daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Database

Database Discussies, cijfers en wetenswaardigheden van de bestaande bebouwde omgeving

Reply

Thread Tools
Old August 7th, 2004, 12:24 PM   #1
Nemo

Nemo's Avatar

Likes (Received): 69

Industrieel Erfgoed. Mijnbouw Limburg.

DE NEDERLANDSE STAATSMIJNEN; VERDWENEN CULTUREEL ERFGOED.

EMMA

HENDRIK

MAURITS

BEATRIX

JULIA

ZIE:

http://www.ta.tudelft.nl/coalpage/start_NL.htm

http://www.industrieel-erfgoed.nl/links/

Last edited by NEMO TENETUR; August 7th, 2004 at 12:41 PM.
Nemo no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old August 7th, 2004, 04:56 PM   #2
Errik
Registered User

Errik's Avatar

Likes (Received): 0

Schitterende foto's! Een voorbije wereld. Men geloofde echt in de kracht van de industrie en beschouwde zich als deelnemer daaraan ook als iets bijzonders. En dan komt de totale ineenstorting. De tragiek van de kapotte illusie. Om tranen van in de ogen te krijgen.
Errik no está en línea   Reply With Quote
Old August 7th, 2004, 05:10 PM   #3
Bibelo
Registered User

Bibelo's Avatar

Likes (Received): 21

Dit beeld hing in de woonkamer van mijn opa en oma, maar dan als romantisch schilderij. De graanvelden op de voorgrond met huizen en dat vreemde industriecomplex rokend erachter.
Langs dat hek op de voorgrond liepen twee figuren hand in hand. Door hetzelfde rode jasje wat ik droeg en bruin-zwarte (nep) bontmantel wat mijn moeder toen had, dacht ik altijd dat het mijn moeder en ik waren op het schilderij. goeie ouwe tijd

Bibelo está en línea ahora   Reply With Quote
Old August 7th, 2004, 05:35 PM   #4
dirkholtkamp
Aanstormend talent

dirkholtkamp's Avatar

Erg mooi. In plaats van dit erfgoed af te breken zou men eigenlijk meer hun best moeten doen dit soort objecten een nieuwe functie te geven. Maak er een pretpark van (net zoals met die Kerncentrale die tegenwoordig "Wasserwunderland" heet), of een wooncomplex met mooie lofts enz. Afbreken is echter uit den boze.
dirkholtkamp no está en línea   Reply With Quote
Old August 9th, 2004, 09:37 AM   #5
Winus
heanig an

Winus's Avatar

Sommige complexen zijn gewoon te groot om iets nieuws mee te beginnen. Helemaal als ze ver buiten de stad liggen, is het moeilijk om er dan een levendig stadsdeel te creëren. En je kan ook niet overal Kernwasserwunderlands beginnen. Helaas...
Old August 9th, 2004, 09:42 PM   #6
sky-eye
Zitterd veur ummer

Likes (Received): 96

De mijnen brachten de welvaart in zuid-limburg, maar toen ze eenmaal gesloten werden werd zo'n beetje alles gesloopt. Het enige 'industrieele ' erfgoed (mn in de oostelijke mijnstreek (Heerlen, Kerkrade,Landgraaf,Brunssum)
zijn de vele mijnwerkershuisjes. In de Oostelijke Mijnstreek zijn nog complete stadswijken vol met deze vaak karakterastieke huisjes.

Uiteraard is het niet mogelijk (en zeker niet in die tijd) om die enorme fabrieksterreinen te behouden, maar het is zonde dat al die mijnbergen afgegraven zijn (er is nog 1 mijnberg in Heerlen en ook deze dreigt men af te graven!) en dat zo n beetje alles met de grond gelijk is gemaakt.
sky-eye no está en línea   Reply With Quote
Old August 9th, 2004, 09:47 PM   #7
sky-eye
Zitterd veur ummer

Likes (Received): 96

De schacht met de letters ON op staat er trouwens nog, ik neem dat het nu een monument is. De toren staat links (als je uit noordelijke richting komt) van het spoor, een paar honderd meter vanaf het station van Heerlen. Ook de schacht op de laatste foto, in Kerkrade staat er nog en word bewoond door een stel kunstenaars.
sky-eye no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules