|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Registered User
Likes (Received): 4
|
Vakwerkhuizen
In Duitsland zijn hele steden opgebouwd uit vakwerkhuizen, zoals in Hamburg, Kassel en Frankfurt. De steden waren tot ver in de 19e en begin 20e eeuw nog net als 400 jaar geleden. Na de WW2 zijn de meeste huizen verdwenen, veel door brandbommen. Zijn er ook van deze steden in Nederland geweest? Steden met vakwerkhuizen van 3, 4 verdiepingen hoog?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Of Hamburg zo'n enorme vakwerkstad is geweest betwijfel ik. Volgens mij zijn de Noord-Duitse steden, zoals bijv. ook Lübeck, meer baksteen-gericht.
Nederland is nooit echt een vakwerkland geweest, al zijn er her en der wel vakwerkgebouwen te vinden, met name in de grensstreek. Het heeft vooral te maken met beschikbare grondstoffen. In Nederland werd tot rond 1200 vooral met hout gebouwd, daarna beschikte men over kennis om van klei bakstenen te fabriceren. Ook werd zandsteen gebruikt. Als je je hart op wilt halen in Duitsland moet je eens in steden als Rothenburg o/d Tauber, Dinkelsbühl of, iets dichterbij, Soest (Westf.) kijken. Ook is veel plekken het vakwerk herbouwd. Hildesheim heeft er vrij kort geleden voor gekozen een deel van het centrum in oude luister te herstellen. Vind je ineens een vakwerkoase in een zee van grauw beton. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bas
|
In Zuid-Limburg zijn enkele plaatsen met wat witgepleisterde vakwerkhuizen (Schin op Geul, Vaals, Valkenburg, Margraten) en dan kom je verspreid door Oost-Nederland ook nog wel eens wat met rode baksteen/gele leem gevulde vakwerkhuizen tegen (Ootmarsum, Arnhem) maar het loopt in ons land allemaal niet over met vakwerkhuizen. Ik heb veel series gemaakt van Duitse steden en daar kom ik veel meer tegen.
In Haselünne, Cloppenburg, Burgsteinfurt en Oldenburg betrof het houtvakwerk, met baksteen gevuld, vooral bij handelshuizen en boerenhofstedes in Niedersachsen-stijl. In Werne, Hamm en Soest betrof het een aaneenschakeling van witgepleisterd baksteen in een houtvakwerkprofiel. Hoe dichter bij Sauerland of de Eifel, des te meer kans er is op vakwerkhuizen in de steden. Monschau en Winterberg doen het ook goed in dat opzicht. Ik houd wel van vakwerk-architectuur, temeer omdat ieder huis uniek is. Bovendien is het ook een aparte bouwwijze. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Custos Septentrionum
Likes (Received): 56
|
In Nederland zijn, zoals al gezegd, door de verstening van de huizen weinig voorbeelden over van vakwerkbouw in de steden.
De enige voorbeelden die ik ken zijn gebouwen te Maastricht (Stokstraatkwartier e.o.) en Sittard (aan de Markt staat er eentje), maar voor hoever dit typisch Nederlandse gebouwen zijn, valt te bediscussiëren. Natuurlijk zijn er vakwerkboerderijen in Zuid Limburg, maar deze vallen niet onder de stedelijke architectuur. In Bredevoort is nog wel wat "stedelijk" vakwerk te vinden. Verder staan de 19e eeuwse Singels en stadsuitbreidingen "vol" met vakwerk! (Goed, het is af en toe even zoeken.) Mocht je trouwens nog eens in Chester, UK komen: dat is voor mij de ultieme vakwerkstad! Middeleeuws, Tudor, Victoriaans, alles door elkaar.
|
|
|
#5 |
|
Registered User
Likes (Received): 13
|
Hmmm vrienden in een vakwerkhuis?
|
|
|
#6 |
|
Registered User
|
Als je middeleeuwse schilderijen ziet van Nederlandse steden kom je nog wel eens de vakwerkhuizen tegen die je bedoelt. Tot zover de schilderijen laten zien (alleen late middeleeuwen en daarna) was het in Nederland echter vooral 'gewone' houten huizen.
Wat er nu nog allemaal aan vakwerk bestaat in Nederland concentreert zich inderdaad in Limburg, maar ik heb ook wel meerdere plaatjes met vakwerkspul voorbij zien komen uit Drenthe en West-Friesland. Wat steden betreft ken ik alleen het volgende: - Sittard, 16e eeuw - Sittard, eind 16e/begin 17e eeuw - nog meer shit in sittard, geen trek om alles op te zoeken. Limburg valt grotendeels buiten mijn interessegebied. :P - Dordrecht, ik denk 17e eeuws. Ik kan er niks over vinden op internet, maar ik vind dat het eruit ziet als een vakwerkhuis of in ieder geval vakwerkgevel. De voorgevel was volgens mij een klokgevel. ![]() Een paar panden naar links is nog een geval met vakwerktrekjes, maar daar heb ik geen goeie foto van enzo. vierde gevel van rechts - Utrecht, 14e eeuw (18e eeuwse voorgevel) ![]() - Amersfoort, 16e eeuw ![]() Ik vind het wel fascinerend omdat ze zo zeldzaam zijn. Zelfde geldt voor houten huizen, die zijn ook bijna op een hand te tellen: twee in Amsterdam, één in Alkmaar, en voor de rest houdt al wel zo'n beetje op volgens mij! edit: foto's uit eigen doos toegevoegd, lijstje bijgewerkt. Last edited by Liampie; July 20th, 2011 at 11:11 PM. |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
der Niederländer
|
Weliswaar geen bouwwerken van 3 a 4 etages hoog, maar in het oosten van het land is her en der toch nog wel wat aan vakwerk te vinden. Enkele voorbeelden uit Hengelo:
Voorbeelden uit tuindorp 't Lansink: Villa Tichelwerk Villa 't Annink Tolhuis Enschedesestraat Nog wat voorbeelden omgeving Patoriestraat (o.a. uit de 17e eeuw): Cafe 't Neutje ![]() Dr. Poolhuis ![]() Cafe 3 Musketeers, voormalige smederij ![]() Lambooyhuis, gebouwd op oude grafzerken (is vanaf straat nog te zien) en tevens voormalig woonhuis CoBrA-schilder Theo Wolvecamp
Serieus, ik ben in de liefde, en het doet pijn als een teef. Last edited by Oh?!; July 23rd, 2011 at 10:59 AM. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Fremdkörper
Likes (Received): 3
|
Mooi hoor, vakwerk. Buiten Duitsland ook in Denemarken, Engeland, en Frankrijk (Elzas, Normandië) nog heel veel te vinden.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Registered User
|
ik las in een artikel op wikipedia dat Enschede tot in de 19e eeuw veel houten vakwerkhuizen had, maar door de grote stadsbrand is alles verloren gegaan, weet iemand hoe dat eruit zag?
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Registered User
Likes (Received): 15
|
Hier in Goes staan voor zover ik weet alleen woningen met vakwerk-topgevels aan de Kloetingseweg (begin 20e eeuwse lintbebouwing).
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Custos Septentrionum
|
Quote:
Helaas is deze digitale versie van de plaat niet erg goed van kwaliteit, maar men krijgt wel een idee van de schaal en het aanzien van de lemen en houten huizen/boerderijen. Hier en daar valt zelfs wat vakwerk te ontdekken. image hosted on flickr ![]() (Bron: http://www.flickr.com/photos/4913469...n/photostream" ©1998 Uitgeverij Waanders, Zwolle)
|
|
|
|
#13 |
|
Registered User
|
![]() ![]() ziet er leuk uit, zelfs een stadspoort! Ziet er alleen niet echt uit als een stad, terwijl Enschede toch wel een stadsmuur had?
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Custos Septentrionum
|
Quote:
Het dorpachtige van Enschede (de vele stadsboerderijen en de kleinschaligheid van de gebouwen) verdween snel na 1826 toen de industrialisatie pas echt goed begon.
|
|
|
|
#15 | |
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
Quote:
![]() In het centrum van Amsterdam staan inderdaad maar twee houten huizen, maar in de oude dorpen die inmiddels opgeslokt zijn door Amsterdam-Noord zijn het er een heel stuk meer. Net als in de Zaanstreek en Waterland. (Maar vakwerkhuizen, om toch een beetje ontopic te blijven, zijn ook daar niet echt te vinden...) |
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
MP
Likes (Received): 80
|
Ik denk dat Liampie op houten huizen in historische binnensteden doelde. In de Noord-Hollandse dorpen vind je inderdaad nog vrij veel houtbouw. Zaandam heeft pas laat stadsrechten gekregen (1812), maar zou formeel nog wel kunnen tellen als "historische binnenstad met houten huizen".
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Likes (Received): 41
|
Limburg (NL)
image hosted on flickr ![]() Picture by by Arthur-A at Flickr - Epen, Limburg (NL) image hosted on flickr ![]() Picture by dirk huijssoon at Flickr
|
|
|
#18 |
|
Registered User
Likes (Received): 49
|
met zicht op de kruisberg?
|
|
|