daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Nieuws

Nieuws Nieuwe plannen, projecten en studies en overige actuele berichten

Reply

Thread Tools
Old January 17th, 2011, 10:53 AM   #21
kna
Registered User

kna's Avatar

Likes (Received): 70

Een hier nog niet genoemd nadeel van staalvezelbeton is dat je er achteraf niet in moet willen boren. Die staalvezeltjes zijn killing voor je boren. Leidingdoorvoeringen e.d. moet je dus mee instorten. Hoeft op zich niet zo'n punt te zijn, maar dat vraagt een planmatige en industriele manier van bouwen dat niet goed past bij de ad-hoc aanpak van Nederlandse aannemers.

Voordeel van staalvezelbeton is dat het zich zo goed leent voor glijbekisting. Je kan heerlijk oneindig doorglijden zonder rekening te hoeven houden met, of te wachten op, wapening.

Ander aspect van staalvezelbeton is dat het anders scheurt: geen zichtbare scheuren maar meer craquelé. Meer esthetisch dus.

Sponsored Links

Old January 17th, 2011, 01:44 PM   #22
Koala
Registered User

Koala's Avatar

Likes (Received): 0

@ AJB, leuk filmpje. Zijn erg mooie elementen. Door de toevoeging van superplastificeerders kun je met UHSB echt mooie elementen maken ja. Het is net gips.
Het probleem is echter dat de grootste producent van het materiaal, Lafarge met het merk Ductal (ook gebruikt in het filmpje), nogal geheimzinnig is omdat ze bang zijn dat hun idee gejat wordt.
Zo wilde ik bijvoorbeeld proeven gaan doen voor mijn afstudeer project maar Lafarge wilde hier niet aan mee werken. Het enige dat ik kreeg (was op zich dan toch wel weer aardig van ze) waren proefresultaten van een proef die ze zelf gedaan hadden.

Quote:
Originally Posted by kna View Post
Ander aspect van staalvezelbeton is dat het anders scheurt: geen zichtbare scheuren maar meer craquelé. Meer esthetisch dus.
Dat klopt, UHPFRC scheurt volgens een 'multiple cracking principe' in plaats van het 'local cracking principe' van conventioneel beton. Het unieke scheurgedrag van UHSB maakt het juist zo'n geweldig product. Het materiaal wordt veel effectiever gebruikt doordat er heel veel kleine scheurtjes ontstaan in plaats van één scheur die verder uitscheurt tot het bezwijk moment.

Voor mensen die meer, vooral technische, informatie willen over UHSB heb ik nog enkele posters die ik gemaakt heb voor op de Betondag 2010.

Poster 1
Poster 2

Last edited by Koala; January 17th, 2011 at 01:50 PM.
Koala no está en línea   Reply With Quote
Old January 21st, 2011, 10:09 AM   #23
Chr!s
Registered User

Chr!s's Avatar

Likes (Received): 2

Leuk om te zien Koala!
Chr!s no está en línea   Reply With Quote
Old January 21st, 2011, 06:22 PM   #24
ZeTaCy
Registered User

ZeTaCy's Avatar

Likes (Received): 15

Ik wist niet dat de trekkracht zo hoog was van die UHPFRC. En Koala al werk kunnen vinden na je afstuderen?! Of ben je verder gegaan aan de TU!?
ZeTaCy no está en línea   Reply With Quote
Old January 22nd, 2011, 02:08 PM   #25
Koala
Registered User

Koala's Avatar

Ik ben na mijn afstuderen eerst op vakantie geweest. Daarna ben ik voor 3 maanden in München geweest om Duits te leren en nu ben ik sinds begin januari weer aan het werk bij CAE Nederland waar ik ook mijn afstuderen gedaan heb.

We hebben binnenkort een afspraak met de betonvereniging over het UHPFRC dus snel ongetwijfeld meer!
Old May 18th, 2011, 10:53 AM   #26
Chr!s
Registered User

Chr!s's Avatar

Likes (Received): 2

De eerste platen voor het project in delft zijn vorige week gearriveerd. Deze week worden ze opgehangen...

In het projectoverzicht van Delft staan wat foto's
Chr!s no está en línea   Reply With Quote
Old May 20th, 2011, 11:44 PM   #27
ZeTaCy
Registered User

ZeTaCy's Avatar

Likes (Received): 15

Het nadeel van ultradun betonnen constructies is nog steeds dat mensen het "gevoel" hebben dat het niet stevig genoeg is.
Old May 20th, 2011, 11:59 PM   #28
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Likes (Received): 1402

daar moeten ze dan maar aan wennen want ultra dun it is althans soms.
Ard Buijsen no está en línea   Reply With Quote
Old May 21st, 2011, 12:56 AM   #29
Almere-Fanboy
Registered User

Almere-Fanboy's Avatar

Likes (Received): 12

Quote:
Originally Posted by Koala View Post
Zo wilde ik bijvoorbeeld proeven gaan doen voor mijn afstudeer project maar Lafarge wilde hier niet aan mee werken. Het enige dat ik kreeg (was op zich dan toch wel weer aardig van ze) waren proefresultaten van een proef die ze zelf gedaan hadden.
Had je daarvoor dan een laboratorium op school? Bij ons is de hele machinale wegbezuinigd al ruim voordat ik er kwam. We zitten nu in een "leeg" lokaal waar elke andere opleiding had kunnen zitten.
Old June 27th, 2011, 10:30 PM   #30
Koala
Registered User

Koala's Avatar

@Almere-Fanboy

We hadden op school wel wat drukbanken ja, maar dat was allemaal oud spul en niet echt nauwkeurig. Ik ben toen bij B|A|S in venlo geweest waar ze me wilde helpen om proeven te doen. Echter is het er dus jammergenoeg niet van gekomen. Wel ben ik nu voor mijn werk proeven aan het doen met vezel versterkt UHSB in samenwerking met een grote prefab leverancier en beton technologen. Wordt vervolgd dus!

Voor de geïnteresseerde: meer informatie over het materiaal is trouwens te vinden op http://www.uhsb.nl
Old June 27th, 2011, 11:58 PM   #31
kna
Registered User

kna's Avatar

Quote:
Originally Posted by AJB View Post
daar moeten ze dan maar aan wennen want ultra dun it is althans soms.
Daar wen je dus niet aan.
Het spul mag sterk zijn, maar is slapper en lichter dan een gewone betonnen vloer of balkon en daarom zeer trillingsgevoelig. Dat is gewoon niet leuk.
Old June 28th, 2011, 07:58 AM   #32
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

en waar kan ik dat terugvinden?
Old June 28th, 2011, 08:12 AM   #33
kna
Registered User

kna's Avatar

Over dat aspect lees je nog vrij weinig. Misschien dat Cement er eens aandacht aan heeft besteed. In projecten gaat het soms daarop mis maar dat blijft natuurlijk binnenskamers.
Er is tegenwoordig een richtlijn van de SBR waarmee je kan uitrekenen of je vloer een trillingsprobleem gaat krijgen. De trillingsparagraaf van de NEN 6702 is in ieder geval NIET geschikt voor dit soort vloeren (omdat ze lichter zijn dan waar de NEN ooit vanuit is gegaan).
Old June 28th, 2011, 09:13 AM   #34
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Okay nergens dus (voor nu)
Old June 28th, 2011, 11:15 AM   #35
peterdrijver
Registered User

peterdrijver's Avatar

Likes (Received): 33

Quote:
Originally Posted by ZeTaCy View Post
Het nadeel van ultradun betonnen constructies is nog steeds dat mensen het "gevoel" hebben dat het niet stevig genoeg is.
En daarmee zijn we precies van het domein van de bouwkunde beland in het domein van de architectuur.
Traditionele architectur wil dat uitkragingen worden ondersteund ≤en onze conventies maken daar bijna een gebod van, zo vanzelfsprekend vinden we dat.

De jaren 20 avant-garde wilde alles laten zweven: voor zover dat dan in werkelijkheid zou kunnen, dus wilden ze dat het leek te zweven. Hamvraag voor deze thread lijkt me –nu we deze technische middelen erbij hebben gekregen– hoe we dit kunnen gebruiken om onze architectuur welsprekender te maken: of het nu meer in de lijn van de eerste of de tweede stijlopvatting is!

peterdrijver no está en línea   Reply With Quote
Old June 29th, 2011, 11:53 AM   #36
kna
Registered User

kna's Avatar

Quote:
Originally Posted by AJB View Post
Okay nergens dus (voor nu)
Niet "nergens": er zijn zat rapporten. En er is dus de richtlijn van de SBR. Surf naar hun site en koop hun richtlijn.

Reply

Tags
delft

Thread Tools

Posting Rules