daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Nieuws

Nieuws Nieuwe plannen, projecten en studies en overige actuele berichten

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old August 30th, 2004, 09:10 PM   #1
Spotter
Delegate of Holland

Likes (Received): 0

Amsterdam: Hof van Osdorp

Misschien al bekend, maar ik kwam dit project laatst tegen en het sprak me aan door die redelijk grote bouwblokken. De straat op foto 1 deed me denken aan buitenwijken van Rome. De architectuur is verder niet monsterlijk interessant, maar ik vind het wel lekker grootstedelijk!

Dit alles is uiteraard een onderdeel van de stadsvernieuwing in de westelijke tuinsteden.

een binnentuin:

Langs de Pieter Calandlaan is in maart van dit jaar de bouw van een bijzondere wijk gestart: Hof van Osdorp. Prettige woningen rondom fraai besloten binnentuinen.

Op het bouwterrein aan het eind van de Pieter Calandlaan, tussen de Baden Powellweg en de Koos Vorrinkweg, zijn de werkzaamheden in volle gang. De eerste fase van ‘Hof van Osdorp’ bestaat uit het bouwen van vier blokken met in totaal 271 sociale huurwoningen en 89 koopwoningen in de middeldure sector. Er komen twee-, drie-, vier- en vijfkamerappartementen. Alle appartementen zijn per lift bereikbaar. De naam Hof van Osdorp is niet voor niets gekozen. De appartementen worden namelijk gebouwd rondom vier ruime binnentuinen, die alleen toegankelijk zijn voor de bewoners. Elke binnentuin krijgt een eigen sfeer. Het intieme en beschermde karakter van de binnentuinen is een belangrijke extra kwaliteit van Hof van Osdorp.

De woningen zijn ontworpen door architectenbureau Claus & Kaan. Op straatniveau zorgen glazen puien voor openheid. Winkels en maatschappelijke voorzieningen brengen een stadse sfeer met zich mee. De Aker en het Osdorpplein liggen om de hoek voor de dagelijkse boodschappen en er komt een buurtsuper op de hoek van de Koos Vorrinkweg voorzien van een ondergrondse parkeergarage. Een belangrijk pluspunt: er komt in ieder geval voldoende parkeerruimte. In de volgende fase worden zo'n 400 extra parkeerplaatsen gebouwd, naast de bestaande parkeergelegenheid op straat.

De verkoop van de appartementen start naar verwachting eind augustus 2004. De oplevering begint in de zomer van 2005 en loopt door tot eind 2006. De huurwoningen worden aangeboden via Woningnet. In de volgende fase van Hof van Osdorp worden nog eens 400 koopwoningen gebouwd in de middeldure en dure sector.

edit: andere grootstedelijkheid aan dezelfde buitenwijk-boulevard:

Last edited by Spotter; August 30th, 2004 at 09:41 PM.
Spotter no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old August 30th, 2004, 09:22 PM   #2
Glacius
Registered User

Likes (Received): 10

Het ligt misschien aan mij hoor, maar wat heeft iedereen de laatste tijd toch met binnentuinen??

Wel een leuk project verder.
Glacius no está en línea   Reply With Quote
Old August 30th, 2004, 09:30 PM   #3
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Likes (Received): 3

Het is alleen jammer dat sommige gebouwen niet echt mooi zijn. Er staan wat van die flat achtige gebouwen(geen balkons) met donker bruine bakstenen en witte elemente voor de vloeren. Dat kleurverschil ziet er niet uit.

I'm not a slave to a god that doesn't give a shit!
Cymen no está en línea   Reply With Quote
Old August 30th, 2004, 09:48 PM   #4
kuikentje
bijna een kip!

kuikentje's Avatar

Likes (Received): 17

DIT KON OOK IN DE HOOGTE!

de binnentuin is wel leuk
kuikentje no está en línea   Reply With Quote
Old August 30th, 2004, 10:03 PM   #5
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1773

Gaaf project. Die westelijke tuinsteden worden trouwens best vet volgens mij, goede projecten daar! Dit is inderdaad de grote blokbouw die je vaak in grote buitenlandse steden ziet en veel te weinig in Nederland. Ook diet het me denken aan de Kop van Zuid!

Welke Amsterdammer kan me zeggen of het al de moeite waard is om hier komende week een keer te gaan rondkijken?
Old August 30th, 2004, 10:17 PM   #6
Spotter
Delegate of Holland

Ik heb zelf het idee dat het nog niet zo heel snel gaat daar, volgens mij is het nog vooral voorbereidend werk en slopen wat er nu gebeurt. Projecten die al in aanbouw zijn zijn "net begonnen" <denk>

Een andere flat dicht op de A10 west zal het dwars-door-de-stad gevoel nog meer doen toenemen, net als in Antwerpen.

Naast de grote bouwblokken in Osdorp vond ik Meander in Westerpark ook zo mooi groot

er komt ook nog een stukje aan :

Old August 30th, 2004, 10:50 PM   #7
Rabotnik
Registered User

Amsterdam moet zoveel woningen per jaar opleveren dat is de eis, en ze lopen achter dus er word gebouwd en gebouwd........en dat er dan vaak niet echt op de schoonheid word gelet getuige b.v de woningbouw in Osdorp.

Want een ieder ziet.........................niets bijzonders standaard woningbouw niet meer of niet minder!
Rabotnik no está en línea   Reply With Quote
Old August 30th, 2004, 10:57 PM   #8
Elmo
Registered User

Elmo's Avatar

Likes (Received): 2

Dat Meander is idd ook 1 van mijn Favo-projecten bij het Westerpark. Wat nu in aanbouw is ziet er trouwens ook erg goed uit. Zeer stijlvol en luxueus.
Elmo no está en línea   Reply With Quote
Old August 30th, 2004, 11:38 PM   #9
Rabotnik
Registered User

Meander is i.d een uitzondering met liefde ontworpen en niet 1 2 3 in elkaar geflanst op de tekentafel. Heb een gruwelijke afkeer tegen die bouwblokken ''recht toe recht aan''......snackarchitectuur!
Rabotnik no está en línea   Reply With Quote
Old August 30th, 2004, 11:47 PM   #10
Alfonso
Registered User

Dit gedeelte vind ik, op de foto, er wel mooi uitzien, het overige vind ik een stuk minder.
Alfonso no está en línea   Reply With Quote
Old August 31st, 2004, 12:42 AM   #11
Spotter
Delegate of Holland

Quote:
Originally Posted by Rabotnik
Want een ieder ziet.........................niets bijzonders standaard woningbouw niet meer of niet minder!

Das waar, 't is in principe niet speciaal, maar ook weer wel omdat de schaal in dit geval slechts doet denken aan straten in grote buitenlandse steden. In Amsterdam was het vaak wat laagbouw met een flats er tussendoor (in de tuinsteden)
Daarom vind ik dit juist interessant. Maar het zou natuurlijk nog beter zijn als grootschalig met mooi werd gecombineerd zoals aan de Ij-oevers, maar of dat voor iedereen betaalbaar is... ??
Old August 31st, 2004, 01:45 AM   #12
Mojito
Registered User

Mojito's Avatar

Likes (Received): 668

Quote:
Originally Posted by aedificium erectum

Welke Amsterdammer kan me zeggen of het al de moeite waard is om hier komende week een keer te gaan rondkijken?
Tim, als kind van de Westelijke Tuinsteden (Slotervaart), wat zeker niet de mooiste wijken van Amsterdam zijn, kan ik je zeggen dat er wel degelijk genoeg te zien is!

Een hoop vernieuwing is gaande en er zal een hoop bij komen. Daarnaast is het ook zo dat de typische jaren '50 en '60-sfeer, van eindeloze herhaling van stempels, haakvormige portiekflats en eenvormige tuinen als gevolg hiervan langzaam zal vervagen en op sommige plekken geheel zal verdwijnen, dus als je daar gevoelig voor bent of interesse voor hebt zou ik er zéker eens binnenkort heen gaan. (Geldt ook voor soortgelijke wijken elders in Nederland, maar de Westelijke Tuinsteden van Amsterdam zijn qua schaal de grootste verzameling van dit soort buurten...)

Daarnaast kennen deze wijken ook een aantal parels uit die tijd, (kerken, woongebouwen) die ooit op de na-oorlogse monumentenlijst zullen verschijnen. Maar die verdienen een ander topic, ooit.

Wat vernieuwingsprojecten betreft kan ik je de volgende dingen aanraden: In Osdorp: het Zuidwestkwadrant, (Pieter Calandlaan/Wolbrantskerkweg/Baden Powellweg) waar een aantal flats is opgetopt met twee lagen, en een aantal nieuwe (en zeer streng en strak ogende flats) langs de rand van het nieuwe park is neergezet. Op de plaats waar de flats langs tramlijn 1 op Spotters bovenste plaatje moeten komen is nu een grote zandvlakte met hier en daar een verdwaalde boom, als ik me niet vergis. Verder staat daar ook een nieuwe woontoren (die met die gele en roodpaarse panelen). Aan de Ookmeerweg, bij het Woonwagenkamp staat het Woonzorgcomplex van MVRDV met de kenmerkende hangwoningen uit 1997. De houten gevel ziet er nu al, na zeven jaar, vreselijk slecht uit, als gevolg van de weersinvloeden.

In het noordoosten van Osdorp staat, vlak bij de bekende 'Torenwijck' aan de Sloterplas, het nieuwe complex aan het Oeverpad, een fraai blok met mooi binnenhof.

Vlak bij het winkelcentrum en het stadsdeelkantoor staat een ander interessant bouwblok, met een verhoogde (en helaas niet toegankelijke) binnentuin, wat vorig jaar is opgeleverd en het resultaat van een Europan-prijsvraag.

In Bos en Lommer natuurlijk alle ontwikkelingen rondom de A10, met de twee bruggebouwen, die de kenmerkende Kolenkit-kerk helaas degraderen tot een lullig gebouwtje, en het beschutte winkelplein erachter.

In Geuzenveld de hele ontwikkeling langs het eindpunt van tramlijn 13. De urban villa's langs de tramlijn zullen wel flink zijn opgeschoten, en de wijk de Geuzenbaan, die van het eindpunt van de tram tot aan de Haarlemmerweg loopt, op het tracé van een verdwenen stadssnelweg, is nagenoeg af, met een aantal mooie projecten ertussen.

In Slotermeer het 'Noorderhof', een historiserend rood bakstenen laagbouw wijkje van Rob Krier (dezelfde als van de Resident in Den Haag) bij het Sloterparkbad (tram 14) wat als een dorpje in de Tuinsteden is gebouwd. Vind ik zelf kitsch, maar veel mensen vinden het prachtig, het zal ook uitgebreid worden richting Sloterplas geloof ik.

Op mijn eigen geboortegrond Slotervaart: het pas opgeleverde en naar de ambitieuze naam 'New York - Amsterdam' luisterende verdichtingsproject bij Station Lelylaan, met een toren van 50 a 60 meter hoog waarin het Stadsdeelkantoor zit, en een aantal getrapte appartementengebouwen.

En natuurlijk de in 1997 opgeleverde wijk aan de Oostoever (voormalige Rioolwaterzuivering) waar ik de massieve donkerbruine woongebouwen in het parkje in het midden van de wijk, gebouwd op de fundamenten van de bewaard gebleven betonnen waterbassins, het hoogtepunt van vind.

Verder bevatten nieuwbouwwijken als Nieuw-Sloten (tram 2) en De Aker (tram 1) ook erg interessante stukken, torens en stadsblokken.

Niet zo spectaculair als bijvoorbeeld het Oostelijk Havengebied of relatief hoog als de Zuidas, niet geconcentreerd maar behoorlijk verspreid, en zeer interessant voor de liefhebber. Misschien valt het je ook wel enorm tegen. Ik heb een haat-liefde verhouding met deze shitwijken, dus ik ben wel wat meer bevooroordeeld!
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old August 31st, 2004, 10:29 AM   #13
Elmo
Registered User

Elmo's Avatar

Likes (Received): 2

Wow Mojito, wat een tekst en uitleg. Bedankt!
Elmo no está en línea   Reply With Quote
Old August 31st, 2004, 10:49 AM   #14
Skyscrapercitizen
TIMBY

Heel erg bedankt Mojito! Als het ff meezit probeer ik vrijdag ofzo er ff heen te gaan, dan kan ik namelijk misschien wel de fiets van mijn zus lenen en dat is toch wel lekker in zo'n wijk. En dan pak ik meteen de Zuidas mee want dat is ook alweer ff geleden.
Old August 31st, 2004, 11:38 AM   #15
darulez
Stadjer (European)

darulez's Avatar

Likes (Received): 1

Ik vind het een mooi stedelijk project! Er is een kans dat het geheel er saai uit gaat zien. Een bescheiden torentje tussen de blokken voor de afwisseling zou niet gek zijn. Maar verder ziet het er goed uit. Veel mensen bij mekaar met een goede OV-verbinding.
darulez no está en línea   Reply With Quote
Old August 31st, 2004, 11:55 AM   #16
supercees
My train goes everywhere!

supercees's Avatar

Likes (Received): 18

@ Tim... als het niet zulk kl**e weer is als vandaag is er inderdaad genoeg te zien... misschien een idee... fiets mee de trein in en een fijn stukje fietsen daar... alles binnen handbereik (ook de Zuidas en eventueel zelfs Sloterdijk).. zowiezo vind ik het "nieuwe"" Osdorp erg mooi opgezet qua ruimte, architectuur en planologie...
Old August 31st, 2004, 02:02 PM   #17
Skyscrapercitizen
TIMBY

De fiets van mijn zus is kapot hoor ik net, en een fiets meenemen kost geld. Maar ja met de tram kom je ook een eind.
Old August 31st, 2004, 02:23 PM   #18
Winus
heanig an

Winus's Avatar

Koop een vouwfiets, na 30 treinreizen heb je de kosten er vast wel uitgehaald.
Old August 31st, 2004, 02:27 PM   #19
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by aedificium erectum
De fiets van mijn zus is kapot hoor ik net, en een fiets meenemen kost geld. Maar ja met de tram kom je ook een eind.
Je kunt het best uitstappen op station Lelylaan als je daar de mogelijkheid toe hebt. Vervolgens kun je de 1 of de 17 pakken richting Osdorp. De 17 gaat te Noorden en de 1 ten zuiden van dit gebied (ze gaan ook vanaf CS).

Wat misschien een leuk wandelingetje is is om bij halte " Meer en Vaart" uit te stappen met de 1 of 17. Dit is voor het Osdorperplein waar een heuse woontoren staat en je in het winkelcentrum zelf ook wat stadsvernieuweing kunt zien. Vervolgens loop je door het winkelcentrum heen om bij "tussenmeer" links het Europan-prijsvraag gebouw te zien. Je loop vervolgens door tussenmeer heen(soort winkelstraat die bij de Dirk van de broek en Albert Heijn begint) richting het Osdorper park. Het verlengde van tussenmeer heeft een zijde met een glazen gevel. Aan het Osdorper park begint eigenlijk de hele vernieuwing. Je kunt richting zuiden lopen om vervolgens weer bij halte 1 uit te komen.

I'm not a slave to a god that doesn't give a shit!
Cymen no está en línea   Reply With Quote
Old August 31st, 2004, 02:31 PM   #20
Skyscrapercitizen
TIMBY

Thanks, ik zal een en ander ff uitprinten, het wordt donderdag, dan ga ik met een vriend van school de boel verkennen, en: foto's maken.

Reply

Thread Tools

Posting Rules