daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Autres - Overige > Fotoforum / Section d'images

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old September 15th, 2010, 09:12 PM   #1
ƒƒ
Cosa dire cosa fare

ƒƒ's Avatar

Likes (Received): 66

(NL) Peel, Brandevoort, Helmond

Vorige week ben ik met mijn pa een dagje geweest naar de streek tussen Eindhoven en Venlo.
Eerst wandelden we in een van de natuurgebieden in de Peel.
Daarna zijn we naar De Veste gaan kijken, een deel van de wijk Brandevoort in de stad Helmond.
Tenslotte hebben we even het centrum van Helmond bekeken.

Als je als Antwerpenaar richting Ruhrgebiet rijdt via de E34, lijkt het deel tussen Eindhoven en Venlo ιιn pot nat, allemaal saai landbouwgebied. Het was dan ook best grappig dat we 'gewoon ergens' de autostrade af gingen. Ons eerste doel was het dorp Helenaveen, deelgemeente van Deurne maar hier 14 km vandaan. Wanneer je op de E34 de provinciegrens tussen Noord-Brabant en Limburg oversteekt, moet je maar eens naar het noorden kijken, dat is Helenaveen, nog net in Noord-Brabant dus.
Het dorp telt 868 inwoners en is omstreeks 1850 ontstaan door turfwinning.

De bekendste voormalige inwoner van Helenaveen is Jules de Corte, een man die een hoop liedjes heeft geschreven. Dit is het bekendste:

1. Katholieke kerk met een leuk torentje. Achter mij was men de kermis aan het opstellen.

2. Het dorp wordt doorsneden door een kanaal. Dit bord staat bij het centrale kruispunt.

3. Verleden Veen van Jan Ros.

4. Eerst wandelden we in de Mariapeel, net over de grens in Limburg. Ook het achterste van onze oppermoderator krijgt zijn plaats.

5.

6.

7. Fototoestel vergeten weg van Landschap te zetten. Mijn pa ontdekte dit beestje.

8.

9. Naast de meren bestaat het gebied uit wandelpaden op dijkjes, met ernaast alleen moeras. Als je hier dus van de paden afwijkt, weet je niet of je er levend uit komt.

10.

11.

12.

13.

14. Deze kudde geiten was zeer indrukwekkend, vooral toen ze allemaal op ons af kwamen. Toch konden we ons een weg banen.

15. Uw gastheer, iets minder fotogeniek dan de geiten.

16. Toen gingen we even naar de Noord-Brabantse kant van het natuurgebied, de Deurnse Peel. Op weg naar daar zagen we deze lieve beestjes, die ik doorheen de draad mocht strelen.

17. Zowel van de Mariapeel en de Deurnse Peel hebben we relatief weinig gezien, ondanks we er lang wandelden. Het is dan ook een enorm gebied. In de Deurnse Peel bleef het bij het bos rond de karpervijver, die je hieronder ziet in de achtergrond.

18. Terug in het dorp staat een mooi eerbetoon aan Jules de Corte.

19. De carillon speelde even een deuntje, terwijl de kermiskerels rustig verder hardstyleden.

20. Brandevoort is een vinex-wijk in Helmond. In 2005 was het grotendeels af, in 2006 opende het station.

21. Een van de 4 delen van Brandevoort is De Veste, opgebouwd als een moderne vestingstad.

22.

23.

24.

25. Buurwijk van De Veste.

26.

27.

28. De parkeergarage is vakkundig weggemoffeld. Alleen de rood-witte hoogteaangever verraadt het.

29.

30.

31.

32.

33.

34. Een beetje jammer dat vlak langs de wijk een hoogspanningsleiding loopt.

35.

36.

37.

38.

In Brandevoort zelf vonden we geen eetgelegenheid. Dan zijn we maar even gratis koffie gaan drinken in de Albert Heijn en erna naar Helmond centrum gereden. Daar ontkom je echter niet aan betaald parkeren. Langs de hoofdwegen zijn er geen plaatsen, voor de rest is het of vergunninghouders, of betalen. We zetten de auto dan maar op parking Groenewoud.

39. Advocatenkantoor in een kerk uit 1848.

40. Sint-Lambertuskerk (1856-1861) door architect Theo Molkenboer.

41.

42. Het werd donker, maar ik probeerde toch nog een beetje te trekken. Hier Kasteel Helmond uit 1325. Achter mij loopt de viaduct van de N270.

43. In de Zuid-Willemsvaart staan 7 fonteinen, waarvan je er hier 2 ziet. De mooi verlichte brug verbindt het centrum met de Steenweg, ook een levendige straat.

44. De Onze-Lieve-Vrouw-ten-Hemelopnemingkerk uit 1915 door Jos Margry moest ik even zwartwitterig maken. Naast deze kerk kan je niet kijken als je uit Eindhoven komt. Ze komt zo indrukwekkend over dat je de 3 kubuswoningen ervoor niet opmerkt.

45. Tussen de Kasteel Traverse en de Wilhelminalaan staan 3 kubuswoningen uit 1974 en 1975. Er was geen straatmeubilair in de buurt, dus moest ik mijn camera op een riooldeksel leggen en even flitsen om een resultaat ΰ la Puinkabouter te bekomen.

46. Aan het Speelhuisplein staan 18 woningen rondom het theater, dat uit 37 kubussen bestaat. Die kwamen niet veel later dan de eerste 3. Later zijn de bekendere kubuswoningen in Rotterdam er gekomen.

En toen zijn we via de A270 naar Eindhoven en zo verder naar de E34 gereden, waar mijn moeder mij bij Veldhoven belde dat ik geslaagd ben voor mijn herexamens

Last edited by ƒƒ; September 15th, 2010 at 10:58 PM.
ƒƒ no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules