daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Antwerpen

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old June 30th, 2011, 07:24 PM   #121
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:
Originally Posted by Clone View Post
Alle gebouwen die ooit gebouwd zijn in een stijl moeten dus worden beschermd omdat ooit in de toekomst men die stijl misschien gaat waarderen. Wat een bullshit.

Dat maak jij ervan. Feit is dat er weinig brutalistische gebouwen zijn in België. Brutalisme wordt nu al meer gewaardeerd dan jij denkt. Het probleem is dat die gebouwen nu meestal op de leeftijd gekomen zijn dat ze helemaal zwartgeblakerd zijn door de roet en dus als lelijk worden bestempeld. Een lichte opknapbeurt had de Silvertoptorens ook al heel wat mooier gemaakt. Daarvoor moesten niet alle kenmerken van deze bij ons vrij zeldzame stijl overboord gegooid worden.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old June 30th, 2011, 08:29 PM   #122
Clone
Registered User

Clone's Avatar

Likes (Received): 5

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
Dat maak jij ervan. Feit is dat er weinig brutalistische gebouwen zijn in België. Brutalisme wordt nu al meer gewaardeerd dan jij denkt. Het probleem is dat die gebouwen nu meestal op de leeftijd gekomen zijn dat ze helemaal zwartgeblakerd zijn door de roet en dus als lelijk worden bestempeld. Een lichte opknapbeurt had de Silvertoptorens ook al heel wat mooier gemaakt. Daarvoor moesten niet alle kenmerken van deze bij ons vrij zeldzame stijl overboord gegooid worden.
Ik spreek mij niet uit over de algemene appreciatie van brutalisme, zoiets is moeilijk te meten. Wat ik hier zeg is uiteraard mijn subjectieve mening. Ik heb nog geen enkele goede ervaring met brutalistische gebouwen. De politietoren is waarschijnlijk het mooiste. En dan vooral van ver. Van dichtbij trekt dat ook echt nergens op.

Ik heb zelf ook al les gehad in een brutalistisch gebouw van de UA. En ook daar heb ik geen goede woorden voor. Kil en grauw. Dat vat dit gebouw perfect samen. Daar zal ik nooit langer blijven hangen dan nodig. En dat heeft niets met de roet van buiten te maken. Ook van binnen bestaat dit gebouw uit lelijke blote beton die niet door roet is aangetast. Dus zelfs zonder roet kan ik het niet appreciëren. Het gebruik van de hout afdrukken in de beton maakt het alleen maar lelijker.
Clone no está en línea   Reply With Quote
Old June 30th, 2011, 09:26 PM   #123
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 319

De Politietoren vind ik geen brutalisme.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old June 30th, 2011, 10:00 PM   #124
taboe
taboe

Likes (Received): 26

Mooi brutalistisch wooncomplex in Montreal, dat is opgeknapt ipv het te 'moderniseren', met een paar boompjes erbij:

taboe no está en línea   Reply With Quote
Old July 1st, 2011, 01:11 AM   #125
PeterLoft
Registered User

Likes (Received): 3

Quote:
Ik spreek mij niet uit over de algemene appreciatie van brutalisme, zoiets is moeilijk te meten. Wat ik hier zeg is uiteraard mijn subjectieve mening. Ik heb nog geen enkele goede ervaring met brutalistische gebouwen. De politietoren is waarschijnlijk het mooiste. En dan vooral van ver. Van dichtbij trekt dat ook echt nergens op.

Ik heb zelf ook al les gehad in een brutalistisch gebouw van de UA. En ook daar heb ik geen goede woorden voor. Kil en grauw. Dat vat dit gebouw perfect samen. Daar zal ik nooit langer blijven hangen dan nodig. En dat heeft niets met de roet van buiten te maken. Ook van binnen bestaat dit gebouw uit lelijke blote beton die niet door roet is aangetast. Dus zelfs zonder roet kan ik het niet appreciëren. Het gebruik van de hout afdrukken in de beton maakt het alleen maar lelijker.
100% akkoord. Het typeert architecten die zich geen zak aantrekken van de leefbaarheid van hun gebouwen en zich terugtrekkenin een soort van arrogant fundamentalisme. Ga es praten met de bewoners van de Silvertop Torens. Hoe ze zich vandaag voelen in vergelijking met vroeger. Stap es binnen in de politietoren in Oudaan. Een gruwelijke en exteem inefficiente omgeving waar je ogenblikkelijk maagpijn krijgt.
PeterLoft está en línea ahora   Reply With Quote
Old July 1st, 2011, 02:40 AM   #126
Clone
Registered User

Clone's Avatar

Likes (Received): 5

Quote:
Originally Posted by taboe View Post
Mooi brutalistisch wooncomplex in Montreal, dat is opgeknapt ipv het te 'moderniseren', met een paar boompjes erbij:
Zoals je zegt, een mooi brutalistisch complex. Dit is inderdaad mooi, en dat is mede te danken aan het feit dat de beton lijkt te zijn beschilderd, waarmee het al niet meer echt brutalistisch is.

Maar of men een gebouw mooi vindt en het behouden waard vindt, dat moet gebouw per gebouw worden beoordeeld en moet niet afhangen van de zeldzaamheid van de stijl.

Quote:
Originally Posted by Benonie View Post
De Politietoren vind ik geen brutalisme.
Misschien niet volledig, maar hij heeft toch een aantal brutalistische kenmerken. Gebouwen in stijlen indelen is altijd een beetje arbitrair. De ruwe beton, terugkerende geometrische vormen zijn volgens mij de belangrijkste kenmerken van brutalisme en dat zie ik toch terugkomen in de politietoren. En al zeker in dat honing gebouw ernaast.

Last edited by Puinkabouter; July 1st, 2011 at 10:13 AM. Reason: 2>1
Clone no está en línea   Reply With Quote
Old July 1st, 2011, 03:16 PM   #127
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:

Maar of men een gebouw mooi vindt en het behouden waard vindt, dat moet gebouw per gebouw worden beoordeeld en moet niet afhangen van de zeldzaamheid van de stijl.

Neen? Zeldzaamheid is nochtans een objectief argument om iets te bewaren. Niet zoiets als 'ik vind het niet mooi'.

Last edited by De Klauw; July 1st, 2011 at 09:21 PM.
Old July 1st, 2011, 03:25 PM   #128
RubenT
Registered User

Likes (Received): 0

Zeldzaamheid is inderdaad iets subjectief. Maar in deze context vind ik het een non-argument. Hetgeen weer objectief is
RubenT no está en línea   Reply With Quote
Old July 1st, 2011, 07:04 PM   #129
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Likes (Received): 21

De Silvertoptorens waren dan misschien gebouwd in een bepaalde stijl (net als àlle gebouwen ), maar ze bleken niet aangenaam om in te wonen en ze maakten een grauwe en troosteloze indruk. Enkel die beton opppoetsen zou daar niet veel aan hebben veranderd.

Het brutalisme zal wel net als elke stijl zijn geslaagde en minder geslaagde ontwerpen hebben. Dat gebouw in Montreal is duidelijk een geslaagd voorbeeld door de speelse opeenstapeling van wooneenheden. De Silvertoptorens waren een miskleun en ik denk dat de renovatie dat stukje Antwerpen veel kleurrijker en aangenamer heeft gemaakt. Nu nog die derde toren aanpakken!
Old October 2nd, 2011, 05:25 PM   #130
Benoit1992
Registered User

Benoit1992's Avatar

Eindelijk wat nieuws: http://www.atv.be/item/renovatie-der...f-volgend-jaar

" Renovatie derde Silvertopblok vanaf volgend jaar

Pas in de zomer van 2012 kan de renovatie van de derde Silvertopblok op het Antwerpse Kiel van start gaan. Twee weken geleden kreeg de sociale huisvestingsmaatschappij Woonhaven de defintieve bouwvergunning voor het project. De twee andere blokken zijn al enkele jaren klaar, maar aan de derde toren zijn de werken nooit gestart. "
Benoit1992 no está en línea   Reply With Quote
Old October 6th, 2011, 04:45 PM   #131
eagleheart1987
Registered User

heeft er iemand een idee hoeveel het kost om een appartement te huren in dit stukske beton?
eagleheart1987 no está en línea   Reply With Quote
Old October 6th, 2011, 05:41 PM   #132
X38
Registered User

Likes (Received): 10

Quote:
Originally Posted by eagleheart1987 View Post
heeft er iemand een idee hoeveel het kost om een appartement te huren in dit stukske beton?
Hangt af van uw inkomen.

http://www.vmsw.be/nl/particulieren/huren/huurpijs

Quote:
Om uw huurprijs te berekenen, vertrekken we van 1/55 van uw geïndexeerde netto belastbaar inkomen. Zo nemen we voor de huurprijs van 2011 uw inkomen van 2008 dat wordt geïndexeerd naar juni 2010 (een verhoging van ongeveer 2%). Als uw netto belastbaar inkomen in 2008 bijvoorbeeld 12.000 euro was, betaalt u maximaal 222,37 euro huur per maand (12.230 gedeeld door 55).
Tenminste, als het sociale woningen blijven...
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old June 12th, 2012, 07:08 PM   #133
laurenske
Registered User

Na jaren van leegstand is het zover, de derde toren wordt gerenoveerd.
GVA:
Quote:
133 flats voor senioren in derde Silvertoptoren

inShare
18:17 KIEL (2020) Dankzij extra Vlaams geld kan eind dit jaar worden gestart met de renovatie van de derde toren van het Silvertopcomplex.
In deze toren komen 133 flats voor sociale huurders boven de 55 jaar. De werken duren twee jaar. Het gaat om een investering van 13 miljoen euro.

SVW
laurenske no está en línea   Reply With Quote
Old June 12th, 2012, 07:19 PM   #134
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Jammer. De laatste in oorspronkelijke brutalistische stijl is binnenkort ook verleden tijd.

Old June 12th, 2012, 07:31 PM   #135
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 44

Da's wat jammer inderdaad, maar het was ook maar een stom zicht om er 2 gerenoveerde te hebben staan, en dan een derde die er dan weer helemaal niet op gelijkt. Uniformiteit is ook wat waard.
Old June 13th, 2012, 07:02 PM   #136
syntric
Registered User

Quote:
Originally Posted by Puinkabouter View Post
Da's wat jammer inderdaad, maar het was ook maar een stom zicht om er 2 gerenoveerde te hebben staan, en dan een derde die er dan weer helemaal niet op gelijkt. Uniformiteit is ook wat waard.
Liever de nieuwe stijl, veel minder deprimerend
syntric no está en línea   Reply With Quote
Old June 13th, 2012, 11:20 PM   #137
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Lang leve de plastieken look!

De eerste torens beginnen trouwens reeds af te bleken.
Old October 7th, 2012, 09:03 PM   #138
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 45

Waar blijft nu die gele
Old October 8th, 2012, 10:17 PM   #139
G_Peetrus
Registered User

G_Peetrus's Avatar

Likes (Received): 2

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
Jammer. De laatste in oorspronkelijke brutalistische stijl is binnenkort ook verleden tijd.

Slopen die handel, kvind er niks aan , het is zo grijs , en saai , en vooral ook balkan
G_Peetrus no está en línea   Reply With Quote
Old October 8th, 2012, 10:37 PM   #140
syntric
Registered User

Quote:
Originally Posted by G_Peetrus View Post
Slopen die handel, kvind er niks aan , het is zo grijs , en saai , en vooral ook balkan
Een blokkendoos hee, de nieuwe zijn niet geweldig maar toch al een serieuze verbetering
syntric no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules