daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Reply

Thread Tools Display Modes
Old April 25th, 2011, 06:07 PM   #1
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Likes (Received): 27

Pasen in Denekamp.

Het was natuurlijk heerlijk weertje de afgelopen dagen. Pasen in Denekamp is iets bijzonders:

1) Zaterdag wordt door de mannen van het dorp dennenhout gehaald voor de Paasbult.
2) Zondagmorgen (1e Paasdag) wordt er een boom uit de bossen in de omgeving van Denekamp omgehakt en naar het dorp gesleept. De boom wordt bij de paasbult opgezet en wordt verkocht via een bieding, gisteren heeft de boom 900 euro opgeleverd.
3) 's Avonds wordt het paasvuur aangestoken. Tussen alle tradities door zijn er diverse kerkdiensten, zoals jullie waarschijnlijk wel weten is Denekamp een Katholiek dorp. Het paasvuur is waarschijnlijk een of andere Germaanse traditie geweest die een beetje in het katholieke Pasen is samengevloeid. Voor de rest van de dag is het lekker op het terras zitten

Ik heb zondag en vandaag een aantal foto's gemaakt, vooral van Singraven. Dit is een landgoed net buiten Denekamp, voorlopers van het landhuis stammen al uit de 14e eeuw en het fungeerde vooral als buitenhuis voor graven van Bad Bentheim.

Ik ben heel veel aan het uitproberen dus commentaar is welkom! Geef tips als je die hebt.

Paaszondag:

1) Koeien lekker buiten in de buurt van Singraven:

2) Een dame was aan het flirten:

3) Ook nog even de tong uitsteken, weet iemand wat dat in koeientaal betekend?

4) En zwaaien met de staart?

Later die dag:

5) De Paastaak die eerder die dag uit het bos gesleept is:

6) Op veel plekken werden paasvuren verboden, in de gemeente Dinkelland niet. Dit is de paasbult van Denekamp. Het bestaat uit tuinafval die de inwoners er kunnen brengen en dennenhout die de "mannen oet 'n doarp" zaterdags ophalen.

7) Het hout was natuurlijk kurkdroog en zo weg:

Paasmaandag

Op paasmaandag zijn er in Denekamp geen traditionele activiteiten meer. Omdat het zo mooi weer was zijn we er wel weer op uit getrokken, ook nu weer bij Landgoed Singraven.

8) Lente in Twente. Mede hierom is Twente mijn tweede vaderland geworden

9) Veel Twentser krijg je het niet:

10) In een van de bossen rondom Denekamp:

11) De kleuren zijn zo mooi nu:

12)

13) Groen!

14) Veel bloemetjes in het bos, wat is de lente toch mooi

15) Daarna zijn we weer richting kasteel Singraven gegaan. Dit is de oprijlaan:

16) Het kasteel of landhuis Singraven:

17) Nog meer bloemetjes

18) Kleurrijk:

19) Nog een keer het landhuis:

20) Riviertje de Dinkel bij de Watermolen dat deel uitmaakt van Landgoed Singraven:

21) De watermolen:

22) Een zijtak van de Dinkel splitst hier en komt een paar kilometer verder weer in de hoofdstroom uit:

23) De andere kant op:

24) De "hoofdstroom" van de Dinkel, kijkend richting de watermolen:

25) De andere kant op:

26) Allerlaatste: bij de watermolen bevind zich een restaurant met mooie terrasjes waar je na het fotograferen heerlijke Grolschjes kunt nuttigen (voor de Westerlingen ook Heineken natuurlijk.

Bedankt voor het kijken. De volgende keer is Leeuwarden aan de beurt en daarna andere gebieden in Twente.

Last edited by Hoogfriesland; April 25th, 2011 at 06:17 PM.
Hoogfriesland no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old April 28th, 2011, 10:34 AM   #2
Oh?!
der Niederländer

Likes (Received): 0

Mooi serie van inderdaad een prachtige omgeving. Noord-Oost Twente is niet voor niets Nationaal Landschap. Ook geinig om te doen is een bootje huren en over de Dinkel varen. Kan volgens mij vlak bij Denekamp, aan de weg richting Oldenzaal.
Old April 28th, 2011, 10:25 PM   #3
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Rustieke en zonnige fotoserie, gewoon prachtig! Ik wil in de zomer ook nog eens even flink wat natuurgebieden in Twente bewandelen. Heb al een paar afgelegen gebieden op het oog. Vorig jaar nog op de weg Oldenzaal-Denekamp gereden, en dan is dat Dinkel-dal inderdaad wel opvallend.

Top-kaarten laten niet altijd zien waar je wel of niet in mag. Maar de website van plaatselijke VVV-`s, SBB en Natuurmonumenten laten dat vaak toch goed zien. Wat mij nu al opvalt, is de grote toegankelijkheid van gebieden in Twente. Heeft waarschijnlijk ook met de hartelijkheid en vrijgevigheid van de aardige bevolking te maken, denk ik.

Ik heb zojuist even op de Niedersachsen-Navigator (LGN) gekeken, daar kun je ook in Denekamp en omgeving aardig mee uit de voeten. Kleine topkaartjes laten zien hoe de Dinkel door Twente stroomt. Ik print deze kaartjes ook wel eens uit als ik door Duitse natuurgebieden ga lopen. Niet met rechtermuisklik in het kaartje klikken, maar iets naast het kaartje. Dan kun je `m zó printen, ha ha.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old April 28th, 2011, 11:52 PM   #4
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Likes (Received): 27

Dinkel-dal is inderdaad opvallend en je kunt ook mooi zien dat het een zogenaamd oerstroomdal is.

Ik zit nog wel even in de omgeving van Denekamp omdat ik waarschijnlijk op mijn stage kan blijven werken. Mochten jullie een keer in Denekamp zijn dan moet je het laten weten, de koffie staat altijd klaar

Ik ben uiteindelijk wel weer van plan om in Leeuwarden te gaan wonen.

Als daar ooit nog een HHF meeting afdeling Leeuwarden komt dan ben ik van de partij.
Hoogfriesland no está en línea   Reply With Quote
Old April 29th, 2011, 12:07 AM   #5
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Een Leeuwarder HHF meeting? Dan mogen we eerst wel eens wat meer fanatieke Liwwadders voor dit forum werven. Welcome back in the city, Hoogfriesland, waar iedereen liever lui is dan moe. Ik heb net mijn beklag daarover gedaan vanavond in het one-lonely-man-topic van Haagse Dave.

Nog vraagje over de Dinkel, zoals te zien is op foto 22 en 23. Zie je daar ook vissen zwemmen? Waterstand lijkt mij laag, dus dan zou je haast iets kunnen zien bewegen daar onder water .
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old April 29th, 2011, 01:19 PM   #6
Oh?!
der Niederländer

als je toch die kant op wil, neem dan ook eens een kijkje in het Sprengendal. Een prachtig, glooiend bos- en heidegebied met midden in de bossen zogenaamde sprengen; natuurlijke bronnen uitkomende in vennetjes en stroompjes.
Old April 29th, 2011, 06:06 PM   #7
Timon91
Error

Timon91's Avatar

Mooie foto's! Ik ben nog nooit in het noordoosten van Twente geweest eigenlijk, misschien binnenkort maar eens een kijkje nemen

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules