daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam > Ojajôh?

Ojajôh? Overige Rotterdamse onderwerpen

Reply

Thread Tools Display Modes
Old June 12th, 2011, 03:48 PM   #101
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 641

Zal ook eens een duit in het zakje doen:

Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old June 13th, 2011, 08:45 PM   #102
Uplander
Wat een uitzicht!

Uplander's Avatar

Likes (Received): 29

Mooi werk. Zo'n bezoek aan het Oude Noorden is niet vergeefs. Ik herken de Gerard Scholtenstraat, maar ik geloof niet dat alle foto's daar genomen zijn?
The fall of one regime does not bring in a utopia. Rather, it opens the way for hard work and long efforts to build more just social, economic, and political relationships and the eradication of other forms of injustices and oppression. It is my hope that this brief examination of how a dictatorship can be disintegrated may be found useful wherever people live under domination and desire to be free.

Gene Sharp
From Dictatorship to Democracy

A Conceptual Framework for Liberation 1993
Uplander no está en línea   Reply With Quote
Old June 13th, 2011, 10:02 PM   #103
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Nee, behoorlijk verspreid over Noord. Ik ben alleen niet zo'n ster in het onthouden van (straat)namen.
Old June 16th, 2011, 02:02 PM   #104
wim hoppenbrouwers
wim hoppenbrouwers

wim hoppenbrouwers's Avatar

Likes (Received): 5

Cascade Atelier Van Lieshout 3D

Hallo. Atelier Van Lieshout op het Churchillplein Rotterdam.
Mooi onderwerp voor stereo. Anaglyphen (rood/cyan) brilletje nodig om diepte te zien. Wel doen hoor!

wim hoppenbrouwers no está en línea   Reply With Quote
Old June 27th, 2011, 10:23 AM   #105
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 104

Andere 'straatkunst':

Gebruik de stad als podium voor kunst
Geschreven door: Francine Houben

FD, 27 juni 2011

Zakenkabinet Schoonheid

Op zondag 19 juni 2011 zie ik met verbazing in de verte langs de Kralingse Plas een silhouet met een cello. Donkere wolken en bliksem op de achtergrond. Ik loop naar hem toe en vraag waarom hij daar staat te spelen. Thuis kan ik niet oefenen zegt hij, de buren doen daar lastig over. Door de week heb ik een oefenruimte.

Daarom sta ik hier in het weekend met zicht op het water en de wolken, tegen de wind in, te oefenen.

Van mij mag je, zeg ik geruststellend. Even later zie ik hem zijn cello inpakken. Daarna begint het onstuimig te regenen.

Als ik in Taiwan ben, zie ik onder de grote luifels van het concertgebouw in Taipei, rond het museum in Kaohsiung, of in de parken mensen viool spelen, streetdancen, mediteren en tai chi beoefenen. De informele cultuur heeft daar een vanzelfsprekende plek naast de geïnstitutionaliseerde die zich binnen de cultuurpaleizen afspeelt.

Waarom zie ik in Nederland geen straatmuzikanten, een violist in het metrostation, een vrouwenkoor op een plein, een dichter op de hoek van de straat?

Natuurlijk hebben we de succesvolle Parade: theater in tenten dat elke zomer langs de vier grote steden trekt. En er is het vrolijke straatfestival in Delft. Maar ik bedoel het nog informeler, als onderdeel van het dagelijkse leven van de stad.

Als ik het navraag bij een winkelier blijkt dat het volgens haar niet ligt aan de inrichting van de openbare ruimte of aan het Nederlandse weer. Men mag niet spelen zonder vergunning! Ze wordt vrolijk van mijn idee. Waarom, zegt ze, zet een stad als Rotterdam in op die grootschalige festivals? Wij als ondernemers maar ook de bewoners zien er eigenlijk het voordeel niet van in.

De omzet voor winkeliers daalt tijdens deze festivals en de bewoners klagen over de vele weekenden overlast van half juni tot half september.

Waarom niet minder vaak grote festivals en meer ruimte voor kleinschalige, niet overlast gevende evenementen? Laat duizend bloemen bloeien, en hef als experiment het vergunningenstelsel voor straatmuzikanten en artiesten in bepaalde delen van de stad op. Beschouw de stad als een ecosysteem met onnadrukkelijke natuurlijke plekken waar artiesten graag optreden.

Ze vertelt mij dat de winkeliers en bewoners enthousiast zijn over de kunst die prominent onderdeel is van de openbare ruimte van Rotterdam. Hoogwaardige kunstwerken die geplaatst worden op initiatief van de Internationale Beeldencollectie Rotterdam, maar ook de kunst die geplaatst wordt op particulier initiatief vanuit de wijken. Ze zijn uitdrukking van behoefte aan schoonheid of reflectie. In Rotterdam kom je dagelijks werken van beroemde kunstenaars gewoon tegen op straat! Zadkine, De Kooning, Rodin, Claes Oldenburg, Charlotte van Palland, Picasso, Henry Moore, Auke de Vries, Vesta Kroese en Van Lieshout.

Daarvoor hoef je geen museum in.

Ik spreek de directeur van de Doelen in Rotterdam. Hij vertelt mij dat de culturele instellingen en de bewoners rond het Schouwburgplein zich onlangs hebben verenigd om elke zaterdag om vier uur het plein te programmeren met vrolijke, kleinschalige, culturele activiteiten. Hun grootste obstakel is de bureaucratie van vergunningen. Drie soorten!

Om gek van te worden. Maar waarom ook niet ongeorganiseerde, informele muzikanten toelaten die onder de luifels van de schouwburg en de Doelen mogen spelen, vraag ik. Het conservatorium zit ook nog in jullie gebouwencomplex nota bene.

Hij lacht mij toe: ‘Van mij mag dat onmiddellijk. Ik herinner mij maar al te goed dat toen ik 25-27 jaar was, ik altijd zong op straat en dat dat mijn belangrijkste bron van inkomsten was. En nu ben ik de directeur van het gebouw waar ik vroeger voor stond te zingen.’

Francine Houben heeft in het Zakenkabinet de portefeuille Schoonheid. Ze is architectdirecteur van Mecanoo.
Old July 4th, 2011, 09:53 PM   #106
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Likes (Received): 574

02-07:

Weer een fraai cariffiti project

Nieuwste fotoseries: Amsterdam | Odessa | Dresden | Salzburg | Rotterdam

Komende series: Istanbul, Etna, Pompeï, Turijn, Genua, Milaan, Frankfurt, Napels, Piraeus, Athene, Kos, Limassol, Heraklion, Beiroet, Baalbek, Zakynthos, Lissabon, Praag, Berlijn, München, Hamburg, Lerwick, IJsland, Reykjavik, Luik, Emmen, Apeldoorn
Topaas no está en línea   Reply With Quote
Old August 1st, 2011, 08:52 AM   #107
polka
Registered User

Likes (Received): 0

(illegale) straatkunst in Rotterdam, momenteel zichtbaar bij het hofplein, naast het Hilton

Nog meer Rotterdamse streetart: http://www.skittal.nl
polka no está en línea   Reply With Quote
Old August 3rd, 2011, 05:05 PM   #108
Uplander
Wat een uitzicht!

Uplander's Avatar

Hop, paardje, hop

Legale kunst

Quote:
25 Paarden krijgen plekje in de binnenstad van Rotterdam

Beschilderde paarden geven Rotterdam in augustus hippische uitstraling

ROTTERDAM 2 augustus 2011- Vandaag zijn 25, door kunstenaars beschilderde, levensgrote paarden geplaatst op 25 locaties in de binnenstad van Rotterdam en de Kop van Zuid. Bij de VVV is een wandelroute langs de paarden verkrijgbaar. De paarden geven de stad ter gelegenheid van het FEI EK Dressuur 2011 en het 63ste CHIO Rotterdam een hippische uitstraling.

Het concept is bedacht door kunstenares en docente José Loeve en is met medewerking van Gemeente Rotterdam en de volgende kunstenaars tot stand gekomen:
Albert Kramer. Carine Mauritz, Bert Otto, Thijs Lansbergen, Harry van der Woerd, Tea Troost, Bart Aalbers, Arthur Remmig, Hella de Boo, Marina Radius, Karin Smits, Martha Lugtenburg, Jacques Tange, Marlous Tode, Howlin' Quin de Vreede, Willem Stoop, Willem van Hest, Tinus Teder, Jack de Deugd, Rutger van Bruggen, Kees Hoogstraten, Erik Tode, Jan Beerda en de leerlingen van het Lyceum voor Beeldende Vormgeving Rotterdam.

De paarden staan nog de gehele maand augustus in de binnenstad.
www.nieuwsbank.nl

The fall of one regime does not bring in a utopia. Rather, it opens the way for hard work and long efforts to build more just social, economic, and political relationships and the eradication of other forms of injustices and oppression. It is my hope that this brief examination of how a dictatorship can be disintegrated may be found useful wherever people live under domination and desire to be free.

Gene Sharp

Old August 5th, 2011, 11:42 PM   #109
Art Deco Style
Registered User

Art Deco Style's Avatar

Likes (Received): 23

Past niet helemaal in dit topic, maar ik kon geen andere/betere draad vinden voor dit artikel.

De jongste kunst gallerie/studio van Rotterdam, MeLikePainting

05 aug 2011

De MeLikePainting Gallerie/Studio is de plek waar kunst gemaakt word en direct in de gallerie komt te hangen. “Art as fresh as it gets”.

Tymon Ferenc de Laat is een jonge, veelbelovende rotterdamse kunstenaar/gallerie houder.Hij heeft van zijn werkruimte ook zijn expositie ruimte gemaakt. Hier zal hij voornamelijk zijn eigen werk exposeren maar ook van diverse nationale en internationale kunstenaars. U bent van harte welkom om een kijkje te nemen in de Keuken van MeLikePainting.
Een kort toelichting over de kunstenaar zelf:

De in 1979 geboren Tymon Ferenc de Laat studeerde in 2001 af aan de Willem de Kooning Academie als Art-Director. Door Tymon’s Advertising achtergrond is er vaak een spiegeling uit de populaire cultuur terug te vinden in zijn werk. Hij zoekt het spanningsveld tussen kunst en commercie op en flirt met het taboe. Zijn werk is geinspireerd door vele jaren reizen om de wereld en is voornamelijk erg kleurrijk. Naast schilderen is Tymon ook actief als reisfotograaf en verwerkt graag zijn eigen geschoten beelden in z’n doeken, dit maakt het tot een geheel eigen creatie.

In 2011 zijn 5 werken opgenomen in de internationale kunst collectie van de World Art Games en het museum van Vukovar te Kroatie. Hiernaast heeft hij verschillende opdrachten gedaan voor Southern Comfort, Stolichnaya, Levi’s & Cardinal condoms. Tymon exposeerd zowel bij diverse kunst gallerien, kunst websites als bij winkels en cafes in de Randstad om dat hij vind dat dit dichter bij de mens staat.

Bron:
www.deweekkrant.n
Art Deco Style no está en línea   Reply With Quote
Old August 9th, 2011, 07:54 PM   #110
Uplander
Wat een uitzicht!

Uplander's Avatar

Siegfried Ahlborn speelt gitaar voor zijn altaar op de Binnenrotte.

Quote:
Reizend altaar zoekt lift naar New York
8 augustus 2011

Sinds maandag staat er een altaar op de Binnenrotte in Rotterdam. Eigenaar Siegfried Ahlborn maakt met zijn offertafel al liftend een wereldreis. In Rotterdam probeert hij een lift te krijgen naar New York: “Bij voorkeur per boot.”

Siegfried Ahlborn begon zijn wereldreis in het Duitse Paderborner en werd vandaar met een auto naar Rotterdam gebracht. Hij is niet extreem gelovig, maar wil met zijn wereldreis aandacht vragen voor het geweld in onze wereld.

“Oorlog en wapens reizen de wereld rond. Daarom doe ik hetzelfde met mijn altaar”, aldus de lifter. De reden om te gaan liften is vrij praktisch: “Ik heb geen geld en ook geen auto, daarom vraag ik mensen om me mee te nemen.”
RTV Rijnmond

Hij heeft net de Rotterdam gemist.

Gene Sharp

Old August 9th, 2011, 10:02 PM   #111
Art Deco Style
Registered User

Art Deco Style's Avatar

Ik denk dat Rotterdam een nieuwe burger heeft
Old August 10th, 2011, 08:03 PM   #112
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Quote:
Originally Posted by Uplander View Post
Legale kunst
Nog een voorbeeld van die paarden.

Quote:
Maasvlaktepaard aan Nieuwe Maas

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft een ‘eigen’ paard met beelden van aanleg van de Maasvlakte 2 er op. Het staat op de Wilhelminapier en is onderdeel van een serie van 25. De levensgrote paarden staan deze maand op in het oog springende locaties in het centrum van Rotterdam, ter gelegenheid van het EK dressuur dat van 17 tot en met 21 augustus plaatsvindt in Kralingen. De beelden zijn gemaakt door verschillende kunstenaars die zich uitleefden in unieke ontwerpen en prints zoals een paard met een jasje aan, een Delfts blauw paard, etc..

Het Maasvlaktepaard is van schilder Harry van der Woerd, die samen met een collega al twee jaar de ontwikkelingen van de Maasvlakte 2 in beeld brengt vanaf de vuurtoren (Project ‘Blik op Maasvlakte 2’ ). Toen men Harry vroeg om een paard te beschilderen, was zijn keuze niet moeilijk. Klik hier voor meer informatie.

Van alle 25 kunstzinnige paarden werd de eenhoorn van kunstenares Marina Radius tot winnaar verkozen. Haar eenhoorn staat op de Coolsingel voor het bordes van het WTC-gebouw. Het EK dressuur vindt plaats in het Kralingse Bos. Een week later volgt CHIO (Concours Hippique International Officiel) in Rotterdam.

Foto: Thirza van der Graaff
Bron: Havenbedrijf Rotterdam, 10-08-2011
Old August 12th, 2011, 01:44 PM   #113
Art Deco Style
Registered User

Art Deco Style's Avatar

Het past niet helemaal in dit topic, maar wist ook niet waar ik hem anders moest plaatsen.

'Vergankelijke kastelen maken'

11 augustus 2011 | bron: De Echo

ROTTERDAM - Rotterdam is een kunstenaarscollectief rijker. Het gaat om 'ON THE SAND', gevestigd aan de Linker Rottekade 245 in een pakhuis dat leegstond en wordt gesloopt.

ON THE SAND, een kunstenaarscollectief van muzikanten, dans-, theater- en filmmensen, is ontstaan dankzij Kivanc Sarikus, student aan de CodArts. Hij is voor zijn studie aan het Conservatorium naar Nederland gekomen en kwam terecht in Crooswijk. Toen hij merkte dat het pand aan de Linker Rottekade leeg stond, besloot hij het te kraken. Inmiddels wordt er een bescheiden huurbedrag betaald aan eigenaar PWS, die het prettig vindt dat het pand wordt benut. Maar zodra de slopershamer echt in beeld komt, moeten ze weg.

Waar ON THE SAND precies voor staat, vergelijkt Sarikus met het maken van iets van zand. 'Je weet dat wat je gaat maken tijdelijk is, want de natuur gaat het vernielen. Toch neem je genoegen met die vergankelijkheid. Verder vieren we hiermee de vrijheid van kwaliteit.' De ruimte, waarin ooit een Turkse supermarkt zat, stond vier jaar leeg. Samen met enthousiaste vrijwilligers is alles toonbaar gemaakt en geschikt voor allerlei activiteiten, waaronder concerten en filmavonden. Elke woensdagavond organiseert ON THE SAND 'Cineclub', een gratis filmavond zonder Hollywood kaskrakers. De voertaal is Engels, net als de ondertiteling. (Mocht het Engelstalige film zijn, dan is er wel Nederlandse ondertiteling. Maar de discussies over de film vooraf en achteraf zijn in het Engels). De verplichte reserveringen voor Cineclub vinden voorlopig plaats via de Facebookpagina van ON THE SAND. De films beginnen om 21.30 uur en de meeste bezoekers vertrekken niet voor middernacht.

Banu Çetin, woordvoerder van ON THE SAND, vertelt dat het kunstenaarscollectief ook op allerlei manieren met scholen samenwerkt. Een deel van de ruimte is gereserveerd voor exposities van dingen die kinderen van nabijgelegen scholen gemaakt hebben. Momenteel hangen er maskers en kleine schilderijtjes. De meeste scholen beschikken niet over een ruimte voor exposities, dus het voorziet in een behoefte dat het hier kan.

Aangezien er onder de initiatiefnemers een aantal muzikanten zitten, is het niet verwonderlijk dat ON THE SAND ook een muziekpodium heeft. Sarikus en Çetin wijzen op twee bijzondere optredens op zaterdagavond 13 augustus, een Braziliaanse Jam Session met Luis Lopes de Oliveira en op 20 augustus het percussie concert van Arto Tunc Boyacian. Ook hiervoor geldt: reserveren via Facebook. (13 augustus gratis, een week later niet).

'We hopen dat onze website eind deze maand in gebruik genomen kan worden', belooft Çetin. Het adres wordt www.onthesand.nl.

Bron: www.dichtbij.nl
Old August 17th, 2011, 12:28 AM   #114
Uplander
Wat een uitzicht!

Uplander's Avatar

Een mooie vorm van straatkunst door URBAN SKETCHERS en nog niet zo lang actief.

Ook de titel van de website is om door een ringetje te halen. Ik Rotterdam met daaronder . . . hoef niet op vakantie want ik woon in . . .

Gene Sharp

Last edited by Uplander; August 17th, 2011 at 12:35 AM.
Old August 30th, 2011, 09:50 PM   #115
Foekepot
Registered User

Foekepot's Avatar

De echte en neppe konijnen .
Foekepot no está en línea   Reply With Quote
Old September 1st, 2011, 12:59 PM   #116
Art Deco Style
Registered User

Art Deco Style's Avatar

Leuk!
Old September 1st, 2011, 01:35 PM   #117
Foekepot
Registered User

Foekepot's Avatar

Ik had nooit kunnen denken dat er konijnen los liepen midden in Rotterdam, maar heb ze toch echt gezien . Helaas wilden ze niet meewerken met een close-up foto en erasmus MC op de achtergrond .
Foekepot no está en línea   Reply With Quote
Old September 1st, 2011, 01:43 PM   #118
Art Deco Style
Registered User

Art Deco Style's Avatar

Urban rabbits In Londen hebben ze al heel lang last van een ware vossen plaag midden in de urban jungle
Old September 2nd, 2011, 12:51 PM   #119
Kruimel
Bergpoldernaar

Kruimel's Avatar

Likes (Received): 60

Kunstenaar zaait verwarring in Rotterdam

2 september 2011

Een project van de Franse kunstenaar Pierre Bismuth zorgt voor verwarring in Rotterdam. Het grote informatiebord doet suggereren dat naast het Chabot-museum een nieuw, groot pand komt.

Volgens het informatiebord, dat naast het Chabot-museum in het Museumpark staat, zou op die plek een elektronicasupermarkt, een gebedsruimte en een fitnesscentrum komen. Maar het is een kunstuiting van Pierre Bismuth, die onderdeel is van de tentoonstelling Melanchotopia van Kunstcentrum Witte de With. Het kunstproject loopt tot 27 november 2011.

Bedreigend
Bismuth heeft eerder onder meer in Franse steden soortgelijke projecten uitgevoerd. Volgens de organisatie is het werk ‘echt en bedreigend en heeft het daarmee ‘een ware publieke dimensie.’

bron
Old September 4th, 2011, 02:54 PM   #120
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Dat bord zouden ze bij de Zalmhaven moeten neerzetten. ff een paar nimby's en forummers gek maken.

Reply

Tags
interventions, rotterdam, straatkunst, urban

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules