daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Fiets / Vélo

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 1 votes, 5.00 average.
Old April 16th, 2011, 01:28 PM   #41
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:
Originally Posted by Meurisse View Post
Had diegen die de naam verzon even wat nagedacht was deze rechtzetting niet nodig geweest ...
Ik ben alleszins blij met de nieuwe naam. Bikey was een compleet belachelijke naam. Velo is een woord dat in Vlaanderen vaak gebruikt wordt als synoniem voor fiets, dat geeft het tenminste een beetje een lokale toets.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old April 16th, 2011, 03:30 PM   #42
r_method
Registered User

Likes (Received): 8

Quote:
Originally Posted by X38 View Post
Ze zien er inderdaad nogal speelgoedachtig uit. Dat stuur vooral...
Maar misschien ligt het aan de foto en is de realiteit anders.
in Brussel moet je bij momenten stevig klimmen, dan ga je op je trappers staan, waardoor er meer druk komt te staan op het frame.
In antwerpen is er in het gebied waar de fietsen staan geen meter hoogteverschil.

Maar ze zien er inderdaad wel klein uit. Ludo Van Campenhout is ook niet meteen de grootste, en naast hem lijken ze wel zeer klein. Ik vraag me af of iemand van 2 meter daar wel op geraakt.
r_method no está en línea   Reply With Quote
Old April 23rd, 2011, 01:14 PM   #43
de maes
Registered User

Likes (Received): 1

Velo astrid

De werken aan het Astridplein zijn vorige week gestart.

de maes no está en línea   Reply With Quote
Old April 23rd, 2011, 02:46 PM   #44
r_method
Registered User

Likes (Received): 8

Quote:
Originally Posted by de maes View Post
De werken aan het Astridplein zijn vorige week gestart.
weer werken en kapotte tegels op het astridplein.

klopt het lijstje in post #17 nu wel? Of zijn dat de plaatsen naast het hoofdstation?
http://www.skyscrapercity.com/showpo...3&postcount=17
r_method no está en línea   Reply With Quote
Old April 24th, 2011, 11:21 PM   #45
manizales
Registered User

Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by r_method View Post
klopt het lijstje in post #17 nu wel? Of zijn dat de plaatsen naast het hoofdstation?
http://www.skyscrapercity.com/showpo...3&postcount=17
De website is nog niet af, waar hier zie je als een voorlopig kaartje. Zowel het Astridplein als het Kievitplein (waar ze ook al begonnen zijn te werken) staan erop, en niet op die lijst in post #17.

http://www.velo-antwerpen.be/2_1_ser...s_velo_nl.html
manizales no está en línea   Reply With Quote
Old April 25th, 2011, 07:12 PM   #46
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Likes (Received): 345

Vreemd dat er geen standplaats is voorzien aan Berchem Station.
Old April 26th, 2011, 08:03 AM   #47
X38
Registered User

Likes (Received): 21

Hopelijk komen er op termijn ook standplaatsen in de districten.
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old April 26th, 2011, 08:48 AM   #48
KolonelSilvertop
Registered User

KolonelSilvertop's Avatar

Likes (Received): 15

leuke symboolpolitiek, maar het nut hiervan zie ik niet.

In parijs kan ik nog begrijpen dat mensen geen fietsenberging hebben, maar bij ons? Het zal wel mooi staan in de toeristische folders zeker...
KolonelSilvertop no está en línea   Reply With Quote
Old April 26th, 2011, 09:10 AM   #49
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Likes (Received): 213

In fase 2 komen er zeker al standplaatsten buiten de singel, in districten denk ik niet dat dit er komt.
Old April 26th, 2011, 11:17 AM   #50
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Likes (Received): 481

Quote:
Originally Posted by KolonelSilvertop View Post
leuke symboolpolitiek, maar het nut hiervan zie ik niet.
1. toerisme.
2. bezoekers aan Antwerpen kunnen combineren: trein + velo.
3. inwoners van Antwerpen zelf kunnen de velo gebruiken wanneer ze geen zin of mogelijkheid hebben om met de eigen fiets te gaan. Bijvoorbeeld wanneer ze hun fiets niet willen laten buiten staan.

Quote:
In parijs kan ik nog begrijpen dat mensen geen fietsenberging hebben, maar bij ons?
Waarom zouden Parijzenaars minder fietsbergingen hebben dan in Antwerpen?

Quote:
Het zal wel mooi staan in de toeristische folders zeker...
Zeker, dat is toch een goede zaak?
Old April 26th, 2011, 05:59 PM   #51
KolonelSilvertop
Registered User

KolonelSilvertop's Avatar

Likes (Received): 15

In grote steden is er meer kleine behuizing. Een fiets (en fietsenberging) is dan minder vanzelfsprekend. Maar misschien ook niet...

Ik erger me dat alle serieuze mobiliteitsdossiers stilstaan, maar dat dit soort "nice to have" projecten wel uitgevoerd worden. Ook nog eens half uitgevoerd, als je dit vergelijkt met uitwerking, design en marketing van Villo.

En wat nmbs+velo betreft: je kon al aan alle grote stations een fiets huren. Zonder dat je eerst op internet een registratie moet uitvoeren (zoals bij Villo, mss ook bij Velo?).
KolonelSilvertop no está en línea   Reply With Quote
Old April 26th, 2011, 06:15 PM   #52
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Likes (Received): 481

Quote:
Originally Posted by KolonelSilvertop View Post
In grote steden is er meer kleine behuizing. Een fiets (en fietsenberging) is dan minder vanzelfsprekend.
Ik betwijfel of er in grotere steden dan Antwerpen kleinere behuizing is. Waar baseer jij dat op? Ik denk dat het gewoon een vooroordeel is van jou.

In Parijs zijn er trouwens vooral grote appertementsgebouwen in Hausmann stijl, die hebben waarschijnlijk allemaal fietsenberging en/of kelders.

Quote:
Ik erger me dat alle serieuze mobiliteitsdossiers stilstaan, maar dat dit soort "nice to have" projecten wel uitgevoerd worden. Ook nog eens half uitgevoerd, als je dit vergelijkt met uitwerking, design en marketing van Villo.
Ik geeft toe dat ik de indruk heb dat het Antwerpse project minder goed is uitgewerkt. Maar misschien kan dat nog komen.

Quote:
En wat nmbs+velo betreft: je kon al aan alle grote stations een fiets huren. Zonder dat je eerst op internet een registratie moet uitvoeren (zoals bij Villo, mss ook bij Velo?).
Ik heb nog nooit gehoord dat je in een Belgisch station een fiets gratis kan huren voor een half uur en die fiets dan ergens anders vlak bij je bestemming kan achterlaten.

Bij Villo moet je zeker niet eerst op internet een registratie uitvoeren, ik denk ook niet bij Velo.

Als je geen abonnement hebt dan registreer je je aan een villostation, duurt nog geen 3 minuten.
Old April 26th, 2011, 08:48 PM   #53
poller1
Registered User

Likes (Received): 81

Tja, als het onderhoud dezelfde aandacht gaat krijgen als de voetgangerwegwijzers die 90% verkeerd wijzen en maar niet in orde gebracht worden (ging nochtans tegen het 'toeristisch seizoen' in orde komen werd mij verteld)... dan hou ik mijn hart vast!!!!!!!

Maar laten we met vertrouwen de toekomst tegemoet gaan. Wie weet registreer ik me wel voor zo'n abonnement, als er hier in de buurt een stationneke komt (voorlopig nog niet denk ik... (omgeving Lange Nieuwstraat/Kipdorp)
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old April 26th, 2011, 08:51 PM   #54
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 863

Ik neem mij een abonnement zodra ze beschikbaar zijn. Dan beschik ik ineens in Antwerpen over een fiets, en moet ik er geen grote som voor betalen. En moet ik me ineens ook geen zorgen maken over het wegzetten ervan.
Old April 26th, 2011, 09:48 PM   #55
poller1
Registered User

Likes (Received): 81

Quote:
Originally Posted by Puinkabouter View Post
... En moet ik me ineens ook geen zorgen maken over het wegzetten ervan.
Hoe zit dat als een station vol is? Rijdt er iemand met een karretje rond om zulks te controleren?

Het eerste halfuur is 'gratis'. Kun je meerdere gratis halfuren na elkaar 'benutten'?

(ik neem aan van wel?)
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old April 26th, 2011, 10:13 PM   #56
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 863

Met Villo in Brussel kan je de halfuren aan elkaar rijgen door gewoon van fiets te wisselen. Als een station vol is moet je inderdaad het volgende zoeken, maar als er genoeg stations zijn is dat niet zo'n handicap. En elke avond worden de fietsen daar bij mijn weten terug verdeeld over de stations.
Old April 26th, 2011, 10:41 PM   #57
KrisL
Registered User

KrisL's Avatar

Likes (Received): 78

Ik ga me ook een kaart aanschaffen. Heb in antwerpen geen fiets en als ik met de trein ga, kan ik in Antwerpen-zuid opstappen en in Centraal afstappen en nog een stukje fietsen.

Vanuit de website www.velo-antwerpen.be.

Hoelang kan je fietsen?

De Velo is een vorm van openbaar vervoer en is bedoeld voor korte ritten. Daarom is het eerste halfuur van elke rit telkens opnieuw GRATIS en inbegrepen bij de prijs van de jaarkaart, week- of dagpas.

Fiets je toch langer dan een half uur? Dan betaal je 0,50 euro voor het eerste extra halfuur, 1 euro voor de volgende 30 minuten en 5 euro per daaropvolgend uur. Je kan de fiets maximaal 4 uur aan één stuk gebruiken.

Neem de Velo elke dag, zo vaak als je wil!

dus binnen het half uur van fiets wisselen en je kan zo veel rijden als je wil.

Dag en nacht fietsen?

De Velo-fietsen zijn 365 dagen per jaar en 24/24 uur beschikbaar.

Elk station is uitgerust met een ‘SmartBike-Alertsysteem’ dat de bezettingsgraad van de stations doorgeeft aan het centraal beheersysteem. Zo kan de operationele dienst ervoor zorgen dat er tijdens de service-uren in elk station zowel voldoende fietsen beschikbaar zijn alsook voldoende plaatsen om fietsen terug te kunnen zetten. Waar nodig verplaatsen servicemedewerkers fietsen naar andere stations. Gebruikers kunnen de actuele bezettingsgraad bekijken via de Velo-website.

Buiten de uren van deze servicedienst kan je de fietsen wel gebruiken, maar is het mogelijk dat je een leeg fietsstation aantreft, of omgekeerd, dat het Velo-station vol is. In dit geval ga je naar een ander Velo-station in de onmiddellijke omgeving om een fiets af te halen of terug te brengen.

Servicedienst:

maandag t/m donderdag van 6 tot 22 uur.
vrijdag van 6 tot 24 uur
zaterdag van 8 tot 24 uur
zon- en feestdagen van 8 tot 22 uur
KrisL no está en línea   Reply With Quote
Old May 5th, 2011, 02:46 PM   #58
X38
Registered User

Likes (Received): 21

In de Sint-Pietersvliet is men ook bezig met het installeren van een Velo-station, n° 049.
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old May 14th, 2011, 01:30 PM   #59
de maes
Registered User

Likes (Received): 1

Velo Astrid

Even een update van de werken aan Velo Astridplein

de maes no está en línea   Reply With Quote
Old June 9th, 2011, 08:45 PM   #60
KrisL
Registered User

KrisL's Avatar

Likes (Received): 78

Daarstraks voor de eerste keer een test ritje gemaakt met een velo. Rijdt vlot. Enkel zorgen dat het zadel voldoende vast staat. Anders zit je ineens 40 cm lager...
KrisL no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules