daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old June 9th, 2011, 06:36 PM   #1
Timon91
Error

Likes (Received): 46

Wrocław (en kort Berlin)

Ondanks dat ik wat minder actief ben geworden door de studiedrukte en bestuur heb ik toch nog even tijd gevonden om wat foto's te delen. Afgelopen weekend ben ik namelijk naar Wrocław geweest, in Polen. Even ertussenuit voor een weekendje weg. Het weekendje bestond voornamelijk uit relaxed treinhangen en biertjes drinken (lang leve de Poolse pils!).

1. We beginnen op station Emmerich, net over de Duitse grens. Links de nachttrein die ons naar Berlin gaat brengen.

image hosted on flickr

Emmerich train station by Timon91, on Flickr

2. Na aankomst op Berlin Hbf, om half 5 's ochtends. Het was heel leuk en heel apart om op dit vroege tijdstip in Berlin rond te lopen, het is heel rustig terwijl het al wel licht is.

image hosted on flickr

Berlin Hbf train station by Timon91, on Flickr

3. Bij de Reichstag.

image hosted on flickr

Berlin by Timon91, on Flickr

4. De Holocaust-Denkmal.

image hosted on flickr

5. Het DB-hoofdkantoor op de Potsdamer Platz.

image hosted on flickr

DB office in Berlin by Timon91, on Flickr

6. De Siegessäule gezien vanaf het plein voor de Brandenburger Tor.

image hosted on flickr

7. De Spree in het ochtendlicht.

image hosted on flickr

8. De volgende trein, richting Wrocław.

image hosted on flickr

Berlin Hbf train station by Timon91, on Flickr

9. Bij Cottbus houdt de bovenleiding op dus moet er een diesel voor. Deze Poolse diesel gaat ons naar Węgliniec brengen, zo'n 100 km verderop.

image hosted on flickr

Cottbus train station by Timon91, on Flickr

10. Het spoor tussen Forst(Lausitz) en Żary. De trein kan op sommige stukken niet harder dan 40 km/h rijden vanwege de slechte staat van het spoor. Van Berlin naar Kraków is via Warszawa 2 uur sneller dan via de rechtstreekse trein.

image hosted on flickr

Railway Forst-Żary by Timon91, on Flickr

11. Na aankomst in Wrocław. Het uitzicht vanuit de hostelkamer.

image hosted on flickr

Wrocław by Timon91, on Flickr

12. Rynek-Ratusz in het centrum, het hoofdplein.

image hosted on flickr

13. Een terrasje op dit plein, met Grolsch! We zijn er maar niet gaan zitten, beetje zonde om in Polen Grolsch te gaan drinken.

image hosted on flickr

14. De universiteit aan de Odra(Oder).

image hosted on flickr

15. Weer terug op het hoofdplein.

image hosted on flickr

16. Wrocław wil in 2016 graag Culturele Hoofdstad van Europa worden en daar wordt nu al volop promotie voor verricht.

image hosted on flickr

17.

image hosted on flickr

18. Straat in het centrum met zicht op de St. Elizabethkerk.

image hosted on flickr

19. Parkje vlakbij de universiteit.

image hosted on flickr

20. Hala Targowa, een markthal aan de oostkant van het centrum.

image hosted on flickr

21. De kathedraal van Wrocław ligt aan de overkant van de rivier.

image hosted on flickr

22. Een brug onderweg, met vele hangsloten eraan. Hoeveel relaties zullen er inmiddels alweer verbroken zijn?

image hosted on flickr

23. Uitzicht richting oosten (ik zie nu pas dat de horizon scheef ligt, excuses).

image hosted on flickr

24. De kerk van het Heilige Kruis en op de achtergrond de nieuwe brug van de in aanleg zijnde A8.

image hosted on flickr

25. Links is het centrum te zien.

image hosted on flickr

26. De straat naar de kathedraal toe, die heel toepasselijk "Katedralna" heet.

image hosted on flickr

27. Ingezoomd op de lichtmasten van het stadion van Śląsk Wrocław. Het in aanbouw zijnde stadion voor Euro 2012 heb ik niet kunnen ontdekken vanaf boven.

image hosted on flickr

28. Een straatje in het centrum, als afsluiter van Wrocław.

image hosted on flickr

29. De trein in de avondzon, onderweg naar Szczecin.

image hosted on flickr

Train in Poland by Timon91, on Flickr

30. Tenslotte de stoptrein die ons naar Lübeck bracht, op station Szczecin Główny.

image hosted on flickr

Train to Lübeck at Szczecin Główny by Timon91, on Flickr

Ik had graag wat meer tijd doorgebracht in Wrocław, er is namelijk nog veel meer te zien, maar het zat er deze keer niet in. Wellicht voor een volgende keer, ik zou hier graag nog eens terugkomen. Dit was het weer, bedankt voor het kijken!

Last edited by Timon91; June 10th, 2011 at 01:54 PM. Reason: Foto 25 was per ongeluk klein gepost, even gefixt
Timon91 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old June 9th, 2011, 06:45 PM   #2
Master Roshi
Black Mage

Master Roshi's Avatar

Likes (Received): 6

Leuke serie, en Wrocław lijkt me een mooie stad om nog eens te bezoeken. Wat was je kwijt voor de treinreis als ik mag vragen?
Master Roshi no está en línea   Reply With Quote
Old June 9th, 2011, 08:02 PM   #3
Remski
Registered User

Remski's Avatar

Likes (Received): 1225

Heel mooie serie! Ik zou ook graag eens naar Polen gaan, liefst volgend jaar. Kan ik meteen het EK meepakken. Je houdt zo te zien wel van treinreizen he?!
Remski no está en línea   Reply With Quote
Old June 9th, 2011, 08:56 PM   #4
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 2385

Leuk tripje! Ik wil zulke tripjes ook wel gaan maken van de zomer, een lange vakantie zit er denk ik niet in. Ik ben dus net als Master Roshi wel benieuwd naar de kosten en je planning
Old June 9th, 2011, 09:49 PM   #5
jacer
BANNED

Likes (Received): 2

Quote:
Originally Posted by Timon91 View Post
27. Ingezoomd op de lichtmasten van het stadion van Śląsk Wrocław. Het in aanbouw zijnde stadion voor Euro 2012 heb ik niet kunnen ontdekken vanaf boven.
No, no, this is Speedway Stadion. Team Betard Wrocław.

This is new stadion for Euro.

And new bridge

You drink beer PINTA on the Rynek?
jacer no está en línea   Reply With Quote
Old June 9th, 2011, 09:54 PM   #6
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Likes (Received): 1203

Prachtige serie!

De architectuur doet af en toe Nederlands, Noord Duits en zelfs een beetje Deens aan.
Hoogfriesland no está en línea   Reply With Quote
Old June 9th, 2011, 10:07 PM   #7
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Prachtige serie, Timon. Paar jaar geleden in Wroclaw geweest en ik vond het vooral een indrukwekkende stad. Jammer dat je het kasteelachtige hoofdstation er niet op had, maar ja, als je daar de stad tegemoet loopt, kan ik mij voortellen dat je even onder de indruk bent van de entree. Ik denk dat Wroclaw de mooiste stad van Polen is. Het verdient meer toeristen, ik hoop dat ze er daar wat aan doen. En ik kom zeker nog een keer terug in die hoek!

Wie de treurige geschiedenis van Wroclaw leest op Wiki, krijgt rillingen op de rug. Hoeveel leed kan een stad hebben?
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old June 9th, 2011, 11:06 PM   #8
Patrick Highrise
visit the world

Patrick Highrise's Avatar

Likes (Received): 2911

mooie serie, Wroclaw ziet er ook al interessant uit. Polen staat binnen Europa voor mij redelijk hoog qua bestemmingen en jouw serie laat zien dat ik Wroclaw ook mee moet nemen in het "rondje Polen"

Dank voor de fotoserie dus!

En ook ik ben wel benieuwd naar prijzen van de treinen!
2017: Patagonië / Patagonia / Stockholm - India Ladakh (sept) - wandeldagen in de bergen van Ladakh - Boedapest (okt)
2018: Liverpool (mrt) - Wenen (mei) - Tanzania-Kilimanjaro (juni)
Patrick Highrise no está en línea   Reply With Quote
Old June 10th, 2011, 02:03 AM   #9
Timon91
Error

Bedankt voor de reacties!

Quote:
Originally Posted by Master Roshi View Post
Leuke serie, en Wrocław lijkt me een mooie stad om nog eens te bezoeken. Wat was je kwijt voor de treinreis als ik mag vragen?
Thanks, ik kan je Wrocław zeker aanraden! Over de treinreizen: de nachttrein Amsterdam-Berlin was €34 pp (twee keer €29 en twee keer €39), de EuroCity Berlin-Wrocław was €23,50 pp. Deze treinen hebben we laten regelen door Treinreiswinkel, maar je kan ze ook prima zelf boeken op internet via db.de. Wij hebben het laten doen omdat er wat problemen waren met treinen die nog geblokkeerd waren voor boeking. De reis Wrocław-Szczecin was 64 Złoty pp, dus zo'n 16 euro, geboekt via polrail.com (prima service!). De stoptrein Szczecin-Enschede was met een Schönes-Wochenende-Ticket, vooraf online geboekt via db.de. Omdat we met z'n vieren waren kwam dit neer op €9,50 pp. In totaal dus iets van €85 pp, wat verzend- en administratiekosten meegerekend, voor 2500 km treinen.

Quote:
Originally Posted by Remski View Post
Heel mooie serie! Ik zou ook graag eens naar Polen gaan, liefst volgend jaar. Kan ik meteen het EK meepakken. Je houdt zo te zien wel van treinreizen he?!
Treinreizen is inderdaad een hobby van me, ik kan heerlijk tot rust komen in de trein

Quote:
Originally Posted by jacer View Post
No, no, this is Speedway Stadion. Team Betard Wrocław.

You drink beer PINTA on the Rynek?
Thanks for the correction! Where exactly in the city is the new Euro 2012 stadium located? I couldn't find it on Google Maps.

On Rynek I've only had Brackie beer, but on my trip I've also tried Tyskie, Żywiec, Warka, Piast, Bosman, Żubr, Lech and Tatra beers. Also on earlier trips to Poland I've tried some other Polish beers (including a few ones mentioned above), but in the end I still prefer Żywiec

Quote:
Originally Posted by railway stick View Post
Prachtige serie, Timon. Paar jaar geleden in Wroclaw geweest en ik vond het vooral een indrukwekkende stad. Jammer dat je het kasteelachtige hoofdstation er niet op had, maar ja, als je daar de stad tegemoet loopt, kan ik mij voortellen dat je even onder de indruk bent van de entree. Ik denk dat Wroclaw de mooiste stad van Polen is. Het verdient meer toeristen, ik hoop dat ze er daar wat aan doen. En ik kom zeker nog een keer terug in die hoek!

Wie de treurige geschiedenis van Wroclaw leest op Wiki, krijgt rillingen op de rug. Hoeveel leed kan een stad hebben?
Het station is momenteel een grote bouwput en niet echt de moeite waard om op de foto te zetten. Doordat alles in aanbouw is lijkt het opeens heel erg druk en dat nodigt niet echt uit om foto's te gaan maken. De gevel ziet er zeker wel mooi uit, maar momenteel is er alleen een zijtunneltje beschikbaar. Het viel me trouwens tegen hoeveel toeristen je aantreft, want het is verder niet echt een toeristische stad. Ik denk dat veel mensen, net als wij, een lang weekend vrij hadden en er even tussenuit zijn geweest. Dat was in Duitsland ook goed te merken, het was erg druk in de treinen op de terugweg.

De geschiedenis van de stad is vrij heftig inderdaad, iets wat ook wel belangrijk is om te realiseren als je daar rondloopt.
Old June 11th, 2011, 05:31 PM   #10
jacer
BANNED

Likes (Received): 2

Quote:
Thanks for the correction! Where exactly in the city is the new Euro 2012 stadium located? I couldn't find it on Google Maps.

On Rynek I've only had Brackie beer, but on my trip I've also tried Tyskie, Żywiec, Warka, Piast, Bosman, Żubr, Lech and Tatra beers. Also on earlier trips to Poland I've tried some other Polish beers (including a few ones mentioned above), but in the end I still prefer Żywiec
New stadium is located in the western part of town.

This is popular beers but no good from big international fabric of beers. SABMiller, Heineken, Carlsberg.

See this list of the best Polish beers.
http://www.browar.biz/piworoku/2010

If You like good beer, then come back to Wrocław for the year. Second weekend of may.
http://www.festiwaldobregopiwa.pl/english/

Next week I go to Festiwal Birofilia.
http://festiwal-birofilia.pl/en/gran...elgijskie.html
jacer no está en línea   Reply With Quote
Old June 12th, 2011, 05:37 PM   #11
RR1991
Registered User

RR1991's Avatar

Likes (Received): 155

Quote:
but in the end I still prefer Żywiec
Helemaal mee eens! In mijn lang-weekend in Wroclaw ben ik ook helemaal fan van dit bier geworden.
Jammer dat je de buitenkant van de markthal niet op de foto hebt, die mag er zeker zijn en verraad helemaal niks van de betonconstructie binnen.
RR1991 no está en línea   Reply With Quote
Old June 12th, 2011, 06:06 PM   #12
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 5598

Erg mooie serie van een mij totaal onbekende stad. De gebouwen lijken allemaal in een goede staat te verkeren en geven de stad een voor mij verrassend goede uitstraling. Misschien moet ik toch ook maar eens die kant op gaan.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 está en línea ahora   Reply With Quote
Old June 13th, 2011, 06:30 PM   #13
909
-

909's Avatar

Leuke fotoserie!
Old June 14th, 2011, 12:04 AM   #14
Timon91
Error

Quote:
Originally Posted by RR1991 View Post
Helemaal mee eens! In mijn lang-weekend in Wroclaw ben ik ook helemaal fan van dit bier geworden.
Jammer dat je de buitenkant van de markthal niet op de foto hebt, die mag er zeker zijn en verraad helemaal niks van de betonconstructie binnen.
Die mist inderdaad, het is inderdaad een mooi gebouw. In veel Poolse steden vind je die markthallen terug, altijd leuk om even rond te lopen daar
Old June 14th, 2011, 03:27 AM   #15
Liwwadden
Registered User

Likes (Received): 58

Leuke serie!
Old June 20th, 2011, 10:25 AM   #16
RR1991
Registered User

RR1991's Avatar

Likes (Received): 155

Ben je nog wezen stappen in Wroclaw? Ik mis de mojito's bij club casa de la musica..
RR1991 no está en línea   Reply With Quote
Old June 22nd, 2011, 02:36 PM   #17
silesius
Silesiographia

silesius's Avatar

Nice Trip. I admire the determination of author.

But Train is not easiest way to reach the city. Easier is with cheap airlines Wizzair from Eindhoven. It´s also possible from Dortmund or Düsseldorf. Cost should be also more attractive then in fall with Train.

Wroclaw in this moment build new Airport Terminal in connection with Euro 2012. So around 2012 should be easier to travel this way than now. Yesterday was chosen also for European Capital of Culture in 2016 (together with one city from Spain).
silesius no está en línea   Reply With Quote
Old June 23rd, 2011, 12:24 AM   #18
Timon91
Error

Quote:
Originally Posted by RR1991 View Post
Ben je nog wezen stappen in Wroclaw? Ik mis de mojito's bij club casa de la musica..
De ene avond dat we in de stad waren zijn we wel even de stad in geweest, maar heel laat hebben we het niet gemaakt. We waren nog vrij moe van de reis en het sightseeien. We hebben een beetje in de stad rondgelopen en hier en daar een biertje gepakt. Waar we precies geweest zijn zou ik niet meer weten.

Quote:
Originally Posted by silesius View Post
Nice Trip. I admire the determination of author.

But Train is not easiest way to reach the city. Easier is with cheap airlines Wizzair from Eindhoven. It´s also possible from Dortmund or Düsseldorf. Cost should be also more attractive then in fall with Train.

Wroclaw in this moment build new Airport Terminal in connection with Euro 2012. So around 2012 should be easier to travel this way than now. Yesterday was chosen also for European Capital of Culture in 2016 (together with one city from Spain).
Thanks! It was indeed quicker to fly, but we still chose to go train. It's just a more relaxing way of travelling and you get to see more of the landscape. It's by the way good to hear that the promotion for the city for the 2016 ECC has been successful, congratulations!
Old June 26th, 2011, 05:09 AM   #19
sqm
Registered User

Likes (Received): 1199

Jouw foto´s van Berlijn ´s ochtends vroeg zijn erg fraai. Zoiets wilde ik ook altijd al eens doen, een ´lege´ stad fotograferen. Omdat het nu ongeveer de langste dag is, ga ik vandaag op pad. Bedankt voor de inspiratie!

Reply

Thread Tools

Posting Rules