daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools
Old August 17th, 2009, 03:25 PM   #121
Tweety
Hoogvlieger

Tweety's Avatar

Likes (Received): 88

Er zijn geen concrete plannen voor viersporigheid tussen Delft en Rijswijk en tussen Delft en Rotterdam (aan alleen vier sporen in de tunnel heb je ook niet zoveel). En als er op korte termijn wel plannen voor zouden komen, zullen die jaren achter lopen op de bouw van de tunnel in Delft (die vandaag begint).

Daarbij is zeer recentelijk (circa twee jaar geleden) pas de keuze gemaakt voor een tunnel die is voorbereid op vier sporen, in plaats van een tweesporige tunnel. Het heeft weinig gescheeld of de keuze was op de laatste variant gevallen. Daaruit blijkt ook wel dat capaciteitsproblemen in elk geval niet de aanleiding zijn geweest om de tunnel (nu) te gaan bouwen.

Sponsored Links

Old August 17th, 2009, 03:32 PM   #122
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 1277

Oh zo, dan had ik de chronologie verkeert.

De bouw begint vandaag? Mooi!
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old August 18th, 2009, 06:26 PM   #123
Vliegtuigbouwert
Registered User

Vliegtuigbouwert's Avatar

Likes (Received): 1

Hey iedereen,
Ik ben Tom, bijna tweedejaars student lucht- en ruimtevaarttechniek in Delft, maar al bijna mijn hele 19-jarige jonge leven woonachtig in de Prinsenstad. Ik volg dit forum al sinds 2004 nagenoeg elke dag. Tot nu toe heb nog niet echt de behoefte gehad om te reageren. Eigenlijk ook omdat ik niks zinnigs had te melden en dan zou het forum toch alleen maar vollopen met lulkoek .
gisteren echter is zo ongeveer de aanleg van de spoortunnel begonnen, want vanaf deze week begint de sloop van het voormalige Serpo, de Van Leeuwenhoeksingel, de Houttuinen en het Bacinolgebouw. De gebouwen in de Van Leeuwenhoeksingel werden gisteren afgezet en de komende tijd zal hier eerst het asbest worden verwijderd (ik weet trouwens niet in welke volgorde alles tegen de vlakte gaat).
Hoewel ik erg benieuwd ben naar wat er de komende jaren allemaal gaat gebeuren met dit project heb ik er toch wel een dubbel gevoel bij, want naar mijn idee gaan er wel bijzondere stukjes Delft verdwijnen. Daarom ben ik begonnen met het op beeld vastleggen van hoe het er nu nog uitziet. Ik zal beginnen met de Houttuinen en de rest volgt dan later. Enjoy :

gistermorgen moest ik om zeven uur beginnen met het opbouwen van de infomarkt van Virgiel voor de ontvangstweek. Een prachtig moment om zo op de vroege ochtend om kwart voor zeven in een nog grotendeels slapende stad lekker rustig een paar foto's te schieten. De eerste foto's zijn van Delftsblauw geschilderde huizen van de Houttuinen aan het Stationsplein. Een kunstproject en eerbetoon voor de resterende tijd van de Houttuinen. Geen enkel huis is nog bewoond en vele ramen zijn dichtgetimmerd.

Zicht op de Houttuinen. De geschiedenis van deze plek gaat al eeuwen terug. Vroeger werd hier als ik me niet vergis hout overgeladen vanaf kleine binnenvaartschepen en later ook groente en fruit vanuit het Westland (tot in de jaren zestig). De huidige bebouwing is grotendeels 19e-/begin 20e-eeuws.

Hotel de Kok, 1852 staat er op de gevel. Vroeger een prachtig interieur met ik geloof ook nog een grote muurschildering. Nu staat het leeg.

Ik loop nu links het Laantje van Mater in. Waarom het hier trouwens zo heette is me even ontschoten. Het straatje loopt dood tegen de spoorbaan en er hangt hier overal een vreemde sfeer: verlaten, dichtgetimmerd, overwoekerd. Vroeger zat hier ook nog het fietsendepot van de politie. Was je fiets weggezaagd, kon je hem hier komen ophalen.

Veel oudbewoners, voornamelijk studenten, hebben allerlei tags achtergelaten.

Ik loop het laantje weer uit naar links, verder de Houttuinen af.

En sla dan vervolgens de hoek om bij dansschool Wesseling, waar ik zelf ooit één keer binnen ben geweest met een culturele dag van mijn oude middelbare school. Ik moet zeggen, zonde dat dit prachtige pand tegen de vlakte moet, maar het is niet anders.

Aan de overkant van de gracht wordt trouwens druk gebouwd. Hier zat vroeger bioscoop Delfia die er binnen notime uitgeconcureerd werd door de nieuwe, voor Delftse begrippen megabioscoop Mustsee. In Delfia had ik ooit mijn eerste bioscoopfilm gezien. Aladdin in ik meen 1994. Delfia is echter al een paar jaar tegen de vlakte en het werd hoog tijd dat die plek weer eens werd opgevuld. Wat in dit nieuwe pand komt weet ik trouwens niet.

Het spoorviaduct uit de jaren zestig. Ook deze constructie zal de sloophamer uiteindelijk niet kunnen ontwijken.

Ik kijk weer om, de Houttuinen in richting het Stationsplein en loop weer terug onderwijl nog even een filmpje schietend (met fotocamerakwaliteit).

Meer volgt later (o.a. de Van Leeuwenhoeksingel).
Vliegtuigbouwert no está en línea   Reply With Quote
Old August 18th, 2009, 06:58 PM   #124
Capzilla
robkaper.nl

Capzilla's Avatar

Dat Delfts blauw ziet er niet uit zonder witte achtergrond... lijkt wel het tijdelijke CS Rotterdam... verder erg bekend terrein - deels alleen uit de trein maar toch een feest van herkenning.
Old August 18th, 2009, 07:31 PM   #125
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 1181

Dat is een hele sfeervolle serie van Vliegtuigbouwert. Jammer dat er toch behoorlijk wat aan mooie oude bebouwing moet verdwijnen, maar die tunnel zal Delft straks wel vele nieuwe mogelijkheden geven. Er wordt geen afbraak en daarna herbouw van bepaalde mooie panden overwogen?
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old August 18th, 2009, 07:46 PM   #126
Vliegtuigbouwert
Registered User

Nee voor zover ik weet blijven alleen de molen en de Bagijnetoren gespaard. Het zal niet zo zijn als bij de Willemsspoortunnel dat bepaalde panden worden herbouwd.
Ik lees nu trouwens net nog een interessant stukje: http://www.spoorzonedelft.nl/Het_pro...den/Sloop.aspx Misschien blijft de gevel van dansschool Wesseling wel gespaard. Dat zou wel heel mooi zijn! Verder gaat dus Serpo (naar ik meen uit 1834!) als eerste tegen de vlakte.
Old August 18th, 2009, 07:50 PM   #127
Tweety
Hoogvlieger

Tweety's Avatar

Het huidige stationsgebouw wordt ook gespaard. Voor de bouw van de tunnel worden wel tijdelijk de trap en de luifel aan de voorkant verwijderd, maar die komen later weer terug. Welke functie het gebouw straks gaat krijgen is nog niet bekend. De stationsfuncties komen in het nieuwe stationsgebouw/stadskantoor op de plek waar nu de Houttuinen zijn.
Old August 18th, 2009, 08:02 PM   #128
Vliegtuigbouwert
Registered User

O ja, hoe kan ik het oude station zelf vergeten te vermelden. Naar ik meen is het ook een rijksmonument en gaat de tunnel er inderdaad net voorlangs. Dat de trap en de luifel in de weg zaten wist ik trouwens nog niet.
Hoe zit dat eigenlijk met rijksmonumenten? Mogen die in bepaalde gevallen eigenlijk nog steeds gesloopt worden?
Old August 18th, 2009, 08:12 PM   #129
sqm
Registered User

Likes (Received): 267

Welkom op het forum, Vliegtuigbouwert. En een mooie binnenkomer is dat, die fotoserie. Ooit heb ik ook een half jaartje lucht- en ruimtevaarttechniek gestudeerd. Maar dat was toch iets te hoog gegrepen, zodat ik zogezegd bodempersoneel ben geworden. Het was mij niet meer bewust dat er zoveel gaat worden afgebroken. Wat dat betreft haalt jouw fotoserie veel herinneringen omhoog. Hoe zit het rouwens in de hoek waar vroeger het legermuseum zat en later een reptielenhuis ? Daar wordt waarschijnlijk ook alles afgebroken ?
Old August 18th, 2009, 09:28 PM   #130
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Mooie fotoserie, Vliegtuigbouwert! En welkom.

Een vraag voor je (ik ben namelijk niet zo heel erg bekend in Delft): er staat links naast het Stationsgebouw aan het stationsplein een groen pand - dat pand staat op de hoek van een leuk authentiek straatje dat parallel aan het spoor loopt. Begrijp ik goed dat dat nu weg gaat?
Old August 18th, 2009, 09:31 PM   #131
Vliegtuigbouwert
Registered User

@sqm en Slagathor, dank jullie voor jullie welkom. Tot nu toe gaat L&R me redelijk makkelijk af. Helaas had ik mijn laatste tentamenweek grandioos verknald, waardoor ik nu tijdens de ontvangstweken met lekker veel herkansingen zit.
Er gaat inderdaad behoorlijk wat afgebroken worden. Niet alleen de blokken die de spoortunnel direct in de weg zitten, maar ook het oude bedrijventerrein naast het verlaten rangeerterrein (daar zijn alle verschillende gebouwen gesloopt, zoals de oude kolenoverslagplaats, de autowasserij en benzinepomp). Het gebied rond het spoor gaat letterlijk over een lengte van ruim twee kilometer totaal op de schop.
Het reptielenhuis aka Serpo (ik wist niet eens dat het legermuseum daar vroeger zat, alhoewel het natuurlijk wel een logische keus was omdat het vroeger, dacht ik een wapenopslagplaats of iets dergelijks was) gaat dus ook verdwijnen. Dit gebouw is trouwens in de jaren negentig al grotendeels gesloopt in verband met de aanleg van het busstation. Serpo is al vertrokken uit Delft en komt hier achteraf ook niet meer terug. Dom van de gemeente om zo'n unieke attractie te laten verdwijnen natuurlijk.

Hier in ieder geval mijn volgende serie van de Van Leeuwenhoeksingel waar ook Serpo zit. Ik heb deze serie geschoten nadat ik gisteren op de markt klaar was met het weer afbreken van de infomarkt van Virgiel om half acht 's avonds.

Het ene uiteinde van de Van Leeuwenhoeksingel met uitzicht op de in Delft en omstreken wereldberoemde muurschildering van "O! Jan, wat zit je haar mooi" Dat blok is niet betrokken bij de bouw van de spoortunnel en blijft gewoon bestaan.

Ik draai mijn camera naar links richting het inmiddels afgezette Serpo om vervolgens de Van Leeuwenhoeksingel in te kijken richting het station. Ook de huizen waren net een paar uur daarvoor afgezet.

Ik ben een stukje verder gelopen en kijk weer om.

Ik loop verder de straat af en ga dan naar rechts richting de ingang van de binnenplaats van Serpo. Mijn schildpad heeft hier trouwens nog een aantal keer vakantie gevierd .

Ik draai mijn camera naar links richting het busstation. De zon staat al heel laag.

Uitzicht op de Houttuinen met de Delftsblauwe huizen.

Ik loop weer terug door de Van Leeuwenhoeksingel richting de Prinses Irenetunnel. En ja, ook die gaat verdwijnen. Nog een keer zicht op Serpo trouwens.

Oei, wat doet mij dit pijn. Een Virgielhuis dat moet verdwijnen. Nu hebben we er nog maar 129 .

Heel veel huizen waren bewoond door studenten. Huize Zuivere Koffie is in ieder geval geschiedenis.

Ik sla linksaf om Serpo heen langs de trambaan met uitzicht op een oude toegangspoort die al heel lang niet meer in gebruik is omdat de trambaan in de weg ligt. Ik heb wederom uitzicht op de binnenplaats, maar nu vanaf de andere kant.

Ik loop de Prinses Irenetunnel op die dus ook gaat verdwijnen. Dat zal wel voor de nodige overlast gaan zorgen als zo'n belangrijke verbindingsader tijdelijk niet gebruikt kan worden. Uitzicht op de trambaan met links nog een paar panden van de Van Leeuwenhoeksingel zichtbaar. Daarachter ligt Serpo.

De Irenetunnel is een aantal jaar geleden als legale graffitispuitplaats in gebruik genomen. In het begin werden er vele prachtige kunstwerken gemaakt, maar tegenwoordig zijn het helaas vooral nog tags.

Ik loop bovenop de tunnel naar rechts, een klein pad langs het spoor af richting het station. Hier staat nog een oud seinwachtershuisje dat al geruime tijd niet meer in gebruik is. Ook rijp voor de sloop.

Het sein staat op rood, er kwam net een sneltrein langs. Achter de bomen liggen nog een heleboel bedrijfspanden en een drietal woningen (die waar groot OLIEMANS bovenop staat) die ook tegen de vlakte gaan, maar dat komt in een andere serie.

In de verte is de hijskraan zichtbaar van de nieuwe parkeergarage bij de Hoven. Meer op de voorgrond staat nog een oud elektriciteitshuisje van de spoorweg. Driemaal raden, die gaat tegen de vlakte, met alles wat er omheen staat. Bij dit elektriciteitshuisje moet trouwens nog een oud stuk spoor liggen van de spoorlijn naar het Westland die in de late jaren zestig is afgebroken. Eens kijken of ik die de komende jaren kan ontdekken.

Wederom een filmpje trouwens:

Dat was het weer. Morgen moet ik weer vroeg op om te gaan helpen op Virgiel. Misschien zet ik dan nog het één en ander op de foto.
Old August 18th, 2009, 09:59 PM   #132
Tweety
Hoogvlieger

Tweety's Avatar

Quote:
Originally Posted by Slagathor View Post
Mooie fotoserie, Vliegtuigbouwert! En welkom.

Een vraag voor je (ik ben namelijk niet zo heel erg bekend in Delft): er staat links naast het Stationsgebouw aan het stationsplein een groen pand - dat pand staat op de hoek van een leuk authentiek straatje dat parallel aan het spoor loopt. Begrijp ik goed dat dat nu weg gaat?
Yep, het hele leuke authentieke straatje (= de Van Leeuwenhoeksingel) gaat verdwijnen.
Old August 18th, 2009, 10:19 PM   #133
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Eeuwig zonde.
Old August 19th, 2009, 09:32 AM   #134
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 684

Ik vind die tunnel maar niks. 't Draait uit op Bruxellisation, vrees ik. Nu worden er al oude pandjes gesloopt, en de ruimte die straks vrijkomt zal voor dure en detonerende bouwblokken gebruikt gaan worden. En dat in Delft, een van onze best bewaarde binnensteden...
Plaas no está en línea   Reply With Quote
Old August 19th, 2009, 10:12 AM   #135
sqm
Registered User

Likes (Received): 267

Quote:
Originally Posted by Vliegtuigbouwert
Het reptielenhuis aka Serpo (ik wist niet eens dat het legermuseum daar vroeger zat, alhoewel het natuurlijk wel een logische keus was omdat het vroeger, dacht ik een wapenopslagplaats of iets dergelijks was)
Dacht ik tenminste. Als kind ben ik een paar keer in het legermuseum in Leiden geweest. Dat zat toen in het voormalige pesthuis, wat nu de oudbouwvleugel van Naturalis is. Het museum had destijds twee vestigingen, één in Leiden en één in Delft. Op een gegeven moment werd het complete legermuseum in Delft geconcentreerd. In de gebouwen waar nu Serpo zat hadden ze volgens mij hun depots.

Quote:
Originally Posted by Plaas
Ik vind die tunnel maar niks. 't Draait uit op Bruxellisation, vrees ik. Nu worden er al oude pandjes gesloopt, en de ruimte die straks vrijkomt zal voor dure en detonerende bouwblokken gebruikt gaan worden. En dat in Delft, een van onze best bewaarde binnensteden...
Nou ja, echt binnenstad was dit gebied niet. Het was eerder een tamelijk onsamenhangend stuk negentiende eeuwse uitbreiding. Ingeklemd tussen spoor en phoenixstraat / water. En de Leeuwenhoeksingel was vanwege de doorlopende, kaserne-achtige bebouwing aan de oostzijde bepaald geen prachtstraat. Volgens mij wordt er stedenbouwkundig gezien juist erg veel verbeterd door de aanleg van de tunnel en de afbraak van het viaduct. Eindelijk krijgen de binnenstad en de uitbreidingen een samenhang. Het stedenbouwkundig plan ziet er uit als een redelijk traditioneel ontwerp met lanen, straten, singels en een park. Per bouwblok gaan er twee architecten aan de slag. Over de architectuur kunnen we dan twisten als er concrete plannen op tafel liggen. Of als het beloofde beeldkwaliteitsplan er is. Wat ik persoonlijk nog mis zijn een paar blokken met particulier opdrachtgeverschap. Of is dat niet meer en vogue ?
Old August 19th, 2009, 03:45 PM   #136
Vliegtuigbouwert
Registered User

@Slagathor, ik heb vandaag dat pand wat jij bedoelt even op de foto gezet. Die post ik later nog

Verder zit ik te denken of ik niet beter een apart topic in het fotoforum kan openen. Er gaat nu in heel korte tijd razend veel gebeuren en ik denk dat ik nog veel op de foto ga zetten de komende tijd. Vandaag stond het overal al vol met busjes van sloopbedrijven en was men nog druk bezig om alles af te zetten. Ik heb nog met een aantal aardige bouwvakkers gesproken en van hun mocht ik een binnenplaats van de Houttuinen op en nog een slooppand bezoeken, waar ze druk bezig waren met het interieur eruit te slopen.
Ook het Bacinol en de binnenplaats daarvanl heb ik er vandaag opgezet. Morgen ga ik eens vragen of ik ook daar en bij Serpo nog naar binnen kan.
Old August 20th, 2009, 12:24 AM   #137
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Likes (Received): 1401

Het is toch ongelofelijk dat dit allemaal gesloopt wordt. Het lijken wel de jaren 60 en 70 dat in het kader van de vooruitgang hele stukken stad werden vernietigd voor het autoverkeer.
the runner no está en línea   Reply With Quote
Old August 20th, 2009, 10:49 AM   #138
Mojito
Registered User

Mojito's Avatar

Likes (Received): 543

Welkom Vliegtuigbouwert! Dank voor je mooie series! Ik heb zelf tien jaar in de stad gewoond en het is inderdaad een karakteristiek stukje Delft, waar ik zelf ook de nodige herinneringen aan heb, dat gaat verdwijnen. Dansschool Wesseling, waar je mooie feestjes had... "broodje Chris", oftewel de broodjeszaak Liliput aan het Stationsplein, waar je vanaf vier uur 's nachts rijk belegde verse broodjes voor weinig kon halen en die al in 2002 (?) sloot, in afwachting van de tunnelbouw... De twee snackbars, de T.B.S. (turk bij het station) en die andere, waarvan ik de naam vergeten ben, die beter was maar ook al een tijdje verdwenen, die in dat hoekpand zat waar in de jaren '70 dat café met die beruchte dodelijke schietpartij gevestigd was. En de prach-ti-ge panden aan de Van Leeuwenhoeksingel, waar een van mijn eerste vriendinnetjes heeft gewoond... Jammer dat het weg gaat maar de komst van de tunnel is uiteindelijk toch onvermijdelijk en een grote verbetering van het leefklimaat in de wijken er om heen. Ik kijk uit naar je volgende fotoseries!
Mojito está en línea ahora   Reply With Quote
Old August 20th, 2009, 11:26 AM   #139
Tweety
Hoogvlieger

Tweety's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mojito View Post
De twee snackbars, de T.B.S. (turk bij het station) en die andere, waarvan ik de naam vergeten ben
Snackbar Ernie & Bert
Old August 20th, 2009, 12:53 PM   #140
Basshead
Registered User

Basshead's Avatar

Likes (Received): 29

Leuke fotoseries!

Vroeger zat ook coffeshop de Rits naast de fietsenstalling, ook weg.
Ik kijk er met gemengde gevoelens naar, aan de ene kant ben ik benieuwd naar de tunnel maar aan de andere kant vind ik het doodzonde dat deze leuke panden verdwijnen voor een stadskantoor. Een enorm monotoon blok op een plek waar een gemeente abslouut niet thuishoort.

Dat het gebouw van Serpo als depot van het Legermuseum heeft gediend wist ik niet. Wat ik wel weet is dat een aantal panden aan de Paardenmarkt die functie hebben gehad.
Basshead no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
delft

Thread Tools

Posting Rules