daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old August 25th, 2010, 07:50 PM   #1
darulez
Stadjer (European)

darulez's Avatar

Likes (Received): 1

Trams over het autoverkeer heen.

China gaat ‘zwevende’ trams testen

Was deze al voorbij gekomen?

Het gewone autoverkeer rijdt onder de trams door.

Ik weet het, er zijn honderden praktische bezwaren, maar toch de moeite waard om even naar te kijken.
Er zit ook een filmpje bij (onderaan pagina).

http://www.nieuwsblad.be/article/det...subsection=157

.
darulez no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old August 26th, 2010, 10:10 PM   #2
MichaBen
Registered User

MichaBen's Avatar

Likes (Received): 11

Het filmpje kende ik al, het oorspronkelijke filmpje was nog uitgebreider en liet ook zien hoe je via het dak kon uitstappen. Had er zelf verder geen aandacht aan geschonken, aangezien ik het niet zo realistisch vond en mijn Chinees niet zo goed is.

Het is een nogal opmerkelijk systeem. De winst van het systeem zal liggen in de kosten van de infrastructuur. Op zich zou je met een monorail hetzelfde kunnen bereiken (boven de wegen, zonne-energie en grote capaciteit) maar dat vereist infrastructuur over de hele route. Dit vereist geavanceerde computersystemen, maar het grote verschil daarmee is dat dergelijke computersystemen fors goedkoper worden naar mate de productie omhoog gaat, terwijl dat bij infrastructuur veel minder is. Bij een computersysteem zitten de meeste kosten in R&D, hardware kosten zijn minimaal.

De infrastructuur vereist hiervoor zijn naast brede wegen alleen de stations. Duurder dan een stadstram, die aan een simpel perron voldoende heeft, maar goedkoper dan een monorail, die naast stations ook over de hele route rail nodig hebben. Maar de voertuigen en exploitatiekosten zijn mogelijk weer hoger dan bij een monorail.
MichaBen no está en línea   Reply With Quote
Old August 27th, 2010, 04:39 PM   #3
kna
Registered User

kna's Avatar

Likes (Received): 11

Ik vind het concept goed passen in het straat-ontwerp in Beijing:
ventweg - 2 of 3 baans - 2 of 3 baans - ventweg;
Bij bushaltes is vaak een voetgangersbrug. Die bruggen kan je uitbreiden tot stations.
Waar het nu 3 baans is reserveer je 1 strook voor vrachtwagens. Anders moeten vrachtwagens over de ventweg (waar nu de bussen en de fietsers rijden). Want dat is een beperking van het systeem: de tram is te laag voor vrachtwagens.
Old August 29th, 2010, 02:32 AM   #4
Atmosphere
Live from the sky!

Atmosphere's Avatar

Likes (Received): 22

Was al eens eerder voorbij gekomen geloof ik inderdaad. Ik geloof dat ze ook al daadwerkelijk bezig zijn met de voorbereidingen voor een test hiervoor. Ze zullen wel moeten want laatst stond er een file van 9 dagen van meer dan 100km richting Tibet Oke dat had andere oorzaken maar er komen elke dag zoveel meer auto's bij.

Een jaar terug mocht ik zelf aanschouwen hoe iedereen daar zijn fiets intussen had ingeruild voor een auto. Ik heb nauwelijks mensen op de fiets gezien in Beijing. Beijing heeft 3 ringwegen van elk zeker 10 banen en een enorm uitgebreidt en efficient metrosysteem dus daar ligt het niet aan.

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules