daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old September 30th, 2004, 05:24 PM   #1
Basshead
Registered User

Basshead's Avatar

Likes (Received): 31

Spoortunnel Delft

De thread die hierover bestond is met de opschoning verloren gegaan, misschien een voorteken want het ding is op de (hele) lange baan geschoven.
Het voordeel is dat nog erg lang de reizigers, die van deze drukst bereden spoorlijn van Nederland gebruik maken, van de stad kunnen genieten!

DEN HAAG | De spoortunnel in Delft is op de lange baan geschoven. Het Rijk trekt tussen 2010 en 2014 geen geld uit voor de tunnel. Een bijdrage was noodzaak voor een snelle start van de bouw van de tunnel. Het kabinet geeft 'geen prioriteit' aan de tunnel, schrijft het kabinet in een beleidsnota die. "Het project vormt geen verkeer- en vervoerknelpunt op basis van de Nota Mobiliteit en krijgt – mede door de budgettaire spanning in deze periode – geen prioriteit."

Voor de periode 2015-2020 wordt rekening gehouden met een reservering van 1 miljard euro voor de realisatie van grote regionale/lokale infrastructuurprojecten. Dat betekent echter niet direct nieuwe hoop voor Delft. Het kabinet neemt over deze periode pas over een paar jaar een besluit. "Een onderverdeling naar concrete projecten is daarmee op dit moment niet te maken." Delft hoopte op zekerheid over een rijksbijdrage. Daarmee kon het andere financiers, zoals de provincie overtuigen om alvast de komende jaren met de bouw te beginnen. Het kabinet heeft er nooit een geheim van gemaakt dat het een snelle aanleg van de tunnel niet ziet zitten. Minister Peijs zei deze week nog, dat ze het project sympathiek vindt, maar voorlopig niet nodig.

Burgemeester Verkerk reageerde vanmorgen vanuit Brussel zeer teleurgesteld over dit besluit. "Van alle kanten is duidelijk gemaakt dat men dit een zeer goed project vindt. We richten ons nu op twee zaken: Hoe gaat het parlement hier mee om, er ligt immers een belangrijke motie om geld vrij te maken voor de tunnel. Daarnaast wil ik proberen snel met het kabinet te gaan praten om op een andere manier geld voor de tunnel vrij te krijgen." CDA-fractieleider Van Doeveren noemt dit besluit 'zeer betreurenswaardig'. "De minister miskent hiermee niet alleen de problemen die zich in Delft voordoen, maar ook die met het openbaar vervoer in de randstad. Juist daarvoor is de treintunnel van het grootste belang." PvdA-leider Vlekke: "Hier word ik chagrijnig van. De minister geeft de voorkeur aan asfalt boven goed openbaar vervoer. Iedereen ziet het belang, behalve minister Peijs en haar ambtenaren."

(bron: Delftsche courant)
Basshead no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old September 30th, 2004, 05:39 PM   #2
First city syndrome
Registered User

First city syndrome's Avatar

Likes (Received): 0

Ik ben hier als treinreiziger blij mee. Spoortunnel in Rotterdam, spoortunnel bij Barendrecht, HSL-schermen richting Breda, spoortunnel bij Schiphol, spoortunnel bij Rijswijk, spoortunnels onder het Groene Hart t.b.v. HSL. Mag ik af en toe nog naar buiten kijken? De stank bij Gist Brocades in Delft neem ik voor lief.
Old September 30th, 2004, 08:52 PM   #3
kosimodo
Mapmaker

kosimodo's Avatar

Likes (Received): 105

Onbegrijpelijk.
Als het dan geen tunnel wordt dan maar een hoge 4 spoors.
Of zullen ze toch wat later voor de tunnel gaan kiezen. Iets moet daar toch wel gedaan worden.
kosimodo no está en línea   Reply With Quote
Old October 1st, 2004, 09:44 AM   #4
egramsbergen
Registered User

egramsbergen's Avatar

Likes (Received): 3

Ja nog een laag erbovenop, een dubbeldeksviaduct dus. Lekker Japans, alleen een beetje &#@!* als het net naast je slaapkamer is. Tenzij je het viaduct gelijk 30m hoog maakt, dan heb je daar ook alweer minder last van. +mooi uitzicht! Goh wat zij sommige problemen toch simpel op te lossen
egramsbergen no está en línea   Reply With Quote
Old October 1st, 2004, 10:14 AM   #5
TBP
Registered User

TBP's Avatar

Likes (Received): 7

Die tunnel is niet meer nodig. Volgens ROVER zal 40% van alle stations in Nederland worden gesloten (dat is heel wat). Daardoor zullen zo weinig mensen met de trein gaan, dat er veel minder treinen gaan rijden. Dat heeft tot gevolg dat alle knelpunten in 1 klap zijn opgelost met minimale investering. Chapeau!
TBP no está en línea   Reply With Quote
Old October 1st, 2004, 10:25 AM   #6
Q.
Member member

Q.'s Avatar

Als de HSL open is is er weer genoeg capaciteit op dat traject. Overbodig dus die tunnel. Er is al een tekort aan geld voor railinfra.
Q. no está en línea   Reply With Quote
Old October 1st, 2004, 10:31 PM   #7
Nemo

Nemo's Avatar

Likes (Received): 94

Ik snap niet de overheid het lef heeft te praten over 'verbeteringen' in het OV met dat lullige begrag dat in de spoorwegen wordt gestopt. Zolang de 'Randstad-Ring' nog steeds niet op alle punten verdubbeld is qua sporen blijft je altijd te maken hebben met een soort vetraging dat helemaal niet hoeft. Intercity's en sneltreinen rijden nu practisch kop aan kop met stoptreinen. Iets dat nagenoeg iedere dag weer tot uiting komt in de mededeling ter hoogte van Delft-Zuid: ....'Excuses beste mensen, maar wij rijden langzaam omdat er een stoptrein voor ons zit'!

Die spoortunnel in Delft had er allang moeten/kunnen liggen en dan had men eindelijk proeven met intercity's op metrosnelheid kunnen beginnen. Ik denk ook dat zo'n overmatig gebruik van 2 sporen nooit ten goede van de veiligheid kan komen. Maar helaas hebben we hier ook weer te maken met provinciaals denken en dus stopt de spoorverdubbeling na Rijswijk, om over te gaan in het smalspoortje van Delft naar Rotterdam! Net als de snelweg ter hoogte van Leiden van 8!!-baans naar 2-baans overgaat etcetc.
Old October 1st, 2004, 10:42 PM   #8
dirkholtkamp
Aanstormend talent

dirkholtkamp's Avatar

De spoortunnel Delft is binnen mijn opleiding Bestuurskunde onderwerp geweest voor een casus van het module 'strategy and networks'. Daar werd mij duidelijk dat men al erg lang bezig is met de ontwikkeling van dit project. Nu vraag ik mij af hoeveel geld er al uit is gegeven aan concepten, tekeningen/ontwerpen, overleg, onderzoek enz. Als we alle direct en indirect gemaakte kosten optellen schrikken we ons volgens mij een hoedje. Mij zou het niet verbazen als die kosten overeen komen met een aantal extra verdiepingen Montevideo.
dirkholtkamp no está en línea   Reply With Quote
Old October 2nd, 2004, 12:45 AM   #9
Leienaar
Kejje't hoore dan!?

Laat ze dan in ieder geval wel station Delft verbeteren en uitbreiden met een extra perron zodat daar dan wel twee treinen tegelijk kunnen stoppen (stoptreinen en intercities) en elkaar kunnen passeren. Nu zijn er twee perrons met drie perronsporen, maar wordt er eigenlijk maar van twee gebruik gemaakt. Als je vier perronsporen hebt, kan de lijn weer efficiënter bereden worden.
Leienaar no está en línea   Reply With Quote
Old October 2nd, 2004, 02:51 PM   #10
Mojito
Registered User

Mojito's Avatar

Likes (Received): 664

Quote:
Originally Posted by dirkholtkamp
(...) Nu vraag ik mij af hoeveel geld er al uit is gegeven aan concepten, tekeningen/ontwerpen, overleg, onderzoek enz. Als we alle direct en indirect gemaakte kosten optellen schrikken we ons volgens mij een hoedje. (...)
Netto uitgaven in de periode 1988-2002 van de gemeente Delft:

Studies, stedenbouwkundige visie € 450.000

Netto uitgaven in de periode 2002-2004

Projectleiding, ondersteuning, bureaukosten
en informatievoorziening € 800.000

Stedenbouwkundig plan Busquets € 90.000

Ondersteuning publiek-private samenwerking € 640.000

Milieueffectrapportage, inclusief deelstudies € 800.000

Overige studies en onderzoeken € 370.000

Aankoop onroerend goed € 22.000.000

Totaal netto uitgaven in de periode 1988-heden van de gemeente Delft:

€ 25.150.000

Bron: internetsite Leefbaar Delft

Benieuwd wat het Rijk en de provincie daar nog aan toevoegen...
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old October 2nd, 2004, 04:02 PM   #11
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 4701

Quote:
Originally Posted by egramsbergen
Ja nog een laag erbovenop, een dubbeldeksviaduct dus. Lekker Japans, alleen een beetje &#@!* als het net naast je slaapkamer is. Tenzij je het viaduct gelijk 30m hoog maakt, dan heb je daar ook alweer minder last van. +mooi uitzicht! Goh wat zij sommige problemen toch simpel op te lossen
Ik weet niet of er iemand van de week VPRO's Import heeft gezien, maar daar werden me toch mooie beelden vertoond van hoe je viaducten in kunt passen in de stedelijke omgeving. Deze waren waarschijnlijk gemaakt in Tokyo of ergens die kant uit. Het mooie was vooral dat ze hoog staan, zodat de ruimte eronder nog stedelijk benut kan worden, en niet zoals bij ons dat ze door zuinigheid laag hangen. Ook de blauwe aanlichting van de onderkanten was bijzonder spectaculair.

@ Mojito: als van die 25 mi. er 22 aan vastgoed zijn besteed is er niet veel verloren. Ook zijn die voorbereidende onderzoeken redelijk aan de prijs, maar niet belachelijk duur. Pas echt duur wordt het als de politiek geen besluit kan/durf te nemen, en een besluit uitsteld door er maar weer eens een ander onderzoek tegenaan te gooien. Want daaraan wordt door de overheid inderdaad veel te veel geld weggeflikkerd.
Jan no está en línea   Reply With Quote
Old July 15th, 2006, 02:36 PM   #12
Michiel
Registered User

Michiel's Avatar

Likes (Received): 1469

In de bibliotheek zijn de schetsontwerpen te zien van het nieuwe stadskantoor met de stationshal. Uit de voorronde zijn 5 bureaus geselecteerd. OMA is er uiteindelijk weer uitgestapt omdat het geen tijd heeft voor deze opdracht.

Kraaijvanger.Urbis

Rudy Uytenhaak

Mecanoo

Soeters Van Eldonk Ponec

Meer info op de site van de Gemeente Delft
Michiel no está en línea   Reply With Quote
Old July 15th, 2006, 02:47 PM   #13
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Likes (Received): 3

Moeilijke keuze, het idee van "Soeters Van Eldonk Ponec" vind ik wel leuk maar misschien niet mooi genoeg.

I'm not a slave to a god that doesn't give a shit!
Cymen no está en línea   Reply With Quote
Old July 15th, 2006, 07:30 PM   #14
Berrtus
Registered User

Berrtus's Avatar

exterieur Uytenhaak en interieur Mecanoo
Old July 15th, 2006, 08:26 PM   #15
Momo1435
S/mileage

Momo1435's Avatar

Likes (Received): 12521

voor mij precies andersom!
Momo1435 no está en línea   Reply With Quote
Old July 16th, 2006, 01:32 AM   #16
Tweety
Hoogvlieger

Tweety's Avatar

Likes (Received): 88

Wat in alle gevallen een beetje jammer is (maar misschien wel een randvoorwaarde van de gemeente Delft?) is dat de hoofdingang op het huidige Stationsplein zit. De looproute vanaf daar naar de binnenstad is een heel krap steegje van hooguit 3 meter breed. Diezelfde 3 meter zijn ook nog een hoofdroute voor fietsers en bromfietsers. Dit zou je kunnen rechtzetten door dat stadskantoor op het huidige Stationsplein te bouwen en zo aan de kant van de Binnenwatersloot een mooi plein over te houden, met veel betere verbindingen met de binnenstad.

Van de vier ontwerpen vind ik die van Kraaijvanger de mooiste. Misschien wel omdat dat ontwerp samen met dat van Soeters de enige twee zijn die je een beetje kunt beoordelen op basis van de maquettes. Misschien dat het ontwerp van Meccanoo wel mooi zou kunnen zijn, maar dat kun je moeilijk zien op een maquette waar niet eens gevels zijn opgenomen. Het gebouw van Uytenhaak lijkt, voor zover op de maquette te zien, wat te modern voor de omgeving. Het gebouw van Soeters neigt naar kitsch. De voorgevel wekt de indruk dat je te maken hebt met een soort van "spoorwegkathedraal". En dat past niet in een kleinschalige omgeving als die van station Delft.
Old July 16th, 2006, 12:05 PM   #17
Viren
Registered User

Als ik zo de maquettes beoordeel, dan spreekt het ontwerp van Kraaijvanger Urbis mij het meeste aan. Daarna volgt het ontwerp van Soeters, alleen maak ik daarbij wel een kanttekening, dat het ontwerp aan de zijde van het station niet echt goed is. Mensen die niet bekend zijn in Delft zullen het stadhuis dan aanzien voor station ipv het oude karakteristieke stationsgebouw. Het ontwerp van het stadhuis lijkt meer op een station.

De ontwerpen van Uytenhaak en Mecanoo kan ik moeilijk beoordelen. Wellicht is het een mooi ontwerp, alleen kan ik dat niet zin in de maquettes. Als ik deze twee op een rijtje zet dan past het ontwerp van Mecanoo beter in Delft. Vooral vanwege de stedenbouwkundige blokvorm die kenmerkend is voor Delft.

142m Hoftoren
132m Het Strijkijzer
109m Prinsenhof

Under construction: Ministry of Home Affairs 146m, Ministry of Justice 146m, New Babylon tower 1 142m + tower 2 102m and residential tower Wijnhavenkwartier 131m
Viren no está en línea   Reply With Quote
Old July 16th, 2006, 12:56 PM   #18
vinman
Registered User

vinman's Avatar

Likes (Received): 19

Absoluut de Uytenhaak variant. Mooi vloeiende organische vormen, maar ook niet teveel. Het ontwerp van Soeters kan ik beter waarderen dan zijn eerdere ontwerpen. Alleen maakt hij vaak fouten in zijn ontwerpen die hij beter had kunnen weglaten, zoals bijvoorbeeld de grote klok. Maakt het ontwerp een stuk minder interessant. Voor de rest vind ik het onwerp te massaal vergeleken met het stationsgebouwe.
Mecanoo vind ik ook een zeer mooi ontwerp, maar ik denk de vorm van het gebouw de weinig varierend is. Dat is jammer.
Kraaijvanger.Urbis vind ik ook leuk, en er is veel variatie in te vinden als het gaat om de vorm van het gebouw. Maar ik vind het ontwerp toch nog te blokkerig en de geven iets te saai.
Old July 16th, 2006, 01:59 PM   #19
OurHero
Registered User

Modern allemaal. Delft is een historische parel, hopelijk vloekt het uiteindelijke ontwerp niet met haar omgeving.
OurHero no está en línea   Reply With Quote
Old July 24th, 2006, 03:42 PM   #20
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1675

Die van Soeters past het meeste bij de stad Delft vind ik. Die van Kraaijvanger spreekt me het meeste aan qua ontwerp.

Mecanoo komt me een beetje fantasieloos over en past helemaal niet in de omgeving. Binnenkant is wel aardig, maar zal nooit zo worden als op het plaatje. Uytenhaak vind ik helemaal een gezocht speciaal ontwerp die zich als alien in de stad neerzet. Dat gevoel heb ik bij wel meer van zijn projecten, heb er niet zoveel mee.

Dus ondanks de retro achtige stijl hoor je mij niet klagen als het soeters wordt.

Reply

Tags
delft

Thread Tools

Posting Rules