|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Database Discussies, cijfers en wetenswaardigheden van de bestaande bebouwde omgeving |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Likes (Received): 41
|
Industrieel Erfgoed. Mijnbouw Limburg.
DE NEDERLANDSE STAATSMIJNEN; VERDWENEN CULTUREEL ERFGOED.
EMMA ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HENDRIK ![]() ![]() ![]() MAURITS ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BEATRIX ![]() JULIA ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ZIE: http://www.ta.tudelft.nl/coalpage/start_NL.htm http://www.industrieel-erfgoed.nl/links/
◊◊◊◊◊ Last edited by NEMO TENETUR; August 7th, 2004 at 12:41 PM. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Schitterende foto's! Een voorbije wereld. Men geloofde echt in de kracht van de industrie en beschouwde zich als deelnemer daaraan ook als iets bijzonders. En dan komt de totale ineenstorting. De tragiek van de kapotte illusie. Om tranen van in de ogen te krijgen.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Registered User
|
Dit beeld hing in de woonkamer van mijn opa en oma, maar dan als romantisch schilderij. De graanvelden op de voorgrond met huizen en dat vreemde industriecomplex rokend erachter.
Langs dat hek op de voorgrond liepen twee figuren hand in hand. Door hetzelfde rode jasje wat ik droeg en bruin-zwarte (nep) bontmantel wat mijn moeder toen had, dacht ik altijd dat het mijn moeder en ik waren op het schilderij. goeie ouwe tijd
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Aanstormend talent
|
Erg mooi. In plaats van dit erfgoed af te breken zou men eigenlijk meer hun best moeten doen dit soort objecten een nieuwe functie te geven. Maak er een pretpark van (net zoals met die Kerncentrale die tegenwoordig "Wasserwunderland" heet), of een wooncomplex met mooie lofts enz. Afbreken is echter uit den boze.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
heanig an
|
Sommige complexen zijn gewoon te groot om iets nieuws mee te beginnen. Helemaal als ze ver buiten de stad liggen, is het moeilijk om er dan een levendig stadsdeel te creëren. En je kan ook niet overal Kernwasserwunderlands beginnen. Helaas...
|
|
|
#6 |
|
Zitterd veur ummer
Likes (Received): 34
|
De mijnen brachten de welvaart in zuid-limburg, maar toen ze eenmaal gesloten werden werd zo'n beetje alles gesloopt. Het enige 'industrieele ' erfgoed (mn in de oostelijke mijnstreek (Heerlen, Kerkrade,Landgraaf,Brunssum)
zijn de vele mijnwerkershuisjes. In de Oostelijke Mijnstreek zijn nog complete stadswijken vol met deze vaak karakterastieke huisjes. Uiteraard is het niet mogelijk (en zeker niet in die tijd) om die enorme fabrieksterreinen te behouden, maar het is zonde dat al die mijnbergen afgegraven zijn (er is nog 1 mijnberg in Heerlen en ook deze dreigt men af te graven!) en dat zo n beetje alles met de grond gelijk is gemaakt. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Zitterd veur ummer
Likes (Received): 34
|
De schacht met de letters ON op staat er trouwens nog, ik neem dat het nu een monument is. De toren staat links (als je uit noordelijke richting komt) van het spoor, een paar honderd meter vanaf het station van Heerlen. Ook de schacht op de laatste foto, in Kerkrade staat er nog en word bewoond door een stel kunstenaars.
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|