daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam > Noord|Zuidlijn

Reply

Thread Tools Display Modes
Old May 12th, 2011, 11:16 PM   #61
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 108

Prachtig. Jammer dat ik er deze keer niet bij kon zijn, maar dit soort foto's maken weer heel wat goed.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 está en línea ahora   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 13th, 2011, 12:57 AM   #62
revirnik
Registered User

revirnik's Avatar

Likes (Received): 1

Mooie platen! Daar kunnen mijn amateuristische kiekjes niet tegenop...
Wuppeltje, dank nogmaals voor de rondleiding. Het was erg indrukwekkend. Ook leuk om andere HHF'ers eens te ontmoeten. En graag tot ziens, dat heb ik niet tegen iedereen gezegd...
revirnik no está en línea   Reply With Quote
Old May 13th, 2011, 01:01 AM   #63
mbrb
Registered User

Likes (Received): 0

helemaal mee eens.

groepsfoto's (heb de meest onscherpe zelf weggegooid):
alleen jpeg (13MB) http://dl.dropbox.com/u/5237849/nzl_jpeg_12-05-2011.zip
jpeg+raw (60MB) http://dl.dropbox.com/u/5237849/nzl_...12-05-2011.zip
mbrb no está en línea   Reply With Quote
Old May 13th, 2011, 03:30 AM   #64
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

insulting-dutchman's Avatar

Likes (Received): 59

zitten een paar hele mooie foto's tussen

ik dacht eventjes dat het gezellig was, totdat alargule weer vervelend ging doen. zonder hem was het een stuk leuker geweest.
Old May 13th, 2011, 09:42 AM   #65
Henk
Registered User

Henk's Avatar

Likes (Received): 5

Was idd een zeer geslaagde meeting dankzij Wuppeltje.

1. Start met uitleg door Wuppeltje

2.

3.

4.

5. Winbuks an het werk

6.

7. Uitleg

8.

9.

10. De eerste tunnelbuis

11. En de tweede tunnelbuis

12. De trap de omhoog

13. Forummers in de put

14. De borrel was ook zeer geslaagd.
Henk no está en línea   Reply With Quote
Old May 13th, 2011, 10:45 AM   #66
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 80

Mooie platen! 't Was een erg geslaagde meet. De groepsfoto's waren een historisch moment, de borrel was ook erg leuk. We hebben zowel de Ster als de Wildeman aangedaan, dus iedereen kon tevreden zijn!
Plaas no está en línea   Reply With Quote
Old May 13th, 2011, 11:11 AM   #67
Mojito
Peter

Mojito's Avatar

Likes (Received): 21

Het was indrukwekkend en weer gezellig! En leuk om weer een paar nieuwe forummers in levende lijve te ontmoeten. Dank aan Duco en Freddy van de Dienst Noord/Zuidlijn voor deze unieke mogelijkheid. Zo gek veel mensen zullen er nog niet door deze tunnels gelopen hebben...
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old May 13th, 2011, 12:35 PM   #68
Lotje_G
Registered User

Lotje_G's Avatar

Volgende keer moet ik maar eens proberen het begin van de meeting ook te halen. Ik ben nu al twee keer enkel op de borrel geweest. Niet dat dat zo'n straf is...
Lotje_G no está en línea   Reply With Quote
Old May 13th, 2011, 02:52 PM   #69
Mojito
Peter

Mojito's Avatar

Voor jou niet nee... voor ons daarentegen...

Mijn selectie foto's van deze Diepbouwmeet heb ik traditioneel in Alargules Beeldbank geplaatst. Als ik ze vergelijk met wat ik hierboven zie vind ik de mijne een beetje tegenvallen... ondergronds fotograferen is toch nèt wat lastiger. Je kunt ze hier bekijken (alles met "120511" in de bestandsnaam, en waar tijdelijk een blauw icoontje met "13/05" bij staat is nieuw).

Foto's met forummers er op zal ik binnenkort hier op het forum plaatsen.
Old May 13th, 2011, 03:29 PM   #70
Mojito
Peter

Mojito's Avatar

Zoals net aangekondigd: hier de poppetjes.

1. Een coffeeshop, is dat wel de juiste verzamelplek? Toch wel. De kantoren die normaal in het informatiecentrum aan het Stationsplein zitten, zijn tijdelijk hierboven gevestigd.

2. Via een klein deurtje aan het Damrak betreden we de grote hal in/boven het natte Damrak.

3. In de grote hal in het natte Damrak. Waterdicht is die niet, maar voor omwonenden en hotelgasten scheelde het een hoop lawaai.

4. Op de bodem van de startschacht. Over enkele jaren is deze weer een paar meter opgehoogd met beton t.b.v het metrotracé dat vanaf het hoger gelegen Centraal Station af moet dalen naar de boortunnels.

5. Nog even luisteren naar Wuppeltjes uitleg voordat we de links op de achtergrond lonkende tunnelmond in zullen gaan. De rechter (westelijke) is nog niet toegankelijk voor bezoekers.

6. Duco doceert

7. Laatste uitleg voor we de trap opgaan.

8. Vlak voor het Beursplein stoppen we onze wandeling. De diepte van het lekwater en de blubber is hier al een paar centimeter en neemt van daar af flink toe.

9. Eerste deel van de borrel bij Café de Ster aan de Martelaarsgracht.

10. En toen was er bier... óns bier.

De foto's die ik bij In de Wildeman heb gemaakt waren helaas te wazig. Net zoals op een gegeven moment de gesprekken .

Was weer geslaagd!
Old May 13th, 2011, 06:14 PM   #71
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Likes (Received): 53

Super om al die mooie foto's te zien.

Bij foto 8 van Mojito lijkt het wel alsof ik jullie vragen helemaal zat was (het tegendeel is waar).

Goed om nogmaals te horen dat jullie het allemaal erg leuk vonden.
Old May 13th, 2011, 07:28 PM   #72
Winbuks
I am sterdam

Winbuks's Avatar

Likes (Received): 18

Het was geweldig, beneden en boven! Dank voor de foto's allen, mijn foto's zijn niet echt gelukt.
Mijlpalen: Noord/Zuidlijn 2017 | 2e Coentunnel 2013 | Oosterdokseiland 2012 | IJDock 2013 | JuBi Den Haag 2012 | New Babylon 2012 | Kempkensberg Groningen 2013 | Rabobank Utrecht 2011 | New Orleans 2010 | De Rotterdam 2013 | Markthal 2014 | Erasmus MC 2017 | Utrecht Centraal 2014 | Rotterdam Centraal 2013 | OV-Terminal Arnhem 2012 | Den Haag Centraal 2013 | OV-Terminal Breda 2014 | Station Delft 2016 | Stationseiland Amsterdam Centraal 2017

That's Hot: Barcelona | Istanbul | London | Paris
Winbuks no está en línea   Reply With Quote
Old May 13th, 2011, 07:34 PM   #73
The Engineer
Structural Engineer

The Engineer's Avatar

Likes (Received): 12

Duco en Noord-Zuidlijn bedankt voor wederom een geweldige rondleiding. Was weer erg informatief en gezellig. Op naar een volgende (diepbouw)meet.
The Engineer no está en línea   Reply With Quote
Old May 14th, 2011, 10:29 AM   #74
kna
Registered User

kna's Avatar

Likes (Received): 11

Een vraagje aan hen die in de tunnel waren: zie ik het goed en zijn de bouten waarmee de ringen tijdens de bouw aan elkaar zijn geklonken weer verwijderd? En waren er nog sporen van lekkages?
Old May 14th, 2011, 10:46 AM   #75
Henk
Registered User

Henk's Avatar

Alleen in het begin van de tunnel zijn de ringen door middel van bouten aan elkaar vast gezet. Naar mate je dieper de tunnel in gaat worden er telkens minder bouten gebruikt. Een stuk de tunnel in worden er inderdaad geheel geen bouten meer gebruikt omdat de elementen daar zo vast in elkaar gedrukt (door afzetten van tunnelboor) liggen dat de bouten niet meer nodig zijn.

Over sporen van lekkages. Ik heb alleen in het uiteinde van de tunnel waar wij de tunnel in gingen sporen van lekkage gezien. Die waren van het vriesscherm wat er in de grond is aangebracht die aan het ontdooien is. Zodra het vriesscherm volledig is ontdooit zullen die plaatsen ook gedicht worden.
Henk no está en línea   Reply With Quote
Old May 14th, 2011, 02:38 PM   #76
kna
Registered User

kna's Avatar

Likes (Received): 11

Bedankt voor de informatie, Henk. Ik meende op de foto's al te zien dat er soms wel en vaak geen bouten meer zitten.

Overigens begrijp ik jouw uitleg daarbij niet. De TBM zet de ringen op spanning door zich er tegen af te zetten. Dat geldt evenzeer dichtbij de startschacht als dieper in de tunnel dus dat verklaart niet waarom dichtbij de startschacht wel bouten nodig zijn.
Verder vraag ik me af hoeveel van die spanning na verloop van tijd resteert: de spanning wordt opgeslagen in de flexibele laag tussen de ringen (bij de NZlijn is dat rubber, meen ik, elders vaak triplex) maar dat zal toch door veroudering en kruip op een gegeven moment gaan relaxeren? Daar kan de stabiliteit van de tunnel toch niet afhankelijk van zijn gemaakt?
Zou het mogelijk zijn dat de aan- of afwezigheid van bouten meer te maken heeft met de grondcondities? Als, bijvoorbeeld in zand, een behoorlijke opwaartse druk te verstouwen is heb je een stijve buis nodig. Volgens mij ligt de buis onder Damrak en Dam vooral in de klei en dat zou dan verklaren waarom daar op bouten kan worden bespaard.

Anyone hier met een clue?
Old May 14th, 2011, 03:45 PM   #77
The Engineer
Structural Engineer

The Engineer's Avatar

Likes (Received): 12

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Als het het goed begrepen heb tijdens de rondleiding worden alle bouten welke nu aanwezig zijn weer verwijderd om schades door corrosie in de toekomst te voorkomen.

Op foto 4 van Henk is te zien dat aan de zijkanten van de elementen betonnen nokken aanwezig zijn. Het lijkt mij dat deze ervoor zorgen dat de ringen onderling niet kunnen verschuiven in de toekomst.
The Engineer no está en línea   Reply With Quote
Old May 14th, 2011, 03:54 PM   #78
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Een aantal bouten zitten vast en kunnen daarom niet meer worden verwijderd. Daarnaast zitten er nog een aantal bouten in een aantal segmenten vanwege het feit dat deze op die locatie extra stabiliteit bieden. Zo zullen de bouten in de tunnelringen nabij de dwarsverbinding permanent blijven zitten. Ook in de ringen vlakbij de stationsaansluiting worden de bouten niet losgehaald. En ook bij de ringen die zich onder het vrieslichaam bevinden blijven de bouten nog even zitten, deze worden wel op een later moment losgehaald.

Wat betreft de rubbers zal ik het antwoord even schuldig moeten blijven, maar daar zal ik later op terugkomen.
Old May 15th, 2011, 04:51 PM   #79
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Quote:
Bijeenkomst Noord/Zuidlijn watchers in tunnel

De Nederlandse divisie van het forum SkyscraperCity kwam donderdag 12 mei bijeen in de tunnel onder het Damrak, vorig jaar vlekkeloos geboord door boormachine Gravin.

De leden van het forum discussiëren dagelijks over de Noord/Zuidlijn en komen regelmatig op bezoek om de voortgang met eigen ogen te beoordelen.

Voor iedereen die geïnteresseerd is in de technische achtergronden van de Noord/Zuidlijn is SkyscraperCity een aanrader.

Bekijk het verslag van het bezoek hier.

image hosted on flickr

Bron: Hierzijnwij.nu
Old May 15th, 2011, 08:59 PM   #80
Alargule
riiiiiiiiiiiiiiiiiight...

Alargule's Avatar

Inmiddels weer terug van een gezellig rallyweekendje in de Zuid-Limburgse heuvels. Aardig gesloopt teruggekeerd, en dan moest ik me ook nog die idiote randdebielen uitzinnige Ajacieden op Bijlmer laten welgevallen...ach, een metro bijna zien ontsporen omdat er een trein hossende mensen in staat is dan ook wel weer leuk

Anyway, ik heb zelf ook een verslagje van het bezoek op mijn blog gezet. Mojito heeft de foto's inmiddels alweer naar de Beeldbank opgeladen.

Bij deze nogmaals mijn dank aan Wuppeltje voor het opnieuw organiseren van zo'n kijkje achter de schermen

Reply

Tags
boortunnel, noord/zuidlijn

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules