daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old August 6th, 2011, 11:15 PM   #1
Timon91
Error

Likes (Received): 46

Donetsk (Донецьк)

De tweede stad in Oekraïne die ik bezocht heb is Donetsk. Donetsk is de vijfde stad van Oekraïne, maar de derde en de vierde stad (Dnipropetrovsk en Odessa) hebben nagenoeg evenveel inwoners, namelijk ruim 1 miljoen. Donetsk ligt in de Donbass-regio, een mijnregio in het uiterste oosten van Oekraïne. De voertaal in de stad is Russisch, niet Oekraïens, zoals eigenlijk voor het hele oosten van Oekraïne geldt. De Russische grens is hemelsbreed maar zo'n 60 km. Amsterdam is hemelsbreed zo'n 2400 km.

1. Stiekem nog in Kiev genomen: de treincoupé. Kiev-Donetsk is 12 tot 17 uur per trein, afhankelijk van welke trein je neemt. Onze trein deed 12 uur over de 800 km. Voor een treinkaartje in zo'n vierpersoonscoupé betaal je omgerekend zo'n 25 euro.

image hosted on flickr

Donbas-express Kiev-Donetsk interior by Timon91, on Flickr

2. Om 07:10 kwamen we aan in Donetsk. Geen ideaal tijdstip, maar het was in ieder geval licht en droog. Het station is één grote puinhoop aangezien het momenteel verbouwd wordt voor het EK van volgend jaar. Hier de trein. Alle treinen in Oekraïne zijn erg lang, soms meer dan 20 rijtuigen.

image hosted on flickr

Donbas-express Kiev-Donetsk in Donetsk by Timon91, on Flickr

We wilden eigenlijk alleen naar Donetsk om een indruk te krijgen van een industriestad in het oosten van Oekraïne. Veel tijd hadden we ook niet ingepland hier. Aan het eind van de middag vertrok onze volgende trein alweer.

3. Donetsk is gebouwd in de typische Sovjetgridstructuur en heeft één hoofdboulevard: Ulica Artema. Deze straat begint bij het station en is ruim 10 km lang. Vanaf het station zijn we een paar km met de trolleybus meegereden over de hoofdstraat en toen maar uitgestapt. Het centrum ligt op ongeveer 3-4 km van het station af. Dit kapelletje was het eerste wat we zagen, hier hebben we op een bankje zitten ontbijten.

image hosted on flickr

Donetsk by Timon91, on Flickr

4. Standbeeld van Vladimir Ivanovich. Donetsk staat vol met standbeelden en monumenten van met name de Tweede Wereldoorlog.

image hosted on flickr

5. Ulica Artema, nog vrij uitgestorven op dit tijdstip (op een zaterdag). Toeristen zijn 100% afwezig in Donetsk, er is dan ook niet zoveel te zien. Alleen bij het stadion van Shakhtar Donetsk waren nog wat Russische toeristen aanwezig.

image hosted on flickr

Ulica Artema, Donetsk by Timon91, on Flickr

6. Verder veel flats. We hadden voor de stad eigenlijk geen plan en de Lonely Planet heeft heel weinig info over de stad, dus we besloten maar eerst naar het enige te gaan wat we wél kenden: het stadion van Shakhtar Donetsk. Voor de duidelijkheid: Shakhtar spreek je uit als Sjachter of Sjachtor.

image hosted on flickr

7. Het lijkt erop alsof heel Donetsk om één ding draait: voetbal. Overal is reclame voor het EK van volgend jaar of van Shakhtar Donetsk aanwezig. FC Shakhtar is heel duidelijk aanwezig in de stad en de eigenaar, Rinat Achmetov, steekt heel veel geld in de club. Hier een nieuw gebouw wat ongetwijfeld ook door Achmetov betaald is.

image hosted on flickr

Shakhtar Plaza, Donetsk by Timon91, on Flickr

8. Vlak ernaast zit het oude stadion van Shakhtar, stadion Olimpiskiy.

image hosted on flickr

RSK Olimpiskiy, Donetsk by Timon91, on Flickr

9. Ulica Chelyuskinchev, waar zowel het oude als het nieuwe stadion aan liggen.

image hosted on flickr

10. En dit is dan het nieuwe stadion. Een schril contrast met rest van de stad. Wel een mooi gezicht. Het stadion is nu 2 jaar oud en zal ook gebruikt worden voor het EK volgend jaar. Shakhtar betekent trouwens mijnwerker, naar de vele mijnen in de omgeving.

image hosted on flickr

Donbass Arena, Donetsk by Timon91, on Flickr

11. Nogmaals het stadion, nu met het extreem goed onderhouden park wat er voor ligt erbij.

image hosted on flickr

12. Aangezien we toch geen plan hadden besloten we maar om hier een stadiontour te doen. Met het kaartje kon je ook het museum in. Ze hebben hier een mooie tentoonstelling over de Uefa Cup winst uit 2009 en de beker (of in ieder geval een replica) staat hier ook. De stadiontour kostte omgerekend €7,50. Bij Shakhtar spreekt iedereen trouwens vloeiend Engels, maar in de rest van de stad kom je bijna niemand tegen die Engels spreekt.

image hosted on flickr

13. Omdat we nog even moesten wachten voor de tour zijn we eerst even in het park achter het stadion wezen kijken. Daar staat onder andere dit grote monument. Waar het voor is weet ik ook niet precies, maar het heeft in ieder geval iets met de Donbass-regio te maken.

image hosted on flickr

14. Zie ook de verwijzing "Donbass" op het monument. Vermoedelijk is het iets met de Tweede Wereldoorlog.

image hosted on flickr

15. Er stonden ook een aantal tanks bij.

image hosted on flickr

Tanks in Donetsk by Timon91, on Flickr

16. Van het Russische leger.

image hosted on flickr

17. Close-up.

image hosted on flickr

18. Beneden zat een (dure) fitnessclub en een (dure) tennisclub, met een paar gewapende mannetjes voor de deur. Gelukkig zat er buiten ook nog een goedkope bar waar we twee bakken hele sterke koffie naar binnen gewerkt hebben. Wat die Milka-koe hier trouwens doet weet ik niet, dit was wel de laatste plek waar ik zo'n ding zou verwachten tegen te komen

image hosted on flickr

19. Vanaf hier kon je uitkijken over de buitenwijken van de stad. Dit aparte bruggeval is in ieder geval bedoeld zodat je nóg beter van het uitzicht kan genieten

image hosted on flickr

20. En dit is dan het uitzicht. De mijnterrils liggen tussen de huizen in de buitenwijken. In de stad kun je ook goed de mijnen ruiken. Ze hebben de stad veel goeds gebracht, maar het gaat helaas ook vaak genoeg fout. Vorige week nog zijn er bijna 40 mensen om het leven gekomen bij twee mijnrampen in deze regio. De mijnen zijn dan ook zeer onveilig.

image hosted on flickr

21. Goed, tijd voor de stadiontour. De clubkleuren van Shakhtar zijn oranje en zwart. Toen het Nederlands elftal hier kort geleden een oefenwedstrijd speelde hebben ze geprobeerd zoveel mogelijk kaartjes voor oranje stoeltjes te verkopen

image hosted on flickr

22. Die vervelende lichtgevende reclameborden naast het veld.

image hosted on flickr

23. De stoeltjes staan toch niet helemaal recht.

image hosted on flickr

24. De perszaal. De grootste van Europa volgens de tourgids. De tour was overigens in het Russisch, maar speciaal voor ons heeft hij alles ook nog in het Engels uitgelegd.

image hosted on flickr

25. De dug-outs. Een kaartje voor de wedstrijd varieert van 3 tot 15 euro, de goedkoopste VIP-tickets (inclusief catering) zijn 20 euro. Niet zo duur dus!

image hosted on flickr

26. Weer buiten. De tour duurde een uurtje. De eerste onweersbui komt binnenrollen. Tijdens de eerste bui hebben we geluncht in het fancafé van de club.

image hosted on flickr

27. En dan nog de stad zelf. Het contrast met het megalomane Shakhtar-complex is groot. Dit is letterlijk aan de overkant van de straat.

image hosted on flickr

28. Toch zijn er genoeg niet-flats te vinden.

image hosted on flickr

29. Het busstation van Donetsk.

image hosted on flickr

Busstation in Donetsk by Timon91, on Flickr

30. De kathedraal van Donetsk.

image hosted on flickr

Donetsk cathedral by Timon91, on Flickr

31. Nogmaals. Op de achtergrond een duur appartementencomplex.

image hosted on flickr

Donetsk cathedral by Timon91, on Flickr

32. Ulica Artema op zaterdagmiddag: nog steeds niet heel erg druk. Veel verkeer is er trouwens wel.

image hosted on flickr

Ulica Artema, Donetsk by Timon91, on Flickr

33. Nog een monument voor de Tweede Wereldoorlog.

image hosted on flickr

34. Donbass Palace, dat gaat toch iets boven mijn budget.

image hosted on flickr

35. Kort daarop volgde weer een flinke hoosbui die we in de Mac afgewacht hebben. Op het centrale plein staat nog een groot standbeeld van Lenin (helaas geen goede foto van). Dit is aan de overkant van de straat.

image hosted on flickr

36. Parkje. De volgende hoosbui is alweer onderweg.

image hosted on flickr

37. Deze kat geniet nog even van het zonnetje.

image hosted on flickr

38. Het hoofdgebouw van het oblast. Dit vond ik nou echt een gebouw wat een en al bureaucratie uitstraalt.

image hosted on flickr

39. Een serie over een Oekraïense stad is niet compleet zonder een foto van een standbeeld van Taras Shevchenko, dus bij deze. Op de achtergrond het gebouw van foto 38.

image hosted on flickr

40. Nog een monument van de Tweede Wereldoorlog.

image hosted on flickr

41. Hierna zijn we weer teruggegaan naar het station. Helaas ging het keihard regenen nadat we onze bagage hadden opgehaald. Aangezien het station compleet verbouwd wordt moet je eigenlijk alles buiten lopen. Pech gehad en het ging steeds harder regenen. Dit is het begin van de bui, later heb ik m'n camera opgeborgen om een beetje goed te kunnen rennen. Het ging op een gegeven moment zo hard dat je nauwelijks meer wat kon zien, hooguit 20 meter zicht. Er stond al 30 cm water in de stationstunnel en er waren al een paar uitgangen van de tunnel afgesloten omdat er tegeltjes naar beneden begonnen te vallen. Toen we op ons (onoverdekte) perron waren bleek dat we bij rijtuig 16 stonden, maar naar rijtuig 3 moesten. 13 bakken rennen door het zand (want het perron moest nog bestraat worden) is geen pretje, dus we kwamen compleet verzopen aan bij ons rijtuig. Je maakt nog eens wat mee.

image hosted on flickr

Donetsk train station by Timon91, on Flickr

42. In de trein hebben we zoveel mogelijk natte spullen uitgehangen waar het nog 17 uur kon drogen. Dit is het uitzicht vanuit de trein. Op het raam zit geen condens, alleen water. Er kwam echt een waterval van het dak af.

image hosted on flickr

Heavy rain in Ukraine by Timon91, on Flickr

43. Nog een hoosbui onderweg, tussen Donetsk en Dnipropetrovsk.

image hosted on flickr

Heavy rain in Ukraine by Timon91, on Flickr

Dit was het weer, ik hoop dat ik jullie een beetje een beeld heb kunnen geven van deze stad. Wellicht gaat volgend jaar het hele Oranje-legioen hier heen, ik ben benieuwd. Over de stad: ik zou het niet echt aanraden als citytrip, maar een dagje kun je er wel doorbrengen. In een paar uur ben je door het centrum heen en bij het stadion ben je ook nog wel een paar uur zoet. Ik vond het zelf in ieder geval wel leuk om er geweest te zijn!

Bedankt voor het kijken, hopelijk vonden jullie het wat!

Sponsored Links
Old August 6th, 2011, 11:47 PM   #2
Judazzz
Derp?

Judazzz's Avatar

Likes (Received): 2292

Weer een erg mooie serie!
Donetsk lijkt me op basis van je foto's een beetje een nietszeggende stad, inwisselbaar en zonder echte eigen identiteit. Toch lijkt het minder grauw dan ik had verwacht (in mijn gedachten was het echt zo'n vuile industriestad, een beetje Duisburg op zijn ergst, en dan in het groot...)
Judazzz no está en línea   Reply With Quote
Old August 7th, 2011, 07:45 PM   #3
Matthijs
Accepteer Geen Middelmaat

Matthijs's Avatar

Likes (Received): 13

Interessant om hier eens wat van te zien.
Ik sluit me een beetje aan bij Judazzz, het had eigenlijk ook een willekeurige Russische stad van rond de 1 mln kunnen zijn.

Op de foto's oogt het niet heel grauw, en extreme uitspattingen van rijkdom ben je blijkbaar ook niet tegengekomen (behalve al die Shakhtar-zaken dan).
Old August 7th, 2011, 10:42 PM   #4
Timon91
Error

Het had inderdaad ongeveer elke Russische stad van 1 miljoen inwoners kunnen zijn. Het klopt ook dat de stad geen echte identiteit heeft, behalve misschien de mijnen. Dit komt in het straatbeeld echter niet echt naar voren. Dat de stad minder grauw is dan je zou verwachten kan kloppen: Donetsk heeft een UNESCO prijs gekregen voor de vele parken die er zijn. Het zijn er inderdaad veel maar in mijn ogen voegen ze behalve het groen niet veel toe aan de stad.

De extreme uitspattingen van rijkdom zie je niet veel, dat viel mij ook wel op. Wel zie je veel auto's met geblindeerde ramen rijden, meer dan elders in het land.
Old August 7th, 2011, 10:55 PM   #5
Remski
Registered User

Remski's Avatar

Likes (Received): 1225

Wederom een leuke serie, juist dankzij die nietszeggendheid van de stad. Ik sta overigens versteld van die lange reistijden in Oekraine. Ik wist wel dat het een groot land is, maar 12 tot 17u reizen per trein is wel erg veel. Rijden de treinen soms expres langzamer om op een 'gunstig' tijdstip aan te komen ipv middenin de nacht?
Remski no está en línea   Reply With Quote
Old August 8th, 2011, 12:24 PM   #6
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Likes (Received): 1205

Leuke serie!
Hoogfriesland no está en línea   Reply With Quote
Old August 8th, 2011, 03:08 PM   #7
wc eend
Fremdkörper

wc eend's Avatar

Likes (Received): 64

Dit is nou eens een origenele stad om te bezoeken, zelfs voor Oekraïense maatstaven. Maar behalve het stadion inderdaad een zeer inwisselbare stad. Krijgen we nog iets voorgeschoteld van Dnipropetrovsk en Charkiv?
wc eend no está en línea   Reply With Quote
Old August 8th, 2011, 04:43 PM   #8
AJW
hemelschraper

AJW's Avatar

Likes (Received): 193

#40 lijkt me meer een monument voor de oorlog tegen Napoleon, te zien aan de kanonskogels.

Interessant om de stad zo eens te zien. Dank voor de serie!

We are the children of concrete and steel
Everything is possible but nothing is real

Living Colour (1990)
AJW no está en línea   Reply With Quote
Old August 8th, 2011, 04:49 PM   #9
Timon91
Error

Bedankt voor de reacties!

Quote:
Originally Posted by Remski View Post
Wederom een leuke serie, juist dankzij die nietszeggendheid van de stad. Ik sta overigens versteld van die lange reistijden in Oekraine. Ik wist wel dat het een groot land is, maar 12 tot 17u reizen per trein is wel erg veel. Rijden de treinen soms expres langzamer om op een 'gunstig' tijdstip aan te komen ipv middenin de nacht?
Oekraïne is het grootste land van Europa wat geheel binnen Europa ligt. Het is ongeveer even groot als continentaal Frankrijk (dus zonder Corsica) en de Benelux samen. Daarom zijn de afstanden ook vrij groot. Toch is dat niet het enige wat voor de lange reistijden zorgt. Kiev-Donetsk is ongeveer 800 km, maar toch doen de treinen er vrij lang over. Dat komt voornamelijk door lange stops onderweg en de lage maximumsnelheid op het spoor. Onze trein deed er 12 uur over, maar een trein die gelijk met ons vertrok en er 17 uur over deed volgde dezelfde route. Die langere reistijd komt dan door de vele stops onderweg. Het spoor in Oekraïne is wel erg betrouwbaar verder. Door de lange stops onderweg is een vertraging bijvoorbeeld snel ingelopen. De trein is in ieder geval verreweg het betrouwbaarste vervoersmiddel, ook in de winter. Als er 2 meter sneeuw valt kost het een dag om alles weg te halen en daarna rijdt alles weer keurig op tijd.

Quote:
Originally Posted by wc eend View Post
Dit is nou eens een origenele stad om te bezoeken, zelfs voor Oekraïense maatstaven. Maar behalve het stadion inderdaad een zeer inwisselbare stad. Krijgen we nog iets voorgeschoteld van Dnipropetrovsk en Charkiv?
Helaas, beide steden ben ik niet geweest. We hebben één stad in oostelijk Oekraïne uitgezocht om te bezoeken en de keuze is op Donetsk gevallen. Gelukkig heeft medeforummer 909 een tijdje terug een paar mooie series over Dnipropetrovsk en Kharkiv geplaatst

-edit- @qzzq: ik vond het er inderdaad ook wel vrij oud uitzien voor een WWII monument, maar er stond toch echt iets van 1941-1945 bij het kanon. Maar goed, er stonden nog wel meer monumenten in het park dus het zou ook daar op kunnen slaan, dat weet ik niet zeker. In Oekraïne weet je nooit zeker welk bordje waarover gaat
Old August 8th, 2011, 05:03 PM   #10
Apollyon
Rotterdam mijn Wereldstad

Apollyon's Avatar

Likes (Received): 0

Leuke serie, jammer van het slechte weer. Mooi dat stadion, idd een groot contrast met de rest van de stad. De foto van de kat is super
Apollyon no está en línea   Reply With Quote
Old August 9th, 2011, 11:33 AM   #11
ikops
Supermoderator

ikops's Avatar

Likes (Received): 2661

Zeer bedankt voor het plaatsen van de foto's over deze stad. We zien eigenlijk te weinig van dit soort steden. Die leegheid op straat heeft trouwens wel iets. Hoe ging de bevolking daar trouwens met de weinige toeristen om? Ik ben trouwens ook zeer benieuwd naar het verhaal achter de Milka koe, maar dat zal wel voor altijd een mysterie blijven.
ikops no está en línea   Reply With Quote
Old August 9th, 2011, 11:52 AM   #12
Uplander
Wat een uitzicht!

Likes (Received): 648

Milka is daar een veel voorkomende voornaam. Verder is Milka ook daar een bekend merk. www.anp-dutyfree.com

Interessant zo'n fotorapportage.
Uplander no está en línea   Reply With Quote
Old August 9th, 2011, 07:44 PM   #13
Timon91
Error

Thanks iedereen!

Quote:
Originally Posted by Apollyon View Post
Leuke serie, jammer van het slechte weer. Mooi dat stadion, idd een groot contrast met de rest van de stad. De foto van de kat is super
Je kan het niet echt goed op de foto's zien, maar het is vrij heet (ca. 30 graden). Die regenbuien waren maar af en toe, met name later in de middag. De afsluitende wolkbreuk was wel even jammer, maar dat is "part of the adventure" en achteraf gezien leuk om meegemaakt te hebben

Quote:
Originally Posted by ikops View Post
Zeer bedankt voor het plaatsen van de foto's over deze stad. We zien eigenlijk te weinig van dit soort steden. Die leegheid op straat heeft trouwens wel iets. Hoe ging de bevolking daar trouwens met de weinige toeristen om? Ik ben trouwens ook zeer benieuwd naar het verhaal achter de Milka koe, maar dat zal wel voor altijd een mysterie blijven.
Je wordt als toerist wel een beetje nagekeken soms. Niet zozeer omdat je herkenbaar bent als toerist, maar gewoon omdat je er niet Oekraïens/Russisch uitziet. Als westerling heb je gewoon een andere bouw en een ander soort gezicht dan als local en bovendien ben je een stuk langer. Bij het Shakhtar-stadion zijn er dus wat meer toeristen, maar dat zijn eigenlijk allemaal Oekraïners of Russen.

En die Milka koe, tja, dat weet ik ook niet Het zou zomaar kunnen dat het klopt wat Uplander zegt, maar ik nog nooit van een Oekraïner gehoord die Milka heet. Maar goed, een andere verklaring zou ik ook niet weten
Old August 9th, 2011, 07:46 PM   #14
stewie1980
Registered User

stewie1980's Avatar

Likes (Received): 628

1 miljoen inwoners? Waar zijn ze dan?!
stewie1980 no está en línea   Reply With Quote
Old August 9th, 2011, 11:34 PM   #15
ikops
Supermoderator

ikops's Avatar

Likes (Received): 2661

Ik zal maar niet aannemen dat die Milka koe daar staat omdat er veel Milka's rondlopen.

Maar een interessant verhaal is het natuurlijk wel.

EDIT: Waar zouden we zijn zonder wikipedia?

Today, the chocolate is produced at a number of locations, including Lörrach (Germany), Bludenz (Austria), Belgrade (Serbia), Svoge (Bulgaria), Bratislava (Slovakia), Braşov (Romania), Costa Rica, Curitiba (Brazil), Jankowice (Poland) and Trostyanets (Ukraine), and most recently Belgium.
ikops no está en línea   Reply With Quote
Old August 9th, 2011, 11:57 PM   #16
Timon91
Error

Je weet het nooit he, nu ouders betaald worden om kinderen een naam van een bedrijf te geven

Trostyanets komt een paar keer voor in Oekraïne, maar ik kan er geen een vinden die echt in de buurt van Donetsk ligt. De Trostyanets die het volgens wiki is ligt ten noordwesten van Kharkiv. Ach, sommige dingen moeten maar onbeantwoord blijven
Old August 10th, 2011, 10:45 AM   #17
Mojito
kejje nagaan!

Mojito's Avatar

Likes (Received): 3172

Geweldig, al die Oekraiense series, de laatste tijd. Moet zeggen dat dat land me toch wel begint te intrigeren. Bedankt!
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old August 10th, 2011, 12:11 PM   #18
DvW
德明

DvW's Avatar

Likes (Received): 1591

De Oekraïne staat al langer hoog op m'n lijstje en is door de fantastische fotoseries van deze week alleen maar gestegen op dat lijstje. Bedankt!

Wow wat een geweldig stadion trouwens!

Quote:
Originally Posted by Remski View Post
Ik sta overigens versteld van die lange reistijden in Oekraine. Ik wist wel dat het een groot land is, maar 12 tot 17u reizen per trein is wel erg veel.
Ik vind de reistijden eigenlijk enorm meevallen. Ik heb afgelopen zomer in de trein van Boekarest naar Istanbul gezeten (over de weg 626km) en de trein zou er 19 uur over moeten doen. Door de vertraging, die in die regio eerder regel dan uitzondering is, duurde deze rit 23 uur. Ook de treinen van Belgrado naar Sofia en van Sofia naar Boekarest (beide 400km) deden er ieder 12 uur over (incl 3 uur vertraging).

@Timon: de treinkaartjes heb je allemaal vantevoren vastgelegd of ter plekke gekocht? En de rit Nederland - Kiev? Wat kostte die? Hoe zit het met de stiptheid van de treinen die je hebt genomen?
DvW no está en línea   Reply With Quote
Old August 11th, 2011, 02:41 PM   #19
Timon91
Error

Wat we bij Treinreiswinkel besteld hebben (prijzen pp):
- Enkele reis Amsterdam-Warszawa: €29
- Retour Warszawa-Kiev: €113,60 (zoiets, weet niet zeker)
- Reservering Warszawa-Kiev: €21

De reservering Kiev-Warszawa moesten we ter plekke nog doen, dat kon Treinreiswinkel niet vanuit Nederland doen. Gelukkig was dat niet al te lastig. Warszawa-Nederland hebben we ter plekke gekocht. Vanaf Warszawa eerst naar de Duitse grens en vanaf daar met een Schönes-Wochenende-Ticket terug naar Nederland.

De kaartjes binnen Oekraïne hebben we besteld via ukrainetrains.co.uk. De kaartjes zijn een klein beetje duurder dan lokaal en je betaalt nog £19 boekingskosten. Je krijgt dan een foto en een telefoonnummer van iemand toegestuurd. Bij diegene kun je dan tussen 11 en 12 uur 's ochtends op de dag van vertrek, in de stationshal van Kiev, je kaartjes afhalen. Het klinkt heel erg als oplichting, maar ze hadden goede reviews en we hadden onze afhaalpersoon ook zo gevonden. In totaal waren de kaartjes binnen Oekraïne iets van 28 euro per rit. Lokaal kopen kan ook, maar is zomers vrij risicovol aangezien de meeste treinen volgeboekt zijn. Andere reizigers in onze hostel in Kiev hadden vrij veel moeite om kaartjes naar Odessa en de Krim te boeken.

De Oekraïense treinen die we gehad hebben waren eigenlijk allemaal op tijd. De overige nachttreinen hadden soms een lichte vertraging van 10-15 minuten. Warszawa-Kiev was 2,5 uur te laat, maar dat had met werkzaamheden te maken.
Old August 13th, 2011, 01:06 AM   #20
909
-

909's Avatar

Leuke en interessante fotoserie! De stad zelf is wat minder aantrekkelijk dan ik had verwacht, maar zulke steden moet je dan ook niet alleen zien, maar vooral ervaren.

Reply

Thread Tools

Posting Rules