daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Global Announcement

SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info!

Reply

Thread Tools Display Modes
Old November 3rd, 2010, 08:02 PM   #1
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Likes (Received): 38

Kleurrijk New York (deel 1)

Zoals sommige van jullie misschien weten ben ik in de herfstvakantie met mijn vriendin een week naar New York geweest. We zijn zaterdag 23 oktober heel vroeg vertrokken richting Schiphol, ons vliegtuig vertrok 7.00 's morgens. We moesten in Zurich overstappen. De heenreis verliep vlotjes. We hebben een fantastische week gehad, het was tot en met donderdag boven de 20 graden en we hebben alleen woensdag een beetje bewolkt weer gehad met af en toe een bui. Vrijdag was het ineens nog maar een graad of 9 met een koude wind.

We verbleven in de wijk Long Island City in het stadsdeel Queens. We zaten dicht bij de metrostations Queensboroplaza en Queensplaza vanwaar je binnen een kwartier in Midtown Manhatten zit. We hebben voor $27 een weekkaart gehaald voor de metro, ideaal.

Eerst even twee kaarten. De punaises geven aan waar we zijn geweest. We zijn geland op JFK, een stuk ten oosten van Manhatten. De afstand van Manhatten tot JFK is zo'n 20 kilometer. We zijn ook nog een dag in het uiterste noordoosten van Staten Island geweest zoals je op de kaart kunt zien.

Bron: Google Earth

Verder ingezoomd op Manhatten een overzicht waar we zijn geweest. Het waren vooral de bekende plekken, we hebben nog zoveel niet gezien, dat komt volgend jaar:

Bron: Google Earth

Zie deel 2: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1249907
Zie deel 3: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1250413

Deel 1

Een verslag van dag tot dag:

Zaterdag 23 oktober
#1 Skihellingen ergens in de noordelijke Appalachen:

#2 Leuke "raad de stad"

#3 En dan naderen we de voorsteden van de Big Apple We beseften dat we nu echt bijna in Amerika waren.

#4 Rijke buitenwijken, een beetje simcity achtig. Ik vermoed dat dit ergens boven Jerseycity is, we zijn namelijk vanuit het noorden via een lus richting JFK gevlogen:

#5 Na een lange dag kwamen we 13.00 NY time aan. Een gunstige tijd. We waren aangenaam verrast door de wijk. Long Island City (LIC) is een industriële wijk die snel omgebouwd wordt tot hippe woonwijk. De contrasten zijn groot, in sommige delen staan verpauperde pakhuizen en andere delen zijn al compleet vernieuwd (later zul je hier meer over zien). LIC heeft zelfs een wolkenkrabber (bekend van GTA 4) ik weet de naam niet, maar er staat met koeienletters Citi op de top:

#6 "Onze" straat:

#7 Daar sta je dan als hoogbouwliefhebber en dan zo'n uitzicht:

De foto's en de uitzichten worden nog beter straks

Zaterdagmiddag waren we moe van de reis, we hebben ons gesetteld en de wijk verkent. Nog een aantal foto's van Queens en de skyline:

#8 Hier wordt je toch blij van als hoogbouwfreak. Dit was 44th street in Queens:

#9 De wolkenkrabber van Queens vanuit 44th street:

Meer foto's van Queens volgen.

Zondag 24 oktober

Na een heerlijk nachtje slapen gingen we de volgende dag dan echt naar Manhatten. Het werd een prachtige zondag met heerlijk weer:

#10 Eerst zijn we naar St Patricks Cathedral op 5th Avenue gegaan voor wat kiekjes. De kathedraal is eind 19e eeuw gebouwd en is geīnspireerd op de Dom in Keulen, ik vermoed dat dit neogotiek is. De twee torens zijn 100 meter hoog maar vallen in het niet door de vele hoogbouw in de omgeving. De kathedraal werd ook gerestaureerd.

#11 De buurman is een kapitalistische kathedraal en is volgens mij een metertje of 180(?). Moeilijk in te schatten.

#12 Voordat we de kathedraal in mochten moesten we tassen laten controleren. Veel pracht en praal in de kathedraal.

#13 Mooie glas in lood:

#14 Nog een keer St Patricks en de buurman:

#15 Dichtbij St Patricks ligt het Rockefellercenter. Een prachtig complex met 19 gebouwen, gebouwd tussen 1929 en 1940. Volgens mij echt art-deco stijl, de standbeelden en de sfeer zijn een beetje megalomaan (als dit het goede woord is). Het bestaat o.a. uit kantoren, winkels en de Radiocityhall, de hoogste toren is 260 meter hoog. Vrijdag zijn we op de top geweest (volgen nog foto's van). Hier alvast wat foto's van het complex:

#16 Hoog

#17 De hoogste toren is imposant:

#18 Het is allemaal heel symmetrisch:

#19 HF op Rockefeller Center:

Nog eentje om het af te leren. Meer foto's van en vanaf de hoogste toren volgen.

Het was zondagmorgen nog relatief rustig in Manhatten, mooie overgangsdag voor ons als provincialen

We gaan via 6th avenue ook wel "the Avenue of the Americas" genoemd richting Times Square. Aan deze avenue staan veel kantoortorens:

#20 Deze drielingtorens vind ik geweldig. Zou de geven van de Rotterdam er zo een beetje gaan uitzien? Twee van de drie:

#21 Hoog:

Aangekomen op Times Square bleek er een gigantische markt te zijn. Er hing een lekker sfeertje op straat, mooi weer, mooi vrouw aan me zijde en veel hoogbouw...wat kan het leven toch mooi zijn

#23 David Lettermanshow op Broadway toen we richting Central Park liepen:

#24 Ook hier veel hoogbouw, volgens mij vooral woon- en hotels:

#25 Verder richting Central Park komen we prachtige torens tegen. Deze toren is wel aardig bekend, the Hearsttower is boven op een ouder gebouw gebouwd en is ruim 180 meter hoog:

#26 In Midtown ziet de "laagbouw" er meestal ook goed uit:

#27 Eindelijk aangekomen in het schitterende Central Park. Het was geweldig weer, de bomen zijn nog een stuk voller dan in NL. Niels ik heb een paar prachtige herfstkleuren voor jouw. Dit zagen we bijna als eerste toen we het park binnen kwamen:

#28 Leuk honkbalveldje met een prachtig uitzicht:

#29 Luxe woontorens aan de rand van het park (en mooie herfstkleuren):

#30 Graadje of 24, blote voetjes in het gras, lekker snoepen het leven is goed. Het was ook gezellig druk:

#31 Nog een of andere luxe woontoren:

#32 Later kwam er wat hoge bewolking, de temperatuur bleef goed. Skyline richting zuidwesthoek van het park met o.a. de twintowers van het Time Warner Center

#33 Skyline Midtown Manhatten vanaf het Central Park:

#35 Iets verderop:

#36 Nog meer herfstkleuren:

#37 Een plein waar veel gaande was, veel bandjes en straat artiesten:

#38 Deze jongens waren aan het streetdancen, ze waren echt hilarisch, ze betrokken het publiek bij hun optreden. Een van hun kunstjes:

#39 Bootjes:

#40 Midden in Central Park heb je het idee dat je midden in een natuurgebied bent:

#41 Zicht vanaf Cherry Hill (een verhoging midden in het park) richting Upper East Side

#42 Bomen en midrise:

#43 Beautiful day in New York City:

Last edited by Hoogfriesland; November 5th, 2010 at 12:51 PM.
Hoogfriesland no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old November 3rd, 2010, 08:18 PM   #2
hoogbouw010
Member

Favo's: #6 (lekker USA-lelijk), 7 en 8 (ben fan van zulke straatuitzichten).
Old November 3rd, 2010, 08:32 PM   #3
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 147

Foto 7 pas ook wel in dat rijtje. Heerlijke foto's van de Big Apple.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old November 3rd, 2010, 08:38 PM   #4
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

#41 Er lopen enkele tweebaanswegen door het park. Er waren veel mensen aan het trainen voor de NY marathon op dit soort wegen:

#43 Het Guggenheimmusuem:

#44 Het ESB vanaf Upper East Side

#45 Als ik me niet vergis is dit Madison Avenue:

#46 Luxe zijstraten met heel veel grote auto's:

#48 Nog eentje van Upper East Side. In deel 2 Chinatown, Little Italy, Lower Manhatten en nog veel meer.

Last edited by Hoogfriesland; November 5th, 2010 at 12:50 PM.
Old November 3rd, 2010, 08:43 PM   #5
Ni3lS
Moderator of Mayhem

Ni3lS's Avatar

Likes (Received): 306

Mooie foto's en wat een uitzonderlijk lekker weer had je er bij man. 24 graden eind oktober? Kan niet beter

ROTTERDAM - THE PORT OF EUROPE
THE HAGUE - CITY OF JUSTICE

LIFE IN LONDON
Ni3lS no está en línea   Reply With Quote
Old November 3rd, 2010, 08:46 PM   #6
im_from_zw038
BANNED

Likes (Received): 4

Heerlijke serie! Genieten geblazen. Ik wil altijd 'ooit eens naar NY', maar ik ga nu denk ik toch maar echt wat plannen
im_from_zw038 no está en línea   Reply With Quote
Old November 4th, 2010, 12:10 AM   #7
Jeromeo
Right here.

Jeromeo's Avatar

Likes (Received): 49

Gave serie High Friesland! Erg leuk met die teksten erbij.
Old November 4th, 2010, 03:16 PM   #8
zaanii
Registered User

Likes (Received): 4

Echt geweldig, ben er afgelopen zomer ook geweest, een hotel midden in de stad!
zaanii no está en línea   Reply With Quote
Old November 4th, 2010, 10:13 PM   #9
SimsPlanet2
Registered User

SimsPlanet2's Avatar

Likes (Received): 48

Heerlijke serie, heb genoten! Waanzinnige stad met veel schoonheden.
SimsPlanet2 no está en línea   Reply With Quote
Old November 5th, 2010, 12:50 AM   #10
Spamkip
Registered User

Leuke foto's, was geheel toevallig in dezelfde week in New York, heerlijk weer inderdaad, alleen vrijdag was inderdaad opeens nogal koud.

Een fotootje van het uitzicht van onze hotelkamer:

image hosted on flickr
Spamkip no está en línea   Reply With Quote
Old November 5th, 2010, 02:11 AM   #11
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

@ Spamkip, dat is wel heel toevallig. Was je er voor je werk of ook voor een vakantie? Wat hebben we een mazzel met het weer gehad he?!

@ im from zw038 Zoiets moet je gewoon doen. Als je het een beetje slim uitzoekt hoeft het echt niet duur te zijn. Ook de dagelijkse kosten kun je goed in de hand houden, zo kun je in Chinatown voor $10 heerlijk en goed eten (krijg je ook nog een topbediening en een halve liter water en of thee! Bij bijna ieder restaurant krijg je trouwens water met ijs gratis, kunnen ze in NL nog wat van leren). Als je ter zijner tijd tips nodig hebt moet je het maar melden.

Iedereen bedankt voor de leuke reacties. Ik mis New York, ik ben m' n hart nu al verloren aan de stad, alleen al de sfeer die er hangt. De zijn ook erg vriendelijk en behulpzaam, dat had ik nooit verwacht. We zijn van plan om volgend jaar weer te gaan, we moeten nog zoveel andere dingen zien.

Last edited by Hoogfriesland; November 5th, 2010 at 02:17 AM.
Old November 5th, 2010, 12:35 PM   #12
wolkenbestormer
Registered User

wolkenbestormer's Avatar

Likes (Received): 9

Ja wat een geweldige stad is het toch ook. Zo te zien heb je flink wat gewandeld.
Old November 5th, 2010, 06:54 PM   #13
LAYZIEDOGG
Los Santos

LAYZIEDOGG's Avatar

Likes (Received): 13

Heerlijke serie van 's Werelds mooiste stad. Mooie foto's met een goed commentaar erbij. Ga gelijk deel 2 en 3 bekijken.
LAYZIEDOGG no está en línea   Reply With Quote
Old November 6th, 2010, 04:02 AM   #14
Spamkip
Registered User

Quote:
Originally Posted by Hoogfriesland View Post
@ Spamkip, dat is wel heel toevallig. Was je er voor je werk of ook voor een vakantie? Wat hebben we een mazzel met het weer gehad he?!

Iedereen bedankt voor de leuke reacties. Ik mis New York, ik ben m' n hart nu al verloren aan de stad, alleen al de sfeer die er hangt. De zijn ook erg vriendelijk en behulpzaam, dat had ik nooit verwacht. We zijn van plan om volgend jaar weer te gaan, we moeten nog zoveel andere dingen zien.
Ook voor vakantie, het gevoel wat je als laatste omschrijft herken ik, al valt het vriendelijke in Manhattan op sommige plekken nog wel weer mee, ze zijn daar voor de verandering niet overdreven vriendelijk

En ik moet alleen al terug om weer naar de Shake Shack te gaan. Voor iedereen die naar New York gaat; bij Madison Square Park (en dus niet Garden) zit een hamburger tentje, die een van de beste hamburgers van de VS, of zelfs de wereld, maakt, zeker een aanrader. Mooi te combineren met het bekijken van het Flatiron
Spamkip no está en línea   Reply With Quote
Old November 6th, 2010, 05:02 PM   #15
erwin
fastshooter

erwin's Avatar

Likes (Received): 0

Mooie serie en goed commentaar.
Wat had je geweldig weer!

the citystreets are empty now
the lights don't shine no more
erwin no está en línea   Reply With Quote
Old November 6th, 2010, 06:32 PM   #16
jvz
Registered User

een hele herkenbare serie, wij zaten in exact hetzelfde hotel voor zo'n 10 dagen afgelopen mei! Mensen vonden het soms vreemd dat je in een hotel zit buiten manhattan, maar qua locatie vonden wij het echt ideaal, binnen een paar minuten in midtown NY. Uiteraard ook je andere delen bekeken, prima serie
jvz no está en línea   Reply With Quote
Old November 7th, 2010, 02:18 PM   #17
Patrick Highrise
visit the world

Patrick Highrise's Avatar

Likes (Received): 117

prima serie dit en net als wat Erwin aangaf goed commentaar! Nu even nog de rest bekijken!
2013: Dubai 2013 (januari 2013) / Barcelona maart 2013 (4e (laatste) deel gepost) / Madrid (jun) / ???
Patrick Highrise no está en línea   Reply With Quote
Old November 7th, 2010, 07:33 PM   #18
bubbah
Dispenser of Wisdom

bubbah's Avatar

Likes (Received): 65

Mooie serie, dank !
bubbah no está en línea   Reply With Quote
Old November 8th, 2010, 07:43 PM   #19
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Prachtige serie van The First City, voor mij ook `s werelds mooiste stad. Ik ben momenteel een beetje ingedut, zal eens vragen of ik binnenkort weer naar New York City mag. Ben al beetje te laat, liefst in lente of in najaar, zoals deze prachtige foto`s laten zien.

Leuk op foto 8: Vlaggen van mijn werkgever....
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old November 10th, 2010, 07:26 AM   #20
ExcellentALWAYS
Ambitious Girl

ExcellentALWAYS's Avatar

Its my ultimate dream to live in NYC!!

Lovely pictures!!
ExcellentALWAYS no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes