|
|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving. |
| Global Announcement |
|
SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info! |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
Nr. 17 NL: Haarlemmermeer (deel 1)
In het kader van de NL-serie deed ik in mei vorig jaar de Haarlemmermeer aan. Ooit een heel groot meer, maar wel heel woest en landvretend van karakter. In de loop van de 19e eeuw werd dan ook begonnen met het droogleggen van deze "Waterwolf". Het droogleggen gebeurde door middel van stoomkracht, een unicum in die tijd. In de huidige polder liggen ruim dertig dorpen en gehuchten. In twee dagen tijd zou ik ze allemaal gaan bezoeken. Aan het einde van dag 2 kwam ik erachter dat ik aan twee plaatsen niet was toegekomen. Ik legde me er maar bij neer. Ondertussen was ik de tijd vergeten en miste ik de laatste trein terug naar huis. Achteraf gezien een geluk bij een ongeluk, want op de derde dag kon ik alsnog de laatste twee plaatsen aandoen. Het had me wel een extra nacht in het hotel gekost, maar ik ging alsnog voldaan terug naar huis. Een verslag van een krankzinnige tocht door de polder, waarin ik misschien wel 100 kilometer heb gefietst. Omdat ik natuurlijk maar een beperkte tijd had, is er van sommige plaatsen maar één foto. Maar het gaat maar om het idee dat ik er geweest ben.
![]() 1: ![]() 2: Hoofddorp is met ruim 73.000 inwoners de belangrijkste plaats in de Haarlemmermeer. Hier voor het station heb je meteen zicht op de Zuidtoren (75 meter) en Pharostoren (80 meter): ![]() 3: De Zuidtoren nog eens. De naam van het kunstwerk is me niet bekend: ![]() 4: Het Burgemeester van Stamplein: ![]() 5: Het Mannetje van Hoofddorp: ![]() 6: Het Marktplein: ![]() 7: Het standbeeld van Dik Trom. Als baby werd ik "Dikkie Trom" genoemd, dus dit spreekt me wel aan: ![]() ![]() 8: Hoewel Hoofddorp voornamelijk een modern karakter heeft, zijn er wel wat gebouwen uit de 19e/begin 20e eeuw, zoals hier Restaurant Marktzicht: ![]() 9: En de Marktpleinkerk: ![]() 10: Het Polderhuis: ![]() 11: Jan Adriaanszoon Leeghwater was een van de eersten die pleitte voor het droogleggen van de Haarlemmermeerpolder: ![]() 12: ![]() 13: Het Beursplein: ![]() 14: Een fontein met een moeilijk uitspreekbare naam. Rechts op de foto mijn hotel De Beurs: ![]() 15: De Hoofdvaart loopt van noord naar zuid door de Haarlemmermeer: ![]() 16: De Hoek was ooit een buurtschap, maar bestaat tegenwoordig vooral uit bedrijven: ![]() 17: Van Rozenburg is niet veel meer over. Door de nabijheid van Schiphol is veel van de oorspronkelijke bebouwing verdwenen. Minder dan honderd inwoners telt Rozenburg nog: ![]() 18: Het dorpje Rijk is al helemaal verdwenen. De naam leeft nog voort in 'Schiphol-Rijk', een aparte plaats en bedrijventerrein in de Haarlemmermeer: ![]() 19: ![]() 20: ![]() 21: De Haarlemmermeerpolder wordt omringd door de Ringvaart, die meteen ook de gemeentegrens vormt. Dat is makkelijk en overzichtelijk: ![]() 22: De polder wordt drooggehouden door vijf gemalen. Dit is Gemaal Bolstra in Oude Meer: ![]() 23: Het volgende buurtschap heet Aalsmeerderbrug: ![]() 24: Aan de overkant van de Ringvaart is het soms mooier dan aan de Haarlemmermeerzijde zelf. Je ziet hier Aalsmeer: ![]() 25: Een blik over de Ringvaart: ![]() 26: ![]() 27: Via de Aalsmeerderdijk is Rijsenhout makkelijk te vinden: ![]() 28: Het is 4 mei, en dus Nationale Dodenherdenking: ![]() 29: Burgemeester Theo Weterings leest een tekst voor: ![]() 30: Een aangepast Oorlogsmonument wordt onthuld: ![]() 31: Het heet hier nu Leimuiderdijk, het dorpje Burgerveen: ![]() 32: En dit is een stukje Leimuiderbrug: ![]() 33: Een kijkje in de Haarlemmermeerpolder: ![]() 34: Weteringbrug: ![]() 35: De Weteringbrug zelf, die het dorp verbindt met Oude Wetering aan de overzijde van de vaart: ![]() 36: Hoofddorp de volgende dag. De Stelling van Amsterdam was een verdedigingslinie rond Amsterdam van 135 kilometer lang en bevatte 45 forten. De Stelling staat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO: ![]() 37: ![]() 38: De Geniedijk was een hoofdverdedigingslijn van de Stelling van Amsterdam: ![]() 39: De Luit is een van de drie bruggen ontworpen door Santiago Calatrava: ![]() 40: Nog eens een kijkje richting de Pharos- en Zuidtoren: ![]() 41: Schiphol is niet ver weg: ![]() 42: De Hoofdweg loopt ook dwars door de polder: ![]() 43: De Harp is ook al zo'n Calatravabrug: ![]() 44: De Hoofdvaart: ![]() 45: Vanaf de brug zicht op Nieuw-Vennep: ![]() 46: Nieuw-Vennep is een van de twee dorpen die officieel gesticht werden na de drooglegging van de Haarlemmermeer. Het andere dorp was Hoofddorp: ![]() 47: De Witte Kerk: ![]() 48: Buurtschap 't Kabel: ![]() 49: ![]() 50: Via de Kaagweg weer de dijk over: ![]() 51: Het volgende buurtschap heet Vredeburg, hier aan de Huigsloterdijk: ![]() 52: En de Ringvaart: ![]() 53: Kijkje in de polder: ![]() 54: Huigsloot, nog zo'n buurtschap: ![]() 55: Ik duik een stukje de polder in. Helaas heb ik geen tijd om Abbenes verder te verkennen. Het dorp telt ruim duizend inwoners: ![]() Deel 2 Grootste gemeenten Nederland: 1: Amsterdam (dag 1) (dag 2) 2: Rotterdam (dag 1) (dag 2) 3: Den Haag (dag 1) (dag 2) 4: Utrecht (dag 1) (dag 2) 5: Eindhoven (juli) (september) 6: Tilburg 7: Almere 8: Groningen (dag 1) (dag 2) 9: Breda (dag 1) (dag 2) 10: Nijmegen 11: Enschede 12: Apeldoorn 13: Haarlem 14: Arnhem 15: Zaanstad (dag 1) (dag 2) 16: Amersfoort 17: Haarlemmermeer (deel 1) (deel 2)
http://www.sinds1980.nl - Hobbyfotografie van Tilburgse bodem Last edited by Sinds1980; April 7th, 2011 at 08:51 PM. Reason: Links toegevoegd. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Member
|
Mooi overzicht zo. Op naar deel 2!
|
|