daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Brussel / Bruxelles

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old January 27th, 2010, 08:42 PM   #1
Bazar
Brussels sprout

Likes (Received): 39

VORST / FOREST | Diverse projecten / Projet divers

Brusselnieuws.be:
Quote:
Betaalbaar wonen onder groendak in Vorst
Vorst - De Gewestelijke Ontwikkelingsmaat*schappij Brussel (Gomb) stampt een nieuwe wijk uit de grond. De Bervoetswijk, tussen Luttrebrug en Sint-Denijs, zal 239 middeninkomens*woningen tellen. De gemeente, die van betaalbaar wonen een prioriteit heeft gemaakt, is tevreden.

De nieuwe woonblokken komen op de hoek van de Schaatsstraat en de Marguerite Bervoetsstraat te liggen. Op een informatieavond, die de Gomb en de gemeente Vorst vorige week samen organiseerden, kwamen opvallend veel nieuwsgierigen opdagen. Er komen 108 duplexen, negentien eengezinswoningen en 112 appartementen, verdeeld over negen gebouwen. Verder zijn er ook twaalf ateliers voor ambachtslui ingetekend en kijken de toekomstige bewoners uit op een pleintje.

De gemeente Vorst, die van betaalbaar wonen een speerpunt heeft maakt, is uiterst tevreden met de komst van de woningen. “Met deze Gomb-woningen komt er meteen een groot aantal betaalbare woningen op de markt in het segment waar de vraag het grootst is,” zegt schepen van Huisvesting José Angeli (Ecolo).

Ook als groene is Angeli heel opgezet. Het zijn stuk voor stuk passiefwoningen, en bovendien is er gelet op de waterdoorlaatbaarheid van de gebouwen. Elk gebouw heeft een groendak en ook het binnenplein kan water absorberen. In Vorst, dat makkelijk overstroomt, gelden er heel strikte regels op dat vlak.

Angeli, die naast Huisvesting ook bevoegd is voor Sociale Cohesie, zegt wel nauwkeurig toe te zien op de integratie van de nieuwe wijk in de gemeente. “De wijk mag geen geïsoleerd geheel worden met een te hoge densiteit.”

“De woonwijk is ideaal gelegen,” zegt Angeli nog, “tussen twee perimeters waar een wijkcontract loopt: Luttrebrug en Sint-Denijs. Op tweehonderd meter van de Bervoetswijk komt een wijkhuis; bij Sint-Denijs worden alle straten opgeknapt en stimuleren we samen met Atrium de handel in de wijk.
Bazar no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old January 27th, 2010, 09:00 PM   #2
groentje
New Brusseleir

Likes (Received): 0

Het schiet daar behoorlijk op, trouwens. Ik sta ook op de wachtlijst...
groentje no está en línea   Reply With Quote
Old January 28th, 2010, 09:22 AM   #3
Bazar
Brussels sprout

Echt? Leuk! Als je gaat kijken naar de werf van je misschien toekomstige stek, mag je ook foto's posten van de werken natuurlijk
Old January 30th, 2010, 03:56 PM   #4
groentje
New Brusseleir

Pfff, ik heb het appartement nog niet, hé. Het zal wellicht maar op de nipper zijn, dat ik er bij zal zijn voor Bervoets. En als ik ondertussen een andere stek vind die me bevalt, dan hoeft het voor mij ook niet meer.
Ik ben een paar maand geleden foto's gaan maken (maar de foto's nog niet opgeladen op de computer), en ga er nog wel eens langsgaan, ja.
Old January 30th, 2010, 06:30 PM   #5
Bazar
Brussels sprout

Ok, we kijken er naar uit Succes met de zoektocht naar een woonst!
Old May 17th, 2010, 09:09 AM   #6
groentje
New Brusseleir

Quote:
Originally Posted by Bazar View Post
Ok, we kijken er naar uit Succes met de zoektocht naar een woonst!
En ik heb de betreffende draad teruggevonden. Normaal teken ik voor een appartementje van 85 m² en 1 slaapkamer. Met zicht op de treinen uit Charleroi
Old May 17th, 2010, 10:16 PM   #7
Bazar
Brussels sprout

Proficiat! Nog steeds in Vorst? Wanneer verhuis je? Enig zicht op interessante werven/projecten?
Old May 18th, 2010, 07:00 AM   #8
groentje
New Brusseleir

Yup, ik blijf in Vorst. Verhuis is pas voorzien voor 2012... De werf schiet behoorlijk op, al is het nog altijd ruwbouw.
Ook de renovatie van de Batafabriek vordert, maar ik ben geen grote fotograaf om er regelmatig de vorderingen te gaan verslaan. En ik heb vrij weinig tijd, met heel die aankoop, bevorderingsexamens, en andere bezigheden.
Old August 9th, 2010, 02:39 PM   #9
groentje
New Brusseleir

VORST / FOREST : Diverse projecten / Projet divers

Ik ben deze morgen een kleine fotowandeling gaan maken, en heb enkele foto's genomen van mijn toekomstige woonwijk.

Bervoets
zicht vanop de Van Volxemlaan. Over die brug rijden de treinen naar Charleroi.

Zicht in de Bervoetsstraat op de laatste huizen.

Zelfde standpunt, de blokken op de hoek van Bervoetsstraat en Schaatsstraat.

Die blokken van iets dichterbij. Bij sommige hangt het balkon er al.

Zicht op de 'straat' waar ik ga wonen, vanop de Schaatsstraat.

Zicht op de blokken aan de Schaatsstraat. Hier is men al begonnen aan de bepleistering.

Old August 9th, 2010, 02:50 PM   #10
groentje
New Brusseleir

Nog een ander bouwproject in de mooie gemeente Vorst is de renovatie van de Batafabriek, hier al gepasseerd. Een kleine update.
Zoals je ziet staan er iets meer blaadjes aan de bomen dan de vorige reportage. Het was toen immers ook nog winter. Sorry voor de overbelichting.

De oude gevel, helemaal opgeknapt.

Dit doorsteekje tussen oud en nieuw toont de achterbouw in volle glorie.

En nog eens de achterbouw.

Het nieuwe gedeelte, nu met gevelbekleding.

Last edited by groentje; August 9th, 2010 at 03:11 PM. Reason: link naar reportage TomTack toegevoegd
Old August 9th, 2010, 03:03 PM   #11
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Likes (Received): 59

Leuk project! Bedankt voor de update, groentje!
Old August 9th, 2010, 03:05 PM   #12
Batavier
Rat race

Batavier's Avatar

Likes (Received): 43

Mooie foto's Groentje, Bedankt! Ik ben blij dat het gebouw behouden is. De laatste jaren lijkt er in Brussel toch een steeds meer waardering voor het patrimonium te ontstaan.
Batavier no está en línea   Reply With Quote
Old August 9th, 2010, 03:13 PM   #13
groentje
New Brusseleir

Bedankt, allemaal. Ik ben blij dat het geapprecieerd wordt dat ik mijn leven waag op de tramsporen
Old August 9th, 2010, 09:22 PM   #14
Bazar
Brussels sprout

Goed zo, het ziet er goed uit! Bedankt Groentje, de update was het wachten waard
Old August 9th, 2010, 09:27 PM   #15
Bazar
Brussels sprout

Mooi kranenbosje daar Bedankt voor de vele foto's van deze toch wel redelijk grote werf waar men hier weinig van hoort!

Nogmaals gefeliciteerd met je aankoop, ik denk dat je er wel goed zal wonen!
Old December 23rd, 2010, 09:39 AM   #16
Bazar
Brussels sprout

Enig nieuws van de projecten hierboven Groentje?

Voor de rest goed nieuws omtrent dit pareltje, Brusselnieuws:
Quote:
Recordsubsidie voor gemeentehuis Vorst
De Brusselse regering trekt 9 miljoen euro uit voor de restauratie van het gemeentehuis van Vorst. Meteen een recordsubsidie voor erfgoed.

Het gemeentehuis van Vorst is dringend aan renovatie toe. (© Christian Derauw)

Het gemeentehuis van Vorst ondergaat een grondige renovatie. Het waardevolle art-decogebouw is helemaal onderkomen. Het Brussels Gewest geeft 9,5 miljoen euro voor de restauratie. Dat is de grootste subsidie ooit toegekend door het Gewest. Aan het woord: minister-president Charles Picqué (PS) en burgemeester Magda De Galan (PS).

Het Art Deco-gemeentehuis, daterend van 1938 en van de hand van architect Jean-Baptiste Dewin, is al langer aan renovatie toe, maar omdat het om een beschermd gebouw gaat, was een lange voorbereiding van de werken nodig.

Daarom trekt het gewest nu negen miljoen euro uit. Eerder werd al het bedrag van zeven miljoen euro vermeldt, maar daar komt dus nog een schep bovenop. Het gaat om de grootste subsidie die het Gewest ooit heeft toegekend voor het erfgoed.
En een reportage waarin duidelijk blijkt dat renovatie dringt:
http://www.brusselnieuws.be/artikel/...entehuis-vorst
Old December 24th, 2010, 07:01 AM   #17
groentje
New Brusseleir

Goed nieuws voor het gemeentehuis, die restauratie is inderdaad dringend nodig. En het gebouw is het waard.
Wat betreft de Batafabriek: de bouwfase lijkt zo goed als afgerond, ik zie zelfs al licht in een paar appartementen, het zou dus kunnen dat er mensen wonen.
Bervoets is opnieuw wat verder opgeschoten, er is alweer wat meer van de muur bekleed, de vloerplaat van de 5e verdieping is gelegd, kortom, het vordert. Maar nu ligt natuurlijk alles stil.
Old December 26th, 2010, 09:09 PM   #18
Bazar
Brussels sprout

Globe-Zaman-Rousseau
Mooi project van Montois en Partners, rechtover Vorst Nationaal.
Un beau projet de Montois en face de Forest National.

Last edited by Bazar; December 26th, 2010 at 09:18 PM.
Old December 28th, 2010, 12:14 AM   #19
groentje
New Brusseleir

Ach, juist, daar waar die school zat.
Old January 21st, 2011, 11:03 AM   #20
Bazar
Brussels sprout

Goed nieuws voor Groentje

Brusselnieuws:
Quote:
Sint-Denijs in het nieuw
Tien straten en vier pleintjes in de Sint-Denijswijk krijgen een facelift.

Het vijfjarige wijkcontract Sint-Denijs loopt op zijn einde, en dat betekent dat de projecten binnenkort het levenslicht zullen zien.

Het meest zichtbaar is ongetwijfeld de her*aanleg van de straten. Volgende straten krijgen een oplapbeurt: de Brandstoffen-, Texas- en Sint-Denijsstraat, de kasseistraten rond het gemeentehuis (Pastoor-, Oude Pastorie- en Barcelonastraat), Luik- en Monte Carlostraat en de Generaal Dumonceaulaan.

Met de heraanleg wil de gemeente een aantal pijnpunten wegwerken. Zo krijgen de vernieuwde straten een stevige fundering, waardoor de hevige trillingen die de bewoners al jaren parten spelen, verleden tijd zijn. Zoals gebruikelijk in een wijkcontract zullen de straten en kruispunten op maat van de zwakke weggebruiker heraangelegd worden: de snelheid wordt beperkt en en er komt beperkt eenrichtingsverkeer voor fietsers.

De heraanleg moet de wijk nieuw leven inblazen. Zo komen er twee nieuwe pleintjes op de hoek Bervoets/Texas en Féron/Kersbeek/Dumonceau en zal het plein aan de Zaman- en Monte Carlolaan her*aangelegd worden. Daar komen ook nieuwe speeltuigen. De pleintjes krijgen drainerende tegels, om de wateroverlast waarmee de buurt vaak te kampen heeft, op te vangen.
De kostprijs bedraagt 3 miljoen euro, betaald door het federale Brusselfonds Beliris.

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules