|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Database Discussies, cijfers en wetenswaardigheden van de bestaande bebouwde omgeving |
| View Poll Results: Niwuwe Ursula, Warmenhuizen | |||
| 10 |
|
0 | 0% |
| 9,5 |
|
0 | 0% |
| 9 |
|
0 | 0% |
| 8,5 |
|
1 | 11.11% |
| 8 |
|
2 | 22.22% |
| 7,5 |
|
1 | 11.11% |
| 7 |
|
0 | 0% |
| 6,5 |
|
3 | 33.33% |
| 6 |
|
2 | 22.22% |
| 5,5 |
|
0 | 0% |
| 5 |
|
0 | 0% |
| 4 |
|
0 | 0% |
| 3 |
|
0 | 0% |
| 2 |
|
0 | 0% |
| 1 |
|
0 | 0% |
| Voters: 9. You may not vote on this poll | |||
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
MP
Likes (Received): 80
|
(Nieuwe) Ursulakerk, Warmenhuizen
In het Noord-Hollandse dorpje Warmenhuizen staan twee bijzondere kerken. Eén is er middeleeuws, zij is bekend als de Oude Ursula. Deze kerk is na de reformatie aan de hervormden toegevallen. Het katholieke dorp kreeg in de 19e eeuw daarom een nieuwe parochiekerk, de "nieuwe" Ursula. Deze kerk is neoromaans, vrij ongebruikelijk voor de streek en eigenlijk voor neo-bouw in Nederland in het algemeen (gotiek overheerste).
Naam: Sint-Ursulakerk Architect: Th. Asseler Bouwjaar: 1872 Afmetingen: mij niet bekend, gegevens welkom! Foto's Dorp: ![]() Exterieur: ![]() Interieur: |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Hmm, ik vind deze Ursula eerder interessant dan super mooi. Het was een opvallende keus om in 1872 al voor een soortemet romaans te kiezen. Maar je kunt er volgens mij wel aan zien dat meneer Asseler geen Pierre Cuypers was.
Het dak lijkt een beetje te plat te zijn voor mooie verhoudingen. En de schoorsteen op de scheiding van koor en schip is wel wat een prozaïsche toevoeging (maar dat is misschien van later). Wel vriendelijk gekleurde steen, en leuke raampjes in wat ze in het Engels de clerestory (Nederlands?) noemen. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
BANNED
Likes (Received): 0
|
Vind er eerlijk gezegd weinig bijzonders aan..
Alhoewel de binnenkant er niet verkeerd uit ziet. 6 |
|
|
|
|
|
#5 |
|
The only way is up
Likes (Received): 634
|
Eens met Loainga. Het dak had steiler gemoeten, wel een aardig gebouw verder.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
MP
Likes (Received): 80
|
Zelf ben ik wel tevreden met een neoromaanse kerk met een echt romaans, laag dak. Blijkbaar zijn we te veel gewend aan gotische invloeden.
|
|
|
|
![]() |
| Tags |
| kerk, warmenhuizen |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|