SkyscraperCity Forum banner
Status
Not open for further replies.

Rotterdam: Lijnbaangebied

65K views 580 replies 100 participants last post by  Jan 
#1 ·
Bron: Rotterdams Dagblad, 2 augustus

Leefbaar wil van de Lijnbaan af

Leefbaar Rotterdam wil van de Lijnbaan af. Volgens de coalitiepartij voldoet Rotterdams bekendste winkelcentrum niet meer aan de eisen van de 21e eeuw. Raadslid Gerard Dorsman: “Ooit was het prachtig, maar het heeft de tand des tijds niet doorstaan”. Dorsman pleit voor een compleet nieuw winkelhart ‘met grootstedelijke allure’. “We moeten iets hebben dat Rotterdam rechtdoet, iets dat past bij de grandeur van het Weena, de Kop van Zuid, het nieuwe Centraal Station. Nu komen mensen van de cruiseschrepen af en denken: hé, is dit alles? De huidige Lijnbaan mist uitstraling, maar het lijkt wel op een winkelcentrum uit de jaren zestig in Ijsselmonde

‘Hoeft niet erg veel te kosten'
Leefbaar Rotterdam gaat ervan uit dat het maken van een nieuw ontwerp voor de Lijnhaan niet al te veel geld hoeft te kosten" Dorsman: “Schrijf een prijsvraag uit. Ik denk dat er architecten zijn die graag mee willen werken, al was het maar voor de eer. Jonge Rotterdamse architecten bijvoorbeeld.” Met de particulieren die in het gebied panden in hun bezit hebben, moeten volgens hem afspraken te maken zijn, “Dat is elders in de stad ook gelukt. Bijvoorbeeld op de Dordtselaan op Zuid”

De partij stelt voor het afbreken in verschillende fases te doen. “Het hoeft niet in één keer te gebeuren, Laten we beginnen met het deel bij de Kruiskade. Dat ziet er op dit moment wel erg verloederd uit. Zeker nu ook de bioscoop Lumière de deuren gesloten heeft."

Vijftig jaar bestaan
De grootste Rotterdamse partij komt met het plan, nu vorig jaar net het vijftigjarige bestaan van het ontwerp van het illustere architectenduo Van den Broek en Bakema werd, gevierd. Bij de officiële opening op 18 mei 1953 gold de autovrije straat met winkels en woningen in galerijflats met groene binnenhoven als een revolutionairconcept. Leefbaar wil 'n principiële uitspraak van het Rotterdamse college. Zijn burgemeester en wethouders, zo wil Dorsman weten, ook van oordeel dat het Lijnbaangebied in zijn huidige vorm niet meer voldoet en qua vormgeving niet meer aansluit bij omliggende bebouwing.'

---oooOooo---

Wat mij betreft geen probleem. Wel ook even die bijbehorende flats meenemen a.u.b. Dat gekneuter met 'hoeft niet veel te kosten', 'architectenprijsvraag voor de eer' en die vergelijking met de Dordtselaan is typische Leefbaar onnozelheid, maar als het college inderdaad een principe uitspraak doet kunnen hier wellicht mooie dingen gebeuren in de toekomst want nu is het in potentie wellicht de meest stedelijke plek van Rotterdam. Maak Riek Bakker maar alvast projectdirecteur!
 
See less See more
#3 ·
Ik ben het er wel mee eens dat het nu geen grootstedelijke uitstraling heeft.
Maar dat het niet veel geld hoeft te kosten lijkt me niet echt realistisch.
Om iets ‘met grootstedelijke allure’ neer te zetten is natuurlijk veel geld nodig.
Natuurlijk vinnik het een goed initiatief om deze plek eens goed onder handen te nemen.
 
#5 ·
Laten we beginnen met het deel bij de Kruiskade. Dat ziet er op dit moment wel erg verloederd uit. Zeker nu ook de bioscoop Lumière de deuren gesloten heeft."


Maak van de kruiskade een gebied a la Times Square of west 42nd, met veel theaters, bioscopen, restaurants en veel reclameboorden en licht. Dat trekt mensen aan omdat er iets te doen is.

En als Corso toch gebouwd gaat worden, mischien dat daar dan de nieuwe cinerama kan komen
 
#6 ·
dat zou indd mooi zijn. ik hoop dat bij het nieuwe winkelcentrum misschien nog een mooie woontoren ( 160 meter ofzo, die 150 metergrens moet maar eens een keer doorbroken worden ) uit de grond gestampt wordt, dan ben ik tevreden.

ik ga er van uit dat het wel een vooruitgang wordt vergeleken met het bestaande winkelcentrum;)
 
#7 ·
Die flats mogen wat mij beteft ook tegen de vlakte. Ze moeten wel een gedeelte van de lijnbaan behouden omdat het toch een speciale plek in neemt in de geschiedenis van de stad. ( bijvoorbeeld de korte lijnbaan )
Voor de rest moeten ze dan het lef hebben om het grootstedelijks in te richten. Dus veel van alles. (winkels, woningen, uitgaansvoorzieningen enz. )

Riek Bakker is wel een goed idee. Na Leidse Rijn mag er nu wel weer een nieuwe uitdaging. Het zou wel van lef getuigen als het huidige college deze stap zou durven te nemen. Had al wat eerder moeten gebeuren. Halve opknapbeurten heb je niets aan. Afbreken en nieuwbouwen.
 
#8 ·
Goed nieuws dat er tenminste over gesproken wordt! Maar een vergelijking met de Dordtselaan is haast een belediging voor de lijnbaan en gaat op alle punten mank.

Met die complexe eigendomsstructuur en zonder aanwijsbare (sociale) problemen, zie ik de lijnbaan zeker niet binnen tien jaar onderhanden worden genomen.
 
#9 ·
Indien men iets 'leuks' wilt maken van de Lijnbaan, geef dan kleine, smalle kavels uit. Dan krijg je niet een bundel filialen van de bekende ketens. Hooguit een Blokker van 20verdiepingen met 12m breed winkelfront. Penciltowers als in een pak potloden naast elkaar.
 
#13 ·
Idd, hele zooi afbreken lijkt me geweldig. En dan zou ik zeggen: maak er allemaal, van begin tot eind, inclusief de lijnbaanflats pleinen van. Sommige overdekt andere open, meeste met twee lagen winkels, of zelfs drie. En elk plein van een andere architect....
Daaronder dan een hoofdweg en een parkeergarage waar de gemiddelde skater agorafobie krijgt en je geen echos meer hoort omdat je alweer vergeten bent dat je wat geroepen hebt op het moment van terugkaatsen.
En natuurlijk een beeld van Bakema en van den Broek met weemoed in hun blik, starend over de "nieuwe commercie" die zo anders is geworden dan ze hadden kunnen vermoeden.
 
#14 ·
Yep, er moet in ieder geval een herinnering aan Broek en Bakema blijven, maar of dat een stuk lijnbaan moet zijn... Ik denk dat de stad beter af is zonder!

Je moet eigenlijk meteen het hoogbouwbeleid aanpassen, hier moet, inclusief het gebied waar nu de Lijnbaanflats staan, meteen flinke hoogbouw komen. Op de plek van de Lijnbaan dan een nieuwe straat met hoogbouw er meteen naast, zodat er een echte canyon komt. Misschien moet je op de verbrede straat zelfs weer plaatselijk verkeer toelaten. Uiteraard minstens 2 lagen met winkels, met meerdere loopbruggen van de ene naar de andere kant.

En een enorme P-garage erin en erop, zodat er geen gezeik meer is met Parkeerplaatsen zoals bij Jungerhans.

Achter de nieuwe lijnbaan en tussen de torens daar zou nog ruimte moeten zijn voor wat groen, maar dan grootstedelijk groen, liefst 1 parkje ter grootte van 2 lijnbaanhofjes met hoogwaardig stedelijk groen.

Als er een prijsvraag komt doe ik mee. :cheers:
 
#16 ·
Schandelijke korte termijn denken en populistische politiek. De lijnbaan vind ik een monument. Ik ben een fan van de lijnbaan als concept en wil graag zien dat er iets gebeurt met de achterkanten van de winkels. Laat ze aub iets met de hoogstraat gaan doen. Dit had vroeger grandeur. Laten we eerst de echt rotte plekken in de stad oplossen. De lijnbaan functioneert nog steeds harstikke goed. Misschien wel de standaard winkels maar die moet je ergens laten. De lijnbaanflats zijn eigenlijk best bijzonder. Ik ben er nu een paar keer binnen geweest en het heeft echt iets over zich heen van " niet lullen maar poetsen" mentaliteit. De geschiedenis toont aan dat op een gegeven moment plekken worden gesloopt of zo worden veranderd dat er later met weemoed op wordt teruggekeken. Ik wil niet alleen nieuwe shit, maar ook oude shit in de stad. De lijnbaan vind ik mooie oude shit. Niet alles hoeft van goud te zijn om te kunnen waarderen.
 
#17 ·
botje said:
Schandelijke korte termijn denken en populistische politiek. De lijnbaan vind ik een monument. Ik ben een fan van de lijnbaan als concept en wil graag zien dat er iets gebeurt met de achterkanten van de winkels. Laat ze aub iets met de hoogstraat gaan doen. Dit had vroeger grandeur. Laten we eerst de echt rotte plekken in de stad oplossen. De lijnbaan functioneert nog steeds harstikke goed. Misschien wel de standaard winkels maar die moet je ergens laten. De lijnbaanflats zijn eigenlijk best bijzonder. Ik ben er nu een paar keer binnen geweest en het heeft echt iets over zich heen van " niet lullen maar poetsen" mentaliteit. De geschiedenis toont aan dat op een gegeven moment plekken worden gesloopt of zo worden veranderd dat er later met weemoed op wordt teruggekeken. Ik wil niet alleen nieuwe shit, maar ook oude shit in de stad. De lijnbaan vind ik mooie oude shit. Niet alles hoeft van goud te zijn om te kunnen waarderen.

Ik ben het voor een gedeelte wel met je eens. Daarom zou ik ook willen pleiten om een gedeelte te bewaren. Maar misschien dat daarmee het gehele concept toch verloren gaat. Het heeft wel iets monumentaals maar het is ook zwaar achterhaald. Dus wat is wijsheid.

Ik ben het helemaal met je eens dat eigenlijk de hoogstraat echt aangepakt moet worden. Dat is pas een ramp en dat is het al jaren. Daar valt toch echt heel veel te behalen. Dat zou de eerste prioriteit moeten zijn. Op een paar gebouwen na de hele hoogstraat na V&D afbreken en er iets nieuws van maken en dan ook het hele stuk daar vandaan naar de blaak.
 
#18 ·
botje said:
Schandelijke korte termijn denken en populistische politiek. De lijnbaan vind ik een monument. Ik ben een fan van de lijnbaan als concept en wil graag zien dat er iets gebeurt met de achterkanten van de winkels. Laat ze aub iets met de hoogstraat gaan doen. Dit had vroeger grandeur. Laten we eerst de echt rotte plekken in de stad oplossen. De lijnbaan functioneert nog steeds harstikke goed. Misschien wel de standaard winkels maar die moet je ergens laten. De lijnbaanflats zijn eigenlijk best bijzonder. Ik ben er nu een paar keer binnen geweest en het heeft echt iets over zich heen van " niet lullen maar poetsen" mentaliteit. De geschiedenis toont aan dat op een gegeven moment plekken worden gesloopt of zo worden veranderd dat er later met weemoed op wordt teruggekeken. Ik wil niet alleen nieuwe shit, maar ook oude shit in de stad. De lijnbaan vind ik mooie oude shit. Niet alles hoeft van goud te zijn om te kunnen waarderen.

De wederopbouw was nooit met de bedoeling geweest dat al die gebouwen lang zullen blijven staan, maar gewoon voor de nood, daarom zijn de meeste wederopbouw gebouwen in NL ook oerlelijk zonder enig uitstraling en creativiteit. Het achterliggende gedachte was toch dat zij eventueel zullen worden vervangen.
 
#19 ·
Ik heb er speciaal nogeens een oude editie van het Het Vrije Volk (nu RD) bijgezocht van 19/11/1988. Hierin was het volgende te lezen:

"Een rups door Rotterdam
De lijnbaan overdekt met teflonoverkappingen. Niet alleen winkelen op de beganegrond, maar ook op de eerste verdieping. In opdracht van de vereniging van eigenaren tekende de engelse architect Derek Walker met het bureau Conran de nieuwe opzet. Laatste besprekingen over financiën en fasering vinden nu plaats. Naar alle waarschijnlijkheid beginnen de werkzaamheden in 1990."

Zucht het is nu 2004 :bash: en men heeft het idee dat het allemaal dus niet meer voldoet. Nou ja het is iig weer een (nieuw) begin. Ik moet zeggen dat ik indertijd al heel gecharmeerd was van het ontwerp van meneer Walker. Het is toen helaas gestrand op het te hoge kostenplaatje (het zal een keer niet zo zijn) en een hopeloos verdeelde vereniging van eigenaren, dus kwam er als compromis het vernieuwen van de bestrating, luifels en straatmeubilair uitrollen. Het resultaat van dit compromis kunt u allen nog dagelijks bewonderen....

Ik hoop dan ook dat er een nieuw plan komt met iig het uitgangspunt, zoals in het plan van Walker, dat het winkelgebied meerlaags wordt uitgevoerd met hoge bebouwing aan weerszijden. Ook lijkt het me een goed plan om de lijnbaan ondergronds onder de Oldenbarneveltplaats door te voeren (geen last meer van kruisende trams)en indien mogelijk zou zelfs de beurstraverse op deze verdiepte lijnbaan kunnen worden aangesloten. Verder uiteraard de slopershamer loslaten op de Lijnbaanflats en hier een nieuwe grootstedelijke omgeving creëren, waarbij idd een park omgeven door hoogbouw zou kunnen worden overwogen. Voorlopig nog wel even sweet dreams.
 
#20 ·
Stratosphere 2020 said:
De wederopbouw was nooit met de bedoeling geweest dat al die gebouwen lang zullen blijven staan, maar gewoon voor de nood, daarom zijn de meeste wederopbouw gebouwen in NL ook oerlelijk zonder enig uitstraling en creativiteit. Het achterliggende gedachte was toch dat zij eventueel zullen worden vervangen.
Uit mijn hart gegrepen!!! 100000% mee eens.......
 
#22 ·
@ Stratosphere 2020: ik vind dat je hiermee de Wederopbouw als architectuurperiode tekort doet. De verschijningsvorm is een uiting van een geloof in een nieuwe periode waarin zaken als ruimte toentertijd gelijk stonden met vrijheid. De kwaliteit van deze architectuur dient dan ook te worden afgezet tegen de vooroorlogse architectuur, die rijk was aan ornamentuur, maar overblijfselen zijn van een periode waarin ruimte in de stad bijzonder schaars was. Kort na de oorlog zijn er inderdaad noodvoorzieningen gebouwd, maar de Lijnbaan is dat zeker niet.

Probleem met de Lijnbaan is de wet van de remmende voorsprong. Het scheiden van verkeersstromen was revolutionair maar vandaag de dag niet voldoende om de stedelijkheid ter plekke waar te maken. Overigens is het slopen van de Lijnbaan geen doel, maar een consequentie. Als die weg gaat dient daar een zeer hoogwaardig gebied voor terug te komen, en niet, zoals Dorsman nu suggereert, iets dat niet veel hoeft te kosten.

Vandaag staat in het AD dat de winkeliersvereniging het idee totaal niet ziet zitten. Dit was te verwachten, want het is niet de eerste keer dat gesuggereerd wordt dat er iets anders met de Lijnbaan moet gebeuren. Zonder hoogwaardig alternatief zal dat waarschijnlijk ook nooit gebeuren.

Dat er met de Hoogstraat iets moet gebeuren lijkt me duidelijk, maar is in deze discussie niet relevant, al was het maar dat de Hoogstraat een ander winkelsegment bedient. De hoofdoriëntatie van Rotterdam is Noord-Zuid geworden, Oost-West oriëntatie is iets van voor de oorlog. Wat mij betreft wordt het hele winkelareaal van de Hoogstraat ondergebracht in een nieuwe Lijnbaan winkelcentrum en maken ze van de hoogstraat en omgeving een hoowaardig woongebied.
 
#23 ·
uit het Rotterdams Dagblad

Dinsdag 3 Augustus 2004

'Op de Lijnbaan kun je 's avonds een kanon afschieten'

Door Yvonne Keunen en Eefje Oomen

De Rotterdamse Lijnbaan kan in de 21e eeuw niet meer mee. Dat vindt Leefbaar Rotterdam. Die stelde gisteren voor het beroemde, ruim vijftig jaar oude ontwerp van het architectenduo Van den Broek en Bakema af te breken en er een nieuw winkelhart neer te zetten. Maar wat vinden anderen? Is de Lijnbaan voltooid verleden tijd?


De Lijnbaan toen ie nog nieuw was en uniek (begin jaren ’50) en de Lijnbaan anno 2004. (Foto Frits van Someren/Rotterdams Dagblad, naar archieffoto van Steef Zoetmulder)

Lijnbaan-winkelier Peter Dijksman, hij heeft een zaak voor schoenenreparaties:

,,Afbreken? Van de gekke! De Lijnbaan is toch prachtig, echt Rotterdams. Waarom zou het weg moeten? Ik zit hier al twintig jaar en blijf hier voorlopig nog wel effe, hoor. Weet je wat zij van Leefbaar zouden moeten doen? Ze zouden zich eens wat meer moeten gaan bemoeien met de veiligheid in de binnenstad. Dan wordt het hier pas echt Leefbaar. Er worden steeds mooie cijfertjes over de veiligheid naar buiten gebracht, maar ik weet niet waar ze die vandaan halen. Het is hier echt niet veiliger. De politie, die doet niks. Als ik bel voor een diefstal komen er niet eens agenten langs. Dus laat er eerst maar wat meer politie komen en fleur de boel wat op, met plantenbakken, misschien zelfs wat vogelkooitjes. Zal je zien dat de Lijnbaan al een flink stuk opknapt.''

Pieter Kuster van het Archicenter, dat Rotterdam promoot als architectuurstad:

,,Samen met het Goothandelsgebouw is de Lijnbaan het meest beeldbepalende bouwwerk uit de periode van wederopbouw. Architectuurliefhebbers weten de Lijnbaan nog steeds te vinden. En de eerste autovrije winkelstraat van Nederland is ook nog altijd opgenomen in architectuurroutes. Samen met de Beurstraverse overigens. Weliswaar wordt vaak wat badinerend gedaan over de architectuur van de Koopgoot, maar hij werkt wel prima. En het is er altijd schoon. Hoewel de Lijnbaan tegenwoordig ook weer goed wordt schoongemaakt.

De vraag of de Lijnbaan nog van deze tijd is, wordt om de zoveel jaar gesteld. Er is niks mis met een discussie daarover. Al lijkt afbreken me wat rigoureus. In dat geval moet er wel een heel goed plan tegenover staan. Het is denk ik ook een luxevraag, want de Lijnbaan is een goed lopende winkelstraat. Ik denk dat je je meer zorgen moet maken over de Hoogstraat. Dat was vroeger hét middelpunt in de stad en nu gebeurt er niets meer. Het enige probleem van de Lijnbaan is dat er 's avonds geen levendigheid is. Om daar een einde aan te maken, moet je woningen in de omgeving toevoegen.''

Anneke van Brugge, werkt in een van de kantoren bij de Lijnbaan en winkelt er af en toe:

,,Ben het helemaal met Leefbaar eens. Vroeger, toen had de Lijnbaan nog wel wat. Er zaten toen ook nog echt goede kledingwinkels, zoals Rodier. Nu heeft het gebied geen klasse meer. Dat heeft niet alleen te maken met het winkelbestand, het heeft ook te maken met de architectuur. Die is verouderd. Die is me ook veel te grauw. De Lijnbaan haalt het bijvoorbeeld niet meer bij de Koopgoot. Die is wél mooi. Dus ik zeg: zet er inderdaad wat nieuws neer. Iets dat net zo mooi is als, ik noem maar, het gebouw van Nationale Nederlanden. Als je uit het Centraal Station komt, dan denk je: wauw. Dat moeten we met de Lijnbaan ook hebben. En, een tip voor de architecten: doe ook eens wat met kleur. Het is hier allemaal zo grijs.''

Camiel Berns, vice-voorzitter van de stichting Docomomo, die zich zich sterk maakt voor het behoud van wederopbouwmonumenten:

,,Je moet hier niet eens een discussie over willen starten, tenzij je hele zwaarwegende argumenten hebt. Dat de Lijnbaan bijvoorbeeld helemaal verpauperd of verloederd is. En dan nog: dan zou je moeten kijken of je het zo kan aanpassen dat het weer voldoet. Maar volgens mij - en ik winkel er nog regelmatig - is er op de Lijnbaan helemaal niks aan de hand. Het is er nog altijd erg druk. Een bizar plan, echt. Is wel duidelijk dat dit een heel uniek monument is? Het eerste winkelcentrum waar de stroom van bezoekers gescheiden werd van de bevoorraders. Het eerste winkelcentrum ook, waar auto's niet meer mochten komen. Ook in het buitenland weet men hoe bijzonder het is. Het concept van de Lijnbaan is opgenomen in het internationale register van wederopbouwmonumenten.''

Architect Guus Smit, ontwierp eind 2002 op eigen initiatief een nieuwe Lijnbaan:

,,Ik lees het net in de krant. De Lijnbaan afbreken vind ik een prima idee. De doorsnee Rotterdammer - en daar ben ik er zelf een van - vindt de Lijnbaan helemaal niks. Alleen architecten en kunsthistorici zijn tegen sloop. Maar dat is vanwege hun vak. En winkeliers zijn ook altijd tegen omdat ze bang zijn meer huur te moeten betalen. Van mij mag de Lijnbaan plat, zij het in fasen. Waarom? De Lijnbaan bestaat voor vijftig procent uit achterkanten waar niets mee wordt gedaan. Het is er bovendien unheimisch. Ik heb zelf in een kerstvakantie uit woede een nieuw ontwerp en een maquette gemaakt voor de Lijnbaan. Zoals die er nu bij ligt, vind ik echt schaamteloos. De Lijnbaan heeft geen uitstraling. Dat is heel triest, want je hebt het hier wel over het hart van de stad. De Lijnbaan is een van de duurste plekken van Rotterdam en daar staat alleen een eenzijdig winkelcomplex. 's Avonds kun je er een kanon afschieten. Dat is pure kapitaalvernietiging. Daarom moeten er veel woningen komen. En een parkeergarage. Op die manier kost een nieuw plan geen geld, maar genereer je het juist.''
 
#24 ·
botje said:
De lijnbaan is niet als tijdelijk neergezet. Dat waren bijvoorbeeld de noodwinkels op de nieuwe binnenweg na de oorlog.
Daar heb je dan ook wel weer gelijk in Botje. Er kan veel gezegd worden over de Lijnbaan, 1 ding is zeker, het was indertijd een revolutionair ontwerp met visie van Vd Broek en Bakema en was als zodanig dus niet tijdelijk bedoeld. Alleen heeft het zijn allure in de binnenstad, zoals die nu is, wel verloren; het komt gewoon te kleinsteeds over. In heel het land zijn deze lijnbaanachtige winkelcentra terug te vinden, dus al was het de eerste in zijn soort het is gewoon nu niet meer bijzonder. Daarom ben ik voorstander van vervanging, waarbij uiteraard wel een eerbetoon moet worden gebracht aan de reeds genoemde architecten.
 
#25 ·
Rotterdams Dagblad said:
's Avonds kun je er een kanon afschieten. Dat is pure kapitaalvernietiging. Daarom moeten er veel woningen komen. En een parkeergarage. Op die manier kost een nieuw plan geen geld, maar genereer je het juist.''
Typische Hollander, overal moet het gezellig zijn. Zolang er andere plekken in de stad zijn waar je koninklijk kunt wonen of uitgaan lijkt het me geen probleem als er 's avonds op de Lijnbaan niks gebeurd. Sommige functies kunnen elkaar immers ook in de weg zitten.
 
#26 ·
Dat je er een kanon kan afschieten mag ook niet het argument zijn om iets aan de lijnbaan te doen.

Bij een vervanging zou er inderdaad wel groen moeten terug komen.
De parkjes uit het originele ontwerp zijn nu wat vreemde eilandjes geworden maar je kan daar wel een stedelijker park van maken midden in de stad.

En ja, vd. Broek en Bakema verdienen wel een bijzonder eerbetoon. Dus hou toch een deel in stand op straarniveau. (door verbouwen verziek je ook het originele ontwerp, kijk maar hoe het er nu uitziet met al die verschillende overkappingen e.d.)
 
Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.
Top