 3 woningen zijn zeker niet de moeite waard om overeind gehouden te worden. Er staan woningen tussen die je in veel wijken van Utrecht in redelijke grote aantallen nog tegenkomt. Begrijp de ophef van de sloop niet helemaal.
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Annoying member
Likes (Received): 56
|
Respect voor je dat je toch door dat gekkenhuis bent gelopen! :-)
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Annoying member
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Registered User
|
Quote:
Wat er nu op de Syp staat is simpelweg oud en versleten en zonder een mega investering niet meer bewoonbaar te krijgen (ook niet als NS Poort de woningen niet had laten versloeberen). Als je op 3 woningen na, de Syp het predikaat Cultureel erfgoed wil geven, dan kunnen we dat ook met grote delen van Zuylen en Ondiep doen.Denk dat we een beetje doorslaan in de ''redding'' van de Syp, want redelijkerwijs is het gewoon een doorsnee simpel allegaartje veel voortkomend rijtje woningen. Dat de appartementen die terugkomen voor 99,9 % simpel en zielloos zullen zijn ben ik ook niet met je eens. Er is n.l nog geen echt ontwerp van de Syp en waarom is per definitie alles wat nieuw en modern is ,..slecht en lelijk. Laat er maar een hoop levensloop bestendige appartementen neergezet worden. |
|
|
|
|
|
|
#26 | |
|
Annoying member
|
Quote:
Ervaringen uit het verleden geven helaas een bijzonder slecht gevoel voor de toekomst. |
|
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Registered User
|
Quote:
Als je deze panden nog bewoonbaar wil maken, zodat ze aan de wensen van deze tijd voldoen, zal dat financieel niet te verantwoorden zijn. De nieuwe appartementen zullen dat wel zijn (liefst nog levensloop bestendig) en komt er meer levendigheid in het stationsgebied. Verder lees ik overal dat ze het over kantoren hebben, maar die komt naast het stadskantoor en op de hoek t.o. het spoor. Ik denk dat het juist beter is om kritisch te zijn op de nieuw te bouwen appartementen en hopen dat er wat zelfstandigen / bedrijfigheid zich daar kunnen huisvesten. Wachten op de ontwerpen dus. Als de 3 woningen die zeker de moeite waard zijn ook nog eens goed integreren met de nieuwbouw dan krijgen we een veel bijzonderder stukje stationsgebied terug, dan die uitgewoonde bende wat het nu is .
|
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Registered User
Likes (Received): 4
|
Ben het nu niet met je eens Dommeltje.
Inderdaad zijn misschien maar 3 panden echt de moeite waard. De overige panden zijn vrij doorsnee. Toch kunnen deze 3 panden niet zonder de rest van het rijtje. Het is zo een mooi rijtje 'menselijke maat', en het ligt mooi aan een, zo meteen weer bevaarbaar, stukje water. Ik geloof inderdaad dat je dit stukje zo kunt verlevendigen met eventueel horeca en retailfuncties/cultuur. Ik geloof er geen barst van dat je datzelfde kunt bereiken met nieuwbouw appartementen. De plint wordt dan dood. Gemeente / NS Poort : handen af van dit stukje stationsgebied! Dit voegt kwaliteit toe aan het hele gebied. Last edited by Mr. Landmark; January 26th, 2012 at 10:23 PM. Reason: spelfout |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Registered User
|
Ik ben het zowel met Dommeltje als met Mr. Landmark eens. Een aantal van de panden op de Sijp zijn zeker vervangbaar. Maar als ze vervangen zouden worden, zou dit wel moeten gebeuren in de geest van de gehele bebouwing langs de Leidse Rijn waarbij richting het Stadskantoor langzaam de bouwhoogte opgekrikt kan worden. Met de aanleg van het Westplein hebben ze een wond geslagen in de historische structuur waardoor de Sijp er een beetje verloren bij staat. Tijd om dit te herstellen waarbij een aantal interessantere oude panden blijft staan en er nieuwe panden met dezelfde maatvoering en idee worden teruggeplaatst en bijgebouwd. Vergeet niet dat een deel van de panden aan de Sijp al vervangingsbouw is voor oudere panden die er ooit stonden. Er staan panden van de 19e eeuw tm de jaren veertig. Ik denk dat mensen die slechts puur naar de historische of architectonische waarde van het rijtje kijken het trauma van Utrecht onderschatten. Niet alleen Hoog Catherijne doet nog steeds zeer, ook Wijk C, Leidsche Veer en Knipstraatbuurt laten zien dat de gemeente en projectontwikkelaars niet te vertrouwen zijn met het Utrechtse erfgoed. De Sijp is een van de allerlaatste stukjes rondom het station dat qua structuur en bebouwing nog ouder is dan de jaren zestig, dat geeft het extra waarde voor veel mensen. Een grotere waarde dan de puur historische of estetische.
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Registered User
Likes (Received): 20
|
@ Yurp: En daarnaast, de bebouwing uit de jaren '40, is over een 30 jaar ook "oud"/monumentaal.
Een (hoofd) ingang van de eventuele kantoren boven de originele bebouwing hoeft trouwens niet aan de Sijp te komen, aangezien het station aan de andere kant ligt. Ik val in herhaling, maar conserveren en een horeca/cultuurplint aan het water van de heringerichte Leidse Rijnoever is naar mijn echt een mooie toevoeging aan het gebied. Verplaats de weg langs de bebouwing meer naar het water (zoals in de renders bij post 1), verbreed het trottoir met enkele meters en er is een mooie plek voor terras, etc... Lijkt nergens op, maar gaat om het idee:
Last edited by ill-b; January 27th, 2012 at 11:47 AM. |
|
|
|
|
|
#31 | |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Registered User
|
Quote:
Er zou na renovatie (je kan beter zeggen bijna sloop) een dikke subsidie op moeten om daar iemand te laten wonen. Realistisch gezien is er totaal geen reden om de boel te laten staan en te renoveren. Echt, iedereen schiet helemaal door en zit boos naar NS Poort en de Gemeente te wijzen en of onrealistische (onbetaalbaar) plannen te bedenken. Met de toekomstige appartementen (een veelvoud van wat er nu staat) krijg je veel meer loop van bewoners in dat gebied. Nieuwbouw is simpelweg het enigste alternatief. |
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
I ♥ NY
|
^Van de meest krakkemikkige panden valt nog iets te maken. Dat wordt makkelijk terugverdiend. Ik vind dat geen argument om het laatste stukje ziel ook nog uit het stationsgbied weg te halen. Het is al zo ongelooflijk troosteloos daar. Het Stadskantoor gaat daar helaas ook weinig aan veranderen. Daar komt vooral mijn conservatieve houding vandaan. Ik zeg: laat alsjeblieft staan.
|
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Registered User
Likes (Received): 20
|
Actie naar m'n hart!
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Registered User
|
ik wordt echt nijdig van dat soort ontwikkelaars als NS Poort. Ze wéten dondersgoed hoeveel tegenstand er is voor de sloop van de gehele rij. Dan beloven ze ernaar te kijken maar intussen lachen ze zich drie keer in de broek omdat ze gewoon de boel gaan slopen, wat de inwoners van Utrecht daarvan vinden kan ze echt aan de reet roesten. Het interesseert ze geen hol, zij wonen er toch niet.
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
dat rijtje moet gewoon blijven. geweldig toch, nog een klein rijtje huisjes tussen al dat bouwgeweld.
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Registered User
|
Dat gebouw rechts van het witte pand vind ik nog wel het meest bijzondere van het hele rijtje. Wederopbouwarchitectuur volgens mij, op deze foto uit de jaren 30 staat er nog iets anders: http://www.hetutrechtsarchief.nl/col...30-1940/123320
Ik dacht overigens dat dat pand, evenals zijn witte buurman, ook tot monument bestempeld was, maar op deze renders is het ineens verdwenen, terwijl twee van de oudere (en wat meer doorsnee) huisjes ineens weer overeind gezet zijn. Ik ben het er mee eens dat het hele rijtje moet blijven staan. Dit straatje ligt meteen namelijk in het hart van Utrecht (niet eenz zo heel lang geleden was dit nog een stukje rafelrand van de stad...), en om van de directe omgeving van het station een prettig verblijfsgebied te maken is het heel belangrijk om de menselijke maat niet uit het oog te verliezen. Zeker met restjes oude architectuur komt de omgeving veel vriendelijker over en voelen mensen zich er eerder op hun gemak. En, net als destijds bij de Utrecht: Al die moderne flats kunnen er prima áchter, geen probleem. Het was nog mooier geweest als ze de oude Sijpesteijnkazerne op de plek van het Holiday Inn / NH hadden laten staan en tot hotel verbouwd, dat had de omgeving pas allure gegeven. Maar ja, gedane zaken... |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
Registered User
|
Nou, daar vind ik geen enkel oud pand meer in terug, dan. En ik ben nog steeds niet overtuigd dat je al die wolkenkrabbers niet achter de historische panden kunt plaatsen en dus 10 meter minder diep maken. Dat is bij de sloop van de Utrecht 30 jaar geleden ook al nooit uitgelegd.
Afgezien daarvan: Persoonlijk vind ik het ontwerp niet prettig. Hoogbouw hoort een enigszins natuurlijke vorm te hebben, zodat het logisch overkomt en naar je gevoel klopt dat dat gebouw daar staat. Wat bijna nooit werkt, is een overhang. Een gebouw op een zekere hoogte ineens naar buiten laten steken. Dat geeft altijd een beetje dreigende sfeer, vind ik. Snijdt dat hout, of is het mijn persoonlijke afwijking? |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
Als je goed kijkt op het tweede plaatje zie je 4 (of 5?) oude panden die zijn blijven staan/geïntegreerd zijn in de nieuwbouw. Het is de vraag hoe realistisch deze plannen zijn, de overhangende toren ziet er wel redelijk uit vind ik (en lijkt ook rond de 100m hoogte te zitten).
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|