daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam

Amsterdam » Café Berlage

Reply

Thread Tools Display Modes
Old September 20th, 2004, 05:52 PM   #1
Cymen
Registered User

Cymen's Avatar

Likes (Received): 0

Amsterdam: Amstelstation en omgeving

Omdat er nog een update draadjes was lijkt het met beter om hier de discussie te gaan voeren ipv in het DWR torens draadje.

Op dit moment is de gemeente namelijk druk bezig met het argonden van de plannen voor het Amstel station. Ze zijn hier namelijk al 10 jaar mee bezig!

Het gaat om dit gebied:

wat info en links:

oud:
http://www.sev.nl/ipsv/project/stir9...enom/99226.htm

site wijk amstelstation (ook niet heel recent):
http://www.wijkopbouworgaan-wgm.nl/amstelstation.htm

spve:
http://www.oost-watergraafsmeer.nl/s...telstation.pdf
Madir Shah = architect van urbanoffice Website helaas niet te vinden.

vergaderingen:
http://www.oost-watergraafsmeer.nl/s...art%202003.pdf

I'm not a slave to a god that doesn't give a shit!

Last edited by Cymen; November 1st, 2004 at 02:19 PM.
Cymen no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old September 20th, 2004, 08:29 PM   #2
Glacius
Registered User

Ik geloof dat de familie van een vriend van me (waar ik het over had in het DWR-topic) zo'n beetje op de plek woont waar de linkertoren in het tweede plaatje staat.
Glacius no está en línea   Reply With Quote
Old October 4th, 2004, 08:50 AM   #3
Henk
Registered User

Henk's Avatar

Likes (Received): 5

Op de laatste link die Cymen gaf van Oost-Watergraafsmeer spreekt men niet over 2 torens maar over 2 gebouwen met een hoger accent. Lekker vaag. Kan dus alle kanten op.
Henk no está en línea   Reply With Quote
Old November 1st, 2004, 02:23 PM   #4
Cymen
Registered User

Cymen's Avatar

http://www.oost-watergraafsmeer.nl/a...226&alias=oost

1 Vervang het wijdlopige verkeersplein door een compacte rotonde

Door een overzichtelijke rotonde op het Prins Bernhardplein verbetert de verkeersveiligheid voor auto's en ook de oversteekbaarheid voor voetgangers en fietsers. Het donkere tunneltje naar de Eenhoorn verdwijnt. De tram buigt af vóór de rotonde en verstoort de circulatie op het verkeersplein niet langer. Door de hoeveelheid verkeer is een rotonde alleen mogelijk met een tunnelbak voor het doorgaande verkeer vanaf de Wibautstraat naar de Gooiseweg. Deze kostbare voorziening moet uit de grondopbrengsten worden betaald.

2 Bundel al het gemotoriseerde verkeer voorlangs het station op een lommerrijke Julianalaan

Op de plek van de huidige trambaan wordt de Julianalaan de enige verbinding tussen rotonde en Hugo de Vrieslaan: voor auto én bus. De laan wordt 28 meter breed met twee rijstroken (heen en terug), vrijliggende fietspaden en een vrije busbaan (ook voor taxis). Om de doorstroming niet te verstoren wordt er langs de Julianalaan niet geparkeerd. Tussen busbaan en autoweg ligt een flexstrook voor groen, een veilige oversteek en eventueel een bushalte. De aansluiting op de Hugo de Vrieslaan krijgt verkeerslichten (een kleine rotonde als bij de Omval is verkeerstechnisch niet mogelijk).

3 Maak een nieuw Julianaplein met wijkvoorzieningen, als schakel tussen station en Julianapark

Het nieuwe Julianaplein is een 'stepping stone' tussen het Amstelstation en het Julianapark. Het statige bordes van het historische stationsgebouw vormt het hoge deel; het lage deel is van en voor de buurt. Het ligt op de middagzon en is een goede plaats voor een supermarkt, een terras en andere buurtvoorzieningen. Naast het parkeerdek van het kantoor van Price Waterhouse Coopers is ruimte voor een publieksgericht gebouw, bijvoorbeeld een hotel. Van hieruit kan een zwevende passarel (voetgangersbrug) worden gemaakt waarmee voetgangers het hoogteverschil (bijna 7 meter) naar het station op spectaculaire wijze kunnen overbruggen. Bovendien biedt dit mogelijkheden voor rolstoelgebruikers (lift).

4 Verbind stad en Amstelstation met een dynamisch stedelijk Stationsplein

Het stationsgebied moet beter aansluiten bij de omgeving. Daarom is het plein tussen station en Treublaan meer stedelijk. De inrichting moet het gevoel geven dat het gebied tussen station, Renaultgebouw en Wibautas één doorlopend geheel is. De bestaande kastanjes worden waar mogelijk gehandhaaft en aangevuld(een parkeergarage onder het plein is daarom niet gewenst). De tram stopt vlakbij de ingang van het station; de nieuwe tramlus wordt hier 'onzichtbaar' in de bestrating verwerkt. Naast het station, parallel aan het spoor is plaats voor een paviljoen met typische reizigersvoorzieningen (boekwinkel, traiteur, espressobar); de eerste verdieping is geschikt voor bijvoorbeeld een dansclub of een fitnesscentrum of een andere voorziening die 's avonds leven in de brouwerij brengt. Tussen spoor en paviljoen komt een fietsenstalling.

5 Schep helderheid voor de reiziger:links de tram en rechts het nieuwe busstation

Het derde plein ligt aan de andere kant van de stationshal: het nieuwe busstation met zeven perrons. Reizigers wachten onder de luifel. De kiss&ride (plaats om mensen af te zetten en op te halen) en de taxistandplaatsen zorgen s avonds voor sociale controle. De bussen rijden aan via de nieuwe Stationsstraat vanuit de Hugo de Vrieslaan (ongeveer 60% van de bussen komt uit die richting). De extra rijtijd voor bussen uit de Treublaan is minimaal door de vrijliggende busbaan op de Julianalaan. Tussen busstation en spoor is ruimte voor een afsluitbare buffer. De daluren zijn voor Eurolines, die zo de gewenste opstap- en afzetplaatsen kan behouden.

6 Behoud het groentje bij de Bertrand Russelstraat als buurtvoorziening

Tussen Bertrand Russelstraat en Kees Boekestraat is ook plaats voor buurtgerichte voorzieningen die samen met de buurt ontwikkeld kan worden.

7 Meng wonen, werken en voorzieningen

De nieuwbouw rondom het Amstelstation ziet er vanuit de Wibautstraat uit als een stevig blok. Dichterbij komend zie je dat het gaat om meerdere gebouwen in een netwerk van open ruimtes (de nieuwe pleinen) en routes. Hier staat de menselijke maat centraal. Een goede mix van wonen, werken en voorzieningen zorgt overdag en s avonds voor aanloop en levendigheid. Alleen in het blok naast het spoor kan niet worden gewoond door geluidshinder.

Het programma

Het bouwprogramma omvat in totaal 70-75.000 m2. minimaal 350 woningen in diverse prijsklassen (30% sociaal, 40% middensegment en 30% duur); Het bescheiden kantorenprogramma is een bewuste keuze. Woningen en voorzieningen dragen immers meer bij aan de gewenste spirit. Kleine en middelgrote kantoren met een publieksfunctie hebben de voorkeur; het huidige beleid maakt een wijksupermarkt van slechts 800 m2 mogelijk (1.200/1.500 m2 is tegenwoordig de minimale norm). Het plan draagt verschillende argumenten aan om het toegestane oppervlak te verruimen. De beslissing is echter aan de stadsdeelraad.

8 Maak sociaal veilige routes met een publieksgerichte plint en voordeuren aan de straat

Sociale veiligheid is essentieel. Door de opzet van meerdere pleinen en routes verspreiden bezoekers zich over het hele gebied. Behalve entrees aan de straat en publieksgerichte voorzieningen op de begane grond kunnen 24 uurs-voorzieningen in de slappe uren voor levendigheid zorgen.

9 Maak een snelle, logische fietsinfrastructuur, inclusief voldoende stallingen

Fietsers krijgen de ruimte. Rondom de rotonde komt er een tweerichtingen fietspad; de Julianalaan heeft vrijliggende fietspaden. De ingang van de bewaakte fietsenstalling wordt verplaatst naar de Julianalaan: centraal in het fietsnet. De onbewaakte capaciteit is afgestemd op de populariteit: Amstelzijde/1000, Stationsplein/800, Julianaplein/150, Busstation/150.

10 Maak ondergrondse parkeeroplossingen die de openbare ruimte zo min mogelijk belasten

Gebouwde ondergrondse voorzieningen hebben de voorkeur. Gedacht wordt aan twee voorzieningen: één ontsloten via de Stationsstraat en één ontsloten via de Bernard Russellstraat.

Last edited by Cymen; November 1st, 2004 at 04:59 PM.
Old March 14th, 2005, 05:50 PM   #5
Glacius
Registered User

Ik vond net wat info op Amsterdam-RE.com over de plannen in dit gebied, maar ik weet niet of het up-to-date is:

'Located close to the Omval site is the busy Amstel Station. Current plans for this area include new developments and a restructuring of the Julianaplein and the Prins Bernhardplein. The Amstel Station is an important public transport hub. Around 40,000 passengers use it every day, the majority of who transfer to the subway and bus and tram connections going uptown. However, the environs of the Amstel Station are also a working area in their own right: some 10,000 people find employment at the Omval, for example, at the offices of the Amsterdam branch of Subsequent commercial and residential developments on the south side of Amsterdam will only increase the Amstel Station’s importance as a transport hub. The station hall features even more prominently on the square in the new plans of the Urban Development Program of Requirements for the Amstel Station Area. The remarkable Renault Building on the north side of the square will be restored and given a new function. At least 200 new homes will be built near the Julianapark. Plans exist to build a tower to the north of the station, with a maximum height of 105 meters, providing a visual link between this area and the towers of De Omval. This new construction will offer around 30,000 m2 of floor space, of which 28,000 has been reserved for offices and 2,000 for facilities on the ground floor. A new building to the south of the station has six office layers and another tower. (Dit is dus waarschijnlijk de toren die wordt gebouwd op de plek waar familie van een vriend van me woont, zie deze post.) This structure will offer 49,500 m2 of floor space, divided into 38,000 m2 of office space, 10,000 m2 for a hotel and 1,500 m2 of facilities at ground level. A terminus loop for trams and a bus shelter will be constructed adjacent to the complex.'
"Ik begrijp echt niet wat die honderdduizenden elke ochtend in de file doen. Werkslaven die precies om negen uur op kantoor moeten zijn en met z'n allen om vijf uur naar huis gaan. Omdat ze bij hiërarchische terreurorganisaties werken waar ze alleen naartoe moeten omdat de baas wil controleren of ze wel wat doen." - Jort Kelder
Glacius no está en línea   Reply With Quote
Old March 14th, 2005, 06:00 PM   #6
Alargule
EVEN WUIVEN misschien

Alargule's Avatar

Als ze het Julianaplein dan toch op de schop gaan nemen, waarom wordt lijn 12 dan niet ook verlengd via de Hugo de Vrieslaan naar het WCW-terrein? De HdV laan is er breed genoeg voor; bovendien komt er dan een goede verbinding tussen het WCW-terrein en de binnenstad en krijgt het toekomstige station Watergraafsmeer meteen een tramverbinding.
Alargule no está en línea   Reply With Quote
Old March 14th, 2005, 11:37 PM   #7
CborG
Rick Bakker

CborG's Avatar

Likes (Received): 6

Mwoah, 105 meter is opzich niet slecht.. Ik gooi het dan maar op lekkere dichtheid en leuke ontwerpen
Old March 15th, 2005, 08:13 AM   #8
MVA
Registered Abuser

Quote:
Originally Posted by Glacius
Ik vond net wat info op Amsterdam-RE.com over de plannen in dit gebied, maar ik weet niet of het up-to-date is:

'(...)The remarkable Renault Building on the north side of the square will be restored and given a new function.'
Het is in elk geval geen erg recente info, want de Renault-garage is ondertussen opgelapt en heeft al een nieuwe funktie. Helaas, want ik vind het nog steeds geen mooi gebouw, en het zou een perfecte lokatie zijn voor een torentje.

Ik heb overigens vorig jaar ergens (waarschijnlijk in het Amsterdams Stadsblad) gelezen dat de Van der Kun-buurt (tussen de Mr. Treublaan en het station) pas over een jaar of 10 zal worden gesloopt.
MVA no está en línea   Reply With Quote
Old March 16th, 2005, 06:25 PM   #9
Duke2004
Registered User

Duke2004's Avatar

ik vind de renaultgarage ook niet mooier geworden, er had wel wat ingrijpender ingegrepen kunnen worden, bijv wat verdiepingen er op. Oook vind ik de vorm te bruut, gemiste kans die renovatie.
Duke2004 no está en línea   Reply With Quote
Old March 16th, 2005, 08:31 PM   #10
Cymen
Registered User

Cymen's Avatar

Die Renault garage vind ik een prima verbetering! Het argument dat een toren daar beter zou staan vind ik te kort door de bocht, laten we eerst de onbebouwde ruimtes maar eens invullen!

Old March 16th, 2005, 11:48 PM   #11
MVA
Registered Abuser

Ik vind het niet te kort door de bocht. Ik had het over een torentje, het hoeft niet per se spectaculair hoog te zijn.
Een ander gebouw zou ik ook prima vinden, maar dan wel mooier en hoger dan wat er nu staat.
Niet alleen omdat het daar beter zou staan, maar ook vanwege de gunstige ligging qua bereikbaarheid is het een perfecte lokatie voor verdichting.
Men had de kans om het af te breken en er iets neer te zetten met meer allure, het feit dat andere ruimtes (nog) onbebouwd zijn kan geen reden zijn om die kans dan maar niet te grijpen.
Old March 17th, 2005, 07:06 PM   #12
Cymen
Registered User

Cymen's Avatar

Wie had een kans en wat voor een dan?
Maar dat andere ruimtes onbebouwt zijn geeft toch al aan dat je wel iets leuks kunt bedenken maar dat het wel van de grond kan komen? Als kavel A en B even goed in de markt liggen(bebouwde en lege ruimte bij amstel station) dan ga je toch op de lege bouwen en niet diegen waar al iets staat??

Old March 17th, 2005, 08:50 PM   #13
MVA
Registered Abuser

Quote:
Originally Posted by Cymen
Wie had een kans en wat voor een dan?
Ik weet niet wie precies, maar ik neem aan dat iets of iemand ervoor heeft gezorgd dat de vervallen Renault-garage is opgeknapt. Dat ging er behoorlijk ingrijpend aan toe.
In plaats daarvan had die onbekende persoon of instantie er beter aan gedaan het onding maar meteen te slopen en er iets anders neer te zetten.
Dat bedoel ik met 'kans'.

Quote:
Maar dat andere ruimtes onbebouwt zijn geeft toch al aan dat je wel iets leuks kunt bedenken maar dat het wel van de grond kan komen?
? Dit ontgaat mij.

Quote:
Als kavel A en B even goed in de markt liggen(bebouwde en lege ruimte bij amstel station) dan ga je toch op de lege bouwen en niet diegen waar al iets staat??
Waarom niet allebei?
Als er iets staat dat toch al niet mooi is en ook nog in verval is geraakt is dat toch een mooie kans om er iets anders neer te zetten?
Anders hadden ze het Swammerdam-instituut ook kunnen laten staan, of de PTT-gebouwen bij het CS. De sloopplannen voor het Wibauthuis kunnen ook de kast in, er staat immers al iets.
Old March 17th, 2005, 09:51 PM   #14
Cymen
Registered User

Cymen's Avatar

@MVA
Die mensen die de Renault garage opgeknapt hebben en de huurders hadden vast geen geld voor wat duurders. De renovatie, het aanplakken van wat prefab gevel elementjes, was echt niet zo kostbaar hoor.

Wat jou misschien ontgaat is dat je iets te makkelijk denkt; van we planten dit hier, dat daar etc etc. Tuurlijk wil ik ook zo denken! De realiteit is echter dat Amsterdam en of de markt niet eens in staat is alle grond te gebruiken! Allebij gaat dus helaas niet, vandaar dat het mij nuttiger lijkt eerst eens alles (goed) vol te bouwen. Ik heb dus liever een Renault garage en een 100+ er dan 2 ~50 meter torentjes. Die Renault garage kan goedkoop plat voor wat groters, die 2 ~50 meter torentjes niet!

Old March 17th, 2005, 10:21 PM   #15
MVA
Registered Abuser

Ja, geld speelt een rol, dat besef ik ook wel.
Maar het blijft jammer van dat gebouw.
Old March 31st, 2005, 07:11 PM   #16
Winbuks
I am sterdam

Winbuks's Avatar

Likes (Received): 18

"Faasen & Partners huurt aan Wibautstraat in Amsterdam

AMSTERDAM - Faasen & Partners Advocaten huurt per 1 december 2005 circa 1297 m2 kantoorruimte op de 3de verdieping en 38 parkeerplaatsen in het voormalig Renaultgebouw aan de Wibautstraat 224 te Amsterdam. Faasen & Partners huurt de ruimte van DMV. De overeenkomst is getekend voor een periode van 5 jaar met een huurprijs van € 250,- per m2 per jaar voor de kantoorruimte en een huurprijs van € 1500,- per jaar voor de parkeerplaatsen.
Faasen & Partners, die tevens kantoor houden in Rotterdam, verlaten hiermee haar kantoor aan de Hullenbergweg te Amsterdam Zuidoost. Zij kozen voor het Renaultgebouw vanwege de gunstige ligging en het karakter van het gebouw. DTZ Zadelhoff adviseerde verhuurder en eigenaar DVM bij de verhuur aan Faasen & Partners. "
Bron: www.PropertyNL.com

Mooi toch, het gebouw vind ik ook niet lelijk.
Mijlpalen: Noord/Zuidlijn 2017 | 2e Coentunnel 2013 | Oosterdokseiland 2012 | IJDock 2013 | JuBi Den Haag 2012 | New Babylon 2012 | Kempkensberg Groningen 2013 | Rabobank Utrecht 2011 | New Orleans 2010 | De Rotterdam 2013 | Markthal 2014 | Erasmus MC 2017 | Utrecht Centraal 2014 | Rotterdam Centraal 2013 | OV-Terminal Arnhem 2012 | Den Haag Centraal 2013 | OV-Terminal Breda 2014 | Station Delft 2016 | Stationseiland Amsterdam Centraal 2017

That's Hot: Barcelona | Istanbul | London | Paris
Winbuks no está en línea   Reply With Quote
Old March 31st, 2005, 08:52 PM   #17
Mojito
Peter

Mojito's Avatar

Likes (Received): 21

Het is zo'n typisch jaren '50 garage-gebouw, net zoals de bedreigde noordelijke Citroëngarage bij het Olympisch Stadion. Vraag me alleen af of er nog iets van de karakteristieke garage-functie van dat gebouw, met grote ruimten en hellingbanen voor auto's, bij de verbouwing tot kantoorgebouw gehandhaafd is, of dat er niets meer van over is...(waarmee je je dan af kunt vragen waarom ze zo'n gebouw dan behouden, als ik me niet vergis staan zowel deze als die bij het stadion op de lange lijst van nominaties voor na-oorlogse monumenten) Die foto van die gevel ziet er wel strak uit!
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old April 4th, 2005, 09:05 PM   #18
Duke2004
Registered User

Duke2004's Avatar

www.propertynl.nl :
Stadsdeel geeft ontwikkeling Overamstel aan gemeente
AMSTERDAM - Stadsdeel Oost/Watergraafsmeer wil de ontwikkeling van Overamstel voor nieuwe huizen en bedrijven overlaten aan de gemeente door het als 'grootstedelijk' aan te merken. Het stadsdeel bestuur acht zich niet in staat naast de vele grote projecten die het al ontwikkelt, er nog een bij te nemen. Het mist daartoe het geld en de capaciteit. Deze houding levert kritiek op vanuit de deelraad, omdat het stadsdeel hiermee zeggenschap verliest over een belangrijk gebied binnen haar grenzen.
Dit meldt het Parool. Het deel in kwestie is een gebied dat ligt ingeklemd tussen de Amstel, Omval, Weespertrekvaart en ringweg A 10. Gefaseerd zullen hier vanaf 2010 zo'n 6000 woningen en kleinere bedrijven komen. Een aantal grotere bedrijven zal weg moeten.
Duke2004 no está en línea   Reply With Quote
Old April 4th, 2005, 09:48 PM   #19
Cymen
Registered User

Cymen's Avatar

Een goede zet van Oost, eigenlijk zou het alleen wel andersom moeten gaan. De centrale stad zou zich bezig moeten houden met de ontwikkeling van knooppunten.

Old April 14th, 2005, 07:26 PM   #20
Corretje
Registered User

Corretje's Avatar

In het Parool van vandaag staat een plaatje met daarop de huidige (voor de zoveelste keer aangepaste) plannen voor het gebied voor het Amstelstation. Het zijn alleen volumes en geen uitgewerkte ontwerpen. Het is wel schrikken, want geen enkel van deze volumes lijkt mij hoger dan 60 meter. En de buurt heeft de nieuwe plannen natuurlijk ook weer afgekraakt. Misschien kan iemand dit plaatje op het forum zetten?
Corretje no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
amstelstation, omval

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules